УПРАВЛІННЯ ПРОФЕСІЙНИМ РОЗВИТКОМ УЧИТЕЛІВ У ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.110-114

Ключові слова:

професійний розвиток, професійний саморозвиток, управління професійним розвитком учителя, акмесинергетична позиція, програма оптимізації професійного розвитку.

Анотація

Дослідження присвячено актуальній проблемі психолого-педагогічної науки й освітньої практики – професійному розвитку учителів. Проаналізовано стан розробленості у наукових джерелах питання професійного розвитку і саморозвитку вчителів, управління професійним розвитком педагогів та обґрунтовано необхідність формування їх акмесинергетичної позиції. Мета дослідження ‒ визначення здатності вчителів до професійного саморозвитку, розробленні програми оптимізації їх професійного розвитку в закладі загальної середньої освіти як основи для формування акмесинергетичної позиції. Для виявлення здатності вчителів до професійного саморозвитку використано методику І. Нікішина «Здатність педагога до творчого саморозвитку» та опитувальник «Який ваш креативний потенціал» (за Л. Карамушкою). На основі аналізу наукової літератури і результатів діагностичного дослідження розроблено програму оптимізації професійного розвитку педагогів, шо фокусується на їх здатності до професійного саморозвитку та формуванні акмесинергетичної позиції, й окреслено шляхи її реалізації в закладі загальної середньої освіти. Розкрито роль акмеологічних і коучингових технологій у формуванні акмесинергетичної позиції вчителя, які орієнтовані на: самопізнання і саморозвиток особистості педагога; актуалізацію і супровід його особистісно-професійного зростання і саморозвитку; перетворення внутрішнього світу, зміну в інтелектуальній, емоційній та поведінковій сферах особистості; фокусування на найвищі професійні досягнення.

Біографії авторів

Halyna Meshko, кафедра педагогіки та менеджменту освіти, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м.Тернопіль, Україна

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри

Oleksandr Meshko, кафедра психології, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м.Тернопіль, Україна

кандидат психологічних наук, доцент

Посилання

Список використаної літератури

Мукан Н., Грогодза І. Професійний розвиток педагогів: теорії, концепції, підходи. Порівняльно-педагогічні студії. 2013. № 4. С. 154–160.

Кононко О.Л. Особистісна компетентність майбутнього педагога: зміст, структура, умови формування. Інноватика у вихованні. 2019. № 10. С.75–84.

Зєня Л.Я. Готовність вчителя до професійно-особистісного самовдосконалення як чинник розвитку педагогічної майстерності. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість. 2010. Вип. 11(21). C.17–22.

Вознюк О.В., Дубасенюк О.А. Інтегративний підхід до професійного розвитку особистості педагога в умовах цивілізаційних змін. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість. 2010. Вип. 12(22). С.17–20.

Мешко Г.М., Мешко О.І. Управління розвитком аутопсихологічної компетентності вчителів у закладі загальної середньої освіти. Актуальні проблеми управління закладами освіти в контексті стратегії модернізації освітньої галузі: колективна монографія / за загальною редакцією В.П. Кравця, Г.М. Мешко. Тернопіль: ТНПУ ім. В.Гнатюка, 2020. С.178–193.

Калугіна Т.В. Проблеми формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців у педагогічних дослідженнях. Психологія і педагогіка в системі сучасного гуманітарного знання ХХІ століття: збірник тез Міжнародної науково-практичної конференції (Харків, 9-10 грудня 2016). Харків: Східноукраїнська організація «Центр педагогічних досліджень», 2016. С.84–87.

Федоренко О.Г. Сутність і структура самоосвітньої компетентності майбутнього вчителя технологій. Вісник Харківської державної академії культури. 2014. Вип. 43. С.276–281.

Гречаник О.Є., Григораш В.В. Формування акмеологічної компетентності вчителя в системі післядипломної освіти: монографія. Харків: Вид. група «Основа», 2019. 144 с.

Гладкова В.М., Пожарський С.Д. Основи акмеології. Львів: Новий Світ-2000, 2007. 320 с.

Meshko H., Meshko O. Formation of Acmesynergetic Position of Future Heads of General Secondary Education Institutions. Eastern European Conference of Management and Economics: Proceedings of the 2nd International Scientific Conference (2020, May 29, Ljubljana, Slovenia). Ljubljana: Ljubljana School of Business, 2020. P.115–116.

Мартинець Л.А. Управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів у загальноосвітньому навчальному закладі: монографія. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2017. 408 с.

Мартинець Л.А. Управління професійним розвитком учителів: навч.-метод. посібник. Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2016. 87 с.

Освіта Тернополя. Аналітичні інструменти оцінювання освітньої діяльності: Освітянський альманах / упоряд. Г.І. Литвинюк, Л.О. Гапон, І.О. Січкарик. Тернопіль: «Підручники і посібники», 2019. 224 с.

Відлацька О. Педагогічний коучинг як технологія професійного розвитку керівника гуртка в системі позашкільної освіти: методичний посібник. Кам’янець Подільський: Науково-методичний відділ ЦДЮТ, 2018. 54 с.

