ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ В ШКІЛЬНІЙ ОСВІТІ ЧЕХІЇ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.54.92-96Ключові слова:
міжособистісні відносини, спілкування, соціальна компетентність, освітнє середовище, школа, учень, Чехія.Анотація
Мета статті: обґрунтувати особливості розвитку соціальної компетентності учнів в шкільній освіті Чехії. Для з’ясування поставленої мети використано різні методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень з розвитку соціальної компетентності учнів в шкільній освіті – для виявлення чинників розвитку соціальних компетентностей; аналіз, узагальнення, систематизація психолого-педагогічної літератури - з метою визначення теоретико-методологічних засад і основних підходів до розв’язання зазначеної проблеми, дефініційний аналіз поняття «соціальна компетентність»; індуктивно-дедуктивні методи та метод узагальнення - для визначення особливостей розвитку соціальної компетентності учнів в шкільній освіті в Чехії; систематизація – для виявлення напрямів освітньої діяльності в закладах освіти, що сприяють розвитку соціальних компетентностей школярів. В статті обґрунтовано особливості розвитку соціальної компетентності учнів в шкільній освіті Чехії. Визначено, що в шкільній системі освіти в Чехії особливим є врахування можливостей розвитку соціальних навичок та компетенцій соціального характеру, які визначаються як конкретні освітні цілі і завдання в контексті навчальних програм. Запропоновано рівні та виявлено передумови розвитку соціальних навичок: розвиток особистості в умовах природнього і освітнього середовища школи, спілкування та взаємодія з соціальним середовищем на основі міжособистісних відносин і стосунків.
Посилання
Список використаної літератури
Локшина О.І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ початок ХХІ ст.): монографія. Київ: Богданова А.М., 2009. 404 с.
Толочко С.Аналіз досвіду країн європейського союзу у вирішенні сучасних проблем в освіті й науці. ScienceRise: Pedagogical Education. 2018 №6 (26). С.9–15.
Bureš M. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. 456 s.
Devito J.A. Základy mezilidské komunikace.1. vyd. Praha: Grada, 2001. 420 s.
Gillernová I., Krejčová L. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 247 s.
Hartl P. Psychologický slovník. 3 vyd. Praha: Nakladatelství Jiří Budka, 1996. 297 s.
Hayes N. Základy sociální psychologie. Vyd.7. Praha: Portál. 2013. 166 s.
Jedlička R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s.
Nakonečný M. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009. 498 s.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Tauris, 2001, 98 s.
Smékal V. Pozvání do Psychologie Osobnosti. Clověk v zrcadle Vědomí a Jednání. Brno: Barrister & Principal, 2002. 517 p.
Vybíral Z. Psychologie komunikace. Vyd.2. Praha: Portál, 2009. 319 s.
Výrost J., Slaměník I. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 404 s.
Valenta J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2006. 226 s.
References
Lokshyna, O.I. (2009). Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna ХХ ‒ pochatok ХХІ st.) [The content of school education in the countries of the European Union: theory and practice (second half of the 20th ‒ beginning of the 21st century)]. Bohdanova A.M. (in Ukrainian).
Tolochko, S. (2018). Analiz dosvidu krain Yevropeiskoho Soiuzu u vyrishenni suchasnykh problem v osviti y nautsi [Analysis of the experience of the European Union countries in solving modern problems in education and science]. ScienceRise: Pedagogical Education, 6 (26), 9–15. (in Ukrainian).
Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele [Pedagogy for teachers]. Grada. (in Czech).
Devito, J. (2001). Základy mezilidské komunikace [Basics of interpersonal communication]. Grada. (in Czech).
Gillernová, I., & Krejčová, L. (2012.) Sociální dovednosti ve škole [Social skills at school]. Grada. (in Czech).
Hartl, P. (1996). Psychologický slovník [Psychological dictionary]. Nakladatelství Jiří Budka. (in Czech).
Hayes, N. (2013). Základy sociální psychologie [Basics of social psychology]. Portál. (in Czech).
Jedlička, R. (2011). Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie [Educational problems with pupils from the perspective of depth psychology]. Portál. (in Czech).
Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie [Social psychology]. Academia. (in Czech).
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha (2001) [National program for the development of education in the Czech Republic: white paper]. Tauris. (in Czech).
Smékal, V. (2002) Pozvání do Psychologie Osobnosti [Invitation to Personality Psychology]. Barrister & Principal. (in Czech).
Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace [Psychology of communication]. Portál. (in Czech).
Výrost, J., & Slaměník, I. Sociální psychologie [Social psychology]. Grada Publishing. (in Czech).
Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi [Personal and social education and its paths to the student]. AISIS. (in Czech).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.