МЕТОДИ ВПЛИВУ НА ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНОГО КОМПОНЕНТА ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ ХАРЧОВОЇ ГАЛУЗІ ДО ТВОРЧОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.78-83Ключові слова:
мотиваційно-ціннісний компонент, готовність, інженер-педагог, харчова галузь.Анотація
Актуальність дослідження полягає у необхідності оновлення змісту професійної (професійно-технічної) освіти та методик професійного розвитку педагогічних працівників, що потребує: урахування техніко-технологічних змін у галузях економіки; впровадження інноваційних технологій в освітній процес; створення гнучких траєкторій для опанування компетентностями, затребуваними роботодавцями; підготовку мотивованих фахівців нової генерації, зокрема інженерів-педагогів харчової галузі. Мета дослідження: висвітлення методів психолого-педагогічного впливу на формування мотиваційно-ціннісного компонента готовності майбутніх інженерів-педагогів харчової галузі до творчої професійної діяльності. Методи дослідження: узагальнення і систематизація науково-теоретичних положень – для уточнення сутності основних понять, істотних для висвітлення методів психолого-педагогічного впливу на формування мотиваційно-ціннісного компонента готовності майбутніх інженерів-педагогів харчової галузі до творчої професійної діяльності. Методика впливу на формування мотиваційно-ціннісного компонента готовності майбутніх інженерів-педагогів харчової галузі до творчої професійної діяльності є ефективною завдяки використанню задачного та творчого підходів. Задачний підхід до організації освітнього процесу майбутніх інженерів-педагогів харчової галузі дозволяв змістити акцент з репродуктивної діяльності на накопичення досвіду розв’язування мисленнєвих задач, які потребують не просто запам’ятовування готового знання, а й пошуку способів її розв’язків і творчу діяльність. Творчий підхід стимулював майбутніх інженерів-педагогів харчової галузі до формування творчої індивідуальності, творчого стилю діяльності, нестандартних рішень спеціалізованих задач і практичних проблем у певній сфері діяльності, здатності до інновацій.
Посилання
Список використаної літератури
Kurilo O., Kryvylova O., Alieksieieva G. Strengthening the Human Resources Potential of the Food Industry in the Context of Professional Creativity. World Research Society International Conference (16th – 17th July 2022). Puerto Plata, Dominican Republic: Institute for Technology and Research, 2022. P.49‒56.
Аза Л.О. Особливості професійного самовизначення молоді. Філософ. і соціол. думка. 1989. № 6. С.1‒9.
Алексєєва Т.В. Професійне становлення особистості в системі вузівської підготовки: теоретико-методологічний аналіз проблеми. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Вип. 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2013_4_18 (дата звернення: 20.03.2023).
Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. Київ: Академвидав, 2004. С. 17.
Дяченко-Богун М. Активні методи навчання у вищому навчальному закладі. Витоки педагогічної майстерності. 2014. Вип. 4. С.74‒79.
Євтушевський В. Управління інноваційним розвитком у вищих навчальних закладах України. Проблеми освіти. 2008. Вип. 54. С. 14.
Загальна психологія: підруч. / С.Максименко, В.Зайчук, В.Клименко, В.Соловієнко; за заг. ред. С.Д.Максименка. Київ: Форум, 2000. 543 с.
Занюк С.С. Психологія мотивації: навч. посіб. Київ: Либідь, 2002. 304 с.
Іванова Н.Г. Сутність мотиву особистості в теорії мотивації. Вісник Національного університету оборони України. Питання психології. 2021. Вип. 3 (61). C.20‒27.
Климчук В.О., Горбунова В.В. Внутрішня мотивація учбової діяльності молоді: теорія, методика, програма розвитку: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім.І. Франка, 2014. 110 с.
Кобяцька І. Роль мотивації вивчення іноземної мови студентами технічних ВНЗ у період адаптації. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2002. № 5. С. 82‒87.
Кот М.І. Професійна мотивація студентів як спосіб активізації навчання. Педагогічні науки. 2017. Випуск LXXV. Том 1. С.130‒132.
Коченгіна М.В. Використання активних методів навчання в процесі формування готовності вихователів дошкільного навчального закладу до створення безпечного інформаційного середовища для дітей дошкільного віку. Наукові записки кафедри педагогіки. 2016. Вип. 39. С.113.
