МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ АНАЛІЗ ВІКОВИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПІДЛІТКІВ У КОНТЕКСТІ МІЖКУЛЬТУРНІЙ КОМУНІКАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.29-32Ключові слова:
міжкультурна комунікація, вікові особливості, підлітки, формування готовності.Анотація
У статті обґрунтовано актуальність проблеми формування готовності підлітків до міжкультурної комунікації у віковому контексті з позиції міждисциплінарного аналізу. Визначено причини актуальності вивчення такої проблематики: комунікація з представниками інших культур, реалізація академічної, професійної чи особистої мобільності. Метою поданого дослідження є формування готовності підлітків до міжкультурної комунікації за умови врахування їх вікових особливостей з педагогічного, соціального, психологічного, фізіологічного та аксіологічного аспектів. Провідними методами обрано аналіз та систематизацію наукової літератури, класифікація, узагальнення. Представлено позиції, що є ґрунтовними у контексті проблеми дослідження, а саме: 1) суттєвий вплив на підлітків має процес їх соціалізації, передусім у власному оточенні; 2) у підлітковому віці починає формуватися життєва мотивація людини; 3) урахування можливостей організму підлітків і висування посильних вимог. З’ясовано, що для залучення всіх присутніх на занятті учнів, є доцільним застосовувати інтерактивні колективні методи навчання, які дозволяють педагогу встановити з підлітками емоційно - інтелектуальні взаємини націлені на досягнення спільного успіху. Розкрито варіативність сучасних методик і технологій, які передбачають використання технологічних, програмних та технічних засобів, а саме: тренінгові методи, інтерактивні колективні методи навчання, веб-квести, методи проектів, рольові ігри, діалогові технології, методи симуляції та інтерактивного моделювання. З’ясовано, що вказані методики і технології формування готовності підлітків до міжкультурної комунікації забезпечують усвідомлення підлітками власної культурної ідентичності, інтерес та повагу до загальнолюдських і національних культурних цінностей.
Посилання
Список використаної літератури
Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія. Київ : «Центр учбової літератури», 2012. 376 с.
Винославська О. В. Психологія. Київ : Фірма "ІНКОС", 2005. 351 c.
Павелків Р. В. Вікова психологія. Київ: Кондор, 2011. 468 c.
Носенко Ю. Г., Сухіх А. С. Психолого-педагогічні особливості навчання учнів основної школи здоров’язбережувальному використанню програмно-апаратних засобів. Київ: Компринт, 2017. 156 с.
Булах І. С., Лук’янов А. O. Специфіка становлення самоствердження особистості підліткового віку. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2013. №13. С.154-163.
Скрипченко О. В. Вікова та педагогічна психологія. Київ: Каравела, 2007. 400 с.
Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5 т. Київ: Б.в., 1977. – Т. 4. 626 с.
Єрмолаєва М. В. Психологія розвитку: Методичний посібник для студентів заочної та дистанційної форм навчання. URL: http://medbib.in.ua/psihologiya-razvitiya-metodicheskoe-posobie.html (дата звернення 25.03.2023).
Коростіль Л. А. Покоління Z: пошук способів педагогічної взаємодії. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229 (дата звернення 25.03.2023).
Masuda Y. Hypothesis on the Genesis of Homo Intelligence. Futures. 1985. №5. P.492–494.
References
Serhieienkova, O.P., Stoliarchuk, O.A., Kokhanova, O.P., & Pasieka, O.V. (2012). Vikova psykholohiia [Age psychology]. Tsentr uchbovoi literatury. [in Ukrainian].
Vynoslavska, O.V. (2005). Psykholohiia [Psychology]. INKOS. [in Ukrainian].
Pavelkiv R.V. (2011). Vikova psykholohiia [Age psychology]. Kondor. [in Ukrainian].
Nosenko, Yu.H., Sukhikh, A.S. (2017). Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti navchannia uchniv osnovnoi shkoly zdorov’iazberezhuvalnomu vykorystanniu prohramno-aparatnykh zasobiv [Psychological-pedagogical features of teaching elementary school students the health-saving use of hardware and software]. Komprynt. [in Ukrainian].
Bulakh, I.S., & Luk’ianov, A.O. (2013). Spetsyfika stanovlennia samostverdzhennia osobystosti pidlitkovoho viku [The specifics of the formation of self-affirmation of the personality of adolescence]. Mizhnarodnyi naukovyi forum: sotsiolohiia, psykholohiia, pedahohika, menedzhment, 13, 154‒163. [in Ukrainian].
Skrypchenko, O.V. (2007). Vikova ta pedahohichna psykholohiia [Age and pedagogical psychology]. Karavela. [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V.O. (1977). Vybrani tvory [Selected works] (Vol.4). B.v. [in Ukrainian].
Yermolaieva, M.V. (2003). Psykholohiia rozvytku [Development psychology]. Retrieved from http://medbib.in.ua/psihologiya-razvitiya-metodicheskoe-posobie.html [in Ukrainian].
Korostil, L.A. (2018). Pokolinnia Z: poshuk sposobiv pedahohichnoi vzaiemodii. [Generation Z: searching for ways of pedagogical interaction]. Retrieved from https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229 [in Ukrainian].
Masuda, Y. (1985). Hypothesis on the Genesis of Homo Intelligence. Futures, 5, 492-494.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).