Борова Т. Роль коучингу в системі адаптивного управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників. Новий Колегiум. 2011. № 3. С. 27–32.

References

Mukan, N., & Hrohodza, I. (2013). Profesiinyi rozvytok pedahohiv: teorii, kontseptsii, pidkhody. [Professional development of teachers: theories, concepts, approaches]. Studies in Comparative Education, 4, 154–160. [in Ukrainian]

Kononko, O.L. (2019). Osobystisna kompetentnist maibutnoho pedahoha: zmist, struktura, umovy formuvannia [Personal teacher's personal competence: content, structure, conditions of formation]. Innovation in education, 10, 75–84. [in Ukrainian]

Zienia, L.Ya. (2010). Hotovnist vchytelia do profesiino-osobystisnoho samovdoskonalennia yak chynnyk rozvytku pedahohichnoi maisternosti [Teacher's readiness for professional and personal self-improvement as a factor in the development of pedagogical skills]. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 16: Creative personality, 11 (21), 17–22. [in Ukrainian]

Vozniuk, O.V., & Dubaseniuk, O.A. (2010). Intehratyvnyi pidkhid do profesiinoho rozvytku osobystosti pedahoha v umovakh tsyvilizatsiinykh zmin [Integrative approach to the professional development of a teacher's personality in conditions of civilizational changes]. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 16: Creative personality, 12 (22), 17–20. [in Ukrainian]

Meshko, H.M., & Meshko, O.I. (2020). Upravlinnia rozvytkom autopsykholohichnoi kompetentnosti vchyteliv u zakladi zahalnoi serednoi osvity [Management of the Development of Autopsychological Competence of Teachers in General Secondary Education Institutions]. In V.P.Kravets, & H.M.Meshko (Eds.), Actual problems of management of educational institutions in the context of the strategy of modernization of the educational sector (pp.178–193). V.Hnatiuk TNPU. [in Ukrainian]

Kaluhina, T.V. (2016). Problemy formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv u pedahohichnykh doslidzhenniakh [Problems of formation of self-educational competence of future specialists in pedagogical research]. In Psychology and pedagogy in the system of modern humanitarian knowledge of the 21st century – Proceedings of the International scientific-practical conference (pp. 84–87). Center for Pedagogical Research. [in Ukrainian].

Fedorenko, O.H. (2014). Sutnist i struktura samoosvitnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia tekhnolohii [The essence and structure of the self-educational competence of the future technology teacher]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 43, 276–281. [in Ukrainian].

Hrechanyk, O.Ye., & Hryhorash, V.V. (2019). Formuvannia akmeolohichnoi kompetentnosti vchytelia v systemi pisliadyplomnoi osvity [Formation of acmeological competence of the teacher in the system of postgraduate education]. Osnova. [in Ukrainian].

Hladkova, V.M., & Pozharskyi, S D. (2007). Osnovy akmeolohii [Basics of acmeology]. Novyi Svit-2000. [in Ukrainian].

Meshko, H., & Meshko, O. (2020). Formation of Acmesynergetic Position of Future Heads of General Secondary Education Institutions. In Eastern European Conference of Management and Economics – Proceedings of the 2nd International Scientific Conference (pp. 115–116). Ljubljana School of Business.

Martynets, L.A. (2017). Upravlinnia osvitnim seredovyshchem profesiinoho rozvytku vchyteliv u zahalnoosvitnomu navchalnomu zakladi [Management of the educational environment for the professional development of teachers in a comprehensive educational institution]. V.Stus DonNU. [in Ukrainian]

Martynets, L.A. (2016). Upravlinnia profesiinym rozvytkom uchyteliv [Management of professional development of teachers]. TOV «Nilan-LTD». [in Ukrainian].

Lytvyniuk, H.I., Hapon, L.O., & Sichkaryk, I.O. (Eds.). (2019). Osvita Ternopolia. Analitychni instrumenty otsiniuvannia osvitnoi diialnosti: Osvitianskyi almanakh [Education of Ternopil. Analytical tools for evaluating educational activity: Educational almanac]. Pidruchnyky i posibnyky. [in Ukrainian].

Vidlatska, O. (2018). Pedahohichnyi kouchynh yak tekhnolohiia profesiinoho rozvytku kerivnyka hurtka v systemi pozashkilnoi osvity [Pedagogical coaching as a technology of professional development of the group leader in the system of extracurricular education]. Naukovo-metodychnyi viddil TsDIuT. [in Ukrainian].

Borova, T. (2011). Rol kouchynhu v systemi adaptyvnoho upravlinnia profesiinym rozvytkom naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [The role of coaching in the system of adaptive management of the professional development of scientific and pedagogical workers]. New Collegium, 3, 27–32. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Meshko, H., & Meshko, O. (2023). УПРАВЛІННЯ ПРОФЕСІЙНИМ РОЗВИТКОМ УЧИТЕЛІВ У ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(52), 110–114. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.110-114

Номер

Розділ

Статті