СУТНІСТЬ І ЗМІСТ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ В КОНТЕКСТІ ТЕОРІЇ КОНКУРЕНЦІЇ «П’ЯТИ СИЛ» М. ПОРТЕРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.148-153

Ключові слова:

конкуренція, конкурентоспроможність, складові конкурентоспроможності, вчитель математики, модель конкуренції Портера.

Анотація

Необхідність звернення до теми конкурентоспроможності в освітній галузі зумовлена потребою суспільства і Нової української школи у висококваліфікованих фахівцях, які мають новий стиль педагогічного мислення, володіють креативними підходами до вирішення освітніх проблем, адекватно реагують у нестандартних навчальних ситуаціях, здатні ефективно організовувати професійно-педагогічну діяльність. Мета статті – дослідити сутність і складові поняття конкурентоспроможності вчителя математики через призму моделі конкуренції «п’яти сил» М.Портера. Методи дослідження: аналіз наукової літератури, систематизація (для з’ясування ключових понять дослідження), узагальнення (з метою формування авторських висновків). Встановлено, що конкурентоспроможність учителя математики – це професійно значуща якість, яка забезпечує його затребуваність на освітньому ринку і характеризується прагненням конкурувати з іншими та здатністю реалізовувати педагогічний потенціал через високий рівень сформованості загальних і фахових компетентностей (математичні, педагогічні, методичні знання та вміння, особистісні риси), визначених конкурентним середовищем. Відповідно до моделі «п’яти сил» М.Портера виокремлено п’ять компонентів конкурентоспроможності вчителів математики, які зумовлюють сформованість таких складових: «Конкуренція в галузі» – математичні знання, вміння та навички, особистісно значущі риси; «Загроза нових учасників» – професійна спрямованість, цифрова грамотність, полікультурна компетентність, лідерські здібності; «Загроза зміни послуг» – професійна мобільність, творчість, дослідницькі вміння, педагогічна рефлексія; «Постачальники» – високий освітній рівень, здатність до прийняття рішень, роботи в команді, безперервне навчання, підприємливість; «Покупці» – сформованість гуманістичних цінностей, готовність до застосування продуктивних форм і методів у роботі з учнями й батьками.

Біографія автора

Mykhailo Povidaichyk, кафедра кібернетики і прикладної математики, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

кандидат економічних наук, доцент

Посилання

Список використаної літератури

Esterhuizen D., Rooyen J., D’Haese L. An evaluation of competitiveness of the agribusiness sector in South Africa. Advances in Competitiveness Research. 2008. Vol.16. Р.31–46.

Maslow H. The Farther Reaches of Human Nature. New Jersey: Published by Penguin Group, 1993. 432 р.

Завалевський Ю.І. Конкурентоспроможність викладача як результат його професійної компетентності. Вісник Дніпропетровського університету ім.Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2016. №2 (12). С.195–199.

Триус Ю., Бакланова М. Проблеми і перспективи вищої математичної освіти. Дидактика математики: проблеми і дослідження. 2005. №.23. С.16–26.

Porter M.E. On Competition. Boston: Harvard Business School, 2008. 546 р.

Alnoor A.G., Xiang, G.Y. The necessary teaching competences for mathematics teachers in middle schools. Retieved from ERIC database. 2007. 9 р.

Дубасенюк О. Загальнокультурна компетентність: сутність та наукові підходи. Формування загальнокультурної компетентності майбутніх фахівців / за ред. О.Березюк, О.Власенко. Житомир: Вид. ЖДУ ім.І.Франка, 2013. С.5–10.

Baron-Polanczyk E. Factors differentiating the information and communication technology competences and teacher’s activities concerning the design and application of multimedia teaching materials-research report. The New Educational Review. 2008. №16. Р.21–34.

Cherniss C. Emotional intelligence and organization effectiveness. Emotionally Intelligence Workplace: how to select for, measure, and improve emotional intelligence in individuals, groups, and organizations. San Francisco: Jossey-Bass, 2001. Р.3–26.

Pink W.T. Going backstage: Enhancing communicative competence for pre-service teachers. Educational Foundations. 2004. Vol.18(3-4). P.45–58.

Katzenmeyer M., Moller G. Awakening the sleeping giant: Helping teachers develop as leaders. New York: Corwin Press, 2009. 240 р.

Крайнюк В.М. Психологія стресостійкості особистості: Монографія. Kиїв: Ніка-Центр, 2007. 432 с.

Murphy P.K., Delli L.A.M., Edwards, M.N. The good teacher and good teaching: Comparing beliefs of second-grade students, preservice teachers, and inservice teachers. The Journal of Experimental Education. 2004. №72(2), Р. 69–92.

Chen Y.G. The Relationship between Competitive strategies of kindergartens with different characteristics and parent satisfaction. The Journal of Global Business Management. 2015. Vol.11(2). P.76–87.

