ВИЩА МЕДИЧНА ОСВІТА В ЗАРУБІЖЖІ В ІСТОРІОГРАФІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПАРАТИВІСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.99-103Ключові слова:
вища медична освіта, зарубіжні країни, історіографічний аналіз, українська педагогічна компаративістика.Анотація
Актуальність дослідження обумовлюється потребою всебічного осмислення зарубіжного досвіду функціонування національних систем вищої медичної освіти в контексті складних, суперечливих процесів інтеграції України в Європейський простір вищої освіти. Метою статті є здійснення комплексного аналіз історіографії української педагогічної компаративістів про розвиток вищої медичної освіти в зарубіжних країнах для визначення тенденцій, здобутків, вузьких місць і перспектив вивчення цієї проблеми. Методи дослідження: пошуково-евристичний, аналізу, історіографічний, герменевтичний, порівняльний, феноменологічний. Аналіз близько 30 дисертацій, монографій, навчальних посібників із порушеної проблеми виявив їх вузький країнознавчий вектор та подібність формулювання предмета дослідження. Визначено основний вектор досліджень, який стосується підготовки лікарів у профільних ЗВО зарубіжних країн. Проаналізовано спільне та особливе репрезентативних дисертацій про її розвиток у США та окремих європейських країнах (Велика Британія, Польща, Німеччина та ін.); про розвиток неперервної медичної освіти в зарубіжжі; про становлення медсестринської освіти закордоном; про формування зарубіжних систем професійної підготовки лікарів ветеринарної медицини; про зарубіжний досвід організації військово-медичної освіти тощо.
Посилання
Список використаної літератури
Хвалибога Т.І. Теоретико-організаційні засади професійної підготовки майбутніх лікарів в університетах США: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01. Хмельницький, 2020. 557 арк.
Шумило М.Ю. Розвиток вищої медичної освіти у США (ХХ–ХХІ століття): дис. ... док. філософ.: 011. Львів, 2023. 292 арк.
Магрламова К.Г. Теоретичні і практичні засади професійної підготовки майбутніх лікарів у вищих медичних навчальних закладах Великої Британії: дис. док. пед. наук: 13.00.04. Умань, 2018. 659 арк.
Паламаренко І.О. Професійна підготовка сімейних лікарів у вищих медичних школах Великої Британії: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2012. 20 с.
Лавриш Ю.Е. Професійна підготовка медичних сестер в університетах Канади: автореф. дис. …канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2009. 20 с.
Кучумова Н.В. Розвиток системи вищої медичної освіти у німецькомовних країнах (друга половина ХХ – початок ХХІ століття): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Дрогобич, 2012. 225 арк.
Кліщ Г.І. Професійна підготовка лікарів в університетах Австрії: дис.. … канд.. пед. наук: 13.00.04. Тернопіль, 2013. 349 арк.
Хоменко К.В. Формування професійної компетентності майбутніх лікарів в університетах Польщі (1990–2015). 13.00.01. диc. ... канд.. пед. наук: 13.00.01. Київ, 2017. 237 арк.
Казаков В.М., Талалаєнко О.М., Гаріна М.Г., Каменецький М.С. Система безперервної медичної освіти. Донецьк: б.в., 1994. 175 с.
Білоусова Н.А. Професійна підготовка медичних представників фармацевтичних компаній у Федеративній Республіці Німеччини: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2021. 19 с.
Пікон К.С. Професійна підготовка майбутніх фахівців сестринської справи в умовах ступеневої освіти у вищих навчальних закладах США: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. 2021. 266 арк.
Бондар Т., Мукан Н. Тенденції розвитку медсестринської освіти у Швейцарії Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Т.1. Вип 47. С.276–284.
Пилипенко О.П. Професійна підготовка фахівців ветеринарного профілю у ВНЗ Німеччини. 13.00.04. Київ, 2018. 394 арк.
Клішевич Б.А. Гончаренко І. Ф. Військово-медична освіта в країнах НАТО: навчальний посібник. Київ: МП Леся, 2015. 80 с.
