КОМУНІКАТИВНА СПРЯМОВАНІСТЬ ВИВЧЕННЯ РОЗДІЛУ «БУДОВА СЛОВА» В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.50.59-64Ключові слова:
будова слова, морфема, комунікативні уміння, освітній процес, уроки української мови, учні початкової школи.Анотація
Відповідно до поставленої мети в статті узагальнено та схарактеризовано базові вимоги до розділу «Будова слова», що передбачені чинною програмою з української мови для учнів початкової школи; визначено ефективні методи та прийоми формування в молодших школярів таких понять як основа слова, закінчення, корінь, префікс, суфікс; запропоновано завдання, які сприятимуть розвитку комунікативних умінь молодших школярів під час вивчення морфемної будови слова в початковій школі. Методи дослідження: аналіз і синтез, ідеалізація (абстрагування), узагальнення, індукція та дедукція, які в сукупності допомогли розкрити задекларовану тему дослідження та встановити особливості роботи над розділом «Будова слова» в 3-му класі початкової школи. У розвідці встановлено, що систематична й творча робота над семантикою слова під час опрацювання розділу «Будова слова» допомагає розвивати і підвищувати учнівський інтерес до української мови, вчить практично застосовувати словотвірні засоби рідної мови; сприяє орфоепічній і орфографічної грамотності, формуванню мовленнєвого самоконтролю і розвитку комунікативних умінь, а також підвищенню інтересу до вивчення української мови.
Посилання
Список використаної літератури
Зимульдінова А.С., Проць М.М. Методичні рекомендації щодо складання державного іспиту з методики викладання української мови для студентів спеціальності «Початкове навчання» освітньо-кваліфікаційного рівня «Бакалавр»: навчально-методичний посібник. Дрогобич: Посвіт, 2006. 135 с.
Каніщенко А.П., Чабайовська М.І. Українська мова. Методика роботи над одним словом. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. 128 с.
Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М.С. Вашуленка. Київ: Літера ЛТД, 2011. 364 с.
Методика викладання української мови / За ред. С.І. Дорошенка. Київ: Вища школа, 1992. С.179–187.
Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи / МОН України, 2016. 40 с.
Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1–4 класи. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli (дата звернення: 05.01.2022 р.).
Проць М.М., Зимульдінова А.С. Методика викладання української мови в початкових класах (методика фонетики, граматики, правопису). Частина ІІІ. Навчально-методичний посібник. Дрогобич: Вимір, 2008. 279 с.
Савченко О.Я. Сучасний урок в початкових класах. Київ: Магістр-S, 1997. 255 с.
Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: підручник для студентів педагогічних факультетів. Київ: Абрис, 1997. 416 с.
Чемоніна Л.В. Наступність і перспективність вивчення словотвору української мови в початкових і середніх класах загальноосвітньої школи: автореф. дис. канд. пед. наук зі спеціальності 13.00.02 – теорія і методика навчання української мови. Київ: Інститут педагогіки АПН України, 2009. 23 с.
References
Zymuldinova, A.S., Prots, M.M. (2006). Metodychni rekomendatsii shchodo skladannia derzhavnoho ispytu z metodyky vykladannia ukrainskoi movy dlia studentiv spetsialnosti «Pochatkove navchannia» osvitno-kvalifikatsiinoho rivnia «Bakalavr» [Methodical recommendations for passing the state exam on the methods of teaching the Ukrainian language for students specializing in «Primary Education» educational qualification level «Bachelor»]. Posvit. [in Ukrainian].
Kanishchenko, A.P., & Chabaiovska, M.I. (2011). Ukrainska mova. Metodyka roboty nad odnym slovom [Ukrainian language. Methods of working on one word]. Navchalna Knyha – Bohdan. [in Ukrainian].
Vashulenko, M.S. (Ed.). (2011). Metodyka navchannia ukrainskoi movy v pochatkovii shkoli: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Methods of teaching the Ukrainian language in primary school: a manual for students of higher educational institutions. Litera LTD. [in Ukrainian].
Doroshenko, S.I. (1992). Metodyka vykladannia ukrainskoi movy [Methods of teaching the Ukrainian language]. Vyshcha Shkola. [in Ukrainian].
Doroshenko, S.I. (2016). Nova ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [Methods of teaching the Ukrainian language]. Ministry of education of Ukraine. [in Ukrainian].
Prohramy dlia serednoi zahalnoosvitnoi shkoly. 1–4 klasy [Programs for secondary comprehensive school. Grades 1–4]. https://mon.gov.ua/ua/osvita/ zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli. [in Ukrainian].
Prots, M.M., & Zymuldinova, A.S. (2008). Metodyka vykladannia ukrainskoi movy v pochatkovykh klasakh (metodyka fonetyky, hramatyky, pravopysu) [Methods of teaching the Ukrainian language in primary school (methods of phonetics, grammar, spelling)]. Vymir. [in Ukrainian].
Savchenko, O.Ya. (1997). Suchasnyi urok v pochatkovykh klasakh [Modern lesson in elementary school]. Magistr-S. [in Ukrainian].
Savchenko, O.Ya. (1997). Dydaktyka pochatkovoi shkoly: pidruchnyk dlia studentiv pedahohichnykh fakultetiv [Primary school didactics: a textbook for students of pedagogical faculties]. Abris. [in Ukrainian].
Chemonina L.V. (2009). Nastupnist i perspektyvnist vyvchennia slovotvoru ukrainskoi movy v pochatkovykh i serednikh klasakh zahalnoosvitnoi shkoly [Continuity and prospects of studying word formation of the Ukrainian language in primary and secondary grades of comprehensive school] [Extended abstract of Candidate dissertation]. Institute of Pedagogy of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.