ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.228-232

Ключові слова:

організаційні умови, педагогічні умови, організаційно-педагогічні умови, професійні уміння.

Анотація

Актуальність дослідження обумовлена змінами сьогодення, які вимагають покращення професійних умінь майбутніх фахівців у закладах вищої освіти. Ключовими організаційно-педагогічними умовами є поєднання в організації освітнього процесу положень класичних і сучасних педагогічних теорій і концепцій, застосування компетентнісного підходу до розроблення цілей, формування змісту освіти й навчання. Мета дослідження проаналізувати наукові здобутки щодо організаційно-педагогічних умов формування професійних умінь майбутніх фахівців у закладах вищої освіти, визначити оптимальні організаційно-педагогічні умови формування професійних умінь майбутніх фахівців в закладах вищої освіти. Уточнено, що організаційно-педагогічні умови передбачають обставини, які сприяють упорядкованості, узгодженості взаємодії суб’єктів педагогічного процесу, які спільно реалізують певну програму або мету. Встановлено, що оптимальними організаційно-педагогічними умовами, які забезпечують професійні уміння майбутніх фахівців у закладах вищої освіти є: формування професійних умінь спрямованих на самореалізацію особистості за допомогою створення та підтримки інновацій в навчальному середовищі; реалізація методичних умінь та навичок у викладачів та забезпечення розвитку їх професійних компетентностей; мотивації до навчальної діяльності та розвиток пізнавальної активності здобувачів. Визначено, що організаційно-педагогічні умови є результатом цілеспрямованого відбору, конструювання та застосування форм навчання для досягнення мети. Організаційно-педагогічні умови формування професійних умінь майбутніх фахівців дають змогу орієнтуватися на співробітництво між учасниками освітнього процесу, на розвиток їх особистісного потенціалу та активну позицію здобувачів освіти до навчання.

Біографії авторів

Myroslava Tomashevska, кафедра педагогіки дошкільної, початкової освіти та освітнього менеджменту, Мукачівський державний університет, м.Мукачево, Україна

доктор філософії з педагогічних наук, старший викладач

Tetiana Kuchinka, кафедра педагогіки дошкільної, початкової освіти та освітнього менеджменту, Мукачівський державний університет, м.Мукачево, Україна

кандидат економічних наук, старший викладач, завідувач аспірантури

Посилання

Список використаної літератури

Ситник О.І., Омельченко А.В. Організаційно-педагогічні умови підготовки професійної діяльності педагога з раннього навчання іноземної мови у закладі дошкільної освіти. Interaction of society and science: problems and prospects (Vol. 3): Materials of the III International Science Conference «Interaction of society and science: problems and prospects» (05‒08 Оctober, 2021, London). London: International Science group, 2021. P.318‒323.

Енциклопедія освіти: за ред. В.Г.Кремень. Київ. Юрінком Інтер, 2008. 613 c.

Панібратська А.В. Зміст поняття «Педагогічні умови». URL:https://sno.udpu.edu.ua/index.php/naukovo-metodychna-robota/89-suchasni-tekhnolohiyi-rozvytku-profesiynoyi-maysternosti-maybutnikh-uchyteliv-25-zhovtnia-2018-r/173-zmist-ponyattya-pedagogichni-umovi (дата звернення: 12.03.2023 р.)

Литвин А., Мацейко О. Методологічні засади поняття «Педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. № 4. С.43‒63.

Касярум К. Формування комунікативної компетенції майбутніх викладачів вищої школи. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2011. Вип. 1. https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2011.188672

Манько В.М. Дидактичні умови формування у студентів професійно-пізнавального інтересу до спеціальних дисциплін. Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова: Соціалізація особистості. 2000. Вип. 2. С.153–161.

Федорова Л.Г. Формування педагогічного такту – основа професійної підготовки майбутнього фахівця. Актуальні питання у сучасній науці. 2013. Вип. 3 (2). С.42–50.

Іванченко Є.А. Формування професійної мобільності майбутніх економістів у процесі навчання у вищих навчальних закладах: дис. ... кандидата пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2005.

Алексюк А.М., Аюрзанайн А.А., Підкасистий П.І., Козаков В.А. Організація самостійної роботи студентів в умовах інтенсифікації навчання: навч. посіб. Київ. ІСДО, 1993. 336 с.

Ілляхова М. В. Організаційно-педагогічні умови розвитку професійної креативності науково-педагогічного працівника. Науковий Часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 67. С.95–99.

Єжова О.О. Сутність організаційно-педагогічних умов педагогічного процесу. Психолого-педагогічні науки. 2014. №3. С.39–43.

Шапран Ю.П. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх учителів природничих спеціальностей в умовах інноваційного освітнього середовища. Професійна освіта: методологія, теорія та технології. 2018. Вип. 7 (1). С.274‒291.

Гвоздецька Ю.В., Філімонова І.А. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі харчових технологій у процесі фахової підготовки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 05: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Том 2, № 60. С.196‒199.

Потапчук О. Організаційно-педагогічні умови формування готовності майбутніх інженерів-педагогів до професійної діяльності з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2015. Вип. 37. С. 141–143.

Вдовичин Т.Я. Обгрунтування організаційно-педагогічних умов для забезпечення навчального процесу майбутніх бакалаврів інформатики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2013. Вип. 34. С.225‒230.

