СОЦІАЛЬНА ПРОФІЛАКТИКА ЗАЛЕЖНОСТІ ПІДЛІТКІВ ВІД МЕРЕЖЕВИХ ІГОР
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.72-77Ключові слова:
підлітки, мережеві ігри, залежність від мережевих ігор, соціальна профілактика.Анотація
Стаття присвячена проблемі залежності підлітків від мережевих ігор. У процесі діджиталізації сучасного суспільства суттєво змінився світ гри як однієї з провідних видів діяльності підлітків. А отже, мережеві ігри стали сьогодні важливою складовою життя кожного підлітка. Охарактеризовано особливості таких ігор (доступність, неперервність, різноплановість, незавершеність, творчий характер). Проаналізовано внутрішні та зовнішні чинники залежності від мережевих ігор, соціально-психологічні риси гравців, що сприяють формуванню залежності. Акцентовано увагу на позитивному та негативному впливі мережевих ігор, які, з одного боку, є засобом соціалізації підлітків, а з іншого, становлять підвищену небезпеку щодо формування залежності. Підкреслюється, що закріплення адикції відбувається шляхом перенесення уваги гравця з ігрового сюжету на спілкування з іншими гравцями – знаходження однодумців. Мета статті ‒ проаналізувати ознаки, причини та наслідки залежності підлітків від мережевих ігор та визначити особливості соціальної профілактики такої залежності у підлітків. Методи дослідження: аналіз та синтез теоретичних джерел, систематизація, узагальнення та порівняння з метою вивчення особливостей мережевих ігор та їх впливу на підлітків, причин та наслідків залежності від них; опитування (анкетування, вільне інтерв’ю), модифікована методика виявлення рівня самооцінки особистості у міжособистісних стосунках, поведінці, діяльності та почуттях (С. Будассі). Виокремлено причини стійкого інтересу підлітків до мережевих ігор, серед яких найважливішими є: налагодження комунікації у групі однолітків, самоствердження та самореалізація, матеріальна винагорода. Окреслено напрями соціально-профілактичної роботи з підлітками щодо попередження залежності від мережевих ігор та її мінімізації, доведено необхідність системного комплексного підходу у цій роботі.
Посилання
Список використаної літератури
Андросюк В.Г., Галустян О.А., Малоголова О.А., Мотлях О.І., Юрченко-Шеховцова Т.І. Здоровий спосіб життя та профілактика адиктивної поведінки неповнолітніх. Київ: Освіта України, 2019. 98 с.
Буров О.Ю., Камишин В.В., Поліхун Н.І., Ашеров А.Т. Технології використання мережевих ресурсів для підготовки молоді до дослідницької діяльності: монографія. Київ: ТОВ «Інформаційні системи». 2012. 416 с.
Вашека Т.В., Цверава Н.В. Рольові комп’ютерні on-line ігри як ознака сучасного інформаційного суспільства // Індивідуальність у психологічних вимірах спільнот та професій в умовах мережевого суспільства: монографія колективна / За ред. Л.Помиткіної, О.Хохліної. Київ: АльфаПІК, 2019. С.238‒248.
Виноградова В. Є., Пузирьов Є. В. Особливості соціально-педагогічної профілактики ігрової та інтернет-залежності підлітків. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2020. №3. Т.31 (70). С.70–75.
Журавель Т.В. Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності // Соціальна педагогіка : навч. посібник / За заг. ред. О.В.Безпалько; Авт.-кол. О.В.Безпалько, І.Д.Звєрєва, Т.Г.Веретенко та ін. Київ: Академвидав, 2013. С.85–101.
Журавльова Л.П., Камінська Л.П. Чинники та механізми інтернет-залежності від онлайн-ігор. Наука і освіта. 2013. №7. С. 44–48.
Ільницька Л.А. Психологічні особливості особистості Інтернетзалежних юнаків. Соціальна робота в Україні: теорія і практика. 2008. №5. С.124–137.
Клочко О.О. Освітньо-профілактичний потенціал мережевих ігор. Молодий вчений. 2019. № 2 (66) лютий. С.546–549.
Омельчук О.В., Левицька Л.М. Діджиталізація суспільства і ґаджет-залежність сучасної молоді – покоління Digital Natives. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. 2020. Випуск 3 (123). С.296–299.
Петрунько О.В. Діти і медіа: Соціалізація в агресивному медіасередовищі: монографія. 2-ге вид. Ніжин: Аспект-Поліграф, 2011. 480 с.
Петрунько О., Телешун К. Інтернет-залежність дорослих користувачів та можливості її профілактики. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. № 4 (68). С.91–99.
Пугачов Д.Л. Комунікативні аспекти формування образу «я» підлітків у віртуальному комп’ютерному світі. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. 2016. № 1. С.166–170.
Сергєєва Н.В. Соціально-педагогічні умови профілактики комп’ютерної адикції підлітків. Автореф. дис. канд пед. наук. Київ, 2010. URL: https://www.nenc.gov.ua/doc/autoref/sergejva2.pdf
Столбов Д. Особливості Інтернет-діяльності сучасного підлітка / Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2014. № 1. С.327–331.
