ЗАСТОСУВАННЯ ПРОБЛЕМНОГО НАВЧАННЯ ЯК УНІВЕРСАЛЬНОГО ЗАСОБУ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНИХ СПЕЦІАЛІСТІВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.11-17Ключові слова:
проблемне навчання, проблемна ситуація, проблемний кейс, ІТ-сфера, фармація, екстремальна та кризова психологія.Анотація
У статті розглядається застосування методу проблемного навчання як універсального засобу підготовки сучасних фахівців різних галузей. Актуальність дослідження пояснюється існуванням соціального замовлення у сучасному суспільстві на спеціаліста – гармонійно розвинену, творчу особистість, здатну логічно мислити, знаходити рішення в різних проблемних ситуаціях, систематизувати й накопичувати знання, здатну до адекватного самоаналізу, саморозвитку й самокорекції, а також відкриту до діалогу й спроможну працювати в колективі. Застосування проблемного навчання у вишах дозволяє виховати саме такого фахівця, формує критичне мислення, вміння швидко ухвалювати рішення та адаптуватися до складних ситуацій. Метою статті є обґрунтування необхідності застосування технології проблемного навчання у вищих закладах освіти для підвищення ефективності підготовки сучасних фахівців та демонстрація конкретних проблемних кейсів для майбутніх лікарів, фармацевтів, фахівців ІТ-сфери та спеціалістів з екстремальної та кризової психології. Методи дослідження: під час дослідження використані частково-пошуковий та описовий методи, для відбору матеріалу проблемних кейсів проаналізовані магістерські освітні програми «Фармація», «Кібербезпека» та «Екстремальна та кризова психологія». Наведено конкретні проблемні кейси для здобувачів, які навчаються за спеціальностями ІТ-сфера, фармація, екстремальна та кризова психологія із зазначенням дослідження, методи та результати дослідження. Зроблено висновки, що застосування проблемного навчання спонукає здобувачів освіти використовувати критичне мислення, сприяє отриманню практичного досвіду та активному засвоєнню знань. Проблемне навчання є не тільки універсальним способом здобуття необхідних знань, умінь й навичок, а й сприяє інтелектуальному розвитку, формує здатність самостійно опановувати нову інформацію через творчу діяльність, підвищує інтерес до навчального процесу та забезпечує якісні результати навчання.
Посилання
Список використаної літератури
Дьюї Д. Досвід і освіта. Львів: Кальварія, 2003. 84 с.
Jerome S. Bruner The process of education. Harvard University Press, 1960. 92 p.
Бондаревська О. Індивідуалізація навчання та індивідуальні стратегії самостійнопізнавальної діяльності студентів у процесі викладання іноземних мов. Perspectives of research and development: Collection of scientific articles. SAUL Publishing Ltd, Dublin, Ireland, 2017. С.116–118.
Мартиненко С., Хоружа Л. Методи навчання та їх класифікація. Початкова освіта. Методичний порадник. 2010. № 6 (42). С.28–32
Вітвицька С. Основи педагогіки вищої школи: Методичний посібник для студентів магістратури. Київ: Центр навчальної літератури, 2003. 316 с.
Фіцула М. Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. Київ: Видавничий центр «Академія», 2002. 528 с.
Гулай О. Перспективи впровадження проблемного навчання у вищих навчальних закладах. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2009. № 3. С.170–178.
Снісар О. Методи структурування навчальної інформації під час викладання аналітичної хімії в майбутніх фармацевтів. Health & Education. Видавничий дім «Гельветика». 2023. № 3. С.157–162.
Іванченко О., Мельнікова З. Використання проблемного підходу при викладанні медичної і біологічної фізики. Медична освіта. 2017. № 1. С.65–68.
Лінєвич К., Шевченко О. Застосування технології проблемного навчання у підготовці лікарів. Сучасна освіта: стратегії та технології навчання: зб. наук. праць. 2023. Т.1. С.343–349.
Волошина О. Використання технології проблемного навчання при викладанні дисциплін педагогічного циклу . Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2016. № 46. С.9–12.
Освітньо-професійна програма «Безпека інформаційних і комунікаційних систем», другий (магістерський) рівень вищої освіти, галузь знань 12 «Інформаційні технології», спеціальність 125 «Кібербезпека та захист інформації». 2024. URL: https://csd.karazin.ua/wp-content/uploads/2019/12/csd.karazin.ua-opp-125-mag-2024.pdf
Освітньо-професійна програма «Фармація» другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 226 «Фармація, промислова фармація», спеціалізація 226.01 «Фармація», галузі знань 22 «Охорона здоров’я». Освітня кваліфікація: магістр фармації. Професійна кваліфікація: фармацевт. 2024. URL: https://nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2023/09/f-a2.3-36-059_-op-farmatsiia_2024_mahistr.pdf
Освітньо-професійна програма «Екстремальна та кризова психологія» за спеціальністю 053 «Психологія», галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки», рівень вищої освіти другий, ступінь вищої освіти магістр. 2024. URL: https://nuczu.edu.ua/images/topmenu/osvitnya_diyalnisti/osvitni_programi/2024/053_EKP_mag_2024.pdf
Ісаєва О., Шайнер Г. Ефективність організації самостійної роботи у вищих медичних закладах. Молодь і ринок. Дрогобич, 2022. № 5. С.46–49.
Duch B., Groh S., Allen D. The Power of Problem-Based Learning: A Prac-tical ‘How To’ for Teaching Undergraduate Courses in Any Discipline. Stylus Publishing LLC. January. 2001. URL: https://www.researchgate.net/publication/242560724 _The_Power_of_Problem-Based_Learning
Важинський С., Щербак Т. Методика та організація наукових досліджень : навч. посіб. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. С.88
Шинкарук О. Проблемне навчання офіцерів-прикордонників: теорія, методика, практика : навч. посіб. Хмельницький : Видавництво НАДПСУ, 2017. 100 с.
