ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК КОМПОНЕНТ ФОРМУЛИ РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ВЧИТЕЛІВ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.86-91Ключові слова:
емоційна компетентність, емоційний інтелект, кваліметричний підхід, конкуренція, розвиток творчого потенціалу вчителів.Анотація
Проблематика статті стосується актуального питання емоційного інтелекту у структурі творчого потенціалу. Мета статті: розкрити структуру творчого потенціалу, сутність поняття і складових, функцій емоційного інтелекту на основі вивчення й аналізу психолого-педагогічної літератури й узагальнення наукових підходів щодо управління розвитком творчого потенціалу вчителів. Методи дослідження: теоретичні (класифікація, узагальнення, порівняльний аналіз, аналіз літератури), емпіричні (спостереження, моделювання). Обґрунтовано основні теоретичні підходи до визначення творчого потенціалу, емоційного інтелекту, конкуренції. Досліджено характеристики творчого потенціалу, компонентом якого є емоційний інтелект. Емоційний інтелект розглянуто як компетентність, що скерована на тлумачення емоцій особистісних й інших людей. Розглядається кваліметричний підхід до вивчення рівня розвитку творчого потенціалу вчителів. Доведено важливість розроблення менеджерами закладів загальної середньої освіти кваліметричної моделі й інструментарію діагностування цього рівня щодо динаміки трансформації особистості.
Посилання
Список використаної літератури
Дергалюк Б., Малюта Д. Маркетингова стратегія управління конкурентоздатністю підприємств. Економіка та суспільство. 2022. Вип.44. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1838/1774
Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень: моногр. / За ред. В.Моляко, О.Музики. Житомир: Рута, 2006. 320 с.
Короід Т. Проблеми управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної літератури в науковій літературі. Вісник післядипломної освіти. 2022. Вип.19 (48). С.44-65.
Короід Т. Сучасний стан управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти у світовій та вітчизняній практиці. Вісник післядипломної освіти. 2022. Вип.20 (49). С.67-92.
Короід Т. Управління розвитком творчого потенціалу вчителів української мови і літератури: дис... д-ра філософії: 05.09.24 / Київ, ун-т менеджм. ос-ти НАПНУ, 2024. 306 с.
Кравченко Н. Глобальні детермінанти трансформації конкурентних відносин. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип.19. Ч.2. С.42-46.
Литвинова Л. Управлінська компетентність керівника в парадигмі соціально-орієнтованого публічного управління. Держава та регіони. Серія: Державне управління. 2018. Вип.4 (64). С.10-15.
Лукановська А. Творчий потенціал особистості: структурні компоненти. Проблеми сучасної психології. 2010. Вип.8. С.630-644.
Марчук С. Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Психологія. 2021. Вип.3. С.20-23.
Моторнюк У., Крохмальна Я. Емоційний інтелект у системі управління персоналом: структура та проблеми оцінювання. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2022. Вип.2 (8). С.52-60.
Павлюк Т. Сутність та роль конкуренції в ринковій економіці. Економіка і суспільство. 2016. Вип.6. С.8-13.
Подофєй С. Емоційний інтелект особистості й особливості його становлення. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2019. Вип.1. С.260-265.
Пуцепайло П. Конкуренція як економічна категорія. Економіка АПК. 2013. Вип.4. С.122-126.
Савицька І., Синиченко А. Мотивація як провідна рушійна сила активізація діяльності персоналу підприємства. Економіка і організація управління. 2020. Вип.4 (40). С.178-186.
Фролова С. Наукові підходи до визначення феномену «емоційний інтелект». Теорія і практика сучасної психології. 2018. Вип.1. С.107-111.
Фурман В. Емоційний інтелект як метакомпетенція особистості. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2017. Вип.27. С.82-85.
Холоденко В. Творчий потенціал особистості: зміст, структура та передумови успішної реалізації у мистецькій освіті. Науковий часопис Українського державного університету ім.М.Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти. 2019. Вип.26. С.22-28.
References
Derhaliuk, B., & Maliuta D. (2022). Marketynhova stratehiia upravlinnia konkurentozdatnistiu pidpryiemstv [Marketing strategy for managing the enterprises competitiveness]. Ekonomika ta suspilstvo, 44. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1838/1774 [Ukrainian].
Moliako, V.O., & Muzyky, O.L. (Eds.). (2006). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen [Abilities, creativity, giftedness: theory, methodology, research results]. Ruta. [in Ukrainian].
Koroid, T. (2022). Problemy upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu vchyteliv v umovakh neformalnoi literatury v naukovii literaturi [Issues of managing the development of teachers’ creative potential in the conditions of informal literature in scientific literature]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity, 19 (48), 44-65. [in Ukrainian].
Koroid, T. (2022). Suchasnyi stan upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu vchyteliv v umovakh neformalnoi osvity u svitovii ta vitchyznianii praktytsi [The current state of management of the development of teachers' creative potential in the conditions of informal education in world and domestic practice]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity, 20 (49), 67-92. [in Ukrainian].
Koroid, T. (2024). Upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu vchyteliv ukrainskoi movy i literatury [Management of the development of the creative potential of the Ukrainian language and literature teachers]. Unpublished PhD thesis. Kyiv, University of Management of Education of the NAPNU. [in Ukrainian].
Kravchenko, N. (2018). Hlobalni determinanty transformatsii konkurentnykh vidnosyn [Global determinants of the transformation of competitive relations]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: International Economic Relations and the World Economy, 19 (2), 42-46. [in Ukrainian].
Lytvynova, L. (2010). Upravlinska kompetentnist kerivnyka v paradyhmi sotsialno-oriientovanoho publichnoho upravlinnia [Managerial competence of a manager in the paradigm of socially oriented public administration]. Derzhava ta rehiony, 4 (64), 10-15. [in Ukrainian].
Lukanovska, A. (2010). Tvorchyi potentsial osobystosti: strukturni komponenty [Creative potential of the individual: structural components]. Problemy suchasnoi psykholohii, 8, 630-644. [in Ukrainian].
Marchuk, S. (2021). Teoretychnyi analiz poniattia emotsiinoho intelektu v psykholohii [Theoretical analysis of the concept of emotional intelligence in psychology]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Psychology, 3, 20-23. [in Ukrainian].
Motorniuk, U., & Krokhmalna, Ya. (2022). Emotsiinyi intelekt u systemi upravlinnia personalom: struktura ta problemy otsiniuvannia [Emotional intelligence in the personnel management system: structure and assessment problems]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku, 2 (8), 52-60. [in Ukrainian].
Pavliuk, T. (2016). Sutnist ta rol konkurentsii v rynkovii ekonomitsi [The essence and role of competition in a market economy]. Economy and society, 6, 8-13. [in Ukrainian].
Podofiei, S. (2019) Emotsiinyi intelekt osobystosti y osoblyvosti yoho stanovlennia [Emotional intelligence of the individual and features of its formation]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Psychological Sciences, 1, 260-265. [in Ukrainian].
Putsepailo, P. (2013). Konkurentsiia yak ekonomichna katehoriia [Competition as an economic category]. Economics of the Agricultural Industry, 4, 122-126. [in Ukrainian].
Savytska, I., & Synychenko, A. (2020). Motyvatsiia yak providna rushiina syla aktyvizatsiia diialnosti personalu pidpryiemstva [Motivation as a leading driving force for the activation of the activities of the enterprise's personnel]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, 4 (40), 178-186. [in Ukrainian].
Frolova, S. (2018). Naukovi pidkhody do vyznachennia fenomenu «emotsiinyi intelekt» [Scientific approaches to defining of «emotional intelligence»]. Theory and practice of modern psychology, 1, 107-111. [in Ukrainian].
Furman, V. (2017). Emotsiinyi intelekt yak metakompetentsiia osobystosti [Emotional intelligence as a metacompetence of an individual]. Pedagogical education: theory and practice, 27, 82-85. [in Ukrainian].
Kholodenko, V. (2019). Tvorchyi potentsial osobystosti: zmist, struktura ta peredumovy uspishnoi realizatsii u mystetskii osviti [Creative potential of the individual: content, structure and prerequisites for successful implementation in art education]. Scientific journal of M.Dragomanov Ukrainian State University. Series 14: Theory and methodology of art education, 26, 22-28. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).