ВИХОВАННЯ ГУМАНІСТИЧНОЇ ПОЗИЦІЇ ТА ГУМАНІСТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ЛОГОПЕДІВ У ПРОЦЕСІ ЇХ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ДЛЯ РОБОТИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.60-63Ключові слова:
гуманістична позиція, гуманістичні цінності, логопед, інклюзія, фахова підготовка.Анотація
Актуальність дослідження проблеми виховання гуманістичної педагогічної позиції майбутніх логопедів у процесі їх професійної підготовки не підлягає сумніву, адже студентська молодь, як інтелектуальна сила Української держави, повинна стати провідником ідей толерантності, активним натхненником її втілення в освітньому просторі, гарантуючи цим самим подальший прогресивний розвиток суспільства в цілому. Мета статті – висвітлити значення виховання гуманістичної педагогічної позиції майбутніх логопедів у процесі їх фахової підготовки для роботи в інклюзивному освітньому середовищі; узагальнити зміст поняття «толерантність» та «гуманність», подати їх сутнісні характеристики як педагогічного і психологічного явища; розкрити роль гуманістичної педагогічної позиції для розвитку позитивних загальнолюдських якостей майбутніх логопедів. В дослідженні застосовано аналітико-логічний, системний наукові методи, а також метод аналізу, пояснення, синтезу, що дало змогу визначити змістове наповнення гуманістичних цінностей майбутнього логопеда тощо З’ясовано, що гуманістична педагогічна позиція логопеда постає як система позитивного та конструктивного відношення до професійної діяльності, що свідчить про здатність фахівця орієнтуватися на кожну окрему дитину, як на найвищу цінність, сприяти реалізації її права на самовираження та саморозвиток. Неабияке значення у вихованні гуманістичної позиції відводиться освітнім закладам, які повинні спрямовувати навчально-виховний процес в такому руслі, щоб студенти, майбутні логопеди стали взірцем толерантної поведінки, оскільки толерантний педагог зможе побудувати толерантні стосунки із дітьми, зокрема працюючи в інклюзивному освітньому просторі.
Посилання
Список використаної літератури
Бернадська Л.В. Виховання толерантності в учнів 5 – 7 класів шкіл-інтернатів у позаурочній діяльності: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спеціальність: 13.00.07 – «Теорія і методика виховання» / Акад. пед. наук України, Ін-т проблем виховання. Київ, 2009. 20 с.
Гуманістичне виховання дітей дошкільного віку в контексті інноваційної педагогічної діяльності: монографія / Наук. ред. Т.І. Поніманська, І.М.Дичківська. Рівне : Волинські обереги, 2012. 208 c..
Косарєва Г.М. Педагогічна толерантність як характеристика професійної діяльності вихователя. Матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції «Національна освіта в стратегіях соціокультурного вибору: теорія, методологія, практика». Луцьк: Вид-во «Луцький педагогічний коледж», 2016. С.372–379.
Мартинчук О.В. Формування толерантності як складової професійно-педагогічної підготовки студентів до роботи в інклюзивних закладах освіти. Сучасні стратегії університетської освіти: якісний вимір: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Київ: Київський ун-т ім. Б. Грінченка, 2012. С.914–919.
Федорова Н.В. Гуманістична педагогічна позиція майбутніх логопедів як ціннісно-смислова основа професійної діяльності. Освіта осіб з особливими потребами: виклики сьогодення: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ: Інститут спеціальної педагогіки НАПН України, 2018. С.160–165.
Федорова Н.В. Характеристика чинників, що впливають на формування гуманістичної педагогічної позиції майбутніх логопедів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019, Budapest. Vol.VII (83), Issue 203. Р.14–20.
Косарєва Г.М. Проблема виховання толерантності у майбутніх логопедів. Інноватика у вихованні. 2018. Вип. 7 (1). С.140–147.
