СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ У ВОЄННИЙ ТА ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД: МЕХАНІЗМИ ВІДНОВЛЕННЯ ТА ЗГУРТОВАНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.27-31Ключові слова:
соціальна робота, соціально-педагогічна підтримка, технології та методи соціально-педагогічної роботи, соціальна згуртованість, соціальна ініціативність, діти та молодь, заклади освіти, соціальне відновлення.Анотація
Розглядаються ключові особливості соціально-педагогічної роботи в закладах освіти України у воєнний та повоєнний період. Мета дослідження: виявлення основних викликів, з якими стикаються соціальні педагоги, та розробка практичних рекомендацій щодо ефективних механізмів відновлення і згуртованості учасників освітнього процесу. Застосовані методи дослідження: кількісні та якісні, описові, пояснювальні, розвідувальні та прогностичні, теоретичні та емпіричні (анкетування). Проведено анкетування соціальних педагогів, що дозволило проаналізувати їхні підходи до роботи з дітьми, які пережили травматичний досвід, а також оцінити ефективність впроваджених методик психологічної підтримки. Результати свідчать про необхідність комплексного підходу до соціально-педагогічної діяльності, що включає психологічну підтримку, формування безпечного середовища, розвиток навичок емоційної регуляції та зміцнення соціальних зв’язків між учасниками освітнього процесу. Практичне значення дослідження полягає у розробці рекомендацій для педагогічних працівників, спрямованих на вдосконалення методів роботи з дітьми та підлітками, які перебувають у стані стресу чи мають посттравматичні прояви. Отримані результати можуть бути використані у подальших наукових дослідженнях, а також у розробці освітніх програм і стратегій підтримки дітей в умовах кризових ситуацій.
Посилання
Список використаної літератури
Дереш В.С. Упровадження системи соціальної роботи з подолання дитячої бездоглядності. Актуальні дослідження в соціальній сфері: матеріали Чотирнадцятої міжнар. наук.-практ. конф. (Одеса, 18 лист. 2019 р.). Одеса: ФОП Бондаренко М.О. С.75-77.
Пономарьова В.М. Напрями волонтерської діяльності в умовах воєнного стану в Україні. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2024. № 1. С.51-55.
Барчій М. С., Воронова О. Ю. Окремі аспекти дослідження резильєнтності особистості. Слобожанський науковий вісник. Серія: Психологія: науковий журнал. 2024. Вип.1. С.28-32.
Рязанова Н.В., Шеплякова І.О. Досвід соціально-педагогічної роботи з соціалізації дітей у громадах, що постраждали від війни, в умовах цифрових освітніх центрів. Сучасні реалії та перспективи соціального виховання особистості в різних соціальних інституціях: матеріали всеукр. наук.-практ. конф., присвяч. 220-річчю від дня заснування Ун-ту, м. Харків, (7 листоп. 2024 р). Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2024. С.249-252.
Мордовець О. С., Шимко І. М. Соціально-педагогічні технології допомоги дітям в умовах воєнного стану. Сучасні реалії та перспективи соціального виховання особистості в різних соціальних інституціях : матеріали всеукр. наук.-практ. конф., присвяч. 220-річчю від дня заснування Ун-ту, м. Харків, (7 листоп. 2024 р). Харків: ХНПУ ім.Г.С.Сковороди, 2024. С.194-198.
Бибик Д., Савельчук І. Соціальна згуртованість молоді в Україні в умовах воєнного стану. Social Work and Education. 2023. Vol.10. No.1. P.7-16.
Куниця Т.Ю., Савельчук І.Б., Гончар Л.В., Бибик Д.Д., Амеліна В.М. Соціальні очікування учнівської молоді ХХІ століття: монографія. Івано-Франківськ: НАІР, 2023. 93 с.
Савельчук І.Б. Перспективи соціального відновлення молоді у контексті сучасних викликів. Зростаюча особистість у смислоціннісних обрисах: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 23 листопада 2023 р.). Івано-Франківськ: НАІР, 2023. С.235-239.
References
Deresh, V.S. (2019, November). Uprovadzhennia systemy sotsialnoi roboty z podolannia dytiachoi bezdohliadnosti [Implementation of a social work system to overcome child neglect]. Proceedings of international conference ‒ Current research in the social sphere (pp.75-77). Odesa, FOP Bondarenko. [in Ukrainian]
Ponomarova, V.M. (2024). Napriamy volonterskoi diialnosti v umovakh voiennoho stanu v Ukraini [Directions of volunteer activity in conditions of martial law in Ukraine]. Social pedagogy: theory and practice, 1, 51-55. [in Ukrainian]
Barchii, M.S., & Voronova, O.Yu. (2024). Okremi aspekty doslidzhennia rezylientnosti osobystosti [Certain aspects of the study of personality resilience]. Slobozhanskyi scientific bulletin. Series: Psychology, 1, 28-32. [in Ukrainian]
Riazanova, N.V., & Shepliakova, I.O. (2024, November). Dosvid sotsialno-pedahohichnoi roboty z sotsializatsii ditei u hromadakh, shcho postrazhdaly vid viiny, v umovakh tsyfrovykh osvitnikh tsentriv [Experience of socio-pedagogical work on the socialization of children in communities affected by the war in the conditions of digital educational centers]. Proceedings of All-Ukrainian conference ‒ Modern realities and prospects of social education of the personality in various social institutions (pp.249-2527. Kharkiv, G.S.Skovoroda KhNPU. [in Ukrainian]
Mordovets, O.S., & Shymko, I.M. (2024, November) Sotsialno-pedahohichni tekhnolohii dopomohy ditiam v umovakh voiennoho stanu [Socio-pedagogical technologies of helping children in martial law]. Proceedings of All-Ukrainian conference ‒ Dedicated to the 220th anniversary of the foundation of G.S.Skovoroda KhNPU (pp.194-198). Kharkiv, G.S.Skovoroda KhNPU. [in Ukrainian]
Bybyk, D., & Savelchuk, I. (2023). Sotsialna zghurtovanist molodi v Ukraini v umovakh voiennoho stanu [Social cohesion of youth in Ukraine in martial law]. Social Work and Education, 10 (1), 7-16. [in Ukrainian]
Kunytsia, T.Yu., Savelchuk, I.B., Honchar, L.V., Bybyk, D.D., & Amelina, V.M. (2023). Sotsialni ochikuvannia uchnivskoi molodi ХХІ stolittia [Social expectations of student youth of the 21st century]. NAIR. [in Ukrainian]
Savelchuk, I.B. (2023, November). Perspektyvy sotsialnoho vidnovlennia molodi u konteksti suchasnykh vyklykiv [Prospects for social renewal of youth in the context of modern challenges]. Proceedings of international conference ‒ Growing personality in semantic and value outlines (pp.235-239). NAIR. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.