ФЕНОМЕН ГОТОВНОСТІ ОСОБИСТОСТІ: СУТНІСТЬ, СТРУКТУРА ТА ТАКСОНОМІЯ ТИПІВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.54.173-177Ключові слова:
готовність, готовність до діяльності, структура готовності, типи готовності.Анотація
Розглянуто синтез психолого-педагогічних підходів до визначення поняття «готовність». Мета статті ‒ на основі аналізу сутності та структури готовності обґрунтувати таксономію її типів. Методи дослідження, як аналіз психолого-педагогічної літератури, систематизація та узагальнення дослідницьких матеріалів, їх синтез та порівняння. З’ясовано зміст і сутність поняття «психологічна готовність до діяльності». Педагогічне трактування готовності пов’язане з поняттям «готовність вчителя до різних видів професійної діяльності» Обґрунтовано та визначено структурні компоненти готовності особистості до діяльності, що містить такі компоненти як-от: мотиваційний (мотиви, ставлення особистості до діяльності, здійснює регулятивну функцію); когнітивний (теоретичні знання про предмет, здійснює інформаційно-орієнтаційну функцію); операційний (вміння та навички, здійснює конструктивну функцію). Обґрунтовано таксономію типів готовності, що складається з кількох класифікацій: за компонентами (мотиваційний, когнітивний, операційний); за напрямом наукових досліджень (психологічна, педагогічна, управлінська); за підходами (функціональний, особистісний); за часовими характеристиками (довгострокова, тимчасова), та відображає загальну структуру поняття готовність в психолого-педагогічній літературі.
Посилання
Список використаної літератури
Антонова О.Є. Професійне самовдосконалення майбутнього вчителя шляхом розвитку його здібностей та обдарувань. Нові технології навчання/ 2014. Вип.81. С.8‒13.
Гармаш Т.А. Готовність до професійної діяльності як передумова ефективної управлінської діяльності майбутнього фахівця із логістики. Науковий огляд. 2017. № 4 (36). С.1‒10.
Кокун О.М. Зміст та структура психологічної готовності фахівців до екстремальних видів діяльності. Проблеми екстремальної та кризової психології. 2010. Вип.7. С.182‒190.
Сущенко Л.О. Науково-педагогічний супровід професійного зростання освітян: теорія і практика: монографія. Запоріжжя: КПУ, 2011. 148 с.
Мариновська О.Я. Формування готовності вчителів до проектно-впроваджувальної діяльності: теорія і практика: монографія. Івано-Франківськ: Симфонія-форте; Полтава: Довкілля, 2009. 500 с.
Моляко В.О. Психологічна готовність до творчої праці. Знання. 1989. Т.43, № 2. С.48.
Сердюк Л.З., Петрученко Н.М. Зміст та структура психологічної готовності до професійної діяльності студентів з інвалідністю. Освіта регіону. 2011. №5. С.140‒144.
Шаповалова І. В. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до професійного самовдосконалення у вищих навчальних закладах: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Запоріжжя, 2016. 267 с.
Смолюк А.І. Професійний саморозвиток майбутніх учителів початкової школи в освітньому середовищі педагогічного коледжу: дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Луцьк, 2018. 240 с.
Професійна освіта: словник : навч. посіб. / за ред. Н.Г.Ничкало; уклад. С.У. Гончаренко та ін. Київ: Вища школа. 2000. 390 с.
Костюченко Л.В. Готовність майбутніх вчителів початкових класів до професійної діяльності. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2011. № 39 (1). С.61‒66.
Пелех Ю.В. Теоретико-методичні засади ціннісно-смислової готовності майбутнього педагога до професійної діяльності: автореф. дис. … д-ра. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2004. 30 с.
Шестакова Т.В. Формування готовності майбутніх педагогів до професійного самовдосконалення: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2006. 20 с.
Желанова В.В. Готовність майбутніх учителів-філологів до використання мультимедійних технологій: сутність та структура. Перспективи та інновації науки. Серія: Педагогіка. Психологія. Медицина. 2022. №12 (17). С.79‒88.
References
Antonova, O.E. (2014). Profesiyne samovdoskonalennya maybutnʹoho vchytelya shlyakhom rozvytku yoho zdibnostey ta obdaruvanʹ [Professional self-improvement of future teacher through the development of abilities and gifts]. Novi tekhnolohiyi navchannya, 81, 8‒13. (in Ukrainian).
