ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ДО ДІАГНОСТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.55.129-134Ключові слова:
діагностична діяльність, майбутні учителі. педагогічні умови, підготовка студентів.Анотація
Актуальності набуває процес діагностичної діяльності в системі професійної підготовки та виявлення засобів об’єктивного оцінювання якості підготовленості майбутніх педагогів до творчості та педагогічної майстерності у сфері педагогічної праці. Мета дослідження: виявити сукупність педагогічних умов і теоретично обґрунтувати їх значення у підвищені продуктивності формування готовності майбутніх учителів до діагностичної діяльності. Методи дослідження: аналіз, синтез і систематизація філософських психолого-педагогічних і методичних досліджень, присвячених формуванню готовності майбутніх педагогів до діагностичної діяльності; порівняльний аналіз, узагальнення для виокремлення педагогічних умов продуктивності підготовки майбутніх педагогів до діагностичної діяльності в системі університетської освіти. Позитивний результат у формуванні готовності майбутніх учителів до діагностичної діяльності в освітньому процесі зумовлений сукупністю умов: створення в навчальному закладі психологічного клімату й комунікаційно-емоційного розвивального освітнього середовища для розвитку професійного потенціалу; розвиненість інноваційного потенціалу особистості й творча насиченість змісту діагностичної діяльності; особистісна активна позиція суб’єктів діагностичного процесу; методологічна грамотність в організації й реалізації діагностичної діяльності.
Посилання
Список використаної літератури
Великий тлумачний словник сучасної української мови/ ред. В.Т.Бусел. Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2009. 1736 с.
Киричук О.В. Формування в учнів активної життєвої позиції. Київ: Радянська школа, 1983. 137 с.
Клименко В. В. Психологія творчості: навч. посіб. Київ: Центр навчальної літератури, 2006. 480 с.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ: Радянська школа, 1989. 608 с.
Лузік Е. Креативність як критерій якості в системі підготовки фахівців профільних ВНЗ України. Вища освіта України. 2006. № 3. С.77–82.
Максименко С.Д. Рефлексія проблем розвитку в психології. Психологія і суспільство. 2001. № 3. С.4-22.
Малафіїк І. В. Дидактика: навч. посіб. Київ: Кондор, 2005. 398 с.
Мартиненко С.М. Підготовка вчителя початкової школи до діагностичної діяльності в умовах багатопрофільного університету. Наукові записки НДУ ім.М.Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2016. № 2. С.145‒148.
Нічуговська Л.І. Професійна рефлексія як чинник розвитку творчого потенціалу викладача вищого навчального закладу. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія: педагогіка. 2017. Вип. 3 (5). C.243‒249.
Нічуговська Л.І.. Ніколенко Л.М. Педагогічний менеджмент у формуванні творчого потенціалу майбутніх соціальних педагогів в умовах магістратури. Актуальні питання корекційної освіти. 2020. № 16 (2). С.188‒201.
Новик І.М. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до діагностичного супроводу розвитку пізнавальних інтересів молодших школярів: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2016. 318 с.
Сисоєва С.О. Творчий розвиток особистості в процесі неперервної професійної освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2001. Вип. 1. С.45–53.
Хоменко Л. Тренинг креативності. Психологія. 2007. № 47. С.17‒21.
Хриков Є.М. Управління навчальним закладом: навч. посіб. Київ: Знання, 2006. 365 с.
References
Busel, V.T. (ed.) (2009). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Perun. [in Ukrainian]
Kyrychuk, O.V. (1983). Formuvannya v uchniv aktyvnoyi zhyttyevoyi pozytsiyi [Formation of students` active life position]. Rad.shkola. [in Ukrainian]
Klymenko, V.V. (2006). Psykholohiya tvorchosti [Psychology of creativity]. Tsentr navchal'noyi literatury. [in Ukrainian]
Kostyuk, H.S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and mental development of personality]. Radianska shkola. [in Ukrainian]
Luzik, E. (2006). Kreatyvnist yak kryterii yakosti v systemi pidhotovky fakhivtsiv profilnykh VNZ Ukrainy [Creativity as a quality criterion in the system of training specialists of specialized higher education institutions of Ukraine]. Vyshcha osvita Ukrainy, 3, 77‒82. [in Ukrainian]
Maksimenko, S.D. (2001). Refleksiia problem rozvytku v psykholohii [Reflection of developmental problems in psychology]. Psykholohiia i suspilstvo, 3, 4-22. [in Ukrainian]
Malafiik, I.V. (2005). Dydaktyka [Didactics]. Condor. [in Ukrainian]
Martynenko, S.M. (2016). Pidhotovka vchytelia pochatkovoi shkoly do diahnostychnoi diialnosti v umovakh bahatoprofilnoho universytetu [Preparation of a primary school teacher for diagnostic activities in conditions of a multidisciplinary university]. Scientific notes of M.Hohol Nizhyn State University. Psychological and pedagogical sciences, 2, 145‒148. [in Ukrainian]
Nichugovska, L.I. (2017). Profesiina refleksiia yak chynnyk rozvytku tvorchoho potentsialu vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu [Professional reflection as a factor in the creative potential development of a higher educational institution teacher]. Adaptyvne upravlinnia, 3 (5), 243‒249. [in Ukrainian]
Nichugovska, L.I. &. Nikolenko, L.M. (2020). Pedahohichnyi menedzhment u formuvanni tvorchoho potentsialu maibutnikh sotsialnykh pedahohiv v umovakh mahistratury [Pedagogical management in the formation of creative potential of future social pedagogues at master degree]. Actual problems of the correctional education, 16 (2), 188‒201. [in Ukrainian]
Novyk, I.M. (2016). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do diahnostychnoho suprovodu rozvytku piznavalnykh interesiv molodshykh shkoliariv [Preparation of future primary school teachers for diagnostic support of the development of younger schoolchildren` cognitive interests] (Unpublished candidate dissertation). Kyiv. [in Ukrainian]
Sysoeva, S.O. (2001). Tvorchyi rozvytok osobystosti v protsesi neperervnoi profesiinoi osvity [Creative personality development in the process of continuous professional education]. Neperervna profesiina osvita, 1, 45–53. [in Ukrainian]
Khomenko, L. (2007). Treinynh kreatyvnosti [Creativity training]. Psykholohiia, 47, 17‒21. [in Ukrainian]
Hrykov, E.M. (2006). Upravlinnia navchalnym zakladom [Management of the educational institution]. Znannia. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.