СОЦІАЛЬНА ПРОФІЛАКТИКА ЗАЛЕЖНОСТІ ПІДЛІТКІВ ВІД МЕРЕЖЕВИХ ІГОР

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.72-77

Ключові слова:

підлітки, мережеві ігри, залежність від мережевих ігор, соціальна профілактика.

Анотація

Стаття присвячена проблемі залежності підлітків від мережевих ігор. У процесі діджиталізації сучасного суспільства суттєво змінився світ гри як однієї з провідних видів діяльності підлітків. А отже, мережеві ігри стали сьогодні важливою складовою життя кожного підлітка. Охарактеризовано особливості таких ігор (доступність, неперервність, різноплановість, незавершеність, творчий характер). Проаналізовано внутрішні та зовнішні чинники залежності від мережевих ігор, соціально-психологічні риси гравців, що сприяють формуванню залежності. Акцентовано увагу на позитивному та негативному впливі мережевих ігор, які, з одного боку, є засобом соціалізації підлітків, а з іншого, становлять підвищену небезпеку щодо формування залежності. Підкреслюється, що закріплення адикції відбувається шляхом перенесення уваги гравця з ігрового сюжету на спілкування з іншими гравцями – знаходження однодумців. Мета статті ‒ проаналізувати ознаки, причини та наслідки залежності підлітків від мережевих ігор та визначити особливості соціальної профілактики такої залежності у підлітків. Методи дослідження: аналіз та синтез теоретичних джерел, систематизація, узагальнення та порівняння з метою вивчення особливостей мережевих ігор та їх впливу на підлітків, причин та наслідків залежності від них; опитування (анкетування, вільне інтерв’ю), модифікована методика виявлення рівня самооцінки особистості у міжособистісних стосунках, поведінці, діяльності та почуттях (С. Будассі). Виокремлено причини стійкого інтересу підлітків до мережевих ігор, серед яких найважливішими є: налагодження комунікації у групі однолітків, самоствердження та самореалізація, матеріальна винагорода. Окреслено напрями соціально-профілактичної роботи з підлітками щодо попередження залежності від мережевих ігор та її мінімізації, доведено необхідність системного комплексного підходу у цій роботі.

Біографії авторів

Olena Kolomiets, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, м.Черкаси, Україна

доктор філософських наук, доцент

Tetyana Demydenko, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, м.Черкаси, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Список використаної літератури

Андросюк В.Г., Галустян О.А., Малоголова О.А., Мотлях О.І., Юрченко-Шеховцова Т.І. Здоровий спосіб життя та профілактика адиктивної поведінки неповнолітніх. Київ: Освіта України, 2019. 98 с.

Буров О.Ю., Камишин В.В., Поліхун Н.І., Ашеров А.Т. Технології використання мережевих ресурсів для підготовки молоді до дослідницької діяльності: монографія. Київ: ТОВ «Інформаційні системи». 2012. 416 с.

Вашека Т.В., Цверава Н.В. Рольові комп’ютерні on-line ігри як ознака сучасного інформаційного суспільства // Індивідуальність у психологічних вимірах спільнот та професій в умовах мережевого суспільства: монографія колективна / За ред. Л.Помиткіної, О.Хохліної. Київ: АльфаПІК, 2019. С.238‒248.

Виноградова В. Є., Пузирьов Є. В. Особливості соціально-педагогічної профілактики ігрової та інтернет-залежності підлітків. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2020. №3. Т.31 (70). С.70–75.

Журавель Т.В. Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності // Соціальна педагогіка : навч. посібник / За заг. ред. О.В.Безпалько; Авт.-кол. О.В.Безпалько, І.Д.Звєрєва, Т.Г.Веретенко та ін. Київ: Академвидав, 2013. С.85–101.

Журавльова Л.П., Камінська Л.П. Чинники та механізми інтернет-залежності від онлайн-ігор. Наука і освіта. 2013. №7. С. 44–48.

Ільницька Л.А. Психологічні особливості особистості Інтернетзалежних юнаків. Соціальна робота в Україні: теорія і практика. 2008. №5. С.124–137.

Клочко О.О. Освітньо-профілактичний потенціал мережевих ігор. Молодий вчений. 2019. № 2 (66) лютий. С.546–549.

Омельчук О.В., Левицька Л.М. Діджиталізація суспільства і ґаджет-залежність сучасної молоді – покоління Digital Natives. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. 2020. Випуск 3 (123). С.296–299.

Петрунько О.В. Діти і медіа: Соціалізація в агресивному медіасередовищі: монографія. 2-ге вид. Ніжин: Аспект-Поліграф, 2011. 480 с.

Петрунько О., Телешун К. Інтернет-залежність дорослих користувачів та можливості її профілактики. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. № 4 (68). С.91–99.

Пугачов Д.Л. Комунікативні аспекти формування образу «я» підлітків у віртуальному комп’ютерному світі. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. 2016. № 1. С.166–170.

Сергєєва Н.В. Соціально-педагогічні умови профілактики комп’ютерної адикції підлітків. Автореф. дис. канд пед. наук. Київ, 2010. URL: https://www.nenc.gov.ua/doc/autoref/sergejva2.pdf

Столбов Д. Особливості Інтернет-діяльності сучасного підлітка / Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2014. № 1. С.327–331.

