СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РЕІНТЕГРАЦІЇ ВЕТЕРАНІВ У НЕВОЄННИЙ СОЦІУМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.60-64

Ключові слова:

соціально-педагогічні умови, соціальний педагог, реінтеграція, методологічні підходи, ветеран, невоєнний соціум.

Анотація

Збільшення частки ветеранів, які мають досвід участі у бойових діях спонукає науковців і практиків досліджувати проблему реінтеграції ветеранів у невоєнний соціум шляхом організації процесу реінтеграції через створення умов для успішного їх повернення у невоєнний соціум. Здійснено аналіз наукових праць з проблеми дослідження з метою визначення поняття «соціальна реінтеграція ветеранів». Представлено результати дослідження щодо виявлення соціально-педагогічних умов соціальної реінтеграції ветеранів. Мета дослідження полягає у виявленні соціально педагогічних умов реінтеграції ветеранів у невоєнний соціум. Застосовані методи структурно-логічного аналізу наукових джерел, офіційних сайтів України, що дозволило визначити соціально педагогічні умови реінтеграції ветеранів у невоєнний соціум (метод структурного аналізу, контент-аналіз, логічного аналізу, категоріального аналізу, семантичного аналізу, метод синтезу). Представлено методологічні підходи у межах яких визначено особливості процесу соціальної реінтеграції ветеранів: системний, андрагогічний, особистісно-орієнтований та екосистемний. Визначено роль концептуального підходу Quadruple Helix у процесі соціальної реінтеграції ветеранів. Виявлено соціально-педагогічні умови соціальної реінтеграції ветеранів у невоєнний соціум: партисипативна участь інституційних суб’єктів у процесі соціальної реінтеграції ветеранів; фокусування на потребах ветеранів російсько-української війни; цілеспрямоване визначення технологій з метою активізації реінтеграційного потенціалу всіх учасників реінтеграційного процесу; активізація грантової діяльності у громадах. Ефективність соціальної реінтеграції ветеранів залежить від процесу реалізації соціально-педагогічних умов реінтеграції ветеранів, що визначають зміст і спрямованість процесу реінтеграції.

Біографія автора

Тетяна Захаріна , кафедра соціальної реабілітації та соціальної педагогіки, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м.Київ, Україна

доктор педагогічних наук, доцент

Посилання

Список використаної літератури

Johnson D., Feldman S., Southwick S., Charney D. The concept of the second generation program in the treatment of post-traumatic stress disorder among Vietnam veterans. Journal of traumatic stress. 1994. No.7 (2). Р.217–235.

Ortega A., Rosenheck R. Mental and physical health and acculturation among Hispanic Vietnam Veterans. Military medicine. 2001. No.166 (10). Р.894-897.

Kennedy D., Kerber A. Resocialization: An American Experiment. New York: Wayne State University, 1973. 191 p.

Sopko J. Reintegration of ex-combatants: lessons from the U.S. experience in Afghanistan. Virginia, Arlington: Crystal Drive, 2019. 154 р.

Robertson H. Income and support during transition from a military to civilian career. Journal of Employment Counselling. 2013. No.50. Р.26–33.

Burkhart L., Hogan, N. Being a female veteran: a grounded theory of coping with transitions. Social Work in Mental Health. 2015. No.13 (2). Р.108–127.

Maiocco G., Smith M.J. The experience of women veterans coming back from war. Archives of Psychiatric Nursing. 2016. No.30 (3). P.393–399.

Захаріна Т. Теоретико-методичні засади соціальної реінтеграції ветеранів російсько-української війни у закладах вищої освіти: дис. … доктора пед.наук: 13.00.05. Київ, 2024. 661 с.

Bertalanffy L. General System Theory: Foundations, Development, Applications. New York: George Braziller Inc., 1969. 153 р.

Садовнік В. Структурованість системи наукового пізнання. Прикарпатський юридичний вісник. 2019. № 3 (28). С.66–69.

Гончаренко С Український педагогічний словник / гол. ред. С.Головко. Київ: Либідь, 1997. 373 с.

Кустовська О. Методологія системного підходу та наукових досліджень. Економічна думка. Тернопіль: Економічна думка, 2005. 124 с.

Мельниченко О. Андрагогічні принципи освіти дорослих та забезпечення якості неперервної педагогічної освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2020. № 33 (1). С.24–30.

Махиня Н.Сучасний стан законодавчого супроводу освіти дорослих в Україні. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського. Педагогічні науки. 2018. № 1. С.187‒193.

Бех І. Особистість у духовно-ціннісному вимірі. Вісник Житомирського ДПУ ім. І.Франка. 2002. № 9. С.60–62.

Зязюн І. Неперервна освіта як основа соціального поступу. Неперервна професійна освіта: Теорія і практика. 2001. Ч. 1. С.15-23.

Письменна Н. Особистісно-орієнтований підхід у контексті гуманізації навчально-виховного процесу. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. № 8 (1). С.250‒254.

Левченко Т. Розвиток освіти та особистості в різних педагогічних системах: монографія. Вінниця: Нова книга, 2002. 512 с.

Сидоренко В. Реалізація принципів особистісно зорієнтованого підходу в процесі формування синтаксичної компетентності учнів 8-9 класів. Методичні студії: зб. наук. пр. ДонНУ 2015. № 4. С.23-24.

Gitterman A., Germain C. Ecological framework / T.Mizrahi, L.Davis (Ed.), Encyclopeddia of social work. Oxford: Oxford University Press, 2008. Р.97‒102.

Barker R. The Social Work Dictionary. NASW Press. 1995. 447 р.

Nordmark K. A Quadruple Helix guide for innovations. Sweden: Värmland County Administrative Board. 2018. 19 p.

Carayannis E., Grigoroudis E. Quadruple Innovation Helix and Smart Specialization: Knowledge Production and National Competitiveness. Foresight and STI Governance. 2016. Vol.10, no 1. P.31–42.

References

Johnson, D.R., Feldman, S.C., Southwick, S.M., & Charney, D.S. (1994). The concept of the Second Generation program in the treatment of post-traumatic stress disorder among Vietnam veterans. Journal of traumatic stress, 7 (2), 217–235.

Ortega, A., & Rosenheck, R. (2001). Mental, physical health, acculturation among Hispanic Vietnam Veterans. Military medicine, 166 (10), 894–897.

Kennedy, D., & Kerber A. (1973). Resocialization: An American Experiment. Wayne State University.

Sopko, J. (2019). Reintegration of ex-combatants: lessons from the U.S. experience in Afghanistan. Crystal Drive.

Robertson, H. (2013). Income and support during transition from a military to civilian career. Journal of Employment Counselling, 50, 26–33.

Burkhart, L. & Hogan, N. (2015). Being a female veteran: a grounded theory of coping with transitions. Social Work in Mental Health, 13 (2), 108–127.

Maiocco, G., & Smith, M.J. (2016). The experience of women veterans coming back from war. Archives of Psychiatric Nursing, 30 (3), 393–399.

Zakharina, T. (2024). Teoretyko-metodychni zasady sotsialnoi reintehratsii veteraniv rosiisko-ukrainskoi viiny u zakladakh vyshchoi osvity [Theoretical and methodological principles of social reintegration of veterans of the Russian-Ukrainian war in higher education institutions]. Unpublished doctoral thesis. [in Ukrainian]

Bertalanffy, L. (1969). General System Theory: Foundations, Development, Applications. George Braziller Inc.

Sadovnik, V. (2019). Strukturovanist systemy naukovoho piznannia [Structure of the system of scientific knowledge]. Precarpathian Bulletin of Law, 3 (28), 66–69. [in Ukrainian]

Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Lybid. [in Ukrainian]

Kustovska, O. (2005). Metodolohiia systemnoho pidkhodu ta naukovykh doslidzhen [Methodology of the systems approach and scientific research]. Ekonomichna Dumka. [in Ukrainian].

Melnychenko, O. (2020). Andrahohichni pryntsypy osvity doroslykh ta zabezpechennia yakosti neperervnoi pedahohichnoi osvity [Andragogic principles of adult education and quality assurance of continuing pedagogical education]. Pedagogical education: theory and practice, 33 (1), 24–30. [in Ukrainian].

Makhynia, N. (2018). Suchasnyi stan zakonodavchoho suprovodu osvity doroslykh v Ukraini [Current status of legislative support for adult education in Ukraine]. Scientific Bulletin of V.O.Sukhomlynsky Mykolaiv National University. Pedagogical Sciences, 1, 187–193. [in Ukrainian].

Bekh, I. (2002a). Osobystist u dukhovno-tsinnisnomu vymiri [Personality in the spiritual and value dimension]. I.Franko Zhytomyr SPU, 9, 60–62. [in Ukrainian].

Ziaziun, I (2001) Neperervna osvita yak osnova sotsialnoho postupu [Continuing education as the basis of social progress]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 1, 15-30. [in Ukrainian].

Pysmenna, N. (2013) Osobystisno-oriientovanyi pidkhid u konteksti humanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu [Person-oriented approach in the context of humanization of the educational process]. Problems of training a modern teacher, 8 (1), 250-254. [in Ukrainian].

Levchenko, T. (2002) Rozvytok osvity ta osobystosti v riznykh pedahohichnykh systemakh [Education and personality development in different pedagogical systems]. Nova Knyha. [in Ukrainian].

Sydorenko, V. (2015) Realizatsiia pryntsypiv osobystisno zoriientovanoho pidkhodu v protsesi formuvannia syntaksychnoi kompetentnosti uchniv 8-9 klasiv [Implementation of principles of personality-oriented approach in the process of forming syntactic competence of grades 8-9students]. Methodological studies, 4, 23-24. [in Ukrainian].

Gitterman, A., & Germain C. (2008). Ecological framework. In T.Mizrahi & L.Davis (Eds.), Encyclopeddia of social work (pp.97-102). Oxford University Press.

Barker, R. (1995). The Social Work Dictionary. NASW.

Nordmark, K. (2018). A Quadruple Helix guide for innovations. Värmland County Administrative Board,

Carayannis, E., & Grigoroudis, E. (2016). Quadruple Innovation Helix and Smart Specialization: Knowledge Production and National Competitiveness. Foresight and STI Governance, 10 (1), 31–42.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-19

Як цитувати

Захаріна , Т. (2025). СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РЕІНТЕГРАЦІЇ ВЕТЕРАНІВ У НЕВОЄННИЙ СОЦІУМ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(56), 60–64. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.60-64

Номер

Розділ

Статті