ВИЩА МЕДИЧНА ОСВІТА В ЗАРУБІЖЖІ В ІСТОРІОГРАФІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПАРАТИВІСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.99-103Ключові слова:
вища медична освіта, зарубіжні країни, історіографічний аналіз, українська педагогічна компаративістика.Анотація
Актуальність дослідження обумовлюється потребою всебічного осмислення зарубіжного досвіду функціонування національних систем вищої медичної освіти в контексті складних, суперечливих процесів інтеграції України в Європейський простір вищої освіти. Метою статті є здійснення комплексного аналіз історіографії української педагогічної компаративістів про розвиток вищої медичної освіти в зарубіжних країнах для визначення тенденцій, здобутків, вузьких місць і перспектив вивчення цієї проблеми. Методи дослідження: пошуково-евристичний, аналізу, історіографічний, герменевтичний, порівняльний, феноменологічний. Аналіз близько 30 дисертацій, монографій, навчальних посібників із порушеної проблеми виявив їх вузький країнознавчий вектор та подібність формулювання предмета дослідження. Визначено основний вектор досліджень, який стосується підготовки лікарів у профільних ЗВО зарубіжних країн. Проаналізовано спільне та особливе репрезентативних дисертацій про її розвиток у США та окремих європейських країнах (Велика Британія, Польща, Німеччина та ін.); про розвиток неперервної медичної освіти в зарубіжжі; про становлення медсестринської освіти закордоном; про формування зарубіжних систем професійної підготовки лікарів ветеринарної медицини; про зарубіжний досвід організації військово-медичної освіти тощо.
Посилання
Список використаної літератури
Хвалибога Т.І. Теоретико-організаційні засади професійної підготовки майбутніх лікарів в університетах США: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01. Хмельницький, 2020. 557 арк.
Шумило М.Ю. Розвиток вищої медичної освіти у США (ХХ–ХХІ століття): дис. ... док. філософ.: 011. Львів, 2023. 292 арк.
Магрламова К.Г. Теоретичні і практичні засади професійної підготовки майбутніх лікарів у вищих медичних навчальних закладах Великої Британії: дис. док. пед. наук: 13.00.04. Умань, 2018. 659 арк.
Паламаренко І.О. Професійна підготовка сімейних лікарів у вищих медичних школах Великої Британії: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2012. 20 с.
Лавриш Ю.Е. Професійна підготовка медичних сестер в університетах Канади: автореф. дис. …канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2009. 20 с.
Кучумова Н.В. Розвиток системи вищої медичної освіти у німецькомовних країнах (друга половина ХХ – початок ХХІ століття): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Дрогобич, 2012. 225 арк.
Кліщ Г.І. Професійна підготовка лікарів в університетах Австрії: дис.. … канд.. пед. наук: 13.00.04. Тернопіль, 2013. 349 арк.
Хоменко К.В. Формування професійної компетентності майбутніх лікарів в університетах Польщі (1990–2015). 13.00.01. диc. ... канд.. пед. наук: 13.00.01. Київ, 2017. 237 арк.
Казаков В.М., Талалаєнко О.М., Гаріна М.Г., Каменецький М.С. Система безперервної медичної освіти. Донецьк: б.в., 1994. 175 с.
Білоусова Н.А. Професійна підготовка медичних представників фармацевтичних компаній у Федеративній Республіці Німеччини: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2021. 19 с.
Пікон К.С. Професійна підготовка майбутніх фахівців сестринської справи в умовах ступеневої освіти у вищих навчальних закладах США: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. 2021. 266 арк.
Бондар Т., Мукан Н. Тенденції розвитку медсестринської освіти у Швейцарії Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Т.1. Вип 47. С.276–284.
Пилипенко О.П. Професійна підготовка фахівців ветеринарного профілю у ВНЗ Німеччини. 13.00.04. Київ, 2018. 394 арк.
Клішевич Б.А. Гончаренко І. Ф. Військово-медична освіта в країнах НАТО: навчальний посібник. Київ: МП Леся, 2015. 80 с.
