СУТНІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.154-158

Ключові слова:

наука, наукове дослідження, науково-дослідницька діяльність, заклад вищої освіти.

Анотація

Сучасних фахівців будь-якої професійної галузі повинна вирізняти професійна компетентність, уміння оновлювати знання, здатність опрацьовувати значну кількість інформації, творчо вирішувати професійні завдання. Означені якості формуються в процесі професійної підготовки у закладах вищої освіти, зокрема через участь студентів у науково-дослідницькій діяльності. Мета статті – дослідити сутнісні характеристики науково-дослідницької діяльності студентів закладів вищої освіти. Методи дослідження: аналіз наукової літератури, систематизація (для з’ясування ключових понять дослідження), узагальнення (з метою формування авторських висновків). У результаті всебічного вивчення проблеми з’ясовано сутнісні характеристики науково-дослідницької діяльності студентів, під якою розуміємо практику з отримання нових науково обґрунтованих знань, спрямованих на цілеспрямовану зміну соціальної дійсності, що реалізується в логічній послідовності через застосування відповідних форм і методів наукового пізнання. Обґрунтовано, що науково-дослідницька діяльність реалізується на трьох рівнях (рефлексивно-теоретичному, експериментально-теоретичному і дослідницькому), кожен з яких передбачає поетапність дій (визначення проблеми; формулювання гіпотези, вибір методів і засобів дослідження; реалізація дослідницького задуму; оцінка отриманих результатів) та застосування відповідних методів досліджень. Структура науково-дослідницької діяльності студентів передбачає сукупність елементів: мотивів, цілей, об’єкта і предмета дослідження, процесу і результату.

Біографії авторів

Oksana Povidaychyk, кафедра соціології та соціальної роботи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

доктор педагогічних наук, професор

Myroslava Нlebena, кафедра системного аналізу та теорії оптимізації, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

кандидат фізико-математичних наук, доцент

Mariana Popyk, кафедра туристичної інфраструктури та готельно-ресторанного господарства, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

кандидат економічних наук, доцент

Посилання

Список використаної літератури

Мосьондз В. Наука в різних іпостасях. Віче. 2012. Вип.6. С.12–15.

Філософський енциклопедичний словник / За ред. В. Шинкарук. Київ: Абрис, 2002. 742 с.

Спиця Н.В. Філософія науки: від нового часу до сьогодення. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2012. Вип.49. С.152–158.

Великий енциклопедичний юридичний словник / За ред. Ю.С.Шемшученко. Київ: ТОВ «Видавництво «Юридична думка», 2007. 990 с.

Повідайчик О.С. Теорія і практика підготовки майбутніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності: дис. … докт. пед. наук: 13.00.04 / Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка. Тернопіль, 2019. 580 с.

Гончаров С.М. Студентські наукові дослідження в кредитно-модульній системі організації навчального процесу. Рівне: НУВГП, 2006. 128 с.

Кушнір В. Дослідницька діяльність у фундаментальній професійній підготовці майбутніх учителів. Наукові записки. Серія: педагогічні науки. 2017. №150. С.23–28.

Кловак Г.Т. Ґенеза підготовки майбутнього вчителя дослідницької педагогічної діяльності у вищих педагогічних навчальних закладах України (кінець XIX-ХХ століття): автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01 / Уманський держ. педагогічний ун-т ім. Павла Тичини. Умань, 2005. 36 с.

Семиченко В.А. Пріоритети професійної підготовки: діяльнісний чи особистісний підхід? Київ: Віпол, 2000. 636 с.

Голуб Т.П. Організація дослідницької діяльності студентів технічних спеціальностей у межах курсу іноземної мови. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2013. Вип. 6. С.117–121.

Ромащенко І. Зміст та функції науково-дослідницької діяльності майбутніх фахівців гуманітарних спеціальностей. Молодь і ринок. 2014. №4(111). С. 6–30.

References

Mosondz, V. (2012). Nauka v riznykh ipostasiakh [Science in different guises]. Viche, 6, 12–15 [in Ukrainian].

Shynkaruk, V. (Ed.). (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. [Philosophical encyclopedic dictionary]. Abrys. [in Ukrainian].

Spytsia, N.V. (2012). Filosofiia nauky: vid novoho chasu do sohodennia [Philosophy of science: from modern times to the present]. Humanitarian Bulletin of Zaporizhzhya State Engineering Academy, 49, 152–158. [in Ukrainian].

Shemshuchenko, Yu. S. (Ed.). (2007). Velykyi entsyklopedychnyi yurydychnyi slovnyk [A large encyclopedic legal dictionary]. Yuridychna Dumka. [in Ukrainian].

Povidaichyk, O.S. (2019). Teoriia i praktyka pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv do naukovo-doslidnytskoi diialnosti [Theory and practice of training future social workers for research]. Unpublished doctoral dissertatio. Ternopil, V.Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University. [in Ukrainian].

Honcharov, S.M. (2006). Studentski naukovi doslidzhennia v kredytno-modulnii systemi orhanizatsii navchalnoho protsesu [Student scientific research in the credit-module system of organization of the educational process]. NUVHP [in Ukrainian].

Kushnir, V. (2017). Doslidnytska diialnist u fundamentalnii profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Research activity in fundamental professional training of future teachers]. Proceedings. Series: pedagogical sciences, 150, 23–28. [in Ukrainian].

Klovak, H.T. (2005). Geneza pidhotovky maibutnoho vchytelia doslidnytskoi pedahohichnoi diialnosti u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (kinets XIX-ХХ stolittia) [The genesis of the training of the future teacher of research pedagogical activity in higher pedagogical educational institutions of Ukraine (end of the 19-th-20-th centuries)]. Extended abstract of doctoral dissertation. Uman, Uman P.Tychyna State Pedagogical University. [in Ukrainian].

Semychenko, V.A. (2000). Priorytety profesiinoi pidhotovky: diialnisnyi chy osobystisnyi pidkhid? [Priorities of professional training: functional or personal approach?]. Vipol [in Ukrainian].

Holub, T.P. (2013). Orhanizatsiia doslidnytskoi diialnosti studentiv tekhnichnykh spetsialnostei u mezhakh kursu inozemnoi movy [Organization of research activities of students of technical specialties within the framework of a foreign language course]. Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University, 6, 117–121. [in Ukrainian].

Romashchenko, I. (2014). Zmist ta funktsii naukovo-doslidnytskoi diialnosti maibutnikh fakhivtsiv humanitarnykh spetsialnostei [Content and functions of scientific research activities of future specialists in humanitarian specialties]. Youth and the market, 4(111), 26–30. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Povidaychyk, O., Нlebena M. ., & Popyk, M. (2023). СУТНІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(52), 154–158. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.154-158

Номер

Розділ

Статті