References
Dewey , D. ( 2003). Dosvid i osvita [Experience and education]. Kalvariia. [in Ukrainian]
Jerome S. Bruner (1960). The process of education. Harvard University Press.
Bondarevska, O. (2017). Indyvidualizatsiia navchannia ta indyvidualni stratehii samostiinopiznavalnoi diialnosti studentiv u protsesi vykladannia inozemnykh mov [Individualization of learning and individual strategies of students' self-cognitive activity in the process of teaching foreign languages]. SAUL Publishing Ltd, 116–118.
Martynenko, S., & Khoruzha, L. (2010). Metody navchannia ta yikh klasyfikatsiia [Experience and education]. Teaching methods and their classification. Primary education. Methodological guide, 6 (42), 28–32. [in Ukrainian]
Vitvytska, S. (2003). Osnovy pedahohiky vyshchoi shkoly: Metodychnyi posibnyk dlia studentiv mahistratury [Fundamentals of Higher Education Pedagogy: A Methodological Guide for Master's Students]. Educational Literature Center. [in Ukrainian]
Fitsula, M. (2002). Pedahohika: Navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh pedahohichnykh zakladiv osvity [Fundamentals of Higher Education Pedagogy: A Methodological Guide for Master's Students]. Publishing Center «Akademiia». [in Ukrainian]
Snisar, O. (2023). Metody strukturuvannia navchalnoi informatsii pid chas vykladannia analitychnoi khimii v maibutnikh farmatsevtiv [Methods of structuring educational information when teaching analytical chemistry to future pharmacists]. Health & Education, 3, 157–162. [in Ukrainian]
Ivanchenko, O., & Melnikova, Z. (2017). Vykorystannia problemnoho pidkhodu pry vykladanni medychnoi i biolohichnoi fizyky [Using a problem-based approach in teaching medical and biological physics]. Medical education, 1, 65–68. [in Ukrainian]
Linievych, K., & Shevchenko, O. (2023). Zastosuvannia tekhnolohii problemnoho navchannia u pidhotovtsi likariv. [Application of problem-based learning technology in the training of doctors]. Modern education: strategies and technologies of learning: collection of scientific works, 1, 343–349. [in Ukrainian].
Voloshyna, O. (2016). Vykorystannia tekhnolohii problemnoho navchannia pry vykladanni dystsyplin pedahohichnoho tsyklu [The use of problem-based learning technology in teaching subjects of the pedagogical cycle] . Scientific notes of the Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University. Series: Pedagogy and Psychology, 46, 9–12. [in Ukrainian]
Osvitno-profesiina prohrama «Bezpeka informatsiinykh i komunikatsiinykh system», druhyi (mahisterskyi) riven vyshchoi osvity, haluz znan 12 «Informatsiini tekhnolohii», spetsialnist 125 «Kiberbezpeka ta zakhyst informatsii». (2024). [Educational and professional program «Security of Information and Communication Systems», second (master's) level of higher education, field of knowledge 12 «Information Technologies», specialty 125 «Cybersecurity and Information Protection»]. URL: https://csd.karazin.ua/wp-content/uploads/2019/12/csd.karazin.ua-opp-125-mag-2024.pdf
Osvitno-profesiina prohrama «Farmatsiia» druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 226 «Farmatsiia, promyslova farmatsiia», spetsializatsiia 226.01 «Farmatsiia», haluzi znan 22 «Okhorona zdorovia». Osvitnia kvalifikatsiia: mahistr farmatsii. Profesiina kvalifikatsiia: farmatsevt. (2024). [Educational and professional program «Pharmacy» of the second (master's) level of higher education in specialty 226 «Pharmacy, industrial pharmacy», specialization 226.01 «Pharmacy», field of knowledge 22 «Healthcare». Educational qualification: Master of Pharmacy. Professional qualification: Pharmacist]. URL: https://nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2023/09/f-a2.3-36-059_-op-farmatsiia_2024_mahistr.pdf
Osvitno-profesiina prohrama «Ekstremalna ta kryzova psykholohiia» za spetsialnistiu 053 «Psykholohiia», haluzi znan 05 «Sotsialni ta povedinkovi nauky», riven vyshchoi osvity druhyi, stupin vyshchoi osvity mahistr. (2024). [Educational and professional program «Extreme and Crisis Psychology» in the specialty 053 «Psychology», fields of knowledge 05 «Social and Behavioral Sciences», second level of higher education, master's degree.] URL: https://nuczu.edu.ua/images/ topmenu/osvitnya_diyalnisti/osvitni_programi/2024/053_EKP_mag_2024.pdf
Isaieva, O., & Shainer, H. (2022). Efektyvnist orhani-zatsii samostiinoi roboty u vyshchykh medychnykh zakladakh [Efficiency of self-study organizationin higher medical insti-tutions]. Youth and market, 5 (203), 46–49. [in Ukrainian]
Duch B., Groh S., & Allen D. (2001). The Power of Problem-Based Learning: A Prac-tical ‘How To’ for Teaching Undergraduate Courses in Any Discipline. Stylus Publishing LLC. January. URL: https://www.researchgate.net/publication/242560724_The_Power_of_Problem-Based_Learning
Vazhynskyi, S., Shcherbak T. (2016) Metodyka ta orhanizatsiia naukovykh doslidzhen [Methodology and organization of scientific research]. SumDPU by A.S.Makarenko. [in Ukrainian]
Shynkaruk, O. (2017). Problemne navchannia ofitseriv-prykordonnykiv: teoriia, metodyka, praktyka [Problem-based training of border guard officers: theory, methodology, practice]. NADPSU. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).