СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНОЇ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.49.51-56

Ключові слова:

заклади вищої освіти, компетенція, компонент, майбутній фахівець, професійна підготовка, професійна іншомовна компетентність

Анотація

Стаття присвячена дослідженню змісту та структурних компонентів професійної іншомовної компетентності майбутнього фахівця. Встановлено, що питання щодо професійної іншомовної компетентності, її структури ще не є достатньо висвітленим. Зазначено, що підготовка майбутнього фахівця з високим рівнем володіння іноземною мовою для здійснення професійної діяльності стає нагальною потребою сучасного світу, саме тому, формування професійної іншомовної компетентності майбутнього фахівця в ЗВО є одним із стратегічних напрямів реформування системи освіти в Україні, що зумовлює актуальність наукової розвідки. Мета статті полягає у розкритті змісту та особливостей структурних компонентів професійної іншомовної компетентності майбутнього фахівця. Для досягнення мети були застосовані теоретичні методи дослідження з метою розуміння проблеми та виявлення труднощів, пов’язаних з вивченням іноземної мови, мотивації щодо вивчення іноземної мови в контексті її застосування у майбутній професійній діяльності. Виявлено, що процес формування професійної іншомовної компетентності майбутніх фахівців є складним і багатоетапним та передбачає оволодіння багатьма видами компетенцій. Обґрунтовано зміст та структурні компоненти професійної іншомовної компетентності майбутніх фахівців, а саме: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний та рефлексивний, які забезпечують умотивованість і цілеспрямованість, осмисленість і цілісність, ефективність і результативність дій щодо досягнення мети комунікативної діяльності.

The article is devoted to the study of the content and structure components of the professional foreign language competency of a future specialist. Based on the research of pedagogical, psychological and methodological sources related to the problem and practical experience, it is established that the issue of the professional foreign language competency, its structure has not been sufficiently investigated yet. It has been noted that the process of training of a future specialist to obtain a high level of foreign language for professional activities performance is becoming an urgent requirement of the modern world. Thus, the formation of the professional foreign language competency of a future specialist in higher education institutions is one of the strategic directions of reformation of the system of education in Ukraine, which determines the relevance of the scientific research. The purpose of the article is to interpret the term and define structure components of the professional foreign language competency of a future specialist. Theoretical (analysis of scientific sources, pedagogical, psychological literature, educational and methodological manuals, comparison, generalization of pedagogical experience) methods were used to research the problem and identify difficulties associated with foreign language learning, motivation to learn a foreign language in the context of its application in future professional activities. It has been revealed that the process of formation of the professional foreign language competency of a future specialist is complex and multi-stage and involves mastering many types of competences. Authors have substantiated the content and structure components of the professional foreign language competency of a future specialist, namely: motivational, cognitive, active and reflexive, which, in turn, provide motivation and purposefulness, meaningfulness and integrity, efficiency and effectiveness of actions to achieve the goal of communicative activity.

Біографії авторів

Veronika Drozdova

кандидат педагогічних наук, доцент; кафедра іноземних мов, Хмельницький національний університет, м.Хмельницький, Україна

Kateryna Rudnitska

кандидат педагогічних наук, доцент; кафедра іноземних мов, Хмельницький національний університет, м.Хмельницький, Україна

Посилання

Список використаної літератури

Черняева Т.И., Пугачева Л.Г., Лысикова О.В. Инновационные технологии в образовании: учеб.-метод. пособие. Саратов: ГОУ ВПО «Саратовская государственная академия права», 2003. 60 с.

Квіт С.М. Потрібні зміни: зміст і завдання освітніх реформ. Українська правда. 2015. URL: https://www.pravda.com.ua/articles/2015/01/27/7056516 (дата звернення 8.10.2021).

Ерджієс С.Е. Формування професійно-комунікативної компетентності студентів-іноземців у процесі фахової підготовки: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2016. 24 с.

Демченко Д.І. Формування професійної іншомовної компетентності майбутніх юристів у фаховій підготовці: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук:13.00.04. Харків, 2010. 21 с.

Common European Framework of Reference For Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge : Cambridge Univ. Press. 2001. 260 p.

Психологическое обеспечение профессиональной деятельности. Теория и практика / под ред. Г.С.Никифорова. Санкт-Петербург: Речь, 2001. 816 с.

Гордеева Т.О. Психология мотивации достижения: учебное пособие. Москва: Смысл, 2006. 332 c.

Орлов Ю.М. Потребностно-мотивационные факторы эффективности учебной деятельности студентов вуза: автореф. дис. на соискание ученой степени д-ра психол. наук: 19.00.07. Москва, 1984. 40 с.

