ДЕОНТОЛОГІЧНИЙ СКЛАДНИК ОЦІНЮВАЛЬНО-АНАЛІТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНІСТІ ПЕДАГОГА
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.49.198-202Ключові слова:
компетентність, професійна компетентність, оціночно-аналітична компетентність, деонтологічна складоваАнотація
Із затвердженням професійного стандарту вчителя виникла необхідність в якісно іншій підготовці педагога, що дає змогу поєднувати фундаментальність професійних базових знань з інноваційністю мислення і практико-орієнтованим дослідним підходом до реалізації нового формату оцінювання. Аналіз професійного стандарту вчителя спонукає до більш детального визначення й осмислення ціннісної сфери професійної діяльності педагога. Саме тут, на нашу думку, мають бути використані здобутки відносно нової сфери наукового знання – педагогічної деонтології. Метою статті є виявлення і визначення місця деонтологічного складника в межах оцінювально-аналітичної компетентності педагога за формулюванням професійного стандарту вчителя. На основі порівняльного аналізу літературних джерел сформульовано авторські висновки. Мотиваційно-ціннісний (особистісний) компонент структури оцінювально-аналітичної компетентності яскраво виявляє особистісні риси педагога, що дає можливість розкрити мотиви і прагнення учнів. Це дає підставу визначити мотиваційно-ціннісний (особистісний) компонент як деонтологічний складник оцінювально-аналітичної компетентності педагога. Він має стати спусковим механізмом справедливого та мотивувального оцінювання, що дасть змогу учневі/-ці відчути себе цінним/-ою і знаходити сенс у навчанні. Педагог формує у себе певні моделі професійної поведінки, які є виявленням сформованості його оцінювально-аналітичної компетентності.
With the approval of teachers’ professional standard there is a need for a qualitatively different teacher training, which allows to combine the fundamentals of professional basic knowledge with innovative thinking and practice-oriented research approach to the implementation of a new evaluation format. Modernization of the system of education in Ukraine has radically changed the «portrait» of the modern teacher and the requirements for his work. There is a demand for professionals who not only know their subject well, but also have a flexible professional self-awareness, emotional intelligence and communication skills focused on creativity, innovation, entrepreneurship. There is a need to create a route map for the development of teachers` professionalism in Ukraine. The analysis of the teacher’s professional standard encourages to more detailed definition and comprehension of the value sphere of teacher`s professional activity. It is here, in our opinion, that the achievements of a relatively new field of scientific knowledge − pedagogical deontology − should be used. The purpose of the article is to identify and determine the place of the deontological component within the teacher`s evaluative-analytical competence in the formulation of teacher`s professional standard. Based on the comparative analysis of literature sources, the author's conclusions are formulated. Motivational-value (personal) component of the structure of evaluative-analytical competence clearly reveals the personal traits of the teacher, which gives the opportunity to reveal students` motives and aspirations. This gives grounds to define the motivational-value (personal) component as a deontological component of the teacher’s evaluative-analytical competence. It should be a trigger for fair and motivating assessment that enables the student to feel valued and find meaning in learning. The teacher forms certain models of professional behavior, which are a manifestation of the formation of his evaluative-analytical competence.
Посилання
Список використаної літератури
Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 24.05.2021).
Про повну загальну середню освіту: Закон України від 16 січня 2020 року № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення 24.05.2021).
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23 грудня 2020 № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення 24.05.2021).
Державний стандарт базової загальної освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (дата звернення 24.05.2021).
Смагін І.І. Структура професійної компетентності педагога: нормативно-функціональний підхід. Народна освіта. Електронне фахове видання. 2017. Випуск 3 (33). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5001 (дата звернення 24.05.2021).
Розвиток інформаційно-аналітичної компетентності педагогічних працівників ПТНЗ: теорія і практика. Монографія / В.В. Ягупов та ін. К. : ТОВ «НВП Поліграфсервіс», 2014. 176 с.
Шуневич О. М. Умови розвитку оцінювальної компетентності педагогів у закладах післядипломної педагогічної освіти Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 4. С. 67–73.
