ІНКЛЮЗИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.89-93Ключові слова:
інклюзивна компетентність, майбутні вчителі математики, професійна компетентність, професійна підготовка.Анотація
Мета статті: охарактеризувати інклюзивну компетентність як складову професійної компетентності та проаналізувати зміст її структурних компонентів. Методи дослідження: аналіз наукових джерел з проблеми інклюзивної освіти та формування інклюзивної компетентності педагогів з метою визначення суті поняття «інклюзивна компетентність» та її структури, порівняння, систематизація та узагальнення для характеристики змісту компонентів інклюзивної компетентності майбутніх вчителів математики. У статті аналізується поняття «інклюзивна компетентність педагога», «інклюзивна компетентність майбутнього вчителя математики», яка розглядається як складова його професійної компетентності. Виокремлено та охарактеризовано зміст структурних компонентів інклюзивної компетентності майбутнього вчителя математики: мотиваційно-ціннісного; когнітивного, діяльнісно-операційного, рефлексивного. Обґрунтовано, що зміст когнітивного та діяльнісно-операційного компонентів інклюзивної компетентності постійно поповнюється інформацією про нові ресурси, технології і можливості організації змішаного та дистанційного навчання математиці дітей з особливими освітніми потребами (програми, онлайн-платформи), збагачується досвідом учителів-практиків. Доведено, що для забезпечення ефективності інклюзивного навчання та формування математичної компетентності учнів з особливими освітніми потребами необхідно здійснювати комплексну підготовку майбутніх учителів математики до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти на засадах єдності теоретичної та практичної складових підготовки, на загальнопедагогічному, методичному та спеціальному рівнях. При цьому необхідно створювати умови та стимулювати майбутніх учителів математики до розвитку інклюзивної компетентності шляхом самоосвіти та неформальної освіти.
Посилання
Список використаної літератури
Бахмат Н. Методична компетентність вчителя в умовах інклюзивного. NewInception. 2022. №1-2 (7-8). С.52–61.
Бойчук Ю.Д., Бородіна О.С., Микитюк О.М. Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я: монографія. Харків: ХНПУ ім. Г.С.Сковороди, 2015. 117 с.
Губарь О. Г., Демидова Ю. О., Савастру Н. І. Роль педагога у впровадженні інклюзивної освіти: компетентності та підходи. Академічні візії. 2023. Вип.26. С.1–12.
Дригач Т. Г., Непочатова О. О., Нерсисян Д. А. Підготовка майбутніх учителів НУШ для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Іnclusion and Diversity. Спецвипуск. 2023. С.18–22.
Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзивна освіта: від основ до практики: Монографія. Київ: ТОВ «АТОПОЛ», 2016. 152 с.
Наход С. А. Інклюзивна компетентність у складі «soft skills» майбутніх педагогів початкових класів. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2020. №1(19). С.225 –232.
Порошенко М. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ: ТОВ «Агентство «Україна», 2019. 300 с.
Провальна Н. Розвиток інклюзивної компетентності педагогічного працівника початкової школи як наукова проблема Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2023. №4(128). С.80–90.
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 року No 2736-20 URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text
Садова І. Особливості підготовки майбутнього вчителя до навчання дітей з особливими потребами в умовах інклюзивної освіти. / Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. Вип.14. С. 313 – 318.
Соловей Т. В., Чайковський М. Є. Змістовні компоненти професійної компетентності соціального працівника інклюзивного закладу освіти. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету "Україна". 2013. №1. С.220–224.
Фіголь Н. А. Інклюзивна компетентність педагога: теоретичний аспект. Науковий часопис НПУ ім..М.П.Драгоманова. 2020. Вип.77. С.199–202.
Чайковський М.Є. Інклюзивна компетентність як складова професійної компетентності суб’єктів навчально-виховного процесу. Педагогіка і психологія професійної освіти: науково-методичний журнал. 2012. №2. С.15–21.
Швець В. О., Тітова О. В. Інклюзивна компетентність вчителя математики. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2018. Вип.52. С.435–438.