Епихина Н.О. Обогащение языковой компетенции студента в образовательном процессе вуза: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук:13.00.01. Красноярск, 2001. 20 с.

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / за ред. С.Ю.Ніколаєва. Київ: Ленвіт, 2003. 273 с.

Манько В.М. Дидактичні умови формування у студентів професійно-пізнавального інтересу до спеціальних дисциплін. Зб. наук. пр. Національного педагогічного університету ім. Драгоманова. 2000. Вип. 2. С. 153–161.

Мегалова И.А. Новейшие информационные и коммуникационные технологии формирования иноязычной компетенции в российских и зарубежных вузах (сравнительный анализ): автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук:13.00.01. Саратов, 2000. 20 с.

Хуторской А.В. Компетентностный подход в обучении: науч.-метод. пособие. Москва: Эйдос, 2013. 73 с.

References

Chernyaeva, T.Y., Puhacheva, L.H., & Lysykova, O.V. (2003). Ynnovatsyonnye tekhnolohyy v obrazovanyy [Innovative technologies in education]. Saratovskaya gosudarstvennaya akademyya prava. [in Russian].

Kvit, S.M. (2015). Potribni zminy: zmist i zavdannya osvitnikh reform [Changes are needed: the content and objectives of educational reforms]. Ukrayinsʹka pravda. https://www.pravda.com.ua/articles/2015/01/27/7056516 [in Ukrainian].

Erdzhiyes, S.E. (2016). Formuvannya profesiyno-komunikatyvnoyi kompetentnosti studentiv-inozemtsiv u protsesi fakhovoyi pidhotovky [Formation of professionally communicative competence of students foreigners in the process of professional training] [Extended abstract of Candidate dissertation]. K.D.Ushynskyi South-Ukrainian National Pedagogical University. [in Ukrainian].

Demchenko, D.I. (2010). Formuvannya profesiynoyi inshomovnoyi kompetentnosti maybutnikh yurystiv u fakhoviy pidhotovtsi [Formation of professional foreign language competence of future lawyers in professional training] [Extended abstract of Candidate dissertation]. H.Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. [in Ukrainian].

Common European Framework of Reference For Languages: Learning, Teaching, Assessment (2001). Cambridge University Press.

Nykyforova, H.S. (Ed.). (2001). Psykholohycheskoe obespechenye professyonalʹnoy deyatelʹnosty. Teoryya y praktyka [Psychological support of professional activity. Theory and practice]. Rech. [in Russian].

Hordeeva, T.O. (2006). Psykholohyya motyvatsyy dostyzhenyya [Psychology of achievement motivation]. Smysl. [in Russian].

Orlov, Yu.M. (1984). Potrebnostno-motyvatsyonnye faktory éffektyvnosty uchebnoy deyatelʹnosty studentov vuza [Need-motivational factors of efficiency of educational activity of students of high school] [Extended abstract of Doctoral dissertation]. Ist Moscow Order of Lenin and Order of the Red Banner of Labor Medical Institute named after I.M.Sechenov. [in Russian].

Epykhyna, N.O. (2001). Obohashchenye yazykovoy kompetentsyy studenta v obrazovatelʹnom protsesse vuza [Enrichment of language competence of the student in the educational process of the university] [Extended abstract of Candidate dissertation]. Sibir State Technological University. [in Russian].

Nikolayev, S.Yu. (Ed.). (2003). Zahalnoyevropeyski rekomendatsiyi z movnoyi osvity: vyvchennya, vykladannya, otsinyuvannya [Pan-European recommendations for language education: study, teaching, evaluation]. Lenvit. [in Urainian].

Manʹko, V.M. (2000). Dydaktychni umovy formuvannya u studentiv profesiyno-piznavalʹnoho interesu do spetsialʹnykh dystsyplin [Didactic conditions for the formation of students' professional and cognitive interest in special disciplines]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu im.M.Drahomanova, 2, 153–161. [in Ukrainian].

Mehalova, Y.A. (2000). Noveyshye ynformatsyonnye y kommunykatsyonnye tekhnolohyy formyrovanyya ynoyazychnoy kompetentsyy v rossyyskykh y zarubezhnykh vuzakh (sravnytelʹnyy analyz) [The latest information and communication technologies for the formation of foreign language competence in Russian and foreign universities (comparative analysis)] [Extended abstract of Candidate dissertation]. Chelyabinsk State Pedagogical University. [in Russian].

Khutorskoy, A.V. (2013). Competence approach in teaching: scientific method. allowance [Kompetentnostnyy podkhod v obuchenyy]. Eydos. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-18

Номер

Розділ

Статті