СТАНДАРТИЗАЦІЯ ІТ-ОСВІТИ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.195-201Ключові слова:
ІТ-освіта, фахівець з інформаційних технологій, стандарт вищої освіти, професійні види робіт, компетентність.Анотація
Галузь інформаційних технологій є однією із найбільш перспективних як у світі, так і в Україні. Нині на ринку праці вакансій IT-фахівців набагато більше, ніж пошукачів. Актуальним постає питання рівня професійної підготовки майбутніх фахівців з інформаційних технологій, рівня їх фахової компетентності, яка б відповідала потребам ІТ-галузі й вимогам роботодавців. Стаття присвячена співвіднесенню та порівнянню стандартів вищої освіти для підготовки ІТ-фахівців з міжнародними вимогами та класифікаціями професій. Для досягнення поставленої мети дослідження проаналізовано та узагальнено вимоги стандартів вищої освіти галузі знань 12 Інформаційні технології, Національного класифікатора професій та міжнародних документів: Системи стандартної класифікації професій (SOC), Сomputing Сurricula 2020, Європейського фреймворку e-компетенцій (e-CF). Проаналізовано розподіл здобувачів вищої освіти в Україні за кількістю закладів освіти, в яких ведеться підготовка ІТ-фахівців, з’ясовано, що найбільша кількість закладів зосередилась на підготовці майбутніх фахівців спеціальності 122 Комп’ютерні науки. Порівняння професійних видів робіт засвідчило про неповноту Національного класифікатора професій щодо номенклатури сучасних професій ІТ-галузі, зокрема в розділі «Фахівці». Проаналізовано об’єкти діяльності та теоретичний зміст предметних галузей, що зазначені в стандартах вищої освіти, відмічено важливість фундаментальної математичної підготовки в закладах освіти. Визначено зв’язок та розбіжності між базовими профілями Computing Curricula 2020 і спеціальностями галузі знань 12 Інформаційні технології.
Посилання
Список використаної літератури
Kovaliuk T., Chaikovska O. Educational programs and professional standards in the IT field as factors of development of IT education. Сучасні інформаційні системи. 2018. Т.2, №2. С.53‒60.
Розробка та впровадження галузевої рамки кваліфікацій в галузі знань «Інформаційні технології» / Заславський В.А. та ін. Київ: Київський національний університет, «Добродій», 2016. 88 с.
Computing Curricula 2020: Paradigms for Global Computing Education / ed. by CC2020 Task Force. ACM, New York, NY, USA, 2020. 205p.
European e-Competence Framework (e-CF: e-CF Explorer. URL: https://ecfexplorer.itprofessionalism.org/ (дата звернення: 10.10.2022).
Сікора Я.Б. Система професійної підготовки сучасного ІТ-фахівця. Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи: матеріали X Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., м. Тернопіль, 10-11 лист. 2022 р. Тернопіль, 2022. С. 24-27.
Деркач Т.Л., Саприкіна М.С. Твоє майбутнє у сфері інформаційних технологій. Київ: Юстон, 2018. 40 с.
Вступ.ОСВІТА.UA. URL: https://vstup.osvita.ua/ (дата звернення: 20.02.2023).
Бачення реформи ІТ-освіти в Україні та пропозиції до дорожньої карти з її реформування. Інформаційно-аналітичні матеріали. URL: https://bit.ly/3ldHpAg (дата звернення: 10.03.2023).
Портрет ІТ-спеціаліста – 2022. Аналітика. URL: https://dou.ua/lenta/articles/portrait-2022/ (дата звернення: 13.03.2023).
Класифікатор професій ДК 003:2010. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text (дата звернення: 20.03.2023).
Standard Occupational Classification: 2018 Standard Occupational Classification Definitions. URL: https://www.bls.gov/soc/2018/soc_2018_definitions.pdf (дата звернення: 20.03.2023).
Computer Science Curricula 2013: Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Computer Science (CS2013) / ed. by CORPORATE The Joint Task Force on Computing Curricula. ACM, New York, NY, USA, 2013. 518 p.
Subject Benchmark Statement. Computing. The Quality Assurance Agency for Higher Education, 2022. 36 p.
Quality Assurance Agency for Higher Education. A report on benchmark levels for computing. Gloucester, England: Southgate, 2007. 31 p.
Затверджені стандарти вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovometodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (дата звернення: 27.10.2022).
References
Kovaliuk, T., & Chaikovska, O. (2018). Educational programs and professional standards in the IT field as factors of development of IT education. Advanced Information Systems, 2(2), 53‒60.
Zaslavskyi, V.A., Nikitchenko, M.S., Omelchuk, L.L., & Yamkova, O.M. (2016). Rozrobka ta vprovadzhennia haluzevoi ramky kvalifikatsii v haluzi znan «Informatsiini tekhnolohii» [Development and implementation of the sectoral framework of qualifications in the field of knowledge «Information technologies»] Kyiv National University, «Dobrodii» [in Ukrainian].
Computing Curricula 2020: Paradigms for Global Computing Education. (2020). ACM, New York, NY, USA. DOI: https://doi.org/10.1145/3467967.
European e-Competence Framework (e-CF): e-CF Explorer. https://ecfexplorer.itprofessionalism.org
Sikora, Ya.B. (2022). Systema profesiinoi pidhotovky suchasnoho IT-fakhivtsia [System of professional training of a modern IT specialist]. In O.Romanyshyna et al. (Eds.), Suchasni tsyfrovi tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia: dosvid, tendentsii, perspektyvy ‒ Proceedings 10th International scientific-practical conference (pp. 24-27). TNPU im. V.Hnatiuka. [in Ukrainian]
Derkach, T.L., & Saprykina, M.S. (2018). Tvoie maibutnie u sferi informatsiinykh tekhnolohii [Your future in the field of information technologies]. Iuston. [in Ukrainian]
Information system «Education.ua». (n.d.). Vstup.OSVITA.UA [Introduction. EDUCATION.UA.]. https://vstup.osvita.ua/. [in Ukrainian]
Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (2021, September 10). Bachennia reformy IT-osvity v Ukraini ta propozytsii do dorozhnoi karty z yii reformuvannia [The vision of IT education reform in Ukraine and proposals for a road map for its reform]. https://bit.ly/3ldHpAg. [in Ukrainian]
Portret IT-spetsialista – 2022. Analityka [Portrait of an IT specialist – 2022. Analytics]. (2022, October 18). https://dou.ua/lenta/articles/portrait-2022/. [in Ukrainian]
Klasyfikator profesii DK 003:2010 [Classifier of professions DK 003:2010]. (2022, December 29). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text. [in Ukrainian]
U.S. Bureau of Labor Statistics (n.d.). Standard Occupational Classification: 2018 Standard Occupational Classification Definitions. https://www.bls.gov/soc/2018/soc_2018_definitions.pdf.
Computer Science Curricula 2013: Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Computer Science (CS2013). (2013). ACM, New York, NY, USA. DOI: https://doi.org/10.1145/2534860.
Subject Benchmark Statement. Computing. (2022). The Quality Assurance Agency for Higher Education. https://dera.ioe.ac.uk/25563/1/SBS-Computing-16.pdf.
Quality Assurance Agency for Higher Education. A report on benchmark levels for computing (2007). Gloucester, England: Southgate.
Zatverdzheni standarty vyshchoi osvity [Approved standards of higher education]. https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).