Kosarieva G., Pavlyuk T., Fedorova N. Training of future speech therapists to work with children of preschool age with special needs on the basis of humanistic ideas of tolerance. In Problem space of modern society: philosophical-communicative and pedagogical interpretations: collective monograph. 2019, Warsaw: BMT Erida Sp. z o.o. Part IІ. Р.357–372.
Merry T. A guide to the peprson-centered approach. Loughton : Gale Centre Publications, 1990. 257 р.
Nicholson P.P. Toleration as a moral ideal / Ed. by J.Horton, S.Mendus. Aspects of Toleration. Philosophical Studies. London: Routledge, 2009. P.158–173.
References
Bernadska, L.V. (2009). Vykhovannia tolerantnosti v uchniv 5 – 7 klasiv shkil-internativ u pozaurochnii diialnosti [Education of tolerance in students of 5 – 7 grades of boarding schools in extracurricular activities]. Extended thesis of Unpublished candidate dissertation. Kyiv, Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. [in Ukrainian].
Ponimanska, T.I., & Dychkivska, I.M.. (Eds.). (2012). Humanistychne vykhovannia ditei doshkilnoho viku v konteksti innovatsiinoi pedahohichnoi diialnosti [Humanistic education of preschool children in the context of innovative pedagogical activity]. Volynski oberehy. [in Ukrainian].
Kosarieva, H.M. (2016). Pedahohichna tolerantnist yak kharakterystyka profesiinoi diialnosti vykhovatelia [Pedagogical tolerance as a characteristic of the educator's professional activity]. In P.Boichuk et al. (Eds.), Natsionalna osvita v stratehiiakh sotsiokulturnoho vyboru: teoriia, metodolohiia, praktyka ‒ Proceedings of scientific-practical conference (pp.372‒379). Vyd-vo «Lutskyi pedahohichnyi koledzh». [in Ukrainian].
Martynchuk, O.V. (2012). Formuvannia tolerantnosti yak skladovoi profesiino-pedahohichnoi pidhotovky studentiv do roboty v inkliuzyvnykh zakladakh osvity [Formation of tolerance as a component of professional and pedagogical training of students to work in inclusive educational institutions]. In V.Ohneviuk (Ed.), Suchasni stratehii universytetskoi osvity: yakisnyi vymir ‒ Proceedings of scientific-practical conference (pp.914‒919). Kyiv, Kyiv B. Hrinchenko University. [in Ukrainian].
Fedorova, N.V. (2018). Humanistychna pedahohichna pozytsiia maibutnikh lohopediv yak tsinnisno-smyslova osnova profesiinoi diialnosti [Humanistic pedagogical position of future speech therapists as a value-meaning basis of professional activity]. In Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: vyklyky sohodennia ‒ ‒ Proceedings of All-Ukrainina scientific-practical conference (pp.160‒165). Kyiv, Institute of Sepcial Pedagogy of NAPS of Ukraine. [in Ukrainian].
Fedorova, N.V. (2019). Kharakterystyka chynnykiv, shcho vplyvaiut na formuvannia humanistychnoi pedahohichnoi pozytsii maibutnikh lohopediv [Characteristics of factors affecting the formation of the humanistic pedagogical position of future speech therapists]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VII (83), 203, 14–20. [in Ukrainian].
Kosarieva, H.M. (2018). Problema vykhovannia tolerantnosti u maibutnikh lohopediv [The problem of education of tolerance in future speech therapists]. Innovatyka u vykhovanni, 7 (1), 140–147. [in Ukrainian].
Kosarieva, G., Pavlyuk, T., & Fedorova, N. (2019). Training of future speech therapists to work with children of preschool age with special needs on the basis of humanistic ideas of tolerance. In L.Popova et al. (Eds.), Problem space of modern society: philosophical-communicative and pedagogical interpretations (Part II, pp.357‒372). BMT Erida Sp. z o.o.
Merry, T. (1990). A guide to the peprson-centered approach. Gale Centre Publications. [in English].
Nicholson, P.P. (2009). Toleration as a moral ideal. In J.Horton, S. Mendus (Eds.). Aspects of Toleration. Philosophical Studies (pp.158‒173). Routledge.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).