References

Androsiuk, V.H., Halustian, O.A., Maloholova, O.A., Motliakh, O.I., & Yurchenko-Shekhovtsova, T.I. (2019). Zdorovyy sposib zhyttya ta profilaktyka adyktyvnoyi povedinky nepovnolitnikh [Healthy lifestyle and prevention of addictive behavior of underaged]. Osvita Ukrainy. [in Ukrainian].

Burov, O.Yu., Kamyshyn, V.V., Polihun, N.I., & Asherov, A.T. (2012). Tekhnolohiyi vykorystannya merezhevykh resursiv dlya pidhotovky molodi do doslidnytsʹkoyi diyalʹnosti [Technologies of using network resources for training young people for research activities]. LLC “Information Systems”. [in Ukrainian].

Vasheka, T., & Tsverava, N. (2019). Rolovi kompyuterni on-line ihry yak oznaka suchasnoho informatsiynoho suspilʹstva [Online role-playing computer games as a sign of the modern information society]. In L.V.Pomytkina, O.P.Khokhlina (Eds.). Indyvidualʹnistʹ u psykholohichnykh vymirakh spilʹnot ta profesiy v umovakh merezhevoho suspilʹstva [Individuality in the psychological dimensions of communities and professions in the conditions of a network society] (pp.238‒248). AlfaPIK. [in Ukrainian].

Vynogradova, V. E., & Puzyryov, E. V. (2020). Osoblyvosti sotsialʹno-pedahohichnoyi profilaktyky ihrovoyi ta internet-zalezhnosti pidlitkiv [Peculiarities of socio-pedagogical prevention of game and Internet addiction in teenagers]. Academic notes of V.Vernadskyi TNU. Psychology, 3 (31(70), 70–75. [in Ukrainian].

Zhuravel, T.V. (2013). Sotsialʹna profilaktyka yak napryam sotsialʹno-pedahohichnoyi diyalʹnosti [Social prevention as a field of social-pedagogical activity. Social pedagogy]. In O.V.Bezpalko, I.D.Zvereva, T.G.Veretenko (Eds.). Sotsialna pedahohika [Social pedagogy]. Akademvydav. [in Ukrainian].

Zhuravlyova, L.P., & Kaminska, L.P. (2013). Chynnyky ta mekhanizmy internet-zalezhnosti vid onlayn-ihor [Factors and mechanisms of Internet addiction to online games]. Science and Education, 7, 44–48. [in Ukrainian].

Ilnytska, L.A. (2008). Psykholohichni osoblyvosti osobystosti Internetzalezhnykh yunakiv [Psychological features of Internet-addicted underaged pesonality]. Social work in Ukraine: theory and practice, 5, 124–137. [in Ukrainian].

Klochko, O.O. (2019). Osvitnʹo-profilaktychnyy potentsial merezhevykh ihor [Educational and preventive potential of online games]. Young Scientist, 2 (66) February, 546–549. [in Ukrainian].

Omelchuk, O.V., & Levytska, L.M. (2020). Didzhytalizatsiya suspilʹstva i gadzhet-zalezhnistʹ suchasnoyi molodi – pokolinnya Digital Natives [Digitalization of society and gadget addiction of modern youth – the generation of Digital Natives]. Scientific journal of M.P.Drahomanov NPU, 3 (123), 296–299. [in Ukrainian].

Petrunko, O.V. (2011). Dity i media: Sotsializatsiya v ahresyvnomu mediaseredovyshchi [Children and media: Socialization in an aggressive media environment]. Aspect-Polygraph. [in Ukrainian].

Petrunko, O., & Teleshun, K. (2022). Internet-zalezhnistʹ doroslykh korystuvachiv ta mozhlyvosti yiyi profilaktyky [Internet addiction of adult users and possibilities of its prevention]. Scientific notes of “KROK” University, 4 (68), 91–99. [in Ukrainian].

Pugachev, D.L. (2016). Komunikatyvni aspekty formuvannya obrazu «ya» pidlitkiv u virtualʹnomu kompʺyuternomu sviti [Communicative aspects of the teenagers’ self-image development in the virtual computer world]. Scientific bulletin of Mykolaiv V.O.Sukhomlynskyi National University. Psychological sciences, 1, 166–170. [in Ukrainian].

Sergeeva, N.V. (2010). Sotsialno-pedahohichni umovy profilaktyky kompyuternoyi adyktsiyi pidlitkiv [Socio-pedagogical conditions for the prevention of computer addiction among teenagers]. Extended abstract of candidate dissertation Kyiv. [in Ukrainian].

Stolbov, D. (2014). Osoblyvosti Internet-diyalʹnosti suchasnoho pidlitka [Peculiarities of Internet activity of a modern teenager]. Scientific Bulletin of Melitopol State Pedagogical University. Pedagogy, 1. 327–331. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Kolomiets, O., & Demydenko, T. (2023). СОЦІАЛЬНА ПРОФІЛАКТИКА ЗАЛЕЖНОСТІ ПІДЛІТКІВ ВІД МЕРЕЖЕВИХ ІГОР. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(52), 72–77. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.72-77

Номер

Розділ

Статті