References
Khvalyboha, T.I. (2020). Teoretyko-orhanizatsiini zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh likariv v universytetakh SShA [Theoretical and organizational principles of professional training of future doctors in USА universities] [Unpublished doctoral dissertation]. Khmelnytskyi Humanitarian and Pedagogical Academy. [in Ukrainian]
Shumylo, M. Yu. (2023). Rozvytok vyshchoi medychnoi osvity u SShA (XX–XXI stolittia) [Development of higher medical education in the USA (XX–XXI centuries)] [Unpublished PhD dissertation]. Lviv, Lviv Polytechnic National University. [in Ukrainian]
Mahrlamova, K.H. (2018). Teoretychni i praktychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh likariv u vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladakh Velykoi Brytanii [Theoretical and practical principles of professional training of future doctors in higher medical educational institutions of Great Britain] [Unpublished doctoral dissertation]. Uman Pavlo Tychyna State Pedagogical University. [in Ukrainian]
Palamarenko, I.O. (2012). Profesiina pidhotovka simeinykh likariv u vyshchykh medychnykh shkolakh Velykoi Brytanii [Professional training of family doctors in higher medical schools of Great Britain] [Extended thesis of candidate dissertation]. National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine. [in Ukrainian]
Lavrysh, Yu.E. (2009). Profesiina pidhotovka medychnykh sester v universytetakh Kanady [Professional training of nurses in Canadian universities] [Extended thesis of candidate dissertation]. Institute of pedagogical education and adult education. APN of Ukraine. [in Ukrainian]
Kuchumova, N.V. (2012). Rozvytok systemy vyshchoi medychnoi osvity u nimetskomovnykh krainakh (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) [Development of the system of higher medical education in German-speaking countries (second half of the 20th ‒ beginning of the 21st century)] [Unpublished doctoral dissertation]. Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. [in Ukrainian]
Klishch, H.I. (2013). Profesiina pidhotovka likariv v universytetakh Avstrii [Professional training of doctors in Austrian universities] [Unpublished doctoral dissertation]. Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University. [in Ukrainian]
Khomenko, K.V. (2017). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh likariv v universytetakh Polshchi (1990–2015) [Formation of professional competence of future doctors in Polish universities (1990–2015)] [Unpublished doctoral dissertation]. National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. [in Ukrainian]
Kazakov, V.M., Talalaienko, O.M., Harina, M.H., & Kamenetskyi, M.S. (1994). Systema bezperervnoi medychnoi osvity [System of continuous medical education]. B.v. [in Ukrainian]
Bilousova, N. A. (2021). Profesiina pidhotovka medychnykh predstavnykiv farmatsevtychnykh kompanii u Federatyvnii Respublitsi Nimechchyny [Professional training of medical representatives of pharmaceutical companies in the Federal Republic of Germany] [Extended thesis of candidate dissertation]. National Aviation University. [in Ukrainian]
Pikon, K.S. (2021). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv sestrynskoi spravy v umovakh stupenevoi osvity u vyshchykh navchalnykh zakladakh SShA [Professional training of future nursing specialists in the conditions of graduate education in higher educational institutions of the USA] [Unpublished candidate dissertation]. Rivne State Humanitarian University. [in Ukrainian]
Bondar, T. & Mukan, N. (2022). Tendentsii rozvytku medsestrynskoi osvity u Shveitsarii [Trends in the development of nursing education in Switzerland, topical issues of humanitarian sciences]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 1, 47, 276–284. [in Ukrainian]
Pylypenko, O.P. (2018). Profesiina pidhotovka fakhivtsiv veterynarnoho profiliu u VNZ Nimechchyny [Professional training of veterinary specialists in German universities] [Unpublished candidate dissertation]. National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine. [in Ukrainian]
Klishevych, B.A. & Honcharenko, I.F. (2015). Viiskovo-medychna osvita v krainakh NATO [Military medical education in NATO countries]. MP Lesia. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.