САМОВДОСКОНАЛЕННЯ ВЧИТЕЛЯ ЗЗСО ЯК ДЕТЕРМІНАНТА ІННОВАТИЗАЦІЇ СУЧАСНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.56-59

Ключові слова:

інновації, освітні інновації, інноватизація середньої освіти, особистість інноваційного вчителя ЗЗСО, самовдосконалення вчителя ЗЗСО.

Анотація

Актуальність поданої статті зумовлена інноватизацією сучасної освіти, що є стратегічним орієнтиром професійної діяльності вчителя ЗЗСО й потребує його постійного самовдосконалення. Метою статті є висвітлення феномену самовдосконалення як суттєвої детермінанти інноватизації сучасної середньої освіти. У дослідженні застосовано такі методи науково-педагогічного дослідження, як-от: аналіз наукової літератури з проблеми інноваційності освіти, інноваційної особистості та самовдосконалення вчителя; синтез, порівняння, систематизація наукових джерел; дефініційний аналіз базових понять дослідження. Представлено трактування ґрунтовних феноменів дослідження, якими є «інновація», «освітня інновація», «інноватизація», «інноваційна особистість», «самовдосконалення вчителя». Презентовано модель інноваційної особистості та імплементовано її у контексті структури інноваційної особистості вчителя ЗЗСО, що містить інноваційну спрямованість, інноваційно-когнітивний, інноваційно-праксіологічний, рефлексивно-прогностичний компоненти. Визначено вектори самовдосконалення інноваційного вчителя ЗЗСО. Доведено детермінаційні функції самовдосконалення вчителя ЗЗСО як суб’єкта інноватизації середньої освіти.

Біографія автора

Вікторія Желанова , кафедра освітології та психолого-педагогічних наук, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, м.Київ, Україна

доктор педагогічних наук, професор

Посилання

Список використаної літератури

Шумпетер Й. Теорія економічного розвитку: Дослідження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного циклу / Пер. з англ. В.Старка. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2011. 242 с.

Химинець В.В. Інноваційна освітня діяльність. Ужгород: Інформ-вид. центр ЗІППО, 2007. 364 с.

Кремінь В. Система підтримки інноваційної діяльності: організаційне перезавантаження? Дзеркало тижня. 2019. URL: https://zn.ua/ukr/science/sistema-pidtrimki-innovaciynoyi-diyalnosti-organizaciyne-perezavantazhennya-323459_.html (дата звернення: 29.03.25)

Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології. Київ: Академвидав, 2004. 352 с.

Rogers E. Diffusion of innovation. San Fransisco: Free Press, 1983. 341 р.

Фуллан М. Сили змін. Вимірювання глибини освітніх реформ. Львів: Літопис, 2000. 272 с.

Желанова В.В. Модель інноваційної особистості: структурно-динамічний підхід. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2023. № 39 (1). С.12–18.

Желанова В.В., Рій Ю.В. Дослідження феномену самовдосконалення в міждисциплінарному контексті. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2023. № 5 (359). С.15–21.

Савченко О.Я. Авторська школа. Енциклопедія освіти. Київ: Юрінком Інтер, 2008. С.8-9.

References

Schumpeter, J. (2011). Teoriia ekonomichnoho rozvytku: Doslidzhennia prybutkiv, kapitalu, kredytu, vidsotka ta ekonomichnoho tsyklu [Theory of economic development: Research of profits, capital, credit, interest and economic cycle]. Publishing house "Kyiv-Mohyla Academy" [in Ukrainian].

Khymynets, V. V. (2007). Innovatsiina osvitnia diialnist [Innovative educational activity]. Inform-ed. center ZIPPO [in Ukrainian].

Kremin, V. (2019) Systema pidtrymky innovatsiinoi diialnosti: orhanizatsiine perezavantazhennia? [System of support of innovative activity: organizational reboot?] Mirror of the week [Dzerkalo tyzhnia]. URL: https://zn.ua/ukr/science/sistema-pidtrimki-innovaciynoyi-diyalnosti-organizaciyne-perezavantazhennya-323459_.html [in Ukrainian].

Dychkivska, I. M. (2004). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]. Akademvydav [in Ukrainian].

Rogers, E. (1983). Diffusion of innovation. Free Press.

Fullan, M. (2000). Syly zmin. Vymiriuvannia hlybyny osvitnikh reform [Forces of change. Measuring the depth of educational reforms]. Litopys [in Ukrainian].

Zhelanova, V. V. (2023). Model innovatsiinoi osobystosti: strukturno-dynamichnyi pidkhid [Model of innovative personality: structural-dynamic approach]. Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy, 39 (1), 12–18 [in Ukrainian].

Zhelanova, V.V., Riy Yu.V. (2023). Doslidzhennia fenomenu samovdoskonalennia v mizhdystsyplinarnomu konteksti [Research of the phenomenon of self-improvement in an interdisciplinary context]. Bulletin of the Luhansk National Taras Shevchenko University], 5 (359), 15–21 [in Ukrainian].

Savchenko, O. Ya. (2008). Avtorska shkola. Entsyklopediia osvity [Author's school. Encyclopedia of education]. Yurinkom Inter, 8-9 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-19

Як цитувати

Желанова , В. (2025). САМОВДОСКОНАЛЕННЯ ВЧИТЕЛЯ ЗЗСО ЯК ДЕТЕРМІНАНТА ІННОВАТИЗАЦІЇ СУЧАСНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(56), 56–59. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.56-59

Номер

Розділ

Статті