ПCИХОЛОГІЧНЕ ПІДГРУНТЯ СОЦІАЛЬНОГО СУПРОВОДУ СТВОРЕННЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ ПРИЙОМНОЇ СІМ’Ї
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.49.182-186Ключові слова:
прийомна сім’я, соціальний супровід, психологічний супровід, соціалізаціяАнотація
Актуальність проблеми соціального та біологічного сирітства в сучасній Україні визначається постійним зростанням і визначається через соціально-економічні, морально-етичні, психологічні труднощі функціонування. Діти позбавлені батьківського піклування в більшості перебувають в закладах державного виховання, які нажаль не в змозі здійснювати індивідуальний виховний вплив на кожну дитину. Відповідно пріоритетною формою влаштування дітей-сиріт є сімейні форми виховання. Успішність функціонування цих форм можлива за умов ефективності їх соціального супроводу. Метою статті є проаналізувати провідні напрямки соціального супроводу прийомних сімей і визначити психологічне підґрунтя соціального супроводу створення та функціонування прийомної сім’ї. Для досягнення мети були використані такі методи дослідження: на першому етапі нами здійснено теоретичний аналіз, зокрема, аналіз наукової літератури та семантичний аналіз понять з виявленням компонентної структури соціального супроводу; другий етап − етап експертного оцінювання з використанням методу фокальних об’єктів (модель психологічного клімату прийомної сім’ї). В статті доведено, що умовою успішної соціалізації дитини в прийомній сім’ї є сприятливий психологічний клімат, який реалізується через такі складові: когнітивна, особистісна, діяльнісна, сімейна. Вдосконалення кожної складової є передумовою успішного функціонування прийомної сім’ї.
The urgency of the problem of social and biological orphanhood in modern Ukraine is determined by constant growth and is determined by socio-economic, moral and ethical, psychological difficulties of functioning. Most children deprived of parental care are in state educational institutions, which unfortunately are not able to exercise individual educational influence on each child. Accordingly, the priority form of placement of orphans of family education. The success of the functioning of these forms is possible under the conditions of the effectiveness of their social support. The purpose of the article is to analyze the leading areas of social support of foster families and to determine the psychological basis of social support for the creation and functioning of a foster family. To achieve this goal, the following research methods were applied: at the first stage, we conducted a theoretical analysis, in particular, analysis of the scientific literature and semantic analysis of concepts to identify the component structure of social support; the second stage is the stage of expert evaluation using the method of focal objects (model of the psychological climate of the foster family). The article proves that the condition for successful socialization of a child in a foster family is a favorable psychological climate, which is realized through the following components: (i) Cognitive (intellectual) − objective ideas and knowledge about the specific psychological characteristics and needs of a child left without parental care; taking into account the individual characteristics of the child's development; understanding of its interests and values; (ii) Personal − motivation of potential parents, their expectations and attitudes towards the unborn child, personal characteristics (empathy, flexibility, resistance to stress); conducting pathocharacterological diagnosis; (iii) Activity − the presence of experience in raising children, the peculiarities of existing educational skills, taking into account their own children's experience; (iv) Family − the functioning of the family as a system, the peculiarities of relations in the family, in its subsystems (child-parent, marital), the involvement of the family in social life, the willingness to cooperate with professionals. Improving each component is a prerequisite for the successful functioning of the foster family.
Посилання
Список використаної літератури
Комарова Н.М., Пєша І.В. Посібник для соціальних працівників щодо підготовки та соціального супроводу прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу: у 2-х кн. Кн. 1. К.: Держсоцслцжба, 2006. 118 с.
Анкудимова К.Ю. Проблемы приемной семи. Научное сообщество 21 столетия. 2013. № 7. С.35-37.
Волинець Л.С., Комарова Н.М., Антонова-Турченко О.Г., Іванова І.Б., Пєша І.В. Соціальне сирітство в Україні: експертна оцінка та аналіз існуючої в Україні системи утримання та виховання дітей, позбавлених батьківського піклування. К.: Укр. ін-т соц. дослідж, 1998. 120 c.
