ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ТА ІНТЕГРАЦІЇ МОЛОДІ З ІНВАЛІДНІСТЮ НА ПРИКЛАДІ ПОЛЬСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЙНОЇ ПРОГРАМИ «REHABILITACJA 25 PLUS»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.84-87

Ключові слова:

соціалізація, інтеграція, інвалідність, соціальна інтеграція, молодь з інвалідністю.

Анотація

Стаття присвячена теоретичним і практичним основам розв’язання проблеми соціальної реабілітації та інтеграції молоді з інвалідністю у суспільне і освітнє середовище на прикладі польської інтеграційної програми «Rehabilitacja 25 plus». Методи дослідження: теоретичні – аналіз, узагальнення, систематизація психолого-педагогічної літератури з метою визначення теоретико-методологічних засад і основних підходів до розв’язання зазначеної проблеми, з’ясування змісту базових понять, дослідження та порівняння системи реалізації соціалізації та інтеграції молоді з інвалідністю в Україні та закордоном. Проведений аналіз діяльності організацій, які здійснюють психолого-педагогічний супровід в м.Кропивницький, засвідчив, що їх робота спрямована на надання педагогічних, психологічних, матеріальних, соціально-педагогічних, інформаційних послуг дітям та молоді з функціональними обмеженнями, а також членах їх сімей, але жодна з цих установ не забезпечує реалізацію соціалізації та інтеграції молоді з інвалідністю для залучення їх до повноцінного суспільного життя поза межами таких закладів та надання можливостей для саморозвитку й самореалізації. З метою вирішення проблеми соціалізації та інтеграції молоді із інвалідністю в Україні в статті пропонується досвід польської пілотної програми «Rehabilitacja 25 plus», яка спрямована на забезпечення неформальної та громадянської освіти, змістовне проведення дозвілля, надання можливості для саморозвитку та самореалізації.

Біографія автора

Nataliia Kushnir, кафедра психології та соціальної роботи, Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка, м.Кропивницький, Україна

старший викладач

Посилання

Список використаної літератури

Звєрєва І.Д. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери. Київ, Сімферополь: Універсум, 2013. 536 с.

Капська А.Й. Соціальна педагогіка. Київ: Центр навчальної літератури, 2006. 468 с.

Когут І. Соціальна інтеграція осіб із інвалідністю та роль адаптивної фізичної культури в її реалізації. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2014. №4. С.61–66.

Мартинюк Т. Основні складові соціальної інтеграції осіб з інвалідністю. Педагогічний часопис Волині. 2018. №4(11). С.183‒189.

Мельник О.Г. Державна підтримка людей з обмеженими фізичними можливостями в Україні. Науковий вісник Полісся. 2016. №4(2). С.232‒239.

Мігалуш А.О. Інклюзивна освіта та супровід навчання і виховання ‒ основа інтеграції в суспільство людей з особливими потребами. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2009. №6(8). С.15‒16.

Півторак М.В., Пасічник Н.С., Цвид-Гром О.П., Хомчук О.П.. Соціальна інтеграція осіб з інвалідністю в контексті освітньої діяльності ВНЗ: монографія. Біла Церква: ТОВ «Білоцерківдрук». 2018. 211 с.

Etzioni A. Political unification: a comparative study of leaders and forces. New York: Rinehart, 1965. 346 p.

Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. 6th ed. Ed. by S.Wehmeier. Oxford: Oxford University Press, 2000. 1540 p.

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych URL: https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-i-zadania-real/pilotazowy-program-rehabilitacja-25-plus/ (дата звернення: 05.03.2023).

References

Zvierieva, I.D. (2013). Entsyklopediia dlia fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Encyclopedia for specialists in the social sphere]. Universum. [in Ukrainian]

Kapska, A.Y. (2006). Sotsialna pedahohika [Social pedagogy]. TNL. [in Ukrainian]

Kohut, I. (2014). Sotsialna intehratsiia osib iz invalidnistiu ta rol adaptyvnoi fizychnoi kultury v yii realizatsii [Social integration of persons with disabilities and the role of adaptive physical culture in its implementation.]. Theory and methods of physical education and sports, 4, 61–66. [in Ukrainian]

Martyniuk, T. (2018). Osnovni skladovi sotsialnoi intehratsii osib z invalidnistiu [Main components of social integration of persons with disabilities]. Pedagogical journal of Volyn, 4 (11), 183‒189. [in Ukrainian]

Melnyk, O.H. (2016). Derzhavna pidtrymka liudei z obmezhenymy fizychnymy mozhlyvostiamy v Ukraini [State support for people with physical disabilities in Ukraine]. Polissya scientific bulletin, 4 (2), 232‒239. [in Ukrainian]

Mihalush, A.O. (2009). Inkliuzyvna osvita ta suprovid navchannia i vykhovannia ‒ osnova intehratsii v suspilstvo liudei z osoblyvymy potrebamy [Inclusive education and support of learning and upbringing ‒ the basis of integration into society of people with special needs]. Actual problems of education and upbringing of people with special needs, 6 (8), 15‒16. [in Ukrainian]

Pivtorak, M.V., Pasichnyk, N.S., Tsvyd-Hrom, O.P., & Khomchuk, O.P. (2018). Sotsialna intehratsiia osib z invalidnistiu v konteksti osvitnoi diialnosti VNZ [Social integration of people with disabilities in the context of educational activities of universities]. Bilotserkivgrup. [in Ukrainian]

Etzioni, A. (1965). Political unification: a comparative study of leaders and forces.

Wehmeier, S. (Ed.). (2000). Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. Oxford University Press

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych URL: https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-i-zadania-real/pilotazowy-program-rehabilitacja-25-plus/ (дата звернення: 05.03.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Kushnir, N. (2023). ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ТА ІНТЕГРАЦІЇ МОЛОДІ З ІНВАЛІДНІСТЮ НА ПРИКЛАДІ ПОЛЬСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЙНОЇ ПРОГРАМИ «REHABILITACJA 25 PLUS». Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(52), 84–87. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.84-87

Номер

Розділ

Статті