Мельничук Ю. П. Критерії, показники та рівні сформованості проектно-аналітичної компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників. Молодий вчений. 2018. № 1 (53). С. 357–361.
Пиріг Л. А., Скакун О. Ф. Деонтологія. Енциклопедія Сучасної України / гол. редкол.: І.М. Дзюба, А.І. Жуковський, М.Г. Железняк та ін. К.: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. URL: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=26029 (дата звернення 24.05.2021).
Шевченко Ю. М. Педагогічна деонтологія: навч.-метод. посіб. Мелітополь : Видавничо-поліграфічний центр «Люкс», 2018. 130 с.
Матеріали семінару «Локалізація освітньої програми і практики оцінювання у школі (5-6 класи) на основі фінського досвіду» 30.10 – 01.11.2019 року. Київ: Б.в. С.34.
Васильєва М. П. Теоретичні основи деонтологічної підготовки педагога: автореф. дис... д-ра пед. наук : 13.00.04. Харків., 2004. 38 с.
References
Pro osvitu [On Education]: Zakon Ukrainy vid 5 veresnia 2017 roku № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
Pro povnu zahalnu seredniu osvitu [On Complete General Secondary Education]: Zakon Ukrainy vid 16 sichnia 2020 roku № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian].
Profesiinyi standart za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)» [Professional standard for the professions «Primary school teacher of general secondary education», «General secondary school teacher», «Primary education teacher (with a diploma of a junior specialist)»]: Nakaz Ministerstva rozvytku ekonomiky, torhivli ta silskoho hospodarstva Ukrainy vid 23 hrudnia 2020 № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ rada/show/v2736915-20#Text [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart bazovoi zahalnoi osvity [State standard of basic general education]: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Smahin, I. I. (2017). Struktura profesiinoi kompetentnosti pedahoha: normatyvno-funktsionalnyi pidkhid [The structure of professional competence of a teacher: normative-functional approach]. Public education. Electronic professional publication. 3 (33). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5001 [in Ukrainian].
Yahupov, V. V. (Eds.). (2014). Rozvytok informatsiino-analitychnoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv PTNZ: teoriia i praktyka [Development of information-analytical competence of pedagogical workers of vocational schools: theory and practice]. NVP Polihrafservis [in Ukrainian].
Shunevych, O. M. (2020). Umovy rozvytku otsiniuvalnoi kompetentnosti pedahohiv u zakladakh pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Conditions for the development of evaluative competence of teachers in institutions of postgraduate pedagogical education]. Pedagogy of formation of creative personality in higher and general education schools, 70 (4), 67–73. [in Ukrainian].
Melnychuk, Yu. P. (2018). Kryterii, pokaznyky ta rivni sformovanosti proektno-analitychnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv [Criteria, indicators and levels of formation of project-analytical competence of future border guards]. Young Scientist, 1 (53), 357–361. [in Ukrainian].
Pyrih, L.A., & Skakun, O.F. (2007). Deontolohiia [Deontology]. In Dziuba, I. M. (Ed.). Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine]. Institute of Encyclopedic Research of the National Academy of Sciences of Ukraine. http://esu.com.ua/search_articles.php?id=26029 [in Ukrainian].
Shevchenko, Yu. M. (2018). Pedahohichna deontolohiia [Pedagogical deontology]. Lux Publishing and Printing Center. [in Ukrainian].
Materialy seminaru «Lokalizatsiia osvitnoi prohramy i praktyky otsiniuvannia u shkoli (5-6 klasy) na osnovi finskoho dosvidu» [Proceedings of the seminar «Localization of the educational program and assessment practice in school (grades 5-6) based on the Finnish experience»] 30.10 – 01.11.2019. Kyiv. [in Ukrainian].
Vasylieva, M. P. (2004). Teoretychni osnovy deontolohichnoi pidhotovky pedahoha [Theoretical bases of deontological training of the teacher] (Extended abstract of Doctoral dissertation). G.S.Skovoroda Kharkiv State Pedagogical University. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.