ПРОФІЛАКТИКА ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ВИКЛАДАЧІВ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.54.162-166Ключові слова:
змішане навчання, професійне вигорання, рівні емоційного вигорання, гармонізація психофізичного стануАнотація
Стаття присвячена проблемі профілактики професійного вигорання викладачів в умовах змішаного навчання. Дана форма навчання поєднує онлайн-ресурси та традиційні заняття. Підкреслюється, що умови, в яких організується змішане навчання, чинять негативний вплив на членів педагогічного колектив, викликаючи у них сильне емоційне напруження і стрес. Все це призводить до виснаження внутрішніх ресурсів і професійного вигорання викладачів, що і зумовлює актуальність проблеми профілактики професійного вигорання викладачів в умовах змішаного навчання. У статті розглядаються результати трьох етапів дослідження рівня емоційного вигорання у викладачів кафедри соціальних технологій НАУ та кафедри психології та педагогіки КНЕУ, яке проводилось у 2022 та 2023 роках. Мета статті: огляд та характеристика методів професійного вигорання викладачів закладів вищої освіти в умовах змішаного навчання. Методи дослідження: теоретичні, емпіричні, інтерпретаційні. Практичним результатом дослідження, представленого в статті, є конкретні рекомендації з гармонізації психофізичного стану викладачів, які потерпають від професійного вигорання, на всіх трьох рівнях регуляції психофізичного стану, а саме: фізіологічному, емоційно-вольовому та ціннісно-смисловому.
Посилання
Список використаної літератури
Бойко В.В. Синдром емоційного вигорання в професійному спілкуванні. СПб., Добродійко, 2019. 112 с.
Дудяк В. Емоційне вигорання. Київ: Главник, 2017. 128 с.
Думанська Г. Синдром емоційного вигорання у педагогів. Психолог. 2020. №45. С.3‒5.
Єгорова Є. Феномен емоційного вигорання та його прояви в професійній діяльності педагогічних працівників закладів профтехосвіти. Педагогіка і психологія. 2010. №4. С.66–73.
Карамушка Л.М., Зайчикова Т.В., Ковальчук О.С., Федосова Г.Л., Філатова О.Ф., Філь О.А. Дослідження синдрому професійного вигорання у вчителів. Київ: Міленіум, 2014. 24 с.
Качур О. Профілактика професійного вигорання в закладах освіти. Психолог. 2010. №40. С.3‒6.
Перегончук Н.В. Проблема емоційної стійкості в професійній діяльності педагога. Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук.пр. Ін-ту психології ім..Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. Т.ХІІ, ч. 4. Київ: Ін-т психології ім..Г.С.Костюка АПН України, 2010. С.322‒ 331.
Перегончук Н.В. Професійне вигорання» як фактор розвитку особистості педагога: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2011. 219 с.
Піговська С. Профілактика синдрому професійного вигорання. Психолог. 2021. №14-15. С.49‒54.
Прожога І.В., Гайтан Ю.Є., Краснюк Н.О., Никитчук К.С., Перкова О.О. Розвиток емпатії як чинник співпереживання у майбутніх соціальних працівників. Інноваційна педагогіка.. 2021. №42. С.191–198.
Прожога І.В., Радченко М.І., Вішталюк В. Досвід підготовки соціальних працівників в умовах змішаного навчання. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2022. №2 (51). С.109–112.
Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: ґендерні аспекти: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. освіти; за наук. ред. С.Д.Максименка, Л.М.Карамушки, Т.В.Зайчикової. Київ: Міленіум, 2004. 264 с.
Maslach, C., Goldberg, J. Prevention of burnout: new perspectives. Applied and Preventive Psychology. 2018. № 7. P.63–74.
References
Boyko, V.V. (2019). Syndrom emotsiynoho vyhorannya v profesiynomu spilkuvanni [Syndrome of emotional burnout in professional communication]. Dobrodiyko. (in Ukrainian).
Dudyak, V. (2017). Emotsiyne vyhorannya [Emotional burnout]. Hlavnyk. (in Ukrainian).
Dumansʹka, H. (2020). Syndrom emotsiynoho vyhorannya u pedahohiv [Syndrome of emotional burnout in teachers], Psykholoh, 45, 3‒5. (in Ukrainian).
Yehorova, Ye. (2010). Fenomen emotsiynoho vyhorannya ta yoho proyavy v profesiyniy diyalʹnosti pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv proftekhosvity [The phenomenon of emotional burnout and its manifestations in the professional activity of pedagogical workers of vocational schools]. Pedahohika i psykholohiya, 4, 66–73. (in Ukrainian).
Karamushka, L.M., Zaychykova, T.V., Kovalʹchuk, O.S., Fedosova, H.L., Filatova O.F., & Filʹ, O.A. (2014). Doslidzhennya syndromu profesiynoho vyhorannya u vchyteliv [Study of professional burnout syndrome among teachers]. Milenium. (in Ukrainian).
Kachur, O. (2010). Profilaktyka profesiynoho vyhorannya v zakladakh osvity [Prevention of professional burnout in educational institutions]. Psykholoh, 40, 3‒6. (in Ukrainian).
Perehonchuk, N.V. (2010). Problema emotsiynoyi stiykosti v profesiyniy diyalʹnosti pedahoha [The problem of emotional stability in the professional activity of a teacher]. In S.D.Maksymenko (Ed.), Problemy zahalʹnoyi ta pedahohichnoyi psykholohiyi (pp.322‒ 331). In-t psykholohiyi imeni H.S.Kostyuka APN Ukrayiny. (in Ukrainian).
Perehonchuk, N.V. (2011). Profesiyne vyhorannya yak faktor rozvytku osobystosti pedahoha [Professional burnout as a factor in the development of a teacher's personality] [Unpublished Candidate dissertation]. Kyiv. (in Ukrainian).
Pihovsʹka, S. (2021). Profilaktyka syndromu profesiynoho vyhorannya. Psykholoh. 2021. №14-15. S.49‒54. . (in Ukrainian).
Prozhoha, I.V., Haytan, Yu.Ye., Krasnyuk, N.O., Nykytchuk, K.S., & Perkova, O.O. (2021). Rozvytok empatiyi yak chynnyk spivperezhyvannya u maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv [Development of empathy as a factor of empathy in future social workers]. Innovatsiyna pedahohika, 42, 191–198. (in Ukrainian).
Prozhoha, I.V., Radchenko, M.I., & Vishtalyuk, V. (2022). Dosvid pidhotovky sotsialʹnykh pratsivnykiv v umovakh zmishanoho navchannya [Experience of training social workers in conditions of mixed education]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social work, 2 (51), 109–112. (in Ukrainian).
Maksymenko, S.D., Karamushka, L.M., & Zaychykova, T.V. (Eds.). (2004). Syndrom «profesiynoho vyhorannya» ta profesiyna karʺyera pratsivnykiv osvitnikh orhanizatsiy: genderni aspekty ["Professional burnout" syndrome and the professional career of employees of educational organizations: gender aspects]. Milenium. (in Ukrainian).
Maslach, C., & Goldberg, J. (2018). Prevention of burnout: new perspectives. Applied and Preventive Psychology, 7, 63–74.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.