ФУНКЦІЇ ТА СТРУКТУРНІ СКЛАДОВІ ПОЗИТИВНОГО ІМІДЖУ ПЕДАГОГА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.50.149-152Ключові слова:
позитивний імідж, педагог закладу вищої освіти, функції іміджу, структурні складові іміджу.Анотація
У статті проаналізовано функції та структурні складові позитивного іміджу педагога закладу вищої освіти. Зосереджена увага на тому, що значущість феномену імідж у соціальній взаємодії стрімко зросла в ході суспільних змін. Значення людського фактору зростає, що дає можливість особистості представляти себе суспільству як індивідуальність. Саме тому, проблема становлення та розвитку іміджу педагогів закладу вищої освіти у наш час набуває особливої уваги. Для досягнення поставленої мети було використано комплекс взаємопов’язаних і взаємозалежних методів: аналіз наукової літератури для обґрунтування педагогічних умов розвитку професійного іміджу сучасного педагога закладу вищої освіти; узагальнення, синтез, систематизація для з’ясування стану проблеми та теоретичного тлумачення педагогічних особливостей позитивного іміджу. З’ясовано, що сформований в результаті існування людини в суспільстві імідж характеризується динамічністю, гнучкістю, оскільки здатний змінюватися залежно від зовнішніх умов і вимог його носія. Враховуючи той факт, що імідж є складним соціально-психологічним феноменом, який можна досліджувати з різних точок зору, сучасна наука пропонує три основні підходи до типології іміджу особистості: функціональний, контекстний, порівняльний. Зазначено, що важливою функцією іміджу педагога закладу вищої освіти є толерантність. Позитивний імідж педагога закладу вищої освіти як особливий особистісний інструментарій сприяє встановленню контактів із суб’єктами взаємодії, тим самим перетворюючи цей процес на більш ефективний, саме тому у даному випадку необхідна толерантність. Зроблено висновки про те, що основними функціями іміджу для педагога закладу вищої освіти є: міжособистісна адаптація; висвітлення кращих особистісно-ділових якостей; приховування негативних особистісних характеристик, тобто за допомогою одягу, зачіски, макіяжу, вишуканих манер поведінки відвернути погляд людей від недоліків; долання вікових меж; функція соціального тренінгу. Означено, що успішний професійний імідж визначається тим, наскільки педагог може увійти в образ успішного професійного фахівця.
Посилання
Список використаної літератури
Остапйовський І. Є. Актуальність ідей В. О. Сухомлинського в процесі формування професійного іміджу майбутніх соціальних педагогів. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. Серія «Педагогічні науки». 2014. № 1 (278). С.184−188.
Краснова Н. П., Харченко Л. П. Методика роботи соціального педагога: навчальний посібник для студентів педагогічного університету. Луганськ: Луганський державний педагогічний університет ім. Т. Шевченка, 2001. 112 c.
Мазоренко М.О. Психологічна структура іміджу професіонала. Проблеми екстремальної та кризової психології. 2011. Випуск 9. С.177−184.
Декларація принципів толерантності. Педагогіка толерантності. 1999. №3-4. С.175−179.
Євтушенко Г.В. Імідж сучасного викладача: сутність та особливості формування. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. №11. С.630−634.
Затворнюк О.М. Формування та розвиток професійного іміджу майбутніх психологів. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 9-10. С.41−44.
Кононенко А.О. Психологічні складові індивідуального іміджу сучасного педагога: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Одеса, 2003. 30 с.
Горовенко О. А. Формування особистісно-професійного іміджу вчителя засобами самопрезентації. Харків: Основа. 2013. 112 с.
References
Ostapiovskyi, I. Ye. (2014). Aktualnist idei V. O. Sukhomlynskoho v protsesi formuvannia profesiinoho imidzhu maibutnikh sotsialnykh pedahohiv [Relevance of VO Sukhomlinsky's ideas in the process of forming the professional image of future social pedagogues]. Scientific Bulletin of the Eastern European National University. Lesya Ukrainka. Series «Pedagogical Sciences», 1 (278), 184−188. [in Ukrainian].
Krasnova, N.P., & Kharchenko, L.P. (2001). Metodyka roboty sotsialnoho pedahoha: navchalnyi posibnyk dlia studentiv pedahohichnoho universytetu [Methods of work of a social pedagogue: a textbook for students of pedagogical university]. T.Shevchenko Luhansk State Pedagogical University. [in Ukrainian].
Mazorenko, M.O. (2011). Psykholohichna struktura imidzhu profesionala [Psychological structure of the image of a professional]. Problems of extreme and crisis psychology, 9, 177−184. [in Ukrainian].
Deklaratsiia pryntsypiv tolerantnosti (1999). [Declaration of Principles of Tolerance]. Pedagogy of tolerance, 3-4, 175−179. [in Ukrainian].
Yevtushenko, H.V. (2016). Imidzh suchasnoho vykladacha: sutnist ta osoblyvosti formuvannia [The image of a modern teacher: the essence and features of formation.] Global and national economic problems, 11, 630−634. [in Ukrainian].
Zatvorniuk, O.M. (2014). Formuvannia ta rozvytok profesiinoho imidzhu maibutnikh psykholohiv [Formation and development of professional image of future psychologists]. Education and development of gifted personality, 9-10, 41−44. [in Ukrainian].
Kononenko, A.O. (2003). Psykholohichni skladovi indyvidualnoho imidzhu suchasnoho pedahoha [Psychological components of the individual image of a modern teacher] [Extended abstract of candidate dissertation]. Odesa. [in Ukrainian].
Horovenko, O.A. (2013). Formuvannia osobystisno-profesiinoho imidzhu vchytelia zasobamy samoprezentatsii [Formation of personal and professional image of a teacher by means of self-presentation]. Osnova. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.