ФЕНОМЕН ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ СТАНДАРТІВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.49.165-168Ключові слова:
цініннісні орієнтації, феномен ціннісні орієнтації, аттитюд, освітній стандартАнотація
Сучасне суспільство значну увагу приділяє інтелектуальному розвитку дітей. Емоційно-ціннісний розвиток дітей дошкільного віку довгі роки залишався поза увагою освітнього департаменту, батьків. Новий державний стандарт дошкільної освіти започаткував позитивні зрушення в цьому напрямку, однак проблема формування структури феномена ціннісних орієнтацій дітей старшого дошкільного віку є мало дослідженою, що посилює актуальність проблеми. Метою статті є розкрити структуру феномена ціннісні орієнтації дітей старшого дошкільного віку, його особливості у світлі освітніх реформаційних процесів. Дослідна робота проведена за допомогою методів аналізу, синтезу, індукції, дедукції, порівняння, систематизації, наукового узагальнення, діалектичного методу пізнання. Результатом дослідження є запропонований триступеневий інтеграл феномена ціннісні орієнтації дітей дошкільного віку із виокремленими складовими, компонентами, показниками та методами.
Modern society pays considerable attention to the intellectual development of children. Emotional and value development of preschool children for many years remained out of the attention of the educational department, parents. The new state standard of preschool education has initiated positive changes in this direction, but the problem of the uniqueness of the formation of value orientations of older preschool children is little studied, which increases the urgency of the problem. The aim of the article is to reveal the structure of the phenomenon of value orientations of older preschool children, its features in the light of educational reformation processes. The article highlights the components of the phenomenon of value orientations of older preschool children: emotional, semantic, and activity. It highlights the components that correspond to these components: emotional-volitional, cognitive, and activity. The criteria of each component are defined: emotional-volitional – sensory-oriented criterion, cognitive – knowledge-oriented, activity - operational. These criteria are met by indicators of the formation of value orientations of older preschool children. Indicators of understanding the emotions, the expression of compassion, the ability to control emotions correspond to the sensory-oriented criterion; knowledge-oriented criterion includes the presence of knowledge about the values of interaction, empathy and friendship, the content and rules of mobile games, the rules of conduct in the game; operational criterion is responsible for the ability to express emotions and respond to the emotions of others, follow the rules of the game, take responsibility, initiate and establish interaction between all participants in the game. The research work was carried out using the methods of analysis, synthesis, induction, deduction, comparison, systematization, scientific generalization, dialectical method of cognition. As a result of the study we provide three-stage integral of the phenomenon of value orientations of preschool children with selected components, components, indicators and methods.
Посилання
Список використаної літератури
Базовий компонент дошкільної освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 03.09.2021)
Піроженко Т. Ціннісні орієнтації дітей старшого дошкільного віку в сьогоденних реаліях життя. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. 2014. Вип. 4 (1). С. 172−186.
Повалій Л.В. Проблема цінностей: теоретичний аспект. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал. Матеріали наук.-практ. конф. Інституту проблем виховання НАПН України. Івано-Франківськ. 2014. С.119−122.
Пуйо О.І. Формування ціннісних орієнтацій дітей старшого дошкільного віку засобами рухливих ігор: дис. … канд. пед. наук: 012/ Київський унів. ім.Б. Грінченка. 2021. 276 с.
Осипов Г.В. Социологический энциклопедический словарь. Москва: Норма, 1998. 488 с.
Симонов П.В., Ершов П.М. Темперамент, характер, личность. Москва: Наука, 1984. 161 с.
Словник іншомовних слів / За ред. О. С. Мельничука. Київ: Головна редакція УРЕ, 1977. 776 с.
References
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [The basic component of preschool education]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf [in Ukrainian].
Pirozhenko, T. (2014). Tsinnisni oriientatsii ditei starshoho doshkilnoho viku v sohodennykh realiiakh zhyttia [Value orientations of older preschool children in today's realities of life]. Collection of scientific works of Kostyuk Institute of Psychology of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine of Ukraine. Series: Actual problems of psychology, 4 (1), 172−186. [in Ukrainian].
Povalii, L.V. (2014). Problema tsinnostei: teoretychnyi aspekt: Suchasnyi vykhovnyi protses: sutnist ta innovatsiinyi potentsial [The problem of values: theoretical aspect: Modern educational process: essence and innovative potential]. Proceedings of the scientific-practical conference of the Institute of Education Problems of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine (pp.119−122). [in Ukrainian].
Puio, O.I. (2021). Formuvannia tsinnisnykh oriientatsii ditei starshoho doshkilnoho viku zasobamy rukhlyvykh ihor [Formation of value orientations of children of senior preschool age by means of mobile games] [Unpublished Candidate dissertation]. B.Hrinchenko Kyiv University. [in Ukrainian].
Osypov, H.V. (2000). Sotsyolohycheskyi entsyklopedycheskyi slovar [Sociological encyclopedic dictionary]. Norma. [in Russian].
Symonov, P.V., Ershov, P.M. (1984). Temperament, kharakter, lychnost [Temperament, character, personality]. Nauka. [in Russian].
Melnychuk, O.S. (Ed.). (1977). Slovnyk inshomovnykh sliv [Foreign words dictionary]. Holovna redaktsiia URE. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).