ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ЗАСТОСУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.116-121Ключові слова:
здоров’язберігаючі технології, початкова щкола, принципи застосування, засоби реалізації завдань.Анотація
Мета статті: обгрунтувати теоретичні засади застосування здоров’язберігаючих технологій у початковій школі. Методи дослідження: аналіз наукової та методичної літератури з метою виявлення стану досліджень в українській педагогічній науці та особливостей здоров’язберігаючих компетентностей учнів молодшого шкільного віку; систематизація для компонування груп принципів і завдань здоров’язберігаючих технологій; узагальнення для формулювання висновків; прогностичний для визначення перспектив розвитку здоров’язберігаючих технологій у початковій школі. Обгрунтовано теоретичні засади розвитку здоров’язберігаючих технологій у початковій школі. Систематизовано принципи застосування здоров’язберігаючих технологій: принцип мотиваційного забезпечення освітнього процесу, принцип співробітництва, принцип індивідуалізації та диференціації, принцип комфортності, принцип свідомості та активності, принцип удосконалення життєвих навичок, принцип наступності та неперервності. Акцентовано увагу на засобах реалізації завдань щодо використання здоров’язберігаючих технологій у початковій школі: рухова спрямованість, оздоровчі сили природи, гігієнічні умови. Визначено функції здоров’язберігаючих технологій у початковій школі: формуюча, інформативно-комунікативна, діагностична, адаптивна, рефлексивна, інтегративна.
Посилання
Список використаної літератури
Андрющенко Т. К. Формування здоров’язбережувальної компетентності як соціальнопедагогічна проблема. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2012. №7. С.123‒127.
Бережна Т. Моделювання здоров’язбережувального середовища загальноосвітнього навчального закладу: обґрунтування структури і критеріїв. Рідна школа. 2016. №1. С.37‒42.
Ващенко О. Організація здоров’язберігаючої діяльності початкової школи. Початкова освіта. 2005. №46 (334). С.2–4.
Державний стандарт початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/87-2018-%D0%BF#Text
Закон України «Про повну загальну середню освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Кобан М.Ю., Лимар Ю.М. Педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів. Інноваційна педагогіка : зб. наук. праць. Одеса, 2019. Вип.12. С.41‒44.
Концепція Нової української школи. URL: http://mon.gov.ua/activity/ education/zagalna-serednya/ ua-sch2016/konczepcziya.html
Маркіна І.В. Здоров’язберігаючі технології як умова успішного розвитку молодших школярів. Полтава: ПНПУ, 2017. 408 с.
Мешко Г. Формування здоров’язбережувального освітнього середовища як аспект діяльності керівника загальноосвітнього навчального закладу. Науковий вісник Ужгородського Університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Вип. 1 (40). С.157‒161.
Міненок А.О., Ігнатенко С.А. Формування медико-валеологічної компетентності майбутнього вчителя початкової школи в умовах здоров’язбережувальної парадигми сучасного освітнього середовища. Здоров’язбережувальний контент життєдіяльного середовища особистості: монографія. Черкаси: Видавець Чабаненко Ю. А., 2020. С.149‒175.
Міцкевич Н.І. Здоров’язберігаючі технології навчання і виховання. https://dspace.nuft.edu.ua/server/api/core/bitstreams/2b48b7dc-8b74-4b7a-bed2-288278d18d7b/content
Сливка Л. Організація здоров’язберігаючого середовища молодшого школяра: теоретичні й практичні аспекти. Гірська школа українських Карпат. 2014. №11. С.44−47.
References
Andriushchenko, T.K. (2012). Formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti yak sotsialnopedahohichna problema [Formation of health care competence as a socio-pedagogical problem]. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, 7, 123‒127. [in Ukrainian]
Berezhna, T. (2016). Modeliuvannia zdoroviazberezhuvalnoho seredovyshcha zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: obgruntuvannia struktury i kryteriiv [Modeling the health-preserving environment of a general educational institution: justification of the structure and criteria]. Ridna shkola, 1, 37‒42. [in Ukrainian]
Vashchenko, O. (2005). Orhanizatsiia zdoroviazberihaiuchoi diialnosti pochatkovoi shkoly [Organization of primary school health activities]. Pochatkova osvita, 46 (334), 2–4. [in Ukrainian]
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education] (2018). https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/87-2018-%D0%BF#Text
Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» [Law of Ukraine "On comprehensive general secondary education"] (2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian]
Koban, M.Iu., & Lymar, Yu.M. (2019). Pedahohichni umovy formuvannia zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv [Pedagogical conditions for the formation of health care competence of younger schoolchildren]. Innovatsiina pedahohika, 12, 41-44. [in Ukrainian]
Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [Concept of the New Ukrainian School.] (2018). URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch2016/konczepcziya.html [in Ukrainian]
Markina, I.V. (2017). Zdoroviazberihaiuchi tekhnolohii yak umova uspishnoho rozvytku molodshykh shkoliariv [Health-preserving technologies as a condition for the successful development of younger schoolchildren]. PNPU. [in Ukrainian]
Meshko, H. (2017.) Formuvannia zdoroviazberezhuvalnoho osvitnoho seredovyshcha yak aspekt diialnosti kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [The formation of a health-preserving educational environment as an aspect of the activity of the head of a general educational institution.]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 1(40), 157‒161. [in Ukrainian]
Minenok, A.O., & Ihnatenko, S.A. (2020). Formuvannia medyko-valeolohichnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly v umovakh zdoroviazberezhuvalnoi paradyhmy suchasnoho osvitnoho seredovyshcha [The formation of medical and valeological competence of future primary school teacher in conditions of health-preserving paradigm of modern educational environment]. Chabanenko Yu. A. [in Ukrainian]
Mitskevych, N.I. Zdoroviazberihaiuchi tekhnolohii navchannia i vykhovannia [Health-preserving technologies of education and upbringing.]. https://dspace.nuft.edu. ua/server/api/core/bitstreams/2b48b7dc-8b74-4b7a-bed2-288278d18d7b/content [in Ukrainian]
Slyvka, L.(2014). Orhanizatsiia zdoroviazberihaiuchoho seredovyshcha molodshoho shkoliara: teoretychni y praktychni aspekty [Organization of a health-preserving environment for a junior high school student: theoretical and practical aspects]. Hirska shkola ukrainskykh Karpat, 11, 44−47. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).