СУТНІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.154-158Ключові слова:
наука, наукове дослідження, науково-дослідницька діяльність, заклад вищої освіти.Анотація
Сучасних фахівців будь-якої професійної галузі повинна вирізняти професійна компетентність, уміння оновлювати знання, здатність опрацьовувати значну кількість інформації, творчо вирішувати професійні завдання. Означені якості формуються в процесі професійної підготовки у закладах вищої освіти, зокрема через участь студентів у науково-дослідницькій діяльності. Мета статті – дослідити сутнісні характеристики науково-дослідницької діяльності студентів закладів вищої освіти. Методи дослідження: аналіз наукової літератури, систематизація (для з’ясування ключових понять дослідження), узагальнення (з метою формування авторських висновків). У результаті всебічного вивчення проблеми з’ясовано сутнісні характеристики науково-дослідницької діяльності студентів, під якою розуміємо практику з отримання нових науково обґрунтованих знань, спрямованих на цілеспрямовану зміну соціальної дійсності, що реалізується в логічній послідовності через застосування відповідних форм і методів наукового пізнання. Обґрунтовано, що науково-дослідницька діяльність реалізується на трьох рівнях (рефлексивно-теоретичному, експериментально-теоретичному і дослідницькому), кожен з яких передбачає поетапність дій (визначення проблеми; формулювання гіпотези, вибір методів і засобів дослідження; реалізація дослідницького задуму; оцінка отриманих результатів) та застосування відповідних методів досліджень. Структура науково-дослідницької діяльності студентів передбачає сукупність елементів: мотивів, цілей, об’єкта і предмета дослідження, процесу і результату.
Посилання
Список використаної літератури
Мосьондз В. Наука в різних іпостасях. Віче. 2012. Вип.6. С.12–15.
Філософський енциклопедичний словник / За ред. В. Шинкарук. Київ: Абрис, 2002. 742 с.
Спиця Н.В. Філософія науки: від нового часу до сьогодення. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2012. Вип.49. С.152–158.
Великий енциклопедичний юридичний словник / За ред. Ю.С.Шемшученко. Київ: ТОВ «Видавництво «Юридична думка», 2007. 990 с.
Повідайчик О.С. Теорія і практика підготовки майбутніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності: дис. … докт. пед. наук: 13.00.04 / Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка. Тернопіль, 2019. 580 с.
Гончаров С.М. Студентські наукові дослідження в кредитно-модульній системі організації навчального процесу. Рівне: НУВГП, 2006. 128 с.
Кушнір В. Дослідницька діяльність у фундаментальній професійній підготовці майбутніх учителів. Наукові записки. Серія: педагогічні науки. 2017. №150. С.23–28.
Кловак Г.Т. Ґенеза підготовки майбутнього вчителя дослідницької педагогічної діяльності у вищих педагогічних навчальних закладах України (кінець XIX-ХХ століття): автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01 / Уманський держ. педагогічний ун-т ім. Павла Тичини. Умань, 2005. 36 с.
Семиченко В.А. Пріоритети професійної підготовки: діяльнісний чи особистісний підхід? Київ: Віпол, 2000. 636 с.
Голуб Т.П. Організація дослідницької діяльності студентів технічних спеціальностей у межах курсу іноземної мови. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2013. Вип. 6. С.117–121.
Ромащенко І. Зміст та функції науково-дослідницької діяльності майбутніх фахівців гуманітарних спеціальностей. Молодь і ринок. 2014. №4(111). С. 6–30.
References
Mosondz, V. (2012). Nauka v riznykh ipostasiakh [Science in different guises]. Viche, 6, 12–15 [in Ukrainian].
Shynkaruk, V. (Ed.). (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. [Philosophical encyclopedic dictionary]. Abrys. [in Ukrainian].
Spytsia, N.V. (2012). Filosofiia nauky: vid novoho chasu do sohodennia [Philosophy of science: from modern times to the present]. Humanitarian Bulletin of Zaporizhzhya State Engineering Academy, 49, 152–158. [in Ukrainian].
Shemshuchenko, Yu. S. (Ed.). (2007). Velykyi entsyklopedychnyi yurydychnyi slovnyk [A large encyclopedic legal dictionary]. Yuridychna Dumka. [in Ukrainian].
Povidaichyk, O.S. (2019). Teoriia i praktyka pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv do naukovo-doslidnytskoi diialnosti [Theory and practice of training future social workers for research]. Unpublished doctoral dissertatio. Ternopil, V.Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University. [in Ukrainian].
Honcharov, S.M. (2006). Studentski naukovi doslidzhennia v kredytno-modulnii systemi orhanizatsii navchalnoho protsesu [Student scientific research in the credit-module system of organization of the educational process]. NUVHP [in Ukrainian].
Kushnir, V. (2017). Doslidnytska diialnist u fundamentalnii profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Research activity in fundamental professional training of future teachers]. Proceedings. Series: pedagogical sciences, 150, 23–28. [in Ukrainian].
Klovak, H.T. (2005). Geneza pidhotovky maibutnoho vchytelia doslidnytskoi pedahohichnoi diialnosti u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (kinets XIX-ХХ stolittia) [The genesis of the training of the future teacher of research pedagogical activity in higher pedagogical educational institutions of Ukraine (end of the 19-th-20-th centuries)]. Extended abstract of doctoral dissertation. Uman, Uman P.Tychyna State Pedagogical University. [in Ukrainian].
Semychenko, V.A. (2000). Priorytety profesiinoi pidhotovky: diialnisnyi chy osobystisnyi pidkhid? [Priorities of professional training: functional or personal approach?]. Vipol [in Ukrainian].
Holub, T.P. (2013). Orhanizatsiia doslidnytskoi diialnosti studentiv tekhnichnykh spetsialnostei u mezhakh kursu inozemnoi movy [Organization of research activities of students of technical specialties within the framework of a foreign language course]. Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University, 6, 117–121. [in Ukrainian].
Romashchenko, I. (2014). Zmist ta funktsii naukovo-doslidnytskoi diialnosti maibutnikh fakhivtsiv humanitarnykh spetsialnostei [Content and functions of scientific research activities of future specialists in humanitarian specialties]. Youth and the market, 4(111), 26–30. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.