References

Sytnyk, O.I., & Omelchenko, A.V. (2021). Orhanizatsiyno-pedahohichni umovy pidhotovky profesiynoyi diyalʹnosti pedahoha z rannʹoho navchannya inozemnoyi movy u zakladi doshkilʹnoyi osvity [Organizational and pedagogical conditions for the preparation of the professional activity of a teacher in early foreign language learning in a preschool education institution]. Interaction of society and science: problems and prospects (Vol.3) ‒ Proceedings of the III International Science Conference «Interaction of society and science: problems and prospects» (pp.318‒323). International Science group. [in Ukrainian]

Kremen, V.G. (Ed.). (2008). Entsyklopediya osvity [Encyclopedia of education]. Yurinkom Inter. [in Ukrainian]

Panibratska, A.V. Zmist ponyattya «Pedahohichni umovy» [The content of the concept of "Pedagogical conditions"]. https://sno.udpu.edu.ua/index.php/naukovo-metodychna-robota/89-suchasni-tekhnolohiyi-rozvytku-profesiynoyi-maysternosti-maybutnikh-uchyteliv-25-zhovtnia-2018-r/173-zmist-ponyattya-pedagogichni-umovi [in Ukrainian]

Lytvyn, A., & Maceiko, O. (2013). Metodolohichni zasady ponyattya «Pedahohichni umovy» [Methodological principles of the concept «Pedagogical conditions»]. Pedagogy and psychology of professional education, 4, 43‒63. [in Ukrainian]

Kasyarum, K. (2011). Formuvannya komunikatyvnoyi kompetentsiyi maybutnikh vykladachiv vyshchoyi shkoly [Formation of communicative competence of future teachers of higher education]. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University, 1, https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2011.188672 [in Ukrainian]

Manko, V.M. (2000). Dydaktychni umovy formuvannya u studentiv profesiyno-piznavalʹnoho interesu do spetsialʹnykh dystsyplin [Didactic conditions for the formation of students' professional and cognitive interest in special courses]. Scientific Bulletin of M.P.Drahomanov National Pedagogical University: Socialization of Personality, 2, 153–161. [in Ukrainian]

Fedorova, L.G. (2013). Formuvannya pedahohichnoho taktu – osnova profesiynoyi pidhotovky maybutnʹoho fakhivtsya [Formation of pedagogical tact ‒ the basis of professional training of the future specialist]. Current issues in modern science, 3 (2), 42–50. [in Ukrainian]

Ivanchenko, E.A. (2005). Formuvannya profesiynoyi mobilʹnosti maybutnikh ekonomistiv u protsesi navchannya u vyshchykh navchalʹnykh zakladakh [Formation of professional mobility of future economists in the process of studying in higher education institutions] Unpublished candidate dissertation. Odesa. [in Ukrainian]

Alexyuk, A.M., Ayurzanayn, A.A., Pidkasisty, P.I., & Kozakov, V.A. (1993). Orhanizatsiya samostiynoyi roboty studentiv v umovakh intensyfikatsiyi navchannya [Organization of independent work of students in conditions of intensification of learning]. ISDO. [in Ukrainian]

Illyakhova, M.V. (2019). Orhanizatsiyno-pedahohichni umovy rozvytku profesiynoyi kreatyvnosti naukovo-pedahohichnoho pratsivnyka [Organizational and pedagogical conditions for the development of professional creativity of a scientific and pedagogical worker]. Scientific Journal of M.P.Dragomanov National Pedagogical University. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects, 67, 95‒99. [in Ukrainian]

Yezhova, O.O. (2014). Sutnistʹ orhanizatsiyno-pedahohichnykh umov pedahohichnoho protsesu [The essence of organizational and pedagogical conditions of the pedagogical process]. Psychological and pedagogical sciences, 3, 39–43. [in Ukrainian]

Shapran, Yu.P. (2018). Pedahohichni umovy formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv pryrodnychykh spetsialʹnostey v umovakh innovatsiynoho osvitnʹoho seredovyshcha [Pedagogical conditions for the formation of professional competence of future teachers of natural sciences in conditions of an innovative educational environment]. Professional education: methodology, theory and technologies, 7 (1), 274‒291. [in Ukrainian]

Gvozdetska, Yu.V., & Filimonova, I.A. (2018). Pedahohichni umovy formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh fakhivtsiv u haluzi kharchovykh tekhnolohiy u protsesi fakhovoyi pidhotovky [Pedagogical conditions for the formation of professional competence of future specialists in the field of food technologies in the process of professional training]. Scientific Iournal of M.P.Dragomanov National Pedagogical University. Series 05: Pedagogical sciences: realities and prospects, 2 (60), 196‒199. [in Ukrainian]

Potapchuk, O. (2015). Orhanizatsiyno-pedahohichni umovy formuvannya hotovnosti maybutnikh inzheneriv-pedahohiv do profesiynoyi diyalʹnosti z vykorystannyam informatsiyno-komunikatsiynykh tekhnolohiy [Organizational and pedagogical conditions for the formation of the readiness of future engineer-pedagogues for professional activities using information and communication technologies]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work, 37, 141–143. [in Ukrainian]

Vdovychyn, T.Ya. (2013). Obhruntuvannya orhanizatsiyno-pedahohichnykh umov dlya zabezpechennya navchalʹnoho protsesu maybutnikh bakalavriv informatyky [Justification of organizational and pedagogical conditions to ensure the educational process of future bachelors of informatics]. Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems, 34, 225‒230. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Tomashevska, M., & Kuchinka, T. (2023). ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», (1(52), 228–232. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.228-232

Номер

Розділ

Статті