ВИМУШЕНЕ ПЕРЕСЕЛЕННЯ ЯК ЧИННИК ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ У ПОЛІКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.186-189

Ключові слова:

девіантна поведінка, профілактика, вимушене переселення, війна, діти і підлітки, освітнє середовище, полікультурність.

Анотація

Метою статті є аналіз основних причин девіантної поведінки дітей та підлітків, з’ясування впливу вимушеного переселення в умовах війни на девіації у неповнолітніх; обґрунтувати значення організації освітнього середовища з урахуванням полікультурності здобувачів освіти. У дослідженні використано аналітичні методи для пошуку та відбору сучасних досліджень щодо впливу війни на дітей та підлітків, здійснення аналізу вітчизняного та зарубіжного досвіду профілактики девіантної поведінки переселенців, синтез наукових ідей та їх структуризація. Здійснено узагальнення ідей науковців та власного педагогічного досвіду, інтерпретовано результати, зроблено висновки. Девіантна поведінка дітей і підлітків в умовах вимушеного переселення стає через війну є перешкодою для повноцінної соціалізації у поліетнічному соціумі, а відтак потребує пошуку нових механізмів і засобів профілактики. Ефективним засобом профілактики девіантної поведінки визначено освітнє середовище насичене полікультурним змістом та цінностями. У полікультурному освітньому середовищі толерантність виконує роль універсального інструменту взаємодії носіїв різних культур. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у розробці педагогічного інструментарію профілактики девіантної поведінки підлітків у полікультурному освітньому середовищі.

Біографія автора

Halyna Rozlutska, кафедра загальної педагогіки та педагогіки вищої школи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

доктор педагогічних наук, професор

Посилання

Список використаної літератури

Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/3593565-minreintegracii-nazvalo-oblasti-aki-prijnali-najbilse-pereselenciv.html (дата звернення 28.09.2022).

Всеукраїнський перепис населення. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/reference/people/2020 (дата звернення 28.09.2022).

Дюркгейм Э. Самоубийство. Социологический этюд. Пер. с фр. В.А.Луков. СПб.: Союз,1998. 496 с.

Гарасимів Т.З. Історіографічні дослідження проблеми девіантної поведінки: тенденції та напрямки. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Юридичні науки. 2016. № 850. С.173–181.

Гарасимів Т. Природні та соціальні детермінанти формування девіантної по- ведінки людини: філософсько-правовий вимір: монографія. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2012. 420 с.

Бурлака О. Особливості девіантної поведінки у дітей підліткового віку. Університетська освіта в Україні у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. 2021. № 21. C.94‒98.

Козубовський Р., Шелевер О. Профілактика девіантної поведінки молодших школярів. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2019. Вип. 2 (45). С.99‒103.

Яцина О. Вплив війни на психічне здоров’я: ознаки травматизації психіки дітей та підлітків. Наукові перспективи. 2022. № 7 (25). С.554‒567.

Фролова Н., Грисенко Н., Ільїна Г. Характер зв’язку етнічної ідентичності і психологічного потенціалу в підлітковому віці. Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Психологія. 2016. Вип.22. С.70‒78.

Мигалина З. Організація навчально-виховної роботи з дітьмимігрантами в США. дис. ... док. філ. зі спец : 011 Освітні, педагогічні науки (01 – Освіта/Педагогіка). Ужгород, 2022. 257 с.

Сідун Л. Розвиток полікультурної освіти у вищій школі США: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Тернопіль, 2021. 23 с.

Розлуцька Г. Ідеї полікультурності у контексті сучасного українського виховання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2004. Вип.7. С.163‒166.

References

Ukrinform (2022). https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/3593565-minreintegracii-nazvalo-oblasti-aki-prijnali-najbilse-pereselenciv.html [in Ukrainian]

Vseukrainskyi perepys naselennia [All-Ukrainian population census]. (2022). https://index.minfin.com.ua/ua/reference/people/2020 [in Ukrainian]

Diurkheim, Е. (1998). Samoubyistvo. Sotsyolohycheskyi etiud [Suicide Sociological study]. Soiuz. [in Russian].

Harasymiv, T. (2016). Istoriohrafichni doslidzhennia problemy deviantnoi povedinky: tendentsii ta napriamky [Historiographic studies of the problem of deviant behavior: trends and directions]. Lvivska politekhnika. [in Ukrainian]

Harasymiv, T. (2012). Pryrodni ta sotsialni determinanty formuvannia deviantnoi povedinky liudyny: filosofsko-pravovyi vymir [Natural and social determinants of the formation of deviant human behavior: philosophical and legal dimension]. Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav. [in Ukrainian].

Burlaka, O. (2022). Osoblyvosti deviantnoi povedinky u ditei pidlitkovoho viku [Peculiarities of deviant behavior in adolescent children]. University education in Ukraine in the context of integration into the European educational space, 21, 94‒98 [In Ukrainian].

Kozubovskyi, R.V., & Shelever, O.V. (2019). Profilaktyka deviantnoi povedinky molodshykh shkoliariv [Prevention of deviant behavior of younger schoolchildren]. Scientific Herald of Uzhhorod Universit. Series: Pedagogy. Social Work, 2 (45), 99‒103. [in Ukrainian].

Yatsyna, O. (2022). Vplyv viiny na psykhichne zdorovia: oznaky travmatyzatsii psykhiky ditei ta pidlitkiv [The impact of war on mental health: signs of psychological traumatization of children and adolescents]. Naukovi perspektyvy, 7 (25), 554‒567. [in Ukrainian].

Frolova, N., Hrysenko, N., & Ilina, H. (2016). Kharakter zviazku etnichnoi identychnosti i psykholohichnoho potentsialu v pidlitkovomu vitsi [The nature of the relationship between ethnic identity and psychological potential in adolescence]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia: Psykholohiia, 22, 70‒78. [in Ukrainian].

Myhalyna, Z. (2022). Orhanizatsiia navchalno-vykhovnoi roboty z ditmymihrantamy v USA [Organization of educational work with migrant children in the USA]. Unpublished PhD dissertation. Uzhhorod, UzhNU. [in Ukrainian].

Sidun, L. (2021).Rozvytok polikulturnoi osvity u vyshchii shkoli USA [Development of multicultural education in higher education in the USA]. Extended thesis of candidate dissertation. Ternopil. [in Ukrainian].

Rozlutska, H. (2004). Idei polikulturnosti u konteksti suchasnoho ukrainskoho vykhovannia [Ideas of multiculturalism in the context of modern Ukrainian education]. Scientific Herald of Uzhhorod Universit. Series: Pedagogy. Social Work, 7, 163‒166. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Rozlutska, H. (2023). ВИМУШЕНЕ ПЕРЕСЕЛЕННЯ ЯК ЧИННИК ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ У ПОЛІКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(52), 186–189. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.186-189

Номер

Розділ

Статті