СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ У ВОЄННИЙ ТА ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД: МЕХАНІЗМИ ВІДНОВЛЕННЯ ТА ЗГУРТОВАНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.27-31

Ключові слова:

соціальна робота, соціально-педагогічна підтримка, технології та методи соціально-педагогічної роботи, соціальна згуртованість, соціальна ініціативність, діти та молодь, заклади освіти, соціальне відновлення.

Анотація

Розглядаються ключові особливості соціально-педагогічної роботи в закладах освіти України у воєнний та повоєнний період. Мета дослідження: виявлення основних викликів, з якими стикаються соціальні педагоги, та розробка практичних рекомендацій щодо ефективних механізмів відновлення і згуртованості учасників освітнього процесу. Застосовані методи дослідження: кількісні та якісні, описові, пояснювальні, розвідувальні та прогностичні, теоретичні та емпіричні (анкетування). Проведено анкетування соціальних педагогів, що дозволило проаналізувати їхні підходи до роботи з дітьми, які пережили травматичний досвід, а також оцінити ефективність впроваджених методик психологічної підтримки. Результати свідчать про необхідність комплексного підходу до соціально-педагогічної діяльності, що включає психологічну підтримку, формування безпечного середовища, розвиток навичок емоційної регуляції та зміцнення соціальних зв’язків між учасниками освітнього процесу. Практичне значення дослідження полягає у розробці рекомендацій для педагогічних працівників, спрямованих на вдосконалення методів роботи з дітьми та підлітками, які перебувають у стані стресу чи мають посттравматичні прояви. Отримані результати можуть бути використані у подальших наукових дослідженнях, а також у розробці освітніх програм і стратегій підтримки дітей в умовах кризових ситуацій.

Біографія автора

Дар’я Бибик

доктор філософії в галузі Соціальна робота, доцент, кафедра соціальної освіти та соціальної роботи, УДУ імені Михайла Драгоманова, м.Київ, Україна

старший науковий співробітник, старший дослідник зі спеціальності  231 «Соціальна робота», лабораторія соціальної педагогіки та соціальної роботи, Інститут проблем виховання НАПН України, м.Київ, Україна

Посилання

Список використаної літератури

Дереш В.С. Упровадження системи соціальної роботи з подолання дитячої бездоглядності. Актуальні дослідження в соціальній сфері: матеріали Чотирнадцятої міжнар. наук.-практ. конф. (Одеса, 18 лист. 2019 р.). Одеса: ФОП Бондаренко М.О. С.75-77.

Пономарьова В.М. Напрями волонтерської діяльності в умовах воєнного стану в Україні. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2024. № 1. С.51-55.

Барчій М. С., Воронова О. Ю. Окремі аспекти дослідження резильєнтності особистості. Слобожанський науковий вісник. Серія: Психологія: науковий журнал. 2024. Вип.1. С.28-32.

Рязанова Н.В., Шеплякова І.О. Досвід соціально-педагогічної роботи з соціалізації дітей у громадах, що постраждали від війни, в умовах цифрових освітніх центрів. Сучасні реалії та перспективи соціального виховання особистості в різних соціальних інституціях: матеріали всеукр. наук.-практ. конф., присвяч. 220-річчю від дня заснування Ун-ту, м. Харків, (7 листоп. 2024 р). Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2024. С.249-252.

Мордовець О. С., Шимко І. М. Соціально-педагогічні технології допомоги дітям в умовах воєнного стану. Сучасні реалії та перспективи соціального виховання особистості в різних соціальних інституціях : матеріали всеукр. наук.-практ. конф., присвяч. 220-річчю від дня заснування Ун-ту, м. Харків, (7 листоп. 2024 р). Харків: ХНПУ ім.Г.С.Сковороди, 2024. С.194-198.

Бибик Д., Савельчук І. Соціальна згуртованість молоді в Україні в умовах воєнного стану. Social Work and Education. 2023. Vol.10. No.1. P.7-16.

Куниця Т.Ю., Савельчук І.Б., Гончар Л.В., Бибик Д.Д., Амеліна В.М. Соціальні очікування учнівської молоді ХХІ століття: монографія. Івано-Франківськ: НАІР, 2023. 93 с.

Савельчук І.Б. Перспективи соціального відновлення молоді у контексті сучасних викликів. Зростаюча особистість у смислоціннісних обрисах: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 23 листопада 2023 р.). Івано-Франківськ: НАІР, 2023. С.235-239.

References

Deresh, V.S. (2019, November). Uprovadzhennia systemy sotsialnoi roboty z podolannia dytiachoi bezdohliadnosti [Implementation of a social work system to overcome child neglect]. Proceedings of international conference ‒ Current research in the social sphere (pp.75-77). Odesa, FOP Bondarenko. [in Ukrainian]

Ponomarova, V.M. (2024). Napriamy volonterskoi diialnosti v umovakh voiennoho stanu v Ukraini [Directions of volunteer activity in conditions of martial law in Ukraine]. Social pedagogy: theory and practice, 1, 51-55. [in Ukrainian]

Barchii, M.S., & Voronova, O.Yu. (2024). Okremi aspekty doslidzhennia rezylientnosti osobystosti [Certain aspects of the study of personality resilience]. Slobozhanskyi scientific bulletin. Series: Psychology, 1, 28-32. [in Ukrainian]

Riazanova, N.V., & Shepliakova, I.O. (2024, November). Dosvid sotsialno-pedahohichnoi roboty z sotsializatsii ditei u hromadakh, shcho postrazhdaly vid viiny, v umovakh tsyfrovykh osvitnikh tsentriv [Experience of socio-pedagogical work on the socialization of children in communities affected by the war in the conditions of digital educational centers]. Proceedings of All-Ukrainian conference ‒ Modern realities and prospects of social education of the personality in various social institutions (pp.249-2527. Kharkiv, G.S.Skovoroda KhNPU. [in Ukrainian]

Mordovets, O.S., & Shymko, I.M. (2024, November) Sotsialno-pedahohichni tekhnolohii dopomohy ditiam v umovakh voiennoho stanu [Socio-pedagogical technologies of helping children in martial law]. Proceedings of All-Ukrainian conference ‒ Dedicated to the 220th anniversary of the foundation of G.S.Skovoroda KhNPU (pp.194-198). Kharkiv, G.S.Skovoroda KhNPU. [in Ukrainian]

Bybyk, D., & Savelchuk, I. (2023). Sotsialna zghurtovanist molodi v Ukraini v umovakh voiennoho stanu [Social cohesion of youth in Ukraine in martial law]. Social Work and Education, 10 (1), 7-16. [in Ukrainian]

Kunytsia, T.Yu., Savelchuk, I.B., Honchar, L.V., Bybyk, D.D., & Amelina, V.M. (2023). Sotsialni ochikuvannia uchnivskoi molodi ХХІ stolittia [Social expectations of student youth of the 21st century]. NAIR. [in Ukrainian]

Savelchuk, I.B. (2023, November). Perspektyvy sotsialnoho vidnovlennia molodi u konteksti suchasnykh vyklykiv [Prospects for social renewal of youth in the context of modern challenges]. Proceedings of international conference ‒ Growing personality in semantic and value outlines (pp.235-239). NAIR. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-19

Як цитувати

Бибик, Д. (2025). СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ У ВОЄННИЙ ТА ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД: МЕХАНІЗМИ ВІДНОВЛЕННЯ ТА ЗГУРТОВАНОСТІ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(56), 27–31. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.27-31

Номер

Розділ

Статті