References
Bakhmat, N. (2022). Metodychna kompetentnistʹ vchytelya v umovakh inklyuzyvnoho [Teacher’s methodical competence in inclusive conditions]. NewInception, 1-2 (7-8), 52–61. [in Ukrainian]
Boychuk, Yu.D., Borodina, O.S., & Mykytyuk, O.M. (2015). Inklyuzyvna kompetentnistʹ maybutnʹoho vchytelya osnov zdorovʺya [Inclusive competence of the future teacher on the Basics of health]. H.S.Skovoroda KhNPU. [in Ukrainian]
Hubar, O.G., Demydova, Yu.O., & Savastru, N.I. (2023). Rolʹ pedahoha u vprovadzhenni inklyuzyvnoyi osvity: kompetentnosti ta pidkhody [The role of the teacher in the implementation of inclusive education: competences and approaches]. Academic visions, 26, 1 –12. [in Ukrainian]
Drygach, T.G., Nepochatova, O.O., & Nersisyan, D.A. (2023). Pidhotovka maybutnikh uchyteliv NUSH dlya roboty z ditʹmy z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Training of future teachers of the National Academy of Sciences to work with children with special educational needs[. Inclusion and Diversity, Special issue, 18–22. [in Ukrainian]
Kolupaeva A.A., & Taranchenko O.M. (2016). Inklyuzyvna osvita: vid osnov do praktyky [Inclusive education: from basics to practice]. ATOPOL LLC. [in Ukrainian]
Nakhod, S.A. (2020). Inklyuzyvna kompetentnistʹ u skladi «soft skills» maybutnikh pedahohiv pochatkovykh klasiv [Inclusive competence as part of «soft skills» of future primary school teachers]. Bulletin of Alfred Nobel University. «Pedagogy and psychology» series. Pedagogical sciences. 1 (19), 225‒232. [in Ukrainian]
Poroshenko, M. (2019). Inklyuzyvna osvita [Inclusive education]. Agency «Ukraine» LLC. [in Ukrainian]
Provalna, N. (2023). Rozvytok inklyuzyvnoyi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka pochatkovoyi shkoly yak naukova problema [Development of inclusive competence of primary school teacher as a scientific problem]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 4 (128), 80‒90. [in Ukrainian]
Profesiynyy standart za profesiyamy «Vchytelʹ pochatkovykh klasiv zakladu zahalʹnoyi serednʹoyi osvity», «Vchytelʹ zakladu zahalʹnoyi serednʹoyi osvity», «Vchytelʹ z pochatkovoyi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)» [Professional standard for the professions «Teacher of primary classes of a general secondary education institution», «Teacher of a general secondary education institution», «Teacher of primary education (with a diploma of junior specialist)»] Order of the Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture of Ukraine dated 23.12.2020 № 2736-20 URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text [in Ukrainian]
Sadova, I. (2015). Osoblyvosti pidhotovky maybutnʹoho vchytelya do navchannya ditey z osoblyvymy potrebamy v umovakh inklyuzyvnoyi osvity [Peculiarities of future teacher training for teaching children with special needs in the conditions of inclusive education]. Actual issues of humanitarian sciences, 14, 313–318. [in Ukrainian]
Solovei, T.V., & Tchaikovsky, M.E. (2013). Zmistovni komponenty profesiynoyi kompetentnosti sotsialʹnoho pratsivnyka inklyuzyvnoho zakladu osvity [Substantive components of the professional competence of a social worker of an inclusive educational institution]. Collection of scientific papers of the Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University «Ukraine», 1, 220‒224. [in Ukrainian]
Figol, N.A. (2020). Inklyuzyvna kompetentnistʹ pedahoha: teoretychnyy aspekt [Inclusive competence of the teacher: theoretical aspect]. Scientific journal of M.P.Drahomanov, 77, 199‒202. [in Ukrainian]
Tchaikovsky, M.E. (2012). Inklyuzyvna kompetentnistʹ yak skladova profesiynoyi kompetentnosti subʺyektiv navchalʹno-vykhovnoho protsesu [Inclusive competence as a component of the professional competence of the subjects of the educational process]. Pedagogy and psychology of professional education: scientific and methodical journal, 2, 15‒21. [in Ukrainian]
Shvets, V.O., & Titova, O.V. (2018). Inklyuzyvna kompetentnistʹ vchytelya matematyky [Inclusive competence of the mathematics teacher]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 52, 435‒438. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).