МІСЦЕ ІСТОРИЧНОГО МАТЕРІАЛУ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.54.120-123Ключові слова:
математичні задачі, історичний матеріал, математика, розвиток інтересу, навчання.Анотація
Актуальність дослідження полягає необхідності підвищення рівня знань учнів з математики. Одним із засобів ефективного навчання є системне використання історичного матеріалу. Мета статті: висвітлення проблем у процесі навчання математики у контексті питання покращення ефективності навчального процесу через введення елементів історії. Методи дослідження: синтез і систематизація наукової літератури; аналіз динаміки історії математики у навчальному процесі; узагальнення; педагогічний досвід. Розглянуто можливості включення історико-математичних знань до навчального процесу у школі. Наведено математичні задачі із використанням історичних фактів, через які відображаються міжпредметні зв`язки. Існують перешкоди, з якими стикаються вчителі при впровадженні історичного матеріалу у свою роботу, такі як відсутність єдиного методичного підходу, обмеження в часі, потреба додаткової підготовки.
Посилання
Список використаної літератури
Zosh J., Zosh J., Hopkins E., Jensen H., Liu C., Neale D., Hirsh-Pasek K., Solis S., Whitebread D. Learning through play: a review of the evidence (white paper). The LEGO Foundation, DK.paper. 2017. 40 р.
Матяш О., Терепа А. Математика у творчості. Творчість у математиці: монографія. Вінниця: Твори, 2018. 283 с.
Месарош Л.B. Використання історичного матеріалу на уроках математики. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні світові тенденції розвитку науки, освіти і технологій» (м.Біла Церква, 20 березня 2024 року). Біла Церква: ЦФЕНД, 2024. С.16.
Лісковець С., Гуда О., Тимощук В. Історія математики в контексті вивчення математичних дисциплін у закладах вищої освіти Український педагогічний журнал. 2020. №4. 215‒223.
Бевз В. Історія математики як інтеграційна основа навчання предметів математичного циклу у фаховій підготовці майбутніх учителів. автореф. дис... ступеня доктора пед. наук: спец. 13.00.02. Київ. 2007. 49 с.
Розуменко А.О., Власенко В.Ф., Розуменко А.М. Знамениті задачі математики. Фізико математична освіта. 2015. №3 (6). С.51‒65.
Сверчевська І. Історико-генетичний підхід у фаховій підготовці майбутніх учителів математики. Фізико-математична освіта. 2017. №4 (14). С.82‒86.
Шестопал О.В. Історичні хвилинки як дієвий засіб мотивації до вивчення математики. 2015. URL: http://acup.poltava.ua/wp-content/uploads/2015/03/Shestopal.pdf (дата звернення: 03.03.2024 р.)
Бевз Г.П., Бевз В.Г., Васильєва Д.В., Владімірова Н.Г. Математика: підр. для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Освіта, 2022. 256 с.
Пузирьов В. Використання історичного матеріалу при викладанні вищої математики – один з чинників розвитку пізнавального інтересу студентів. Проблеми методики фізико-матем. і технологічної освіти. 2015. №8. С.47‒52.
Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С. Математика підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Харків: Гімназія, 2022. 351 с.
Васильєва Д.В. Патріотичне виховання учнів на уроках математики в основній школі. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Фізика і математика у вищій і середній школі. 2015. №15. С.21‒27.
Бевз Г., Бевз В. Математика: під. для 5 кл. К.: Зодіак-ЕКО. 2005. 352 с.
Істер О.С. Математика. 5 кл. під. для закладів середньої освіти. Київ: Генеза, 2018. 288 с.
References
Zosh, J., Zosh, J., Hopkins, E., Jensen, H., Liu, C., Neale, D., Hirsh-Pasek, K., Solis, S., & Whitebread, D. (2017). Learning through play: a review of the evidence (white paper). The LEGO Foundation, DK.paper.
Matiash, O., & Terepa, A. (2018). Matematyka v tvorchosti. Tvorchist v matematytsi [Mathematics in creativity. Creativity in mathematics]. Tvory. (in Ukrainian).
Mesarosh, L.B. (2024). Vykorystannia istorychnoho materialu na urokakh matematyky. Suchasni svitovi tendentsii rozvytku nauky, osvity i tekhnolohii ‒ Proceedings of International scientific conference (p.16). TSFEND. (in Ukrainian).
Liskovets, S., Huda, O., & Tymoshchuk, V. (2020). Istoriia matematyky v konteksti vyvchennia matematychnykh dystsyplin u zakladakh vyshchoi osvity [History of mathematics in the context of mathematical courses study in institutions of higher education]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 215‒223. (in Ukrainian).
Bevz, V. (2007). Istoriia matematyky yak intehratsiina osnova navchannia predmetiv matematychnoho tsyklu u fakhovii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Mathematics history as an integrative basis for learning the mathematical cycle subjects in the future teacher professional training]. Extended abstract of Doctoral dissertation. Kyiv. (in Ukrainian).
Rozumenko, A.O., Vlasenko, V.F., & Rozumenko, A.M. (2015). Znamenyti zadachi matematyky [Famous mathematics problems]. Fizyko matematychna osvita, 3 (6), 51‒65. (in Ukrainian).
Sverchevska, I. (2017). Istoryko-henetychnyi pidkhid u fakhovii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv matematyky [Historical-genetic approach in future mathematics teachers training]. Fizyko matematychna osvita, 4 (14), 82‒86. (in Ukrainian).
Shestopal, O.V. (2015). Istorychni khvylynky yak diievyi zasib motyvatsii do vyvchennia matematyky [Historical ideas as a source of learning mathematics motivation]. URL: http://acup.poltava.ua/wp-content/uploads/2015/03/Shestopal.pdf (in Ukrainian).
Bevz, H.P., Bevz, V.H., Vasylieva, D.V., & Vladimirova, N.H. (2022). Matematyka: pid. dlia 5 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Mathematics. Textbook. 5th gr. of general secondary education institutions]. Osvita. (in Ukrainian).
Puzyrov, V. (2015). Vykorystannia istorychnoho materialu pry vykladanni vyshchoi matematyky – odyn z chynnykiv rozvytku piznavalnoho interesu studentiv. [Use of historical material in teaching higher mathematics as a factor of student cognitive interest development]. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 8, 47‒52. (in Ukrainian).
Merzliak, A., Polonskyi, V., & Yakir, M. (2022). Matematyka. Pidruchnyk dlia 5 kl. zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Mathematics. Textbook for the 5th grade of institutions of general secondary education]. Himnaziia. (in Ukrainian).
Vasylyeva, D.V. (2015). Patriotychne vykhovannya uchniv na urokakh matematyky v osnovniy shkoli [Patriotic student education on mathematics lessons in primary school]. Naukovyy chasopys NPU imeni M.P.Drahomanova. Fizyka i matematyka u vyshchiy i seredniy shkoli, 15, 21‒27. (in Ukrainian).
Bevz, H., & Bevz, V. (2005). Matematyka: pidr. dlya 5 klasu [Mathematics: textbook for 5th grade]. Zodiak-EKO. (in Ukrainian).
Ister, O.S. (2018). Matematyka. 5 kl. pidr. dlya zakladiv serednoyi osvity [Mathematics. 5th grade textbook for secondary education institutions]. Heneza. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).