ПРАВОВЕ ВИХОВАННЯ ЯК НАПРЯМ ПРОФІЛАКТИКИ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.163-168Ключові слова:
правове виховання; девіантна поведінка; підлітки; профілактика, правомірна поведінка.Анотація
Пандемія коронавірусу, війна в Україні, сучасна соціальна, економічна, правова та екологічна ситуація в цілому спричинили новий спектр небезпек для дітей та підлітків (втрата відчуття соціальної захищеності, стабільності, зниження можливостей чинити опір негативному впливу середовища в умовах воєнного стану), що, як наслідок, призводить до девіантної поведінки неповнолітніх. З огляду на це, одна з актуальних проблем української держави полягає у впровадженні планомірних та системних профілактичних заходів щодо вирішення проблеми девіантної поведінки підлітків, серед яких важливе місце займає правове виховання. Мета дослідження – проаналізувати правове виховання як напрям профілактики девіантної поведінки підлітків. У статті використано теоретичні (аналіз літературних джерел, опис інформаційних засобів, узагальнення теоретичних положень правового виховання як педагогічної проблеми, системний (дослідження системи профілактики девіантної поведінки)) та емпіричні (аналіз документів, порівняння визначень із проблеми дослідження) методи дослідження. У статті проаналізовано стан проблеми профілактики девіантних форм поведінки у підлітків у контексті концептуальних засад правового виховання та його змісту; встановлено, що успішність профілактичної діяльності залежить від її комплексності, послідовності та своєчасного надання; виявлено, що проведення профілактики на державному рівні передбачає економічні, соціокультурні та правові заходи, а основними напрямами профілактики девіантної поведінки є: робота з сім’єю, створення освітнього середовища, що перешкоджає девіантній поведінці та правове виховання; з’ясовано мету правового виховання підлітків; описано основні шляхи, форми та методи правового виховання.
Посилання
Список використаної літератури
Наливайко Т.В. Роль правового виховання в становленні громадянського суспільства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2014. Вип.28 (1). С.31–33.
Людський розвиток в Україні. Модернізація соціальної політики: регіональний аспект : кол. монографія / за ред. Е.М.Лібанової; Ін-т демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України. Київ, 2015. 356 с.
Правове виховання в сучасній Україні: монографія / А.П.Гетьман, Л.М.Герасіна, О.Г.Данильян та ін., 2-ге вид., переробл. і допов. Харків: Право, 2013. 440 с.
Самойлов А.М. Пріоритети та технології педагогічної профілактики девіантної поведінки підлітків. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2015. № 41. С.134–139.
Макаренко О.М., Андрейчева А.О. Поняття девіантної поведінки в соціальному та психологічному аспектах. Наукові записки: Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. 2015. Т 175.. С.61‒64.
Самойлов А.М. Профілактика девіантної поведінки підлітків у соціально-виховному середовищі загальноосвітньої школи : автореферат дис. … канд. пед. наук: 13.00.07. Вінниця, 2017. 20 с.
Пиголенко І.В., Билименко Ю.В. Профілактика девіантної поведінки серед молоді як првентивна міра люмпенізації суспільства. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2011. Вип.3 (11). С.76–79.
Степанов О.М. Психологічна енциклопедія. Київ: Академвидав, 2006. 424 с.
Козубовський Р., Шелевер О. Профілактика девіантної поведінки молодших школярів. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2019. Вип.2 (45). С. 99–103.
Товканець О.С. Профілактичні заходи у попередженні девіантної поведінки неповнолітніх. Сучасний соціокультурний простір: матеріали сьомої Всеукр. наук.-практ. інтернет-конференції, 20–22 вересня 2010 року. Ч.2. Київ, 2010. С.56–59.
Самойлов А. Пріоритети та технології педагогічної профілактики девіантної поведінки підлітків. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2015. №41. С.134–139.
Яворська Г.Х. Педагогіка для правників: навч. посіб. Київ: Знання, 2004. 335 с.
Тітова Н.К. Правова культура: поняття, структура. Теоретичні засади педагогічного правознавства: зб. наук. праць. Київ: Науковий світ, 2001. С.133–139.
Рабінович П.М., Скакун О.Ф. Теорія держави і права. Харків: Консум, 2000. 704 с.
Попадич О. Теоретичні основи правового виховання майбутніх працівників закладів дошкільної освіти. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». 2020. Вип.1 (11). С.90–94.