References
Khvalyboha, T.I. (2020). Teoretyko-orhanizatsiini zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh likariv v universytetakh SShA [Theoretical and organizational principles of professional training of future doctors in USА universities] [Unpublished doctoral dissertation]. Khmelnytskyi Humanitarian and Pedagogical Academy. [in Ukrainian]
Shumylo, M. Yu. (2023). Rozvytok vyshchoi medychnoi osvity u SShA (XX–XXI stolittia) [Development of higher medical education in the USA (XX–XXI centuries)] [Unpublished PhD dissertation]. Lviv, Lviv Polytechnic National University. [in Ukrainian]
Mahrlamova, K.H. (2018). Teoretychni i praktychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh likariv u vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladakh Velykoi Brytanii [Theoretical and practical principles of professional training of future doctors in higher medical educational institutions of Great Britain] [Unpublished doctoral dissertation]. Uman Pavlo Tychyna State Pedagogical University. [in Ukrainian]
Palamarenko, I.O. (2012). Profesiina pidhotovka simeinykh likariv u vyshchykh medychnykh shkolakh Velykoi Brytanii [Professional training of family doctors in higher medical schools of Great Britain] [Extended thesis of candidate dissertation]. National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine. [in Ukrainian]
Lavrysh, Yu.E. (2009). Profesiina pidhotovka medychnykh sester v universytetakh Kanady [Professional training of nurses in Canadian universities] [Extended thesis of candidate dissertation]. Institute of pedagogical education and adult education. APN of Ukraine. [in Ukrainian]
Kuchumova, N.V. (2012). Rozvytok systemy vyshchoi medychnoi osvity u nimetskomovnykh krainakh (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) [Development of the system of higher medical education in German-speaking countries (second half of the 20th ‒ beginning of the 21st century)] [Unpublished doctoral dissertation]. Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. [in Ukrainian]
Klishch, H.I. (2013). Profesiina pidhotovka likariv v universytetakh Avstrii [Professional training of doctors in Austrian universities] [Unpublished doctoral dissertation]. Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University. [in Ukrainian]
Khomenko, K.V. (2017). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh likariv v universytetakh Polshchi (1990–2015) [Formation of professional competence of future doctors in Polish universities (1990–2015)] [Unpublished doctoral dissertation]. National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. [in Ukrainian]
Kazakov, V.M., Talalaienko, O.M., Harina, M.H., & Kamenetskyi, M.S. (1994). Systema bezperervnoi medychnoi osvity [System of continuous medical education]. B.v. [in Ukrainian]
Bilousova, N. A. (2021). Profesiina pidhotovka medychnykh predstavnykiv farmatsevtychnykh kompanii u Federatyvnii Respublitsi Nimechchyny [Professional training of medical representatives of pharmaceutical companies in the Federal Republic of Germany] [Extended thesis of candidate dissertation]. National Aviation University. [in Ukrainian]
Pikon, K.S. (2021). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv sestrynskoi spravy v umovakh stupenevoi osvity u vyshchykh navchalnykh zakladakh SShA [Professional training of future nursing specialists in the conditions of graduate education in higher educational institutions of the USA] [Unpublished candidate dissertation]. Rivne State Humanitarian University. [in Ukrainian]
Bondar, T. & Mukan, N. (2022). Tendentsii rozvytku medsestrynskoi osvity u Shveitsarii [Trends in the development of nursing education in Switzerland, topical issues of humanitarian sciences]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 1, 47, 276–284. [in Ukrainian]
Pylypenko, O.P. (2018). Profesiina pidhotovka fakhivtsiv veterynarnoho profiliu u VNZ Nimechchyny [Professional training of veterinary specialists in German universities] [Unpublished candidate dissertation]. National University of Bioresources and Nature Management of Ukraine. [in Ukrainian]
Klishevych, B.A. & Honcharenko, I.F. (2015). Viiskovo-medychna osvita v krainakh NATO [Military medical education in NATO countries]. MP Lesia. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).