РОЗВИТОК БІЗНЕС-ОСВІТИ В УКРАЇНІ (1991-2025 рр.): АНДРАГОГІЧНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.96-100

Ключові слова:

андрагогіка, неперервна освіта, бізнес-освіта, емерджентність, економіка знань.

Анотація

Актуальність проблеми застосування андрагогічного підходу до вивчення змісту та перспектив розвитку бізнес-освіти в Україні визначається сучасними соціально-економічними та соціокультурними реаліями українського соціуму, а також глобалізаційними тенденціями у світовому освітньому просторі. З огляду на це становлення й розвиток бізнес-освіти видається закономірним результатом соціально-економічних, соціокультурних та особистісних синергетичних процесів в загальному розвитку сфери освіти нашої держави. Мета статті полягає в обґрунтуванні провідних засад андрагогічного підходу для аналізу процесу розвитку бізнес-освіти в Україні періоду незалежності. Для реалізації означеної мети використовувався комплекс наукових методів дослідження: аналізу наукових джерел, синтезу наукових ідей вітчизняних та зарубіжних дослідників, порівняння їхніх теоретичних викладок, класифікації принципів організації освіти упродовж життя, моделювання освітніх процесів на засадах сучасної андрагогіки, та екстраполяції загальнотеоретичних міркувань на проблему розвитку вітчизняної бізнес-освіти. У процесі дослідження встановлено, що вітчизняна бізнес-освіта ґрунтується й розвивається на засадах андрагогічного підходу, у зв’язку з чим визначено принципи здійснення освіти упродовж життя та їх відображення у системі бізнес-освіти в Україні: нові базові знання і навички для всіх; збільшення інвестицій в людські ресурси; інноваційні методики викладання й навчання; нова система оцінки отриманої освіти; розвиток наставництва й консультування; наближення освіти до місця проживання. Представлено три основні форми бізнес-освіти: формальну (представлену у системі бізнес-освіти економічними напрямами підготовки фахівців та бізнес-школами у вітчизняних університетах), неформальну (складається з сертифікованих курсів, віртуальних семінарів, вебінарів, тренінгів тощо) та інформальну (основою якого є індивідуальна пізнавальна діяльність всіх субʼєктів бізнес-освіти). Відзначено, що сучасні моделі бізнес-освіти активно використовують саме неформальний складник неперервної освіти, оскільки він сприяє реалізації комунікацій між учасниками освітнього процесу, та передбачає різні форми освітньої мобільності, поїздки і подорожі, відвідання бізнес-установ.

Біографія автора

Олександр Краснов, Department of Professional, Pedagogical and Special Education, Andragogy and Management, Zhytomyr Ivan Franko State University, Zhytomyr, Ukraine

аспірант

Посилання

Список використаної літератури

Професійна освіта: андрагогічний підхід: монографія. Ред. О.А.Дубасенюк. Житомир: Вид. О.О.Євенок, 2018. 452 с.

Борщ Ж. Андрагогічний підхід до підготовки майбутнього вчителя. Наукові записки Полтавського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2012. № 55. С.58-64.

Ziljak, O. Andragogical profession and andragogical competences – recent research findings. Andragogy Journal of the Croatian Andragogy Society. 2011. Vol.15, No.1. P.31-46.

Лук’янова Л.Б. Професійна діяльність викладачів-андрагогів (зарубіжний досвід). Порівняльна професійна педагогіка. 2014. № 4 (3). С.119-123.

Nowak, M. Metodologia pedagogiki między «naukowością/teoretycznością» a «praktycznością». Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Impuls, 2006. S.145–170.

Красовська О. Ю. Сучасні моделі реалізації бізнес-освіти в умовах глобалізації світового освітнього простору. Бюлетень Міжнародного Нобелівського економічного форуму. 2012. № 1 (5). Т.2. С.167-181.

Опацька С.В. Розвиток бізнес-освіти в Україні в умовах трансформації економіки. Автореф. дис. ... канд. екон. наук: 08.09.01. Львів, 2002. 18 с.

Шевчук О. Основні підходи до підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного напряму в Україні. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. 2013. № 2 (11). С.200-208.

Поясок Т.Б. Система застосування інформаційних технологій у професійній підготовці майбутніх економістів у вищих навчальних закладах. Дис. ... доктора пед. наук: 13.00.04. Київ, 2009. 559 с.

Delors J. Education – hidden treasure. Report of the International Commission on Education for the XXI Century to UNESCO. Sofia, 1996. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590

Концептуальні засади розвитку освіти дорослих: світовий досвід, українські реалії і перспективи. Ред. В.Г.Кремень, Н.Г.Ничкало; укл. О.В