КІБЕРБЕЗПЕКА В СИСТЕМІ СУЧАСНОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ: РЕАЛІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ПОДАЛЬШОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.45-50Ключові слова:
культура кібербезпеки, освітній сектор, кібербезпека, кіберобізнаність.Анотація
Актуальність проблеми кібербезпеки в закладах вищої освіти зростає через постійне збільшення кількості атак на освітні мережі та цифрову інфраструктуру освіти. Кіберзлочинність може суттєво впливати на освітній процес, порушуючи роботу навчальних платформ, компрометуючи персональні дані студентів і викладачів, а також створюючи ризики для безпеки інформаційних систем. Метою дослідження є аналіз загроз кіберзлочинності в освіті та розробка пріоритетних заходів для їх запобігання. Методи дослідження включають науковий аналіз та синтез, порівняльний підхід, експертну оцінку, метод моделювання. Результати дослідження демонструють, що ключовими факторами успішного забезпечення кібербезпеки є рівень підготовки учасників освітнього процесу, їхня відповідальність і професійні навички, а також ефективність функціонування освітніх платформ. Запропоновані заходи включають удосконалення політики кіберзахисту, підвищення цифрової грамотності, кіберобізнаності та впровадження національної стратегії кібербезпеки. Реалізація цих заходів сприятиме стабільному функціонуванню закладів вищої освіти та зменшенню ризиків кіберзагроз.
Посилання
Список використаної літератури
Биков В.Ю., Буров О.Ю., Дементієвська Н.П. Кібербезпека в цифровому навчальному середовищі. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т.70. № 2. С.313–331.
Білявська Ю., Шестак Я. Кібербезпека та кібергігієна: нова ера цифрових технологій. Товари і ринки. 2022. № 3. С.47–59.
Литвинов О., Філіпенко Н., Лукашевич С., Палкова К. Кібербезпека як фактор ефективності закладів вищої освіти. Пропілеї права та безпеки : наук. журнал. Національний аерокосмічний університет ім. М.Є.Жуковського «Харківський авіаційний інститут», 2024. № 5. С.15–23.
Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1132-18#Text (дата звернення: 09.03.2025).
Татомир І. Кібербезпека університетів як спосіб протидії фішинговому шахрайству. Економічний дискурс. 2020. Вип.1. С.59–67.
Трофименко О.Г. Кібербезпека освітнього сектора. Європейський вибір України, розвиток науки та національна безпека в реаліях масштабної військової агресії та глобальних викликів ХХІ століття (до 25-річчя Національного університету «Одеська юридична академія» та 175-річчя Одеської школи права): у 2 т.: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м.Одеса, 17 червня 2022 р.) / за загальною редакцією С.В.Ківалова. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Т.1. С.698–700.
Фесьоха Н.О. Стан та тенденції розвитку кібербезпеки в епоху цифрової трансформації. Вісник Херсонського національного технічного університету, 2024. № 2 (89). С.235–241.
Adams, A.; Blanford, A. Security and Online Learning: To Protect and Prohibit. In Usability Evaluation Of Online Learning Programs; IGI Global: Hershey, PA, USA, 2003. Р.331–359.
Geer D., Jardine E., Leverett E. (2020). On market concentration and cybersecurity risk. Journal of Cyber Policy. 2020. № 5. Р.1–21.
Ho Y., Frinke D., Tobin D. Planning, Petri-Nets and Intrusion Detection. Taylor & Francis, 1998. 324 p.
Mello, S. Data Breaches in Higher Education Institutions. In Honors Theses and Capstones; University of New Hampshire: Durham, NH, USA, 2018. 31 р.
Rakstiņš V., Palkova K., Juļa L. and Filipenko N. (2024). Improving cybersecurity measures in academic institutions to reduce the risk of foreign influence. Socrates. Rīga Stradiņš University Faculty of Law Electronic Scientific Journal of Law. 2024. No.1-29. Р.75–79.
References
Bykov, V. Yu., Burov, O. Yu., & Dementiievska, N. P. (2019). Kiberbezpeka v tsyfrovomu navchalnomu seredovyshchi [Cybersecurity in the digital learning environment. Information technologies and learning tools]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 70 (2), 313–331. [in Ukrainian]
Biliavska, Yu., & Shestak, Ya. (2022). Kiberbezpeka ta kiberhihiiena: nova era tsyfrovykh tekhnolohii [Cybersecurity and cyberhygiene: a new era of digital technologies]. Tovary i rynky, 3, 47–59. [in Ukrainian]
Lytvynov, O., Filipenko, N., Lukashevych, S., & Palkova, K. (2024). Kiberbezpeka yak faktor efektyvnosti zakladiv vyshchoi osvity [Cybersecurity as a factor in the effectiveness of higher education institutions]. Propilei prava ta bezpeky, 5, 15–23. [in Ukrainian]
Polozhennia pro Yedynu derzhavnu elektronnu bazu z pytan osvity [Regulations on the Unified State Electronic Database on Education]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1132-18#Text [in Ukrainian]
Tatomyr, I. (2020). Kiberbezpeka universytetiv yak sposib protydii fishynhovomu shakhraistvu [Cybersecurity of universities as a way to combat phishing fraud]. Ekonomichnyi dyskurs, 1, 59–67. [in Ukrainian]
Trofymenko, O.H. (2022, June). Kiberbezpeka osvitnoho sektora [Cybersecurity of the educational sector.]. Proceedings of International conference Yevropeiskyi vybir Ukrainy, rozvytok nauky ta natsionalna bezpeka v realiiakh masshtabnoi viiskovoi ahresii ta hlobalnykh vyklykiv KhKhI stolittia [Ukraine's European choice, the development of science and national security in the realities of large-scale military aggression and global challenges of the 21st century] (pp.698‒700). Helvetyka. [in Ukrainian]
Fesokha, N.O. (2014). Stan ta tendentsii rozvytku kiberbezpeky v epokhu tsyfrovoi transformatsii [and trends in the development of cybersecurity in the era of digital transformation]. Visnyk Khersonskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu, 2 (89), 235–241. [in Ukrainian]
Adams, A., & Blanford, A. (2003). Security and Online Learning: To Protect and Prohibit. In Usability Evaluation Of Online Learning Programs (pp.331‒359). IGI Global: Hershey.
Geer D., Jardine E., & Leverett E. (2020). On market concentration and cybersecurity risk. Journal of Cyber Policy, 5, 1–21.
Ho Y., Frinke D., & Tobin D. (1998). Planning, Petri-Nets and Intrusion Detection. Taylor & Francis.
Mello, S. (2018). Data Breaches in Higher Education Institutions. University of New Hampshire.
Rakstiņš V., Palkova K., Juļa L., & Filipenko N. (2024) Improving cybersecurity measures in academic institutions to reduce the risk of foreign influence. Socrates. Rīga Stradiņš University Faculty of Law Electronic Scientific Journal of Law, 1-29, 75–79.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).