ДЕЯКІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ РИЗИКІВ В УПРАВЛІННІ ІНСТИТУЦІОНАЛЬНИМИ ПЕРЕТВОРЕННЯМИ В ГАЛУЗІ ОСВІТИ: ДОСВІД США

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.33-37

Ключові слова:

освіта, інституціональні перетворення, управління, ризики, досвід США.

Анотація

Стаття присвячена аналізу американського досвіду врахування потенційних ризиків в управлінні інституціональними перетвореннями. Мета статті – розкрити деякі аспекти досвіду США в урахуванні ризиків в управлінні інституціональними перетвореннями в освіті. Застосовано теоретичні методи дослідження (вивчення наукової літератури, аналіз, систематизація, порівняння, конкретизація, узагальнення інформації). Здійснення трансформацій в освітній галузі (інституціональних перетворень) зв’язано з виникненням певних ризиків. До потенційних факторів ризику, з якими будь-яка організація, включаючи й ЗВО, зіштовхується постійно або тимчасово, відносяться: загрози від стихійних лих таких, як урагани, пожежі від грозових блискавок, повені та ін.; збої й відмови в роботі обслуговуючих систем типу переривань і відключень енергії, неспрацьовування захисту, відмов устаткування та ін.; зловмисні дії типу саботажу, тероризму, дій комп’ютерне шахрайство; так званий людський фактор, тобто помилки через недбалість працівників, відсутності або недоліку в них необхідних знань і вмінь. З урахуванням особливостей освітніх організацій пропонується розділити всі потенційні ризики й пов’язані з ними необхідні інституціональні перетворення на чотири основні категорії: стратегічні ризики, фінансові, законодавчі й операційні. Стратегічні ризиики передбачають довгострокові загрози, які можуть вплинути на успішну діяльність вищого навчального закладу. Фінансові ризики передбачають можливість втрати матеріальних засобів та інших активів. Законодавчі ризики передбачають неналежне виконанням державних законів і інструкцій, а також місцевих постанов при здійсненні інституціональних перетворень. Операційні ризики передбачають помилкові дії окремих людей, випадки шахрайства у вузівському середовищі. Репутація вищого навчального закладу, його імідж і престиж мають велике значення для успішного функціонування ЗВО. ЗВО повинні брати участь в оцінці своєї схильності до ризиків і мати повне уявлення про всі категорії ризиків, з якими вони можуть зустрітися. Проаналізовані можливі підходи до оцінки ризиків, які пропонуються американськими вченими. Підкреслюється доцільність використання американського досвіду в Україні, де сьогодні відбуваються суттєві інституціональні перетворення в галузі освіти.

Біографії авторів

Ірина Козубовська, кафедра загальної педагогіки та педагогіки вищої школи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

доктор педагогічних наук, професор

Ростислав Козубовський, кафедра соціології та соціальної роботи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент

Оксана Смук, кафедра психології, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

кандидат психологічних наук, доцент

Посилання

Список використаної літератури

Simsek H., Louis K.S. Organizational change as paradigm shift: Analysis of the change process in a large, public university. Journal of Higher Education. 2004 №65(6). P.670‒695.

Van de Ven A.H., Poole M.S. Explaining development and change in organizations. Academy of Management Review. 2005. №20(3). P.510‒540.

Rajagopalan N., Spreitzer G.M. Toward a theory of strategic change: A multi-lens perspective and integrated framevork. Academy of Management Review. 2006. №22(1). P.48‒79.

Davies J.L. The evolution of university responses to financial reduction. Higher Education Management. 2007. №9(1). P.127‒140.

Schein E. Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey-Bass, 2005. 172 р.

Smart J.C., St.John E.P. Organizational culture and effectiveness in higher education: A test of the "culture type" and "strong culture" hypothesis. Educational Evaluation and Policy Analysis. 1996. №18(3). P.219‒241.

References

Simsek, H., & Louis, K.S. (2004). Organizational change as paradigm shift: Analysis of the change process in a large, public university. Journal of Higher Education, 65(6), 670‒695.

Van de Ven, A.H., & Poole, M.S. (2005). Explaining development and change in organizations. Academy of Management Review, 20(3), 510‒540.

Rajagopalan, N., & Spreitzer, G.M. (2006). Toward a theory of strategic change: A multi-lens perspective and integrated framevork. Academy of Management Review, 22(1), 48‒79.

Davies, J.L. (2007). The evolution of university responses to financial reduction. Higher Education Management, 9(1), 127‒140.

Schein, E. (2005). Organizational culture and leadership. Jossey-Bass.

Smart, J.C., & St.John, E.P. (1996). Organizational culture and effectiveness in higher education: A test of the "culture type" and "strong culture" hypothesis. Educational Evaluation and Policy Analysis, 18(3), 219‒241.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-28

Як цитувати

Козубовська, І., Козубовський, Р., & Смук, О. (2024). ДЕЯКІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ РИЗИКІВ В УПРАВЛІННІ ІНСТИТУЦІОНАЛЬНИМИ ПЕРЕТВОРЕННЯМИ В ГАЛУЗІ ОСВІТИ: ДОСВІД США. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 2(55), 33–37. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.33-37

Номер

Розділ

Статті