Бевз Г.М., Кузьмінський В.О., Нескучаєва О.І. Прийомна сім’я: методика створення і соціального супроводу: науково методичний посібник та ін. К.: Центр стратегічної підтримки, 2003. 92 с.
Басова В.М., Захарова Ж.А. Формирование социально-педагогической компетентности у приемных родителей (усыновителей): учебно-методическое пособие. Кострома: КГУ им. H.A. Некрасова, 2003. 103 с.
Захарова Ж.А., Осипова И.И. Особенности социализации детей-сирот и детей группы риска по социальному сиротству: учебно-методическое пособие. Кострома: Авантитул, 2005. 189 с.
Куфтяк Е.В., Тихонова И.В. Психологическая диагностика потенциальных замещающих семей: методическое пособие для специалистов служб сопровождения семьи. Кострома: КГУ им. Н.А. Некрасова, 2009. 104 с.
Ослон В.Н. Психологическое сопровождение замещающей профессиональной семи. Вопросы психологии. 2001. №4. С.21−25.
Пєша І.Б. Соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (проблеми реформування). К.: Логос, 2000. 86 с.
References
Komarova N.M., Pyesha I.V. (2006). Posibnyk dlya sotsialʹnykh pratsivnykiv shchodo pidhotovky ta sotsialʹnoho suprovodu pryyomnykh simey ta dytyachykh budynkiv simeynoho typu: u 2-kh kn. Kn. 1. [Guide for social workers on training and social support of foster families and family-type orphanages: in 2 books. Book 1.]. Derzhsotssltszhba [in Ukrainian].
Ankudymova, K.Yu. (2013). Problemy pryemnoy semy [Problems of foster families]. Nauchnoe soobshchestvo 21 stoletyya, 7, 35−37. [in Russian].
Volynetsʹ, L.S., Komarova, N.M., Antonova-Turchenko, O.H., Ivanova, I.B., & Pyesha, I.V. (1998). Sotsialʹne syrit•stvo v Ukrayini: ekspertna otsinka ta analiz isnuyuchoyi v Ukrayini systemy utrymannya ta vykhovannya ditey, pozbavlenykh batʹkivsʹkoho pikluvannya [Social orphanhood in Ukraine: expert assessment and analysis of the existing system of maintenance and upbringing of children deprived of parental care in Ukraine]. Ukrainian Institute of Social Researches. [in Ukraian].
Bevz, H.M., Kuzʹminsʹkyy, V.O., & Neskuchayeva, O.I. (2003). Pryyomna simʺya: metodyka stvorennya i sotsialʹnoho suprovodu [Foster family: methods of creation and social support]. Tsentr stratehichnoyi pidtrymky. [in Ukrainian].
Basova, V.M., & Zakharova, Zh.A. (2003). Formyrovanye sotsyalʹno-pedahohycheskoy kompetentnosty u pryemnykh rodyteley (usynovyteley) [Formation of social and pedagogical competence in foster parents (adoptive parents)]. N.Nekrasov Kostroma State University. [in Russian].
Zakharova, Zh.A., & Osypova, Y.Y. (2005). Osobennosty sotsyalyzatsyy detey-syrot y detey hruppy ryska po sotsyalʹnomu syrit•stvu [Features of socialization of orphans and children at risk for social orphanhood]. Avantytul. [in Russian].
Kuftyak, E.V., & Tykhonova, Y.V. (2009). Psykholohycheskaya dyahnostyka potentsyalʹnykh zameshchayushchykh semey: metodycheskoe posobye dlya spetsyalystov sluzhb soprovozhdenyya semʹy [Psychological diagnosis of potential surrogate families: A guide for specialists in family support services]. N.Nekrasov Kostroma State University. [in Russian].
Oslon, V.N. (2001). Psykholohycheskoe soprovozhdenye zameshchayushchey professyonalʹnoy semy [Psychological support of a surrogate professional family]. Voprosy psykholohyy, 4, 21−25. [in Russian].
Pyesha, I.B. (2000). Sotsialʹnyy zakhyst ditey-syrit ta ditey, pozbavlenykh batʹkivsʹkoho pikluvannya (problemy reformuvannya) [Social protection of orphans and children deprived of parental care (reform problems]. Logos. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).