ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ДО ДІАГНОСТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.129-134Ключові слова:
діагностична діяльність, майбутні учителі. педагогічні умови, підготовка студентів.Анотація
Актуальності набуває процес діагностичної діяльності в системі професійної підготовки та виявлення засобів об’єктивного оцінювання якості підготовленості майбутніх педагогів до творчості та педагогічної майстерності у сфері педагогічної праці. Мета дослідження: виявити сукупність педагогічних умов і теоретично обґрунтувати їх значення у підвищені продуктивності формування готовності майбутніх учителів до діагностичної діяльності. Методи дослідження: аналіз, синтез і систематизація філософських психолого-педагогічних і методичних досліджень, присвячених формуванню готовності майбутніх педагогів до діагностичної діяльності; порівняльний аналіз, узагальнення для виокремлення педагогічних умов продуктивності підготовки майбутніх педагогів до діагностичної діяльності в системі університетської освіти. Позитивний результат у формуванні готовності майбутніх учителів до діагностичної діяльності в освітньому процесі зумовлений сукупністю умов: створення в навчальному закладі психологічного клімату й комунікаційно-емоційного розвивального освітнього середовища для розвитку професійного потенціалу; розвиненість інноваційного потенціалу особистості й творча насиченість змісту діагностичної діяльності; особистісна активна позиція суб’єктів діагностичного процесу; методологічна грамотність в організації й реалізації діагностичної діяльності.
Посилання
Список використаної літератури
Великий тлумачний словник сучасної української мови/ ред. В.Т.Бусел. Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2009. 1736 с.
Киричук О.В. Формування в учнів активної життєвої позиції. Київ: Радянська школа, 1983. 137 с.
Клименко В. В. Психологія творчості: навч. посіб. Київ: Центр навчальної літератури, 2006. 480 с.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ: Радянська школа, 1989. 608 с.
Лузік Е. Креативність як критерій якості в системі підготовки фахівців профільних ВНЗ України. Вища освіта України. 2006. № 3. С.77–82.
Максименко С.Д. Рефлексія проблем розвитку в психології. Психологія і суспільство. 2001. № 3. С.4-22.
Малафіїк І. В. Дидактика: навч. посіб. Київ: Кондор, 2005. 398 с.
Мартиненко С.М. Підготовка вчителя початкової школи до діагностичної діяльності в умовах багатопрофільного університету. Наукові записки НДУ ім.М.Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2016. № 2. С.145‒148.
Нічуговська Л.І. Професійна рефлексія як чинник розвитку творчого потенціалу викладача вищого навчального закладу. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія: педагогіка. 2017. Вип. 3 (5). C.243‒249.
Нічуговська Л.І.. Ніколенко Л.М. Педагогічний менеджмент у формуванні творчого потенціалу майбутніх соціальних педагогів в умовах магістратури. Актуальні питання корекційної освіти. 2020. № 16 (2). С.188‒201.
Новик І.М. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до діагностичного супроводу розвитку пізнавальних інтересів молодших школярів: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2016. 318 с.
Сисоєва С.О. Творчий розвиток особистості в процесі неперервної професійної освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2001. Вип. 1. С.45–53.
Хоменко Л. Тренинг креативності. Психологія. 2007. № 47. С.17‒21.
Хриков Є.М. Управління навчальним закладом: навч. посіб. Київ: Знання, 2006. 365 с.
References
Busel, V.T. (ed.) (2009). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Perun. [in Ukrainian]
Kyrychuk, O.V. (1983). Formuvannya v uchniv aktyvnoyi zhyttyevoyi pozytsiyi [Formation of students` active life position]. Rad.shkola. [in Ukrainian]
Klymenko, V.V. (2006). Psykholohiya tvorchosti [Psychology of creativity]. Tsentr navchal'noyi literatury. [in Ukrainian]
Kostyuk, H.S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and mental development of personality]. Radianska shkola. [in Ukrainian]
Luzik, E. (2006). Kreatyvnist yak kryterii yakosti v systemi pidhotovky fakhivtsiv profilnykh VNZ Ukrainy [Creativity as a quality criterion in the system of training specialists of specialized higher education institutions of Ukraine]. Vyshcha osvita Ukrainy, 3, 77‒82. [in Ukrainian]
Maksimenko, S.D. (2001). Refleksiia problem rozvytku v psykholohii [Reflection of developmental problems in psychology]. Psykholohiia i suspilstvo, 3, 4-22. [in Ukrainian]
Malafiik, I.V. (2005). Dydaktyka [Didactics]. Condor. [in Ukrainian]
Martynenko, S.M. (2016). Pidhotovka vchytelia pochatkovoi shkoly do diahnostychnoi diialnosti v umovakh bahatoprofilnoho universytetu [Preparation of a primary school teacher for diagnostic activities in conditions of a multidisciplinary university]. Scientific notes of M.Hohol Nizhyn State University. Psychological and pedagogical sciences, 2, 145‒148. [in Ukrainian]
Nichugovska, L.I. (2017). Profesiina refleksiia yak chynnyk rozvytku tvorchoho potentsialu vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu [Professional reflection as a factor in the creative potential development of a higher educational institution teacher]. Adaptyvne upravlinnia, 3 (5), 243‒249. [in Ukrainian]
Nichugovska, L.I. &. Nikolenko, L.M. (2020). Pedahohichnyi menedzhment u formuvanni tvorchoho potentsialu maibutnikh sotsialnykh pedahohiv v umovakh mahistratury [Pedagogical management in the formation of creative potential of future social pedagogues at master degree]. Actual problems of the correctional education, 16 (2), 188‒201. [in Ukrainian]
Novyk, I.M. (2016). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do diahnostychnoho suprovodu rozvytku piznavalnykh interesiv molodshykh shkoliariv [Preparation of future primary school teachers for diagnostic support of the development of younger schoolchildren` cognitive interests] (Unpublished candidate dissertation). Kyiv. [in Ukrainian]
Sysoeva, S.O. (2001). Tvorchyi rozvytok osobystosti v protsesi neperervnoi profesiinoi osvity [Creative personality development in the process of continuous professional education]. Neperervna profesiina osvita, 1, 45–53. [in Ukrainian]
Khomenko, L. (2007). Treinynh kreatyvnosti [Creativity training]. Psykholohiia, 47, 17‒21. [in Ukrainian]
Hrykov, E.M. (2006). Upravlinnia navchalnym zakladom [Management of the educational institution]. Znannia. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).