Мельничук І. Я. Формування рефлексивних механізмів цілеутворення у процесі розв’язання професійно-психологічних завдань: дис. ... канд. психолог. наук: 19.00.07 / Національний педагогічний ун-т ім.М.П.Драгоманова. К., 2001. 212 с.

Панченко А.Г. Оцінювання педагогічної діяльності вчителя в ЗНЗ: історія, реалії та перспективи. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2012. Вип.17. С.212–217.

Корміна Л.І. Узаємодія школи та сім’ї в системі особистісно орієнтованої освіти. Науковий вісник Волинського національного університету ім.Лесі Українки Серія: педагогічні науки. 2010. Вип. 23. С.159–163.

References

Esterhuizen, D., van Rooyen, J., & D’Haese, L. (2008). An evaluation of competitiveness of the agribusiness sector in South Africa. Advances in Competitiveness Research, 16, 31–46.

Maslow, H. (1993). The Farther Reaches of Human Nature. Penguin.

Zavalevskyi, Yu.I. (2016). Konkurentospromozhnist vykladacha yak rezultat yoho profesiinoi kompetentnosti [Competitiveness of a teacher as a result of his professional competence]. Bulletin of Alfred Nobel University of Dnepropetrovsk. Pedagogy and Psychology Series, 2(12), 195–199. [in Ukrainian].

Tryus, Yu., & Baklanova, M. (2005). Problemy i perspektyvy vyshchoi matematychnoi osvity [Problems and prospects of higher mathematical education]. Didactics of mathematics: problems and research, 23, 16–26 .[in Ukrainian].

Porter, M.E. (2008). On Competition. Harvard Business School.

Alnoor, A.G., & Xiang, G.Y. (2007). The necessary teaching competences for mathematics teachers in middle schools. Retieved from ERIC database.

Dubaseniuk, O. (2013). Zahalnokulturna kompetentnist: sutnist ta naukovi pidkhody [Cross-cultural competence: essence and scientific approaches]. In O.Berezyuk, O.Vlasenko (Eds.). Formation of general cultural competence of future specialists (pp.5‒10). ZhDU named after I.Franko. [in Ukrainian].

Baron-Polanczyk, E. (2008). Factors differentiating the information and communication technology competences and teachers activities concerning the design and application of multimedia teaching materials-research report. The New Educational Review, 16, 21–34.

Cherniss, C. (2001). Emotional intelligence and organization effectiveness. In C.Cherniss, D.Goleman (Eds.). The Emotionally Intelligence Workplace: how to select for, measure, and improve emotional intelligence in individuals, groups, and organizations. Jossey-Bass.

Pink, W.T. (2004). Going backstage: Enhancing communicative competence for pre-service teachers. Educational Foundations, 18(3-4), 45‒58.

Katzenmeyer, M., & Moller, G. (2009). Awakening the sleeping giant: Helping teachers develop as leaders. Corwin Press.

Krainiuk, V.M. (2007). Psykholohiia stresostiikost i osobystosti [Psychology of stress resistance and personality]. Nika-Center [in Ukrainian].

Murphy, P.K., Delli, L.A.M., & Edwards, M.N. (2004). The good teacher and good teaching: Comparing beliefs of second-grade students, preservice teachers, and inservice teachers. The Journal of Experimental Education, 72(2), 69–92.

Chen, Y.G. (2015). The Relationship between Competitive strategies of kindergartens with different characteristics and parent satisfaction. The Journal of Global Business Management, 11(2), 76–87.

Melnychuk, I.Ya. (2001). Formuvannia refleksyvnykh mekhanizmiv tsileutvorennia u protsesi rozviazannia profesiino-psykholohichnykh zavdan [Formation of reflexive goal-setting mechanisms in the process of solving professional and psychological tasks]. Unpublished candidate dissertation. Kyiv, National Pedagogical University named after M.P.Drahomanov [in Ukrainian].

Panchenko, A.H. (2012). Otsiniuvannia pedahohichnoi diianosti vchytelia v ZNZ: istoriia, realii ta perspektyvy [Evaluation of the teacher's pedagogical activity in the general educational institution: history, realities and prospects]. Actual problems of sociology, psychology, pedagogy, 17, 212–217 [in Ukrainian].

Kormina, L.I. (2010). Uzaiemodiia shkoly ta simi v systemi osobystisno oriientovanoi osvity [Interaction between school and family in the system of personally oriented education] Scientific Bulletin of the Volyn National University named after Lesi Ukrainka Series: pedagogical sciences, 23, 159–163 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Povidaichyk, M. (2023). СУТНІСТЬ І ЗМІСТ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ В КОНТЕКСТІ ТЕОРІЇ КОНКУРЕНЦІЇ «П’ЯТИ СИЛ» М. ПОРТЕРА. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(52), 148–153. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.148-153

Номер

Розділ

Статті