ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК КОМПОНЕНТ ФОРМУЛИ РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ВЧИТЕЛІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.86-91

Ключові слова:

емоційна компетентність, емоційний інтелект, кваліметричний підхід, конкуренція, розвиток творчого потенціалу вчителів.

Анотація

Проблематика статті стосується актуального питання емоційного інтелекту у структурі творчого потенціалу. Мета статті: розкрити структуру творчого потенціалу, сутність поняття і складових, функцій емоційного інтелекту на основі вивчення й аналізу психолого-педагогічної літератури й узагальнення наукових підходів щодо управління розвитком творчого потенціалу вчителів. Методи дослідження: теоретичні (класифікація, узагальнення, порівняльний аналіз, аналіз літератури), емпіричні (спостереження, моделювання). Обґрунтовано основні теоретичні підходи до визначення творчого потенціалу, емоційного інтелекту, конкуренції. Досліджено характеристики творчого потенціалу, компонентом якого є емоційний інтелект. Емоційний інтелект розглянуто як компетентність, що скерована на тлумачення емоцій особистісних й інших людей. Розглядається кваліметричний підхід до вивчення рівня розвитку творчого потенціалу вчителів. Доведено важливість розроблення менеджерами закладів загальної середньої освіти кваліметричної моделі й інструментарію діагностування цього рівня щодо динаміки трансформації особистості.

Біографія автора

Тетяна Короід, Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, м.Київ, Україна

доктор філософії у галузі знань 01 Освіта/Педагогіка

Посилання

Список використаної літератури

Дергалюк Б., Малюта Д. Маркетингова стратегія управління конкурентоздатністю підприємств. Економіка та суспільство. 2022. Вип.44. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1838/1774

Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень: моногр. / За ред. В.Моляко, О.Музики. Житомир: Рута, 2006. 320 с.

Короід Т. Проблеми управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної літератури в науковій літературі. Вісник післядипломної освіти. 2022. Вип.19 (48). С.44-65.

Короід Т. Сучасний стан управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти у світовій та вітчизняній практиці. Вісник післядипломної освіти. 2022. Вип.20 (49). С.67-92.

Короід Т. Управління розвитком творчого потенціалу вчителів української мови і літератури: дис... д-ра філософії: 05.09.24 / Київ, ун-т менеджм. ос-ти НАПНУ, 2024. 306 с.

Кравченко Н. Глобальні детермінанти трансформації конкурентних відносин. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип.19. Ч.2. С.42-46.

Литвинова Л. Управлінська компетентність керівника в парадигмі соціально-орієнтованого публічного управління. Держава та регіони. Серія: Державне управління. 2018. Вип.4 (64). С.10-15.

Лукановська А. Творчий потенціал особистості: структурні компоненти. Проблеми сучасної психології. 2010. Вип.8. С.630-644.

Марчук С. Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Психологія. 2021. Вип.3. С.20-23.

Моторнюк У., Крохмальна Я. Емоційний інтелект у системі управління персоналом: структура та проблеми оцінювання. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2022. Вип.2 (8). С.52-60.

Павлюк Т. Сутність та роль конкуренції в ринковій економіці. Економіка і суспільство. 2016. Вип.6. С.8-13.

Подофєй С. Емоційний інтелект особистості й особливості його становлення. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2019. Вип.1. С.260-265.

Пуцепайло П. Конкуренція як економічна категорія. Економіка АПК. 2013. Вип.4. С.122-126.

Савицька І., Синиченко А. Мотивація як провідна рушійна сила активізація діяльності персоналу підприємства. Економіка і організація управління. 2020. Вип.4 (40). С.178-186.

Фролова С. Наукові підходи до визначення феномену «емоційний інтелект». Теорія і практика сучасної психології. 2018. Вип.1. С.107-111.

Фурман В. Емоційний інтелект як метакомпетенція особистості. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2017. Вип.27. С.82-85.

Холоденко В. Творчий потенціал особистості: зміст, структура та передумови успішної реалізації у мистецькій освіті. Науковий часопис Українського державного університету ім.М.Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти. 2019. Вип.26. С.22-28.

References

Derhaliuk, B., & Maliuta D. (2022). Marketynhova stratehiia upravlinnia konkurentozdatnistiu pidpryiemstv [Marketing strategy for managing the enterprises competitiveness]. Ekonomika ta suspilstvo, 44. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1838/1774 [Ukrainian].

Moliako, V.O., & Muzyky, O.L. (Eds.). (2006). Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen [Abilities, creativity, giftedness: theory, methodology, research results]. Ruta. [in Ukrainian].

Koroid, T. (2022). Problemy upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu vchyteliv v umovakh neformalnoi literatury v naukovii literaturi [Issues of managing the development of teachers’ creative potential in the conditions of informal literature in scientific literature]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity, 19 (48), 44-65. [in Ukrainian].

Koroid, T. (2022). Suchasnyi stan upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu vchyteliv v umovakh neformalnoi osvity u svitovii ta vitchyznianii praktytsi [The current state of management of the development of teachers' creative potential in the conditions of informal education in world and domestic practice]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity, 20 (49), 67-92. [in Ukrainian].

Koroid, T. (2024). Upravlinnia rozvytkom tvorchoho potentsialu vchyteliv ukrainskoi movy i literatury [Management of the development of the creative potential of the Ukrainian language and literature teachers]. Unpublished PhD thesis. Kyiv, University of Management of Education of the NAPNU. [in Ukrainian].

Kravchenko, N. (2018). Hlobalni determinanty transformatsii konkurentnykh vidnosyn [Global determinants of the transformation of competitive relations]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: International Economic Relations and the World Economy, 19 (2), 42-46. [in Ukrainian].

Lytvynova, L. (2010). Upravlinska kompetentnist kerivnyka v paradyhmi sotsialno-oriientovanoho publichnoho upravlinnia [Managerial competence of a manager in the paradigm of socially oriented public administration]. Derzhava ta rehiony, 4 (64), 10-15. [in Ukrainian].

Lukanovska, A. (2010). Tvorchyi potentsial osobystosti: strukturni komponenty [Creative potential of the individual: structural components]. Problemy suchasnoi psykholohii, 8, 630-644. [in Ukrainian].

Marchuk, S. (2021). Teoretychnyi analiz poniattia emotsiinoho intelektu v psykholohii [Theoretical analysis of the concept of emotional intelligence in psychology]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Psychology, 3, 20-23. [in Ukrainian].

Motorniuk, U., & Krokhmalna, Ya. (2022). Emotsiinyi intelekt u systemi upravlinnia personalom: struktura ta problemy otsiniuvannia [Emotional intelligence in the personnel management system: structure and assessment problems]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku, 2 (8), 52-60. [in Ukrainian].

Pavliuk, T. (2016). Sutnist ta rol konkurentsii v rynkovii ekonomitsi [The essence and role of competition in a market economy]. Economy and society, 6, 8-13. [in Ukrainian].

Podofiei, S. (2019) Emotsiinyi intelekt osobystosti y osoblyvosti yoho stanovlennia [Emotional intelligence of the individual and features of its formation]. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Psychological Sciences, 1, 260-265. [in Ukrainian].

Putsepailo, P. (2013). Konkurentsiia yak ekonomichna katehoriia [Competition as an economic category]. Economics of the Agricultural Industry, 4, 122-126. [in Ukrainian].

Savytska, I., & Synychenko, A. (2020). Motyvatsiia yak providna rushiina syla aktyvizatsiia diialnosti personalu pidpryiemstva [Motivation as a leading driving force for the activation of the activities of the enterprise's personnel]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, 4 (40), 178-186. [in Ukrainian].

Frolova, S. (2018). Naukovi pidkhody do vyznachennia fenomenu «emotsiinyi intelekt» [Scientific approaches to defining of «emotional intelligence»]. Theory and practice of modern psychology, 1, 107-111. [in Ukrainian].

Furman, V. (2017). Emotsiinyi intelekt yak metakompetentsiia osobystosti [Emotional intelligence as a metacompetence of an individual]. Pedagogical education: theory and practice, 27, 82-85. [in Ukrainian].

Kholodenko, V. (2019). Tvorchyi potentsial osobystosti: zmist, struktura ta peredumovy uspishnoi realizatsii u mystetskii osviti [Creative potential of the individual: content, structure and prerequisites for successful implementation in art education]. Scientific journal of M.Dragomanov Ukrainian State University. Series 14: Theory and methodology of art education, 26, 22-28. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-19

Як цитувати

Короід, Т. (2025). ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК КОМПОНЕНТ ФОРМУЛИ РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ВЧИТЕЛІВ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(56), 86–91. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.86-91

Номер

Розділ

Статті