Курило О.Ю. Психолого-педагогічні умови формування готовності майбутніх інженерів-педагогів харчової галузі до творчої професійної діяльності. Інноваційна педагогіка. Розділ 2: Теорія та методика професійної освіти. 2021. Вип. 41. Т. 2. С.55‒59.
Магопець О.А. Теоретико-методологічні основи мотивації і стимулювання трудової діяльності. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2011. Вип. 20(2). С.15‒21.
Макоїд Н. Методика і результати вивчення мотиваційної сфери студентів. Вища освіта України. 2002. № 1. С.65‒70.
Мірошниченко О.А. Види мотивації особистості до професійної діяльності. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2016. № 25. С.87‒93.
Наволокова Н.П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. Харків: Основа, 2009. 154 с.
Розпорядження КМ України «Про схвалення концепції Державної цільової соціальної програми розвитку професійної (професійно-технічної) освіти на 2022-2027 рр.» від 09.12.2021 р. № 1619-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1619-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 15.03.2023).
Семиченко В.А. Психологія педагогічної діяльності: навч. посіб. Київ: Вища школа, 2004. 335 с.
Сохацька О. Особливості освітніх мотивацій та ціннісні орієнтації студентської молоді. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Розділ ІІ. Філософська антропологія та філософія культури. 2014. Вип. 18. С.74‒80.
Тимченко С. Активні методи навчання у вивченні професійно орієнтованих дисциплін майбутніми диспетчерами управління повітряним рухом. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2012. Вип. 103. С.304‒311.
Токарев Р.В. Життєві та професійні орієнтації студентської молоді. Філос. і соціол. думка. 1996. № -8. С.166‒172.
Яковенко А.В. Вплив суспільних чинників на студентську молодь (мотиваційний аспект). Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2000. № 1. С.82‒88.
References
Kurilo, O., Kryvylova, O, & Alieksieieva, G. (2022). Strengthening the Human Resources Potential of the Food Industry in the Context of Professional Creativity. World Research Society International Conference. (рp. 49-56). Institute for Technology and Research.
Aza, L.O. (1989). Osoblyvosti profesiinoho samovyznachennia molodi [Peculiarities of professional self-determination of young people]. Filosof. i sotsiol. dumka – Philosopher. and sociol. opinion, 6, 1‒9. [in Ukrainian].
Aleksieieva, T.V. (2023). Profesiine stanovlennia osobystosti v systemi vuzivskoi pidhotovky: teoretyko-metodolohichnyi analiz problemy [Professional development of personality in the system of university training: theoretical and methodological analysis of the problem]. Bulletin of National Academy of State Border Service of Ukraineб 4. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2013_4_18 [in Ukrainian].
Dychkivska, I.M. (2004). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]. Akademvydav [in Ukrainian].
Diachenko-Bohun, M. (2014). Aktyvni metody navchannia u vyshchomu navchalnomu zakladi [Active methods of learning in a higher educational institution]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti, 4, 74‒79. [in Ukrainian].
Ievtushevskyi, V. (2008). Upravlinnia innovatsiinym rozvytkom u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy [Management of innovative development in higher educational institutions of Ukraine]. Problemy osvity – Problems of education, 54, 14 [in Ukrainian].
Maksymenko, S.D., Zaichuk, V.O., Klymenko, V.V., & Soloviienko, V.O. (2000). Zahalna psykholohiia [General psychology]. Forum [in Ukrainian].
Zaniuk, S.S. (2002). Psykholohiia motyvatsii [Psykholohiia motyvatsii]. Lybid. [in Ukrainian].
Ivanova, N.H. (2021). Sutnist motyvu osobystosti v teorii motyvatsii [The essence of the personal motive in the theory of motivation]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy. Pytannia psykholohii – Bulletin of the National Defense University of Ukraine. A question of psychology, 3 (61), 20‒27 [in Ukrainian].
Klymchuk, V.O., & Horbunova, V.V. (2014). Vnutrishnia motyvatsiia uchbovoi diialnosti molodi: teoriia, metodyka, prohrama rozvytku [Internal motivation of educational activity of youth: theory, methodology, development program]. Vyd-vo ZhDU im. I.Franka [in Ukrainian].
Kobiatska, I. (2002). Rol motyvatsii vyvchennia inozemnoi movy studentamy tekhnichnykh VNZ u period adaptatsii [The role of motivation for learning a foreign language by students of technical universities during the adaptation period]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity – Pedagogy and psychology of professional education, 5, 82‒87. [in Ukrainian].
