МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ АНАЛІЗ ВІКОВИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПІДЛІТКІВ У КОНТЕКСТІ МІЖКУЛЬТУРНІЙ КОМУНІКАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.29-32

Ключові слова:

міжкультурна комунікація, вікові особливості, підлітки, формування готовності.

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність проблеми формування готовності підлітків до міжкультурної комунікації у віковому контексті з позиції міждисциплінарного аналізу. Визначено причини актуальності вивчення такої проблематики: комунікація з представниками інших культур, реалізація академічної, професійної чи особистої мобільності. Метою поданого дослідження є формування готовності підлітків до міжкультурної комунікації за умови врахування їх вікових особливостей з педагогічного, соціального, психологічного, фізіологічного та аксіологічного аспектів. Провідними методами обрано аналіз та систематизацію наукової літератури, класифікація, узагальнення. Представлено позиції, що є ґрунтовними у контексті проблеми дослідження, а саме: 1) суттєвий вплив на підлітків має процес їх соціалізації, передусім у власному оточенні; 2) у підлітковому віці починає формуватися життєва мотивація людини; 3) урахування можливостей організму підлітків і висування посильних вимог. З’ясовано, що для залучення всіх присутніх на занятті учнів, є доцільним застосовувати інтерактивні колективні методи навчання, які дозволяють педагогу встановити з підлітками емоційно - інтелектуальні взаємини націлені на досягнення спільного успіху. Розкрито варіативність сучасних методик і технологій, які передбачають використання технологічних, програмних та технічних засобів, а саме: тренінгові методи, інтерактивні колективні методи навчання, веб-квести, методи проектів, рольові ігри, діалогові технології, методи симуляції та інтерактивного моделювання. З’ясовано, що вказані методики і технології формування готовності підлітків до міжкультурної комунікації забезпечують усвідомлення підлітками власної культурної ідентичності, інтерес та повагу до загальнолюдських і національних культурних цінностей.

Біографія автора

Valentyna Boichuk, кафедра освітології та психолого-педагогічних наук, Київський університет імені Бориса Грінченка, м.Київ, Україна

аспірант

Посилання

Список використаної літератури

Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія. Київ : «Центр учбової літератури», 2012. 376 с.

Винославська О. В. Психологія. Київ : Фірма "ІНКОС", 2005. 351 c.

Павелків Р. В. Вікова психологія. Київ: Кондор, 2011. 468 c.

Носенко Ю. Г., Сухіх А. С. Психолого-педагогічні особливості навчання учнів основної школи здоров’язбережувальному використанню програмно-апаратних засобів. Київ: Компринт, 2017. 156 с.

Булах І. С., Лук’янов А. O. Специфіка становлення самоствердження особистості підліткового віку. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2013. №13. С.154-163.

Скрипченко О. В. Вікова та педагогічна психологія. Київ: Каравела, 2007. 400 с.

Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5 т. Київ: Б.в., 1977. – Т. 4. 626 с.

Єрмолаєва М. В. Психологія розвитку: Методичний посібник для студентів заочної та дистанційної форм навчання. URL: http://medbib.in.ua/psihologiya-razvitiya-metodicheskoe-posobie.html (дата звернення 25.03.2023).

Коростіль Л. А. Покоління Z: пошук способів педагогічної взаємодії. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229 (дата звернення 25.03.2023).

Masuda Y. Hypothesis on the Genesis of Homo Intelligence. Futures. 1985. №5. P.492–494.

References

Serhieienkova, O.P., Stoliarchuk, O.A., Kokhanova, O.P., & Pasieka, O.V. (2012). Vikova psykholohiia [Age psychology]. Tsentr uchbovoi literatury. [in Ukrainian].

Vynoslavska, O.V. (2005). Psykholohiia [Psychology]. INKOS. [in Ukrainian].

Pavelkiv R.V. (2011). Vikova psykholohiia [Age psychology]. Kondor. [in Ukrainian].

Nosenko, Yu.H., Sukhikh, A.S. (2017). Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti navchannia uchniv osnovnoi shkoly zdorov’iazberezhuvalnomu vykorystanniu prohramno-aparatnykh zasobiv [Psychological-pedagogical features of teaching elementary school students the health-saving use of hardware and software]. Komprynt. [in Ukrainian].

Bulakh, I.S., & Luk’ianov, A.O. (2013). Spetsyfika stanovlennia samostverdzhennia osobystosti pidlitkovoho viku [The specifics of the formation of self-affirmation of the personality of adolescence]. Mizhnarodnyi naukovyi forum: sotsiolohiia, psykholohiia, pedahohika, menedzhment, 13, 154‒163. [in Ukrainian].

Skrypchenko, O.V. (2007). Vikova ta pedahohichna psykholohiia [Age and pedagogical psychology]. Karavela. [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V.O. (1977). Vybrani tvory [Selected works] (Vol.4). B.v. [in Ukrainian].

Yermolaieva, M.V. (2003). Psykholohiia rozvytku [Development psychology]. Retrieved from http://medbib.in.ua/psihologiya-razvitiya-metodicheskoe-posobie.html [in Ukrainian].

Korostil, L.A. (2018). Pokolinnia Z: poshuk sposobiv pedahohichnoi vzaiemodii. [Generation Z: searching for ways of pedagogical interaction]. Retrieved from https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229 [in Ukrainian].

Masuda, Y. (1985). Hypothesis on the Genesis of Homo Intelligence. Futures, 5, 492-494.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Boichuk, V. (2023). МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ АНАЛІЗ ВІКОВИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПІДЛІТКІВ У КОНТЕКСТІ МІЖКУЛЬТУРНІЙ КОМУНІКАЦІЇ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(52), 29–32. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.29-32

Номер

Розділ

Статті