ФІЗИЧНІ ВПРАВИ ЯК ЗАСІБ УДОСКОНАЛЕННЯ ДОВІЛЬНОЇ УВАГИ МОТОРНОГО ТИПУ В УЧНІВ 5-9 КЛАСІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.223-227Ключові слова:
учні, основна школа, фізичні вправи, увага моторного типу.Анотація
Довільна увага моторного типу вважається однією із важливих психічних функцій, необхідних саме для успішного навчання та формування вміння застосовувати набуті важливі знання і навички в життєвих ситуаціях, які постійно змінюються. Тому проблема удосконалення довільної уваги загалом, та уваги моторного типу зокрема, продовжує бути предметом постійного вивчення. Метою дослідження є обґрунтування комплексів фізичних вправ, призначених для удосконалення довільної уваги моторного типу в учнів 5-9 класів закладів загальної середньої освіти. Для обґрунтування комплексів фізичних вправ проведено спеціальні дослідження з використанням методів аналізу та синтезу наукової інформації, педагогічного спостереження та експерименту. Було відібрано 9 спеціальних вправ, поділених на три групи: індивідуальні вправи; вправи, що виконуються в парах; групові вправи. Результати досліджень довели ефективність програми тренувань з використанням спеціальних комплексів фізичних вправ для удосконалення довільної уваги моторного типу в учнів середніх класів. Вважається доцільним продовжити дослідження з обґрунтування ефективності використання спеціальних фізичних вправ, призначених для удосконалення довільної уваги моторного типу, для інших вікових категорій учнів.
Посилання
Список використаної літератури
Товт В.А. Пути обоснования модели физической тренировки по корригированию профессионально-значимых летных качеств. Сб.науч.работ: Моделирование системы физической подготовки и спорта Л.: ВДКИФК, 1987. С.90‒96.
Максименко С.Д. Загальна психологія: Навчальний посібник. Київ: «Центр навчальної літератури», 2004. С.125–140.
Заїка Є.В. Психологія уваги: теорії, методи дослідження та розвитку. Навчальний посібник для студентів зі спеціальності «Психологія» / Є.В.Заїка, О.Є.Митроченко, Є.В.Жорник. Харків: ХНУ імені В.Н.Каразіна, 2013. 120 с.
Увага: Літературознавча енциклопедія, у 2 т. / авт.-уклад. Ю.І.Ковалів. Київ: ВЦ «Академія», 2007. Т.2. С.505.
Павлюк А.Р., Мицкан Т.С. Рухова активність як фактор розвитку дітей старшого дошкільного віку з синдромом дефіциту уваги. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): зб. наук. праць. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2016. Вип. 8 (78 К) 16. С.79‒82.
Навчальна програма з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів. 5–9 класи. Затверджена наказом МОН від 23.10.2017 № 1407. С.2‒8.
Нєнашева А.Ю., Машовець М.А. Розвиток уваги дітей дошкільного віку в логіко-математичних іграх. Молодий вчений. 2018. № 10 (62), жовтень. С.86‒89.
Методичні рекомендації про викладання фізичної культури у 2020/2021 навчальному році. Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 11.08.2020 № 1/9-430. 7 с.
References
Tovt, V.A. (1987). Puti obosnovaniya modeli fizicheskoy trenirovki po korrigirovaniyu professionalno-znachimykh letnykh kachestv [Substantiation of the physical training model for correcting professionally significant flight qualities]. Voyennyy institut fizicheskoy kulʼtury, 90‒96. [in Russian].
Maksimenko, S.D. (2004). Zahalna psykholohiya [General Psychology]. Tsentr uchbovoi literatury. [in Ukrainian].
Zayika, E.V. (2013). Psykholohiya uvahy: teoriyi, metody doslidzhennya ta rozvytku [Psychology of attention: theories, methods of research and development]. In Ye.Zika et al. (Eds.), Psykholohiia [Psychology]. Kharkiv V.N.Karazina National University. [in Ukrainian].
Kovaliv, Yu.I. (2007). Uvaha: Literaturoznavcha entsyklopediya. [Attentiveness. Encyclopedia of literary knowledge]. Academia. [in Ukrainian].
Pavlyuk, A.R. (2016). Rukhova aktyvnist yak faktor rozvytku ditey starshoho doshkilnoho viku z syndromom defitsytu uvahy [Development of children during the preschool period with attention deficit syndrome by means of motor activity]. Naukovyy chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P.Drahomanova, Seriya 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kultury (fizychna kulʹtura i sport): zb. nauk. pratsʹ, 8 (78 K), 79‒82. [in Ukrainian].
Navchalʹna prohrama z fizychnoyi kulʹtury dlya zahalʹnoosvitnikh navchalʹnykh zakladiv 5–9 klasy. [Educational program on physical training for schools of general secondary education. 5-9 school classes.]. Zatverdzhena nakazom MON vid 23.10.2017 № 1407. [in Ukrainian].
Nenasheva, A.Yu. (2018). Rozvytok uvahy za poserednytstvom lohiko-matematychnykh ihrakh v ditey doshkilʹnoho viku [Development of attention through logic-mathematical games in preschool children]. Molodyy vchenyy, 10 (62), 86‒89. [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsiyi pro vykladannya fizychnoyi kulʹtury u 2020/2021 navchalʹnomu rotsi. [Methodological recommendations on teaching physical training in the 2020/2021 academic year]. Dodatok do lysta Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 11.08.2020 № 1/9-430. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).