Garmash, T.A. (2017). Hotovnistʹ do profesiynoyi diyalʹnosti yak peredumova efektyvnoyi upravlinsʹkoyi diyalʹnosti maybutnʹoho fakhivtsya iz lohistyky [Readiness for professional activity as a prerequisite for effective managerial activity of future logistics specialist]. Naukovyy ohlyad, 4 (36), 1‒10. (in Ukrainian).
Kokun, O.M. (2010). Zmist ta struktura psykholohichnoyi hotovnosti fakhivtsiv do ekstremalʹnykh vydiv diyalʹnosti [Content and structure of psychological readiness of specialists for extreme types of activities]. Problemy ekstremalʹnoyi ta kryzovoyi psykholohiyi, 7, 182‒190. (in Ukrainian).
Sushchenko, L.O. (2011). Naukovo-pedahohichnyy suprovid profesiynoho zrostannya osvityan: teoriya i praktyka [Scientific and pedagogical support of professional growth of educators: theory and practice]. KPU. (in Ukrainian).
Marinovska, O. Ya. (2009). Formuvannya hotovnosti vchyteliv do proektno-vprovadzhuvalʹnoyi diyalʹnosti: teoriya i praktyka [Formation of teachers' readiness for project-implementation activities: theory and practice]. Symphony forte, Dovkillya. (in Ukrainian).
Molyako, V.O. (1989). Psykholohichna hotovnistʹ do tvorchoyi pratsi [Psychological readiness for creative work]. Znannya, 43 (2), 48. (in Ukrainian).
Serdyuk, L.Z., & Petruchenko, N.M. (2011). Zmist ta struktura psykholohichnoyi hotovnosti do profesiynoyi diyalʹnosti studentiv z invalidnistyu [Content and structure of psychological readiness for professional activities of students with disabilities]. Osvita rehionu, 5, 140‒144. (in Ukrainian).
Shapovalova, I.V. (2016). Pidhotovka maybutnikh uchyteliv fizychnoyi kulʹtury do profesiynoho samovdoskonalennya u vyshchykh navchalʹnykh zakladakh [Preparation of future teachers of physical education for professional self-improvement in higher educational institutions]. Unpublished Candidate disssertation. Zaporizhzhia. (in Ukrainian).
Smolyuk, A.I. (2018). Profesiynyy samorozvytok maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi shkoly v osvitnʹomu seredovyshchi pedahohichnoho koledzhu [Professional self-development of future primary school teachers in the educational environment of a pedagogical college]. Unpublished Candidate disssertation. Lutsk. (in Ukrainian).
Nichkalo, N.G. (Ed.). (2000). Profesiyna osvita: slovnyk [Professional education: dictionary]. Higher School. (in Ukrainian).
Kostyuchenko, L.V. (2011). Hotovnistʹ maybutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv do profesiynoyi diyalʹnosti [Readiness of future primary school teachers for professional activity]. Psykholoho-pedahohichni problemy silʹsʹkoyi shkoly, 39 (1). 61‒66. (in Ukrainian).
Peleh, Yu.V. (2004). Teoretyko-metodychni zasady tsinnisno-smyslovoyi hotovnosti maybutnʹoho pedahoha do profesiynoyi diyalʹnosti [Theoretical and methodological foundations of the value-meaning readiness of the future teacher for professional activity]. Extended abstract of Doctoral dissertation. Kyiv. (in Ukrainian).
Shestakova, T.V. (2006). Formuvannya hotovnosti maybutnikh pedahohiv do profesiynoho samovdoskonalennya [Formation of readiness of future teachers for professional self-improvement]. Extended abstract of Candidate dissertation. Kyiv. (in Ukrainian).
Zhelanova, V.V. (2022). Hotovnistʹ maybutnikh uchyteliv-filolohiv do vykorystannya mulʹtymediynykh tekhnolohiy [Readiness of future teachers-philologists to use multimedia technologies: essence and structure]. Perspektyvy ta innovatsiyi nauky. Seriya: Pedahohika. Psykholohiya. Medytsyna, 12 (17), 79‒88. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.