РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ ТА КУЛЬТУРИ СПІЛКУВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.111-115

Ключові слова:

зв’язне мовлення, культура спілкування, початкова школа, форми і методи роботи, практичні вправи, мовно-літературна освітня галузь, компетентнісний підхід.

Анотація

Мета статті: обґрунтувати особливості роботи з розвитку зв’язного мовлення та формування культури спілкування на уроках мовно-літературної освітньої галузі у початковій школі. Методи наукового пошуку: аналіз наукової та методичної літератури для з’ясування теоретичних відомостей щодо розвитку зв’язного мовлення та культури спілкування учнів початкових класів на уроках мовно-літературної галузі; спостереження з метою виявлення особливостей роботи у початковій школі з формування культури спілкування учнів молодшого шкільного віку; прогностичний для визначення перспектив застосування методів і прийомів навчання з розвитку зв’язного мовлення та культури спілкування учнів початкових класів; узагальнення для формулювання висновків. Досліджено особливості розвитку зв’язного мовлення та культури спілкування учнів початкових класів на уроках мовно-літературної освітньої галузі. Одним з основних методів роботи зі зв’язного мовлення та культури спілкування є практичні вправи. Систематизовано вправи, що спрямовані на формування орфоепічних, вимовних, акцентологічних та лексичних норм, розрізнення інтонації в реченнях тощо. В результаті роботи з використанням системи вправ з формування культури мови не тільки підвищується мовленнєва культура учнів, а й покращується їх пам’ять, з’являється уважне, вдумливе ставлення до мови, до книг, підвищується рівень орфографічної грамотності дітей й інтерес до уроків української мови.

Біографії авторів

Ганна Товканець, кафедра теорії та методики початкової освіти, Мукачівський державний університет, м. Мукачево, Україна

доктор педагогічних наук, професор

Оксана Мартин, кафедра теорії та методики початкової освіти, Мукачівський державний університет, м.Мукачево, Україна

доктор філософії в галузі Освіта/Педагогіка, старший викладач

Посилання

Список використаної літератури

Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник Київ: ВЦ «Академія», 2004. 344 с.

Ґудзик І. Аудіювання українською мовою : посібник. Київ: Педагогічна думка, 2003. 144 с. С. 17

Методика навчання української мови в початковій школі : навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / За наук. ред. М.С.Вашуленка. Київ: Літера ЛТД, 2011. 364 с.

Парфілова С.Л., Кондратюк С.М., Алексєєнко А.Г. Особливості розвитку усного мовлення молодших школярів на основі тексту. Інноваційна педагогіка. 2023. Випуск 59. С.50 -54.

Про внесення змін до Державного стандарту початкової освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 24.07.2019 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text

Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartivpovnoyi- zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898

Семенюк О.А. Паращук В.Ю. Основи теорії мовної комунікації : навч. посіб. Київ: ВЦ «Академія», 2010. 240 с.

Сухомлинський В.О. Рідне слово. URL: https://mala.storinka.org.html

Товканець Г.В., Сідор Ю.І. Розвиток пізнавального інтересу молодших школярів на уроках української мови. Вісник Львівського національного університету. Серія педагогічна. 2024 . № 40. С.80–89.

Хорошковська-Носач Т. П. Система вправ і завдань для формування в учнів 1–4 класів усного мовлення на уроках української мови в закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами національних меншин: методичні рекомендації. Київ: Педагогічна думка, 2022. 69 с.

Чупріна О. В. Методи розвитку зв’язного мовлення на уроках української мови в початковій школі. Науковий вісник Мукачівського державного університету: серія «Педагогіка та психологія». 2018. Випуск 2 (8). С.170‒173.

Шпортун Н. М. Формування граматичних понять української мови у початкових класах засобами дидактичних ігор. URL: https://dorobok.edu.vn.ua/article/pdf/1565

References

Batsevych, F.S. (2004). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky [Basics of communicative linguistics]. Akademiia. [in Ukrainian]

Vashulenko, M.S. (ed.). (2011). Metodyka navchannia ukrainskoi movy v pochatkovii shkoli [Methods of teaching the Ukrainian language in primary school]: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Litera LTD. [in Ukrainian]

Gudzyk, I. (2003). Audiiuvannia ukrainskoiu movoiu [Listening in Ukrainian]. Pedahohichna dumka. [in Ukrainian]

Parfilova, S.L., Kondratiuk, S.M., & Aleksieienko, A.H. (2023). Osoblyvosti rozvytku usnoho movlennia molodshykh shkoliariv na osnovi tekstu [Peculiarities of the development of oral speech of younger schoolchildren based on the text]. Innovatsiina pedahohika, 59, 50‒54. [in Ukrainian]

Pro vnesennia zmin do Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity (2019) [On making changes to the State Standard of Primary Education]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24.07.2019 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text in Ukrainian]

Pro deiaki pytannia derzhavnykh standartiv povnoi zahalnoi serednoi osvity [On issues of state standards of comprehensive general secondary education]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartivpovnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 [in Ukrainian]

Semeniuk, O.A. & Parashchuk, V.Yu. (2010). Osnovy teorii movnoi komunikatsii [Basics of the theory of language communication]. Akademiia. [in Ukrainian]

Sukhomlynsky, V.O. Ridne slovo [Native word]. URL: https://mala.storinka.org.html [in Ukrainian]

Tovkanets, H.V., & Sidor, Yu.I. (2024). Rozvytok piznavalnoho interesu molodshykh shkoliariv na urokakh ukrainskoi movy [Development of cognitive interest of younger schoolchildren in Ukrainian language lessons.]. Visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu. Seriia pedahohichna, 40, 80–89. [in Ukrainian]

Khoroshkovska-Nosach, T.P. (2022). Systema vprav i zavdan dlia formuvannia v uchniv 1–4 klasiv usnoho movlennia na urokakh ukrainskoi movy v zakladakh zahalnoi serednoi osvity z navchanniam movamy natsionalnykh menshyn [A system of exercises and tasks for the formation of oral communication in students of grades 1–4 in Ukrainian language classes in institutions of general secondary education with teaching in the languages of national minorities]. Pedahohichna dumka. [in Ukrainian]

Chuprina, O.V. (2018). Metody rozvytku zviaznoho movlennia na urokakh ukrainskoi movy v pochatkovii shkoli [Methods of developing coherent speech in Ukrainian language lessons in primary school]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Pedahohika ta psykholohiia», 2 (8), 170173. [in Ukrainian]

Shportun, N.M. Formuvannia hramatychnykh poniat ukrainskoi movy u pochatkovykh klasakh zasobamy dydaktychnykh ihor [Formation of grammatical concepts of the Ukrainian language in primary grades by means of didactic games]. URL: https://dorobok.edu.vn.ua/article/pdf/1565 [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-28

Як цитувати

Товканець, Г., & Мартин, О. (2024). РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ ТА КУЛЬТУРИ СПІЛКУВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 2(55), 111–115. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.111-115

Номер

Розділ

Статті