Kot, M.I. (2017). Profesiina motyvatsiia studentiv yak sposib aktyvizatsii navchannia [Professional motivation of students as a way to activate learning]. Pedahohichni nauky – Pedagogical sciences, LXXV, 1, 130‒132. [in Ukrainian].
Kochenhina, M.V. (2016). Vykorystannia aktyvnykh metodiv navchannia v protsesi formuvannia hotovnosti vykhovateliv doshkilnoho navchalnoho zakladu do stvorennia bezpechnoho informatsiinoho seredovyshcha dlia ditei doshkilnoho viku [The use of active learning methods in the process of forming the readiness of preschool teachers to create a safe information environment for preschool children]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky – Scientific notes of the department of pedagogy, 39, 113. [in Ukrainian].
Kurylo, O.Iu. (2021). Psykholoho-pedahohichni umovy formuvannia hotovnosti maibutnikh inzheneriv-pedahohiv kharchovoi haluzi do tvorchoi profesiinoi diialnosti [Psychological and pedagogical conditions for the formation of readiness of future engineers-pedagogues of the food industry for creative professional activity]. Innovatsiina pedahohika. Rozdil 2: Teoriia ta metodyka profesiinoi osvity – Innovative pedagogy. Chapter 2: Theory and methodology of professional education, 41, 2, 55‒59. [in Ukrainian].
Mahopets, O.A. (2011). Teoretyko-metodolohichni osnovy motyvatsii i stymuliuvannia trudovoi diialnosti [Theoretical and methodological bases of motivation and stimulation of labor activity]. Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky – Scientific works of the Kirovohrad National Technical University. Economic sciences, 20 (2), 15‒21. [in Ukrainian].
Makoid, N. (2002). Metodyka i rezultaty vyvchennia motyvatsiinoi sfery studentiv [Methodology and results of studying the motivational sphere of students]. Vyshcha osvita Ukrainy – Higher education of Ukraine, 1, 65-70 [in Ukrainian].
Miroshnychenko, O.A. (2016). Vydy motyvatsii osobystosti do profesiinoi diialnosti [Types of personal motivation for professional activity]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika – Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy, 25, 87‒93. [in Ukrainian].
Navolokova, N.P. (2009). Entsyklopediia pedahohichnykh tekhnolohii ta innovatsii [Encyclopedia of pedagogical technologies and innovations]. Osnova [in Ukrainian].
Rozporiadzhennia KM Ukrainy «Pro skhvalennia kontseptsii Derzhavnoi tsilovoi sotsialnoi prohramy rozvytku profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity na 2022-2027 rr.» [Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On approval of the concept of the State targeted social program for the development of professional (vocational and technical) education for 2022-2027"]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1619-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Semychenko, V.A. (2004). Psykholohiia pedahohichnoi diialnosti. [Psychology of pedagogical activity]. Vyshcha shkola. [in Ukrainian].
Sokhatska, O. (2014). Osoblyvosti osvitnikh motyvatsii ta tsinnisni oriientatsii studentskoi molodi [Peculiarities of educational motivations and value orientations of student youth]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu im.Lesi Ukrainky. Rozdil II. Filosofska antropolohiia ta filosofiia kultury – Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka East European National University. Section II. Philosophical anthropology and philosophy of culture, 18, 74-80 [in Ukrainian].
Tymchenko, S. (2012). Aktyvni metody navchannia u vyvchenni profesiino oriientovanykh dystsyplin maibutnimy dyspetcheramy upravlinnia povitrianym rukhom [Active learning methods in the study of professionally oriented disciplines by future air traffic controllers]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seria: Pedahohichni nauky – Scientific notes of Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vinnichenko. Series: Pedagogical Sciences, 103, 304-311. [in Ukrainian].
Tokarev, R.V. (1996). Zhyttievi ta profesiini oriientatsii studentskoi molodi [Life and professional orientations of student youth]. Filos. i sotsiol. Dumka – Philos. and sociol. opinion, 7-8, 166‒172. [in Ukrainian].
Iakovenko, A.V. (2000). Vplyv suspilnykh chynnykiv na studentsku molod (motyvatsiinyi aspekt) [Influence of social factors on student youth (motivational aspect)]. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh – Sociology: theory, methods, marketing, 1, 82-88 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).