СУТНІСТЬ І ҐЕНЕЗА АКАДЕМІЧНОЇ СВОБОДИ СТУДЕНТІВ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.51.163-166Ключові слова:
університет, університетська автономія, академічна свобода, освіта, ринок освітніх послуг.Анотація
Актуальність теми поданої статті зумовлена теоретичною і практичною значущістю широкого кола проблемних питань щодо розуміння змісту та ґенези академічної свободи. Метою статті є визначення сутності феномену академічної свободи, аналіз ґенези та основних етапів її розвитку. Використано наступні методи дослідження: діалектичний (для розкриття сутності та мети академічної свободи), історичний (для дослідження і виділення основних етапів її генези) та метод системного аналізу (для установлення структурних зв’язків між етапами розвитку академічної свободи та систематизації отриманих даних). Розкрито сутність та нормативно-правовий супровід генези академічної свободи. Визначено поняття та обґрунтовано соціально-правову природу академічної свободи, з’ясовано основні етапи її розвитку, досліджено реальний стан академічної свободи в Україні. Зроблено висновок, що найбільш суттєвими ознаками академічної свободи у контексті викликів сьогодення є: масовізація освіти; менеджеріалізація університетських структур; недосконала регулююча нормативно-правова система; комерціалізація науки й освіти. Запропановано шляхи імплементації академічної свободи в освітній процес сучасного університету з метою його вдосконалення і створення умов для повноцінної професійної підготовки і самореалізації студентів.
Посилання
Список використаної літератури
Подковенко Т.О. Концепція лібералізму Джона Лока. Актуальні проблеми правознавста. 2022. № 1. С.12‒17.
Маслова Н.Г. Поняття, генеза та соціально-правова природа академічної свободи. Право і суспільство. 2012. № 6. С.26‒32.
American Association of University Professors. Joint Statement on Rights and Freedoms of Students. URL: https://www.aaup.org/report/joint-statement-rights-and-freedoms-students (дата звернення 02.09.2022)
Colorado State University. Students’s Guide to Academic Freedom in the Classroom. URL: https://www.libarts.colostate.edu/classroom-climate/academic-freedom-in-the-classroom-students (дата звернення 02.09.2022)
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. Відомості Верховної Ради. 2014. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Тоффлер Э. Третья волна. Центр гуманитарных технологий. 2004. С.46‒58.
Nechansky H. The interaction matrix: from individual goal setting to the four modes of coexistence. Kybernetes. 2016. Vol. 45. Р.87‒106
Statista. Worldwide status of higher education institutions. URL: https://www.statista.com/statistics/918403/number-of-universities-worldwide-by-country (дата звернення 02.09.2022)
References
Podkovenko, T.O. (2022). Kontseptsiya liberalizmu Dzhona Loka. Elektronne vydannya [John Locke’s Concept of Liberalism]. Actual problems of legal science,1 , 12‒17. [In Ukraininan].
Maslova, N.G. (2012). Ponyattya, heneza ta sotsialʹno-pravova pryroda akademichnoyi svobody [Concept, genesis and socio-legal nature of academic freedom]. Law and Society, 6, 26‒32. [In Ukraininan].
American Association of University Professors. Joint Statement on Rights and Freedoms of Students. https://www.aaup.org/report/joint-statement-rights-and-freedoms-students.
Students’s Guide to Academic Freedom in the Classroom. www.libarts. colostate.edu/classroom-climate/academic-freedom-in-the-classroom-students
Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 № 1556-VII [Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrayiny vid 01.07.2014 № 1556-VII]. Vidomosti Verkhovnoi Rady. http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukraininan].
Toffler, E. (2004). Tretʹya volna [Tretia volna]. Tsentr gymanitarnih technologii, 46‒58. [in russian].
Nechansky, H. (2016). The interaction matrix: from individual goal setting to the four modes of coexistence. Kybernetes, 45, 87‒106.
Worldwide status of higher education institutions. www.statista.com/statistics/918403/number-of-universities-worldwide-by-country
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.