РЕФЛЕКСІЯ В СТРУКТУРІ ІННОВАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.65-71Ключові слова:
інноваційна компетентність, інструменти для рефлексії, рефлексивна компетентність, рефлексія.Анотація
Проблематика статті стосується актуального питання інноваційної компетентності та її складових. Поставлено за мету охарактеризувати одну зі складових цього утворення, яка стосується вміння аналізувати ефективність та результативність педагогічної діяльності, а також коригувати її за потреби. Йдеться про навичку рефлексії як одну з провідних рис учителя з високо розвиненою інноваційною компетентністю, оскільки створення й упровадження інновацій потребує регулярного аналізу не лише процесу реалізації нового в освітній процес, а й спостереження й оцінювання особистості вчителя як фахівця, який здійснює інноваційну діяльність. Завдяки використанню таких методів наукового дослідження як системно-структурного та системно-функціонального аналізу, узагальнення й систематизації теоретичних аспектів теми, спостереженню, вивченню продуктів педагогічної діяльності авторка здійснила огляд наукової літератури стосовно сутності інноваційної компетентності вчителя закладу загальної середньої освіти, її структури та ключових характеристик, зокрема й навички рефлексії. У статті також охарактеризовано практичні інструменти, які сприяють розвитку чи вдосконаленню вміння рефлексувати над власною педагогічною діяльністю, зокрема інноваційною.
Посилання
Список використаної літератури
Гапоненко Л. Розвиток рефлексії як психологічного механізму корекції професійної поведінки у педагогічному спілкуванні. Рідна школа. 2012. № 4. С.14‒16.
Гриневич Л., Морзе Н., Бойко М. Наукова освіта як основа формування інноваційної компетентності в умовах цифрової трансформації суспільства. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Том 77, № 3. С.1‒26.
Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: підручник. Київ: Академвидав, 2012. 352 с.
Дичківська І. Теоретико-методологічні засади підготовки майбутніх вихователів дошкільних закладів до інноваційної діяльності: автореф. дис. ... докт. пед. наук: 13.00.04 / Харківський національний університет ім.Г.С.Сковороди. Харків, 2018. 42 с.
Долгова О., Назаренко В. Професійна компетентність майбутнього учителя математики. Науково-дослідна робота студентів як чинник удосконалення професійної підготовки майбутнього вчителя. 2018. Вип.17. С.93‒98.
Желанова В. Таксономія типів професійної рефлексії педагога: міждисциплінарний контекст. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2017. № 27. С.9‒14.
Жовтоніжко І., Бабакішієва Є. Технологія тьюторського супроводу студентів у системі дистанційного навчання. Проблеми сучасної освіти: збірник науково-методичних праць. Вип.8. у 2 ч.: Ч.2. / укл. Ю.Холін, Т.Маркова. Харків: ХНУ імені В.Н.Каразіна, 2017. C.136‒137.
Завгородній С. Розвиток у керівників загальноосвітніх навчальних закладів інноваційної компетентності у системі післядипломної освіти: автореф. дис. ... канд. педаг. наук: 13.00.04 / Вінницький державний педагогічний ун-т імені Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2017. 21 с.
Коновальчук І. Сутність і структура інноваційної компетентності педагога загальноосвітнього навчального закладу. Вісник Прикарпатського національного університету. Серія: Педагогіка. 2011. Вип.XL. С.85‒88.
Корольова І. Професійна рефлексія як чинник фахова становлення особистості менеджера освітньої галузі. Педагогічні науки. 2016. Випуск LXXII. Том 1. 2016. С.106‒110.
Линенко А.Ф., Давил Луїс Сократес Куєва. Рефлексивна компетентність в системі підготовки майбутнього вчителя до професійної діяльності. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д.Ушинського. 2012. № 5-6. С.133–138.
Ігнатович О.М. Психологічні основи розвитку фахової інноваційної культури педагогічних працівників: монографія. Київ: ТВО «ДКС: центр», 2009. 287 с.
Макодзей Л., Молодик К., Штегельський В. Практичний посібник для менторства майбутніх педагогів. Київ: ГО «Освіта 360» в межах підтримки проєкту «MentorMe» за фінансової підтримки street Child, 2024. 40 с.
Марусинець М. Професійна діяльність педагога: рефлексивний аспект. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2012. № 43 (1). С.39‒45.
Професійний стандарт «Вчителя закладів загальної середньої освіти» від 24.12.2020 р. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv
Радкевич О. Актуальні компетентності педагогічних працівників у контексті цифровізації освітнього процесу. Матеріали ІІ науково-практичної конференції «Трансформація освіти в контексті процесів глобалізації» (Дніпро, 17 квітня 2024 р.). Дніпро: Research Europe, 2024. С.86‒90.
Рашидова С., Роганова М., Роганов М. Професійна рефлексія викладача закладу вищої освіти як умова його педагогічної культури. Духовність особистості: методологія, теорія і практика / збірник наукових праць. 2023. № 1(105). С.141‒151.
Скворцова С. Види професійної компетентності вчителя. Наука і освіта. 2009. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/journals/2009/NiO_10_2009/pedagogika/Skvortsova.htm
Троян І. Зарплата, підтримка, соціальний статус, спільнота – чотири кити залучення вчителів: говоримо про мотивацію і проблеми молодих педагогів. Інтерв’ю з В.Штегельським. URL: https://nus.org.ua/articles/zarplata-pidtrymka-sotsialnyj-status-spilnota-chotyry-kyty-zaluchennya-vchyteliv-govorymo-pro-motyvatsiyu-i-problemy-molodyh-pedagogiv/
References
Haponenko, L. (2012). Rozvytok refleksii yak psykholohichnoho mekhanizmu korektsii profesiinoi povedinky u pedahohichnomu spilkuvanni [Development of reflection as a psychological mechanism for correcting professional behavior in pedagogical communication]. Ridna shkola, 4, 14‒16. [in Ukrainian]
Hrynevych, L., Morze, N., & Boiko, M. (2020) Naukova osvita yak osnova formuvannia innovatsiinoi kompetentnosti v umovakh tsyfrovoi transformatsii suspilstva [Scientific education as a basis for the formation of innovative competence in the conditions of digital transformation of society]. Informatsiy̆ni tekhnolohiï i zasoby navchannia, 77 (3), 1‒26. [in Ukrainian]
Dychkivska, I.M. (2012). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [. Innovative pedagogical technologies]. Akademvydav. [in Ukrainian]
Dychkivska, I. (2018). Teoretyko-metodolohichni zasady pidhotovky maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh zakladiv do innovatsiinoi diialnosti [Theoretical and methodological principles of training future preschool teachers for innovative activities]. Extended abstract of doctoral dissertation. Kharkiv, Kharkiv H.S.Skovoroda National University. [in Ukrainian]
Dolhova, O., & Nazarenko, V. (2018). Profesiina kompetentnist maibutnoho uchytelia matematyky [Professional competence of a future teacher of mathematics]. Naukovo-doslidna robota studentiv yak chynnyk udoskonalennia profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia, 17, 93‒98. [in Ukrainian]
Zhelanova, V. (2017). Taksonomiia typiv profesiinoi refleksii pedahoha: mizhdystsyplinarnyi kontekst [Taxonomy of types of teacher's professional reflection: interdisciplinary context]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika, 27, 9‒14. [in Ukrainian]
Zhovtonizhko, I., & Babakishiieva Ye. (2017). Tekhnolohiia tiutorskoho suprovodu studentiv u systemi dystantsiinoho navchannia [The technology of tutor support for students in the distance learning system]. Problemy suchasnoi osvity, 8 (2), 136‒137. [in Ukrainian]
Zavhorodniy, S. (2017). Rozvytok u kerivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv innovatsiy̆noï kompetentnosti u systemi pisliadyplomnoï osvity [Development of innovative competence in the system of post-graduate education in the heads of general educational institutions]. Extended abstract of candidate dissertation. Vinnytsya, Vinnytsya Mykhailo Kotsyubynskyi State Pedagogical University. [in Ukrainian]
Konovalchuk, I. (2011). Sutnist i struktura innovatsiinoi kompetentnosti pedahoha zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [The essence and structure of innovative competence of a teacher of a general educational institution]. Visnyk Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika, XL, 85‒88. [in Ukrainian]
Korolova, I. (2016). Profesiina refleksiia yak chynnyk fakhova stanovlennia osobystosti menedzhera osvitnoi haluzi [Professional reflection as a factor in the professional development of the personality of an educational manager]. Pedahohichni nauky, LXXII, 106‒110. [in Ukrainian]
Lynenko, A.F., & Davyl Luis Sokrates Kuieva. (2012). Refleksyvna kompetentnist v systemi pidhotovky maibutnoho vchytelia do profesiinoi diialnosti [Reflective competence in the system of training future teachers for professional activity]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K.D.Ushynskoho, 5-6, 133–138. [in Ukrainian]
Ihnatovych, O.M. (2009). Psykholohichni osnovy rozvytku fakhovoi innovatsiinoi kultury pedahohichnykh pratsivnykiv [Psychological foundations of the development of the professional innovative culture of pedagogical workers]. DKS: tsentr. [in Ukrainian]
Makodzei, L., Molodyk, K., & Shtehelskyi, V. (2024). Praktychnyi posibnyk dlia mentorstva maibutnikh pedahohiv [Practical guide for mentoring future teachers]. Osvita 360. [in Ukrainian]
Marusynets, M. (2012). Profesiina diialnist pedahoha: refleksyvnyi aspekt [Professional activity of a teacher: reflective aspect]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly, 43 (1), 39‒45. [in Ukrainian]
Profesiinyi standart «Vchytelia zakladiv zahalnoi serednoi osvity» [Professional standard «Teacher of general secondary education institutions»]. (2020). URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv [in Ukrainian]
Radkevych, O. (2024). Aktualni kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv u konteksti tsyfrovizatsii osvitnoho protsesu [Current competences of pedagogical workers in the context of digitalization of the educational process]. Proceedings of the ІInd scientific-practical conference «Transformation of education in the context of globalization processes» (pp.86‒90). Research Europe. [in Ukrainian]
Rashydova, S., Rohanova, M., & Rohanov, M. (2023). Profesiina refleksiia vykladacha zakladu vyshchoi osvity yak umova yoho pedahohichnoi kultury [Professional reflection of a teacher of a higher education institution as a condition of his pedagogical culture]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, 1 (105), 141‒151. [in Ukrainian]
Skvortsova, S. (2009). Vydy profesiinoi kompetentnosti vchytelia [Types of teacher's professional competence]. Nauka i osvita. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/journals/2009/NiO_10_2009/pedagogika/Skvortsova.htm [in Ukrainian]
Troian, I. (2024). Zarplata, pidtrymka, sotsialnyi status, spilnota – chotyry kyty zaluchennia vchyteliv: hovorymo pro motyvatsiiu i problemy molodykh pedahohiv. Interviu z V.Shtehelskym [Salary, support, social status, community - four whales of teachers' involvement: we talk about the motivation and problems of young teachers. Interview with V. Shtegelskyi]. URL: https://nus.org.ua/articles/zarplata-pidtrymka-sotsialnyj-status-spilnota-chotyry-kyty-zaluchennya-vchyteliv-govorymo-pro-motyvatsiyu-i-problemy-molodyh-pedagogiv/ [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).