ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩА ЯК ЧИННИК ОПТИМІЗАЦІЇ ПІДГОТОВКИ ТВОРЧОГО ВЧИТЕЛЯ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.54.216-219Ключові слова:
творча особистість, освітнє середовище, підготовка вчителя, професійний розвиток, моделювання, прогнозування, творче мислення, інноваційне мислення, ціннісні орієнтири.Анотація
Мета статті: обґрунтувати особливості освітнього середовища як чинника оптимізації підготовки творчого вчителя в умовах закладу вищої освіти. Методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень з проблем змісту і розвитку освітнього середовища - для з’ясування теоретичних відомостей щодо особливостей розвитку освітнього середовища; аналіз і синтез - для виявлення особливостей впливу освітнього середовища закладу освіти на розвиток креативності особистості; прогностичний – для визначення перспектив моделювання і проектування освітніх процесів; узагальнення – для формулювання висновків. Обгрунтовано освітнє середовища як чинник оптимізації підготовки творчого вчителя в умовах закладу вищої освіти Визначено цілі і завдання освіти: передача культурного досвіду; соціалізація молоді; формування загальнокультурних і професійних компетентностей. Підкреслено, що професійний розвиток майбутніх педагогів в умовах закладу вищої освіти здійснюється засобами цілеспрямованої, систематичної, педагогічно організованої підготовки в процесі діяльності та спілкування. Освітнє середовище забезпечує створення умов для професійного зростання студентів, надання допомоги їм у набутті впевненості в правильності професійного визначення, удосконалення механізмів сприяння та підтримки, розвитку індивідуальності, стимулювання ціннісно-морального, когнітивного. комунікативного, науково-методичного виду діяльності.
Посилання
Список використаної літератури
Антонова О.Є. Освітнє середовище вищого навчального закладу як впливовий чинник розвитку обдарованості студентів. Нові технології навчання: Зб. наук. праць. Навчально-виховне середовище та моральність у ХХІ столітті. 2010. Спец.випуск № 62. С.24–28.
Ващенко Л. Інноваційне середовище післядипломної педагогічної освіти. Післядипломна освіта. 2012. Вип.1. С.37–40.
Дубасенюк О.А. Інноваційні освітні технології та методики в системі професійно-педагогічної підготовки. Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики: монографія / За ред. О.А.Дубасенюк. Житомир: Вид-во ЖДУ ім.І.Франка, 2009. С.14-47.
Мушка О.В. Системність як принцип проєктування інноваційного освітнього середовища закладів освіти. Теорія і практика моделювання інноваційного розвитку профільного закладу загальної середньої освіти технічної спрямованості для академічно здібних учнів: збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ: Педагогічна думка, 2020. С.3539.
Організатору інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи у загальноосвітньому навчальному закладі: методичний порадник / Автори-упорядники: І.Н.Євтушенко, Ю.І.Завалевський, С.В.Кириленко, О.І.Кіян, К.В.Таранік-Ткачук. Чернівці: Букрек, 2014. 420 с.
Товканець Г.В., Комарницька А. Освітнє середовище навчального закладу та його роль у формуванні особистості. Сучасні тенденції розвитку науки і освіти в умовах поглиблення євроінтеграційних процесів: збірник тез доповідей ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (м.Мукачево, 17-18 травня 2018 р.). Мукачево: Вид-во МДУ, 2018. C.203–204.
Raven J. Competence in modern society: its identification, development and release. Unionville, New York: Royal Fireworks Press, 1984/1997. 251 р.
References
Antonova, O.Ie. (2010). Osvitnie seredovyshche vyshchoho navchalnoho zakladu yak vplyvovyi chynnyk rozvytku obdarovanosti studentiv [The educational environment of a higher educational institution as an influential factor in the development of students’ giftedness]. Novi tekhnolohii navchannia. Navchalno-vykhovne seredovyshche ta moralnist u XXI stolitti, 62, 24–28. (in Ukrainian).
Vashchenko, L. (2012). Innovatsiine seredovyshche pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Innovative environment of postgraduate pedagogical education]. Pisliadyplomna osvita, 1, 37–40. (in Ukrainian).
Dubaseniuk, O.A. (2009). Innovatsiini osvitni tekhnolohii ta metodyky v systemi profesiino-pedahohichnoi pidhotovky [Innovative educational technologies and methods in the system of professional and pedagogical training]. In O.A.Dubaseniuk (Ed.), Profesiina pedahohichna osvita: innovatsiini tekhnolohii ta metodyky (pp.14‒47). Vyd-vo ZhDU im. I.Franka. (in Ukrainian).
Mushka, O.V. (2020). Systemnist yak pryntsyp proiektuvannia innovatsiinoho osvitnoho seredovyshcha zakladiv osvity [Systematicity as a principle of designing an innovative educational environment of educational institutions]. Teoriia i praktyka modeliuvannia innovatsiinoho rozvytku profilnoho zakladu zahalnoi serednoi osvity tekhnichnoi spriamovanosti dlia akademichno zdibnykh uchniv ‒ Proceedings of All-Ukrainian scientific conference (pp.35‒39). Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
Yevtushenko, I.N., Zavalevskyi, Yu.I., Kyrylenko, S.V., Kiian, O.I., & Taranik-Tkachuk, K.V. (Eds.). (2014). Orhanizatoru innovatsiinoi diialnosti ta doslidno-eksperymentalnoi roboty u zahalnoosvitnomu navchalnomu zakladi [To the organizer of innovative activity and research and experimental work in a general educational institution]. Chernivtsi: Bukrek. (in Ukrainian).
Tovkanets, H., & Komarnytska, A. (2018). Osvitnie seredovyshche navchalnoho zakladu ta yoho rol u formuvanni osobystosti [The educational environment of the educational institution and its role in personality formation]. Suchasni tendentsii rozvytku nauky i osvity v umovakh pohlyblennia yevrointehratsiinykh protsesiv ‒ Proceedings of II All-Ukrainian scientific conference (pp.203‒204). Vyd-vo MDU. (in Ukrainian).
Raven, J. (1984/1997). Competence in Modern Society: Its Identification, Development and Release. Royal Fireworks Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.