References
Androsiuk, V.H., Halustian, O.A., Maloholova, O.A., Motliakh, O.I., & Yurchenko-Shekhovtsova, T.I. (2019). Zdorovyy sposib zhyttya ta profilaktyka adyktyvnoyi povedinky nepovnolitnikh [Healthy lifestyle and prevention of addictive behavior of underaged]. Osvita Ukrainy. [in Ukrainian].
Burov, O.Yu., Kamyshyn, V.V., Polihun, N.I., & Asherov, A.T. (2012). Tekhnolohiyi vykorystannya merezhevykh resursiv dlya pidhotovky molodi do doslidnytsʹkoyi diyalʹnosti [Technologies of using network resources for training young people for research activities]. LLC “Information Systems”. [in Ukrainian].
Vasheka, T., & Tsverava, N. (2019). Rolovi kompyuterni on-line ihry yak oznaka suchasnoho informatsiynoho suspilʹstva [Online role-playing computer games as a sign of the modern information society]. In L.V.Pomytkina, O.P.Khokhlina (Eds.). Indyvidualʹnistʹ u psykholohichnykh vymirakh spilʹnot ta profesiy v umovakh merezhevoho suspilʹstva [Individuality in the psychological dimensions of communities and professions in the conditions of a network society] (pp.238‒248). AlfaPIK. [in Ukrainian].
Vynogradova, V. E., & Puzyryov, E. V. (2020). Osoblyvosti sotsialʹno-pedahohichnoyi profilaktyky ihrovoyi ta internet-zalezhnosti pidlitkiv [Peculiarities of socio-pedagogical prevention of game and Internet addiction in teenagers]. Academic notes of V.Vernadskyi TNU. Psychology, 3 (31(70), 70–75. [in Ukrainian].
Zhuravel, T.V. (2013). Sotsialʹna profilaktyka yak napryam sotsialʹno-pedahohichnoyi diyalʹnosti [Social prevention as a field of social-pedagogical activity. Social pedagogy]. In O.V.Bezpalko, I.D.Zvereva, T.G.Veretenko (Eds.). Sotsialna pedahohika [Social pedagogy]. Akademvydav. [in Ukrainian].
Zhuravlyova, L.P., & Kaminska, L.P. (2013). Chynnyky ta mekhanizmy internet-zalezhnosti vid onlayn-ihor [Factors and mechanisms of Internet addiction to online games]. Science and Education, 7, 44–48. [in Ukrainian].
Ilnytska, L.A. (2008). Psykholohichni osoblyvosti osobystosti Internetzalezhnykh yunakiv [Psychological features of Internet-addicted underaged pesonality]. Social work in Ukraine: theory and practice, 5, 124–137. [in Ukrainian].
Klochko, O.O. (2019). Osvitnʹo-profilaktychnyy potentsial merezhevykh ihor [Educational and preventive potential of online games]. Young Scientist, 2 (66) February, 546–549. [in Ukrainian].
Omelchuk, O.V., & Levytska, L.M. (2020). Didzhytalizatsiya suspilʹstva i gadzhet-zalezhnistʹ suchasnoyi molodi – pokolinnya Digital Natives [Digitalization of society and gadget addiction of modern youth – the generation of Digital Natives]. Scientific journal of M.P.Drahomanov NPU, 3 (123), 296–299. [in Ukrainian].
Petrunko, O.V. (2011). Dity i media: Sotsializatsiya v ahresyvnomu mediaseredovyshchi [Children and media: Socialization in an aggressive media environment]. Aspect-Polygraph. [in Ukrainian].
Petrunko, O., & Teleshun, K. (2022). Internet-zalezhnistʹ doroslykh korystuvachiv ta mozhlyvosti yiyi profilaktyky [Internet addiction of adult users and possibilities of its prevention]. Scientific notes of “KROK” University, 4 (68), 91–99. [in Ukrainian].
Pugachev, D.L. (2016). Komunikatyvni aspekty formuvannya obrazu «ya» pidlitkiv u virtualʹnomu kompʺyuternomu sviti [Communicative aspects of the teenagers’ self-image development in the virtual computer world]. Scientific bulletin of Mykolaiv V.O.Sukhomlynskyi National University. Psychological sciences, 1, 166–170. [in Ukrainian].
Sergeeva, N.V. (2010). Sotsialno-pedahohichni umovy profilaktyky kompyuternoyi adyktsiyi pidlitkiv [Socio-pedagogical conditions for the prevention of computer addiction among teenagers]. Extended abstract of candidate dissertation Kyiv. [in Ukrainian].
Stolbov, D. (2014). Osoblyvosti Internet-diyalʹnosti suchasnoho pidlitka [Peculiarities of Internet activity of a modern teenager]. Scientific Bulletin of Melitopol State Pedagogical University. Pedagogy, 1. 327–331. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.