References
Nalyvajko, T.V. (2014). Rolʹ pravovoho vykhovannya v stanovlenni hromadyansʹkoho suspilʹstva [The role of legal education in the development of civil society]. Naukovy`j visny`k Uzhgorods`kogo nacional`nogo universy`tetu, Seriia: Pravo, 28 (1), 31–33. [in Ukrainian]
Libanova, Ye.M. (Ed.). (2015). Lyudsʹkyy̆ rozvytok v Ukraïni. Modernizatsiya sotsialʹnoï polityky: rehionalʹnyy̆ aspekt [Human development in Ukraine. Modernization of social policy: regional aspect]. In-t demografiyi ta social`ny`x doslidzhen` im. M.V.Ptuxy` NAN Ukrayiny. [in Ukrainian]
Hetman, A.P., Herasina, L.M., & Danylyan, O.H. (Eds.). (2013). Pravove vykhovannya v suchasniy Ukraini [Legal education in modern Ukraine]. Pravo. [in Ukrainian]
Samoilov, A.M. (2015). Priorytety ta tekhnolohiï pedahohichnoï profilaktyky deviantnoï povedinky pidlitkiv [Priorities and technologies of pedagogical prevention of deviant behavior of teenagers]. Suchasni informacijni texnologiyi ta innovacijni metodyky navchannya v pidgotovci faxivciv: metodologiya, teoriya, dosvid, problemy, 41, 134–139. [in Ukrainian]
Makarenko, O.M., & Andreicheva, A.O. (2015). Ponyattya deviantnoï povedinky v sotsialʹnomu ta psykholohichnomu aspektakh. [The concept of deviant behavior in social and psychological aspect]. Naukovi zapysky: Pedagogichni, psykhologichni nauky ta socialna robota, 175, 61‒64. [in Ukrainian]
Samoilov, A.M. Profilaktyka deviantnoï povedinky pidlitkiv u sotsialʹno-vykhovnomu seredovyshchi zahalʹnoosvitnʹoï shkoly [Prevention of deviant behavior of adolescents in the social and educational environment of secondary school]. Extended thesis of unpublished candidate dissertation, Mykhailo Kotsyubinsky Vinnytsia State Pedagogical University. [in Ukrainian]
Pyholenko, I.V.,& Bylymenko, Yu.V. (2011). Profilaktyka deviantnoï povedinky sered molodi yak prventyvna mira lyumpenizatsiï suspilstva [Prevention of deviant behavior among young people as a preventive measure of lumpenization of society]. Visny`k NTUU «KPI». Politologiya. Sociologiya. Pravo, 3 (11), 76–79. [in Ukrainian]
Stepanov, O.M. (2006). Psykholohichna entsyklopediya [Psychological encyclopedia]. Akademvydav. [in Ukrainian]
Kozubovskyi, R., & Shelever, O. (2019). Profilaktyka deviantnoi povedinky molodshykh shkolyariv [Prevention of deviant behavior of primary schoolchildren]. Scientific Bulletin of Uzhhoeod university. Series: Pedagogy. Social Work, 2 (45), 99–103. [in Ukrainian]
Tovkanets, O.S. (2010). Profilaktychni zakhody u poperedzhenni deviantnoï povedinky nepovnolitnikh [Preventive measures in the prevention of deviant behavior of minors]. Suchasnyi sociokulturnyi prostir ‒ Proceedings of All-Ukrainian scientific-practical conference (pp.56‒59). Kyiv. [in Ukrainian]
Samoilov, A. (2015). Priorytety ta tekhnolohiï pedahohichnoï profilaktyky deviantnoï povedinky pidlitkiv [Priorities and technologies of pedagogical prevention of deviant behavior of adolescents-]. Suchasni informacijni texnologiyi ta innovacijni metodyky navchannya v pidgotovtsi fakhivciv: metodologiya, teoriya, dosvid, problemy, 41, 134–139. [in Ukrainian]
Yavorska, H.Kh. (2004). Pedahohika dlya pravnykiv [Pedagogy for lawyers]. Znannya. [in Ukrainian]
Titova, N.K. (2001). Pravova kulʹtura: ponyattya, struktura [Legal culture: concept and structure]. Teoretychni zasady pedagogichnogo pravoznavstva, 133–139. [in Ukrainian]
Rabinovych, P.M., & Skakun, O.F. (2000). Teoriya derzhavy i prava [Theory of state and law]. Konsum. [in Ukrainian]
Popadych, O. (2020). Teoretychni osnovy pravovoho vykhovannya maybutnikh pratsivnykiv zakladiv doshkilʹnoyi osvity [Theoretical foundations of legal education of future employees of preschool education institutions]. Naukovyi visnyk Mukachivskogo derzhavnogo universytetu. Seriya «Pedagogika ta psykholohiia, 1 (11), 90–94. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).