ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ЕФЕКТИВНОЇ СПІВПРАЦІ УЧАСНИКІВ ПІД ЧАС РЕАЛІЗАЦІЇ STEM-ПРОЄКТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.49.124-128

Ключові слова:

співпраця, навчальне співробітництво, STEM-проєкт, особистий розвиток, технологічні уміння

Анотація

Стаття присвячена аналізу формування навичок співпраці учасників STEM-проєктів та розкриттю особливостей ефективної співпраці з метою реалізації результативного та якісного STEM-проєкту. В епоху діджиталізації усіх сфер життя, молодь потребує живого спілкування та активної взаємодії. Метою статті є з’ясування особливостей навчального співробітництва під час реалізації STEM-проєктів крізь призму особистого розвитку кожного учасника, аналіз шляхів формування навичок ефективної співпраці у процесі реалізації STEM-проєктів. Застосовані методи дослідження: теоретичний аналіз літературних джерел; методи аналізу, синтезу для визначення категорій співпраці учасників STEM-проєктів; методи узагальнення та систематизації з метою формування власних поглядів на формування навичок ефективної співпраці через впровадження STEM-проєктів. Саме тому у статті акцентовано увагу на навчальному співробітництві кожного учасника під час реалізації STEM-проєктів через особистий розвиток. Розкрито специфіку формування умінь учнівства через співпрацю у чотирьох аспектах: співпраця між учнівством; вчительством; учнівством та вчительством; учнівством, вчительством та фахівцями. Розвиток технологічних умінь є актуальними як у професійній діяльності так і у шкільному житті. Саме тому у статті акцентується увага на співпраці через цифрові технології. Систематизовано позитивні сторони вище окресленої співпраці та наголошено на негативних.

The article is devoted to the analysis of the formation of skills of cooperation of participants of STEM-projects and the disclosure of the features of effective cooperation in order to implement an effective and high-quality STEM-project. In the era of digitalization of all spheres of life, young people need live communication and active interaction. The purpose of the article is to clarify the features of educational cooperation during the implementation of STEM-projects through the prism of personal development of each participant, analysis of ways to develop skills of effective cooperation in the implementation of STEM-projects. Applied research methods: theoretical analysis of literature sources; methods of analysis, synthesis to determine the categories of cooperation of STEM-project participants; methods of generalization and systematization in order to form their own views on the formation of skills of effective cooperation through the implementation of STEM-projects. That is why the article focuses on the educational cooperation of each participant during the implementation of STEM-projects through personal development. The specifics of the formation of student skills through cooperation in four aspects are revealed: cooperation between students; teaching; apprenticeship and teaching; apprenticeship, teaching and professionals. The development of technological skills is relevant both in professional activities and in school life. That is why the article focuses on cooperation through digital technologies. The positive aspects of the above-out cooperation are systematized and the negative ones are emphasized. The prospect of further research is the formation of technological skills and abilities of effective cooperation of students through the implementation of STEM-projects by distance learning.

Біографії авторів

Nadiia Olefirenko

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри інформатики, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди, м.Харків, Україна

Viktoriia Nosova

аспірантка, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди, м.Харків, Україна

Посилання

Список використаної літератури

Упровадження STEM-освіти в умовах інтеграції формальної і неформальної освіти обдарованих учнів: методичні рекомендації / Н. І. Поліхун та ін. Київ : Ін-т обдар. дитини НАПН України, 2019. 80 с.

Шевырева М. И. Формирование навыков сотрудничества у детей 5–7 лет посредством моделирования. Актуальные вопросы современной педагогики: Междунар. науч. конф., м. Уфа, 6 ноября. Уфа: Лето, 2013. С. 70–72.

Савченко О. Я. Дидактика початкової школи. Київ: Абpис, 1997. 416 с.

Глазнова Т. А. Організація колективної, групової та індивідуальної діяльності. Початкова школа. 1999. № 10.

Газман О. С. Неклассическое воспитание: От авторитарной педагогики к педагогике свободы. Москва: Мирос, 2002. 296 с.

Сенько Ю. В., Фроловская М. Н. Педагогика понимания. Москва: Дрофа, 2007. 192 с.

Булах І.С, Долинська Л.В. Психологічні аспекти міжособистісної взаємодії викладачів і студентів: навч.-метод. посіб. Київ: НПУ ім.МП.Драгоманова. 2002. 116 с.

Nosova V. V., Olefirenko N. V. Technological skills as a necessary component of modern apprenticeship preparation. Pedagogical sciences reality and perspectives. 2019. Vol. 2, no. 72. P. 74–78.

Сергеєва В. Педагогічна комунікативна взаємодія в системі «учитель – учні» та її виховна цінність в умовах спільної творчої діяльності. Педагогічний часопис Волині. 2015. № 1. C.57−63.

References

Polikhun, N.I., Postova, K.H., Slipukhina, I.A., Onopchenko, H.V., & Onopchenko, O.V. (2019). Uprovadzhennia STEM-osvity v umovakh intehratsii formalnoi i neformalnoi osvity obdarovanykh uchniv: metodychni rekomendatsii [Introduction of STEM-education in the conditions of integration of formal and non-formal education of gifted students: methodical recommendations]. Institute of Gifted Children NAPS of Ukraine. [in Ukrainian].

Shevyiryova, M.I. (2013). Formirovanie navyikov sotrudnichestva u detey 5–7 let posredstvom modelirovaniya [Formation of skills of cooperation at children of 5-7 years by means of modeling]. Aktualnyie voprosyi sovremennoy pedagogiki − Proceedings of International scientific-practical conference (pp.70−72). Leto. [in Russian].

Savchenko, O.Ia. (1997). Dydaktyka pochatkovoi shkoly [Didactics of primary school]. Abrys. [in Ukrainian].

Hlaznova, T.A. (1999). Orhanizatsiia kolektyvnoi, hrupovoi ta indyvidualnoi diialnosti [Organization of collective, group and individual activities]. Pochatkova shkola, 10. [in Ukrainian].

Gazman, O.S. (2002). Neklassicheskoe vospitanie: ot avtoritarnoy pedagogiki u pedagogike svobodyi [Non-classical education: аrom authoritarian pedagogy to pedagogy of freedom]. Miros. [in Russian].

Senko, Yu.V. (2007). Pedagogika ponimaniya [Pedagogy of understanding]. Drofa. [in Russian].

Bulakh, I.S., & Dolynska, L.V. (2002). Psykholohichni aspekty mizhosobystisnoi vzaiemodii vykladachiv i studentiv [Psychological aspects of interpersonal interaction of teachers and students]. NPU im. M.P.Drahomanova. [in Ukrainian].

Nosova, V.V., & Olefirenko, N.V. (2019). Technological skills as a necessary component of modern apprenticeship preparation. Pedagogical sciences reality and perspectives, 2 (72), 74−78. [in Ukrainian].

Serheieva, V. (2015). Pedahohichna komunikatyvna vzaiemodiia v systemi «uchytel – uchni» ta yii vykhovna tsinnist v umovakh spilnoi tvorchoi diialnosti [Pedagogical communicative interaction in the system «teacher − students» and its educational value in the conditions of joint creative activity]. Pedahohichnyi chasopys Volyni, 1, 57−53. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-18

Номер

Розділ

Статті