АДАПТАЦІЯ ЯК ОБ’ЄКТ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.51.135-139Ключові слова:
адаптація, види адаптації, форми адаптації, аналіз.Анотація
Проблема адаптації в навчальному процесі є досить актуальною у зв’язку з інтенсивною інформатизацією суспільства. Стаття присвячена аналізу існуючих підходів до тлумачення поняття «адаптація». Акцентується увага на міждисциплінарному характері адаптації, яка докладно вивчається з точки зору біологічного, соціально-філософського, психолого-педагогічного, кібернетичного та інших підходів. Для досягнення поставленої мети дослідження застосовано аналіз, систематизацію та узагальнення праць вітчизняних і закордонних дослідників. За результатами дослідження з’ясовано, що адаптація є невід’ємною характеристикою людини, яка безпосередньо впливає на ступінь її включення до соціальних відносин, як наслідок, в освітній процес. Розглядаючи студента як суб’єкта навчання, варто враховувати характеристики адаптації, обумовлені різними предметними галузями. Тому адаптація тлумачиться як процес взаємодії середовища і особистості, який відбувається на різних рівнях (біологічному, психологічному, соціальному) та забезпечує стійке і цілеспрямоване реагування на змінювані умови середовища. Адаптація має свої види: біофізіологічна, психологічна, соціальна, професійна, дидактична адаптації; форми: формальна, суспільна, дидактична. У статті зосереджено увагу на адаптації з погляду взаємодії системи «людина – електронне середовище», яка обумовлюється внутрішньопсихічними та середовищними факторами. З’ясовано, що під адаптацією здобувачів вищої освіти до навчання розуміється цілісний системний процес «здобувач – викладач – середовище», що визначає ступінь включення студентів в освітній процес, важливим фактором якого є електронне освітнє середовище. Вона може бути реалізована у наступних формах: формальна, суспільна, дидактична адаптація.
Посилання
Список використаної літератури
Єрьоменко О.А. Теоретичні і методичні засади адаптивної системи професійної підготовки магістрів з управління навчальним закладом: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04. Українська інженерно-педагогічна академія: Харків, 2021. 619 c.
Синявський В.В., Сергєєнкова О.П. Адаптація. Психологічний словник / за ред. Н.А. Побірченко. Київ: Науковий світ, 2007. С.12.
Piaget J. Biology and Knowledge. Chicago: University of Chicago Press, 1971. 384 p.
Гіденс Е. Соціологія / пер. з англ. В.Шовкун, А.Олійник. Київ: Основи, 1999. 726 с.
A System of Synthetic Philosophy by Herbert Spencer (1820-1903). URL: https://praxeology.net/HS-SP.htm (дата звернення: 10.09.2022)
Семиченко В.А., Зданевич Л.В. Системно-структурний підхід до процесу адаптації студентів. Проблеми адаптації студентів до навчання за умов фахової ступеневої підготовки: збірник тез за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції. Хмельницький. 2002. С.12–20.
Кулик С.М. Психологічні особливості управління професійною адаптацією вчителів : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05. Київ: Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України, 2004. 140 с.
Багно Ю.М. Адаптація. Сучасний психолого-педагогічний словник / за заг. ред. О.І.Шапран. Переяслав-Хмельницький: Домбровська Я.М., 2016. С.10.
Адаптивне навчання студентів професії вчителя: теорія і практика: монографія / В.І. Бондар, І.М. Шапошнікова, Т.Л. Опалюк, Т.Й. Франчук; за заг. ред. В.І. Бондаря. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. 308 с.
Бойко І.І. Соціально-психологічна адаптація підлітка до нових умов навчання: автореф. дис. ... канд. псих. наук: 19.00.07. Київ : Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова, 2001. 19 с.
Литовченко О.В. Організаційно-педагогічні умови соціальної адаптації учнів 5–9 класів у позашкільних навчальних закладах: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.05. Київ: Інститут проблем виховання АПН України, 2004. 19 с.
Галус О.М. Педагогічне управління адаптацією майбутніх учителів у системі ступеневої освіти: дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.06. Київ: Держ. вищ. навч. закл. «Ун-т менеджм. Освіти» АПН України, 2009. 601 с.
Лєсовий В.Ю., Петрук В.А. Адаптація першокурсників до навчання у вищих технічних закладах освіти : монографія. Вінниця: ВНТУ, 2017. 144 с.
Левківська Г.П., Сорочинська В.Є., Штифурак В.С. Адаптація першокурсників в умовах вищого закладу освіти: навч. посіб. Київ: Либідь, 2001. 128 с.
Казміренко В.П. Програма дослідження психосоціальних чинників адаптації молодої людини до навчання у ВНЗ та майбутньої професії. Практична психологія та соціальна робота. 2004. № 6. С.76–78.
Волнушкіна Г.В. Соціально-психологічні особливості адаптації студентів до навчання у вищому навчальному закладі. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка. Т.ІX: Загальна психологія. Етнічна психологія. Історична психологія. 2016. Вип. 9. С.107–116.
References
Yeromenko, O.A. (2021). Teoretychni i metodychni zasady adaptyvnoi systemy profesiinoi pidhotovky mahistriv z upravlinnia navchalnym zakladom [Theoretical and methodological foundations of the adaptive system of professional training of masters in education institution management]. Unpublished Doctoral dissertation. The Ukrainian Engineering Pedagogics Academy. [in Ukrainian].
Syniavskyi, V.V., & Serhieienkova O.P. (2007). Adaptatsiia [Adaptation]. In N.A. Pobirchenko (Ed.), Psykholohichnyi slovnyk [Psychological dictionary] (pp. 12). Naukovyi svit. [in Ukrainian].
Piaget, J. (1977). Biology and Knowledge. University of Chicago Press.
Hidens, E. (1999). Sotsiolohiia [Sociology]. In V.Shovkun, & A.Oliinyk (Eds.). Osnovy. (Original work published 1989). [in Ukrainian].
A System of Synthetic Philosophy by Herbert Spencer (1820-1903). https://praxeology.net/HS-SP.htm
Semychenko, V.A., & Zdanevych, L.V. (2002). Systemno-strukturnyi pidkhid do protsesu adaptatsii studentiv [A systemic and structural approach to the process of adaptation of students], Problemy adaptatsii studentiv do navchannia za umov fakhovoi stupenevoi pidhotovky: zbirnyk tez za materialamy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Khmelnytskyi [Problems of students' adaptation to study under the conditions of professional degree training: a collection of theses based on the materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference] (pp. 12-20). [in Ukrainian].
Kulyk, S.M. (2004). Psykholohichni osoblyvosti upravlinnia profesiinoiu adaptatsiieiu vchyteliv [Psychological features of management of teachers' professional adaptation]. Unpublished Candidate dissertation. G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. [in Ukrainian].
Bahno, Yu.M. (2016). Adaptatsiia [Adaptation]. In O.I.Shapran (Ed.), Suchasnyi psykholoho-pedahohichnyi slovnyk [Modern psychological and pedagogical dictionary] (pp. 10). Dombrovska Ya.M. [in Ukrainian].
Bondar, V.I. (Ed.). (2018). Adaptyvne navchannia studentiv profesii vchytelia: teoriia i praktyka [Adaptive teaching students the profession of a teacher:theory and practice]. Publishing House of the National Pedagogical Dragomanov University. [in Ukrainian].
Boiko, I.I. (2001). Sotsialno-psykholohichna adaptatsiia pidlitka do novykh umov navchannia [Social-psychological adaptation of teenager to new learning conditions]. Extended abstract of Candidate dissertation. National Pedagogical Dragomanov University. [in Ukrainian].
Lytovchenko, O.V. (2004). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy sotsialnoi adaptatsii uchniv 5–9 klasiv u pozashkilnykh navchalnykh zakladakh [Organizational and pedagogical conditions of social adaptation of students of grades 5–9 in extracurricular educational institutions]. Extended abstract of Candidate dissertation. The Institute of Problems on Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. [in Ukrainian].
Halus, O.M. (2009). Pedahohichne upravlinnia adaptatsiieiu maibutnikh uchyteliv u systemi stupenevoi osvity [Pedagogical management of adaptation of future teachers in the graduate education system]. Unpublished Doctoral dissertation. State Institution of Higher Education University of Educational Management National Academy of Educational Sciences of Ukraine. [in Ukrainian].
Liesovyi, V.Yu., & Petruk, V.A. (2017). Adaptatsiia pershokursnykiv do navchannia u vyshchykh tekhnichnykh zakladakh osvity [Adaptation of first-year students to study in higher technical educational institutions]. VNTU. [in Ukrainian].
Levkivska, H.P., Sorochynska, V.Ye., & Shtyfurak, V.S. (2001). Adaptatsiia pershokursnykiv v umovakh vyshchoho zakladu osvity [Adaptation of first-year students in the conditions of a higher educational institution]. Lybid. [in Ukrainian].
Kazmirenko, V.P. (2004). Prohrama doslidzhennia psykhosotsialnykh chynnykiv adaptatsii molodoi liudyny do navchannia u VNZ ta maibutnoi profesii [The program of research of psychosocial factors of young person's adaptation to university education and future profession]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota, Practical Psychology and Social Work, 6, 76–78. [in Ukrainian].
Volnushkina, G.V. (2016). Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti adaptatsii studentiv do navchannia u vyshchomu navchalnomu zakladi [Psychosocial features of students’ adaptation to study at higher educational institutions]. Actual Problems of Psychology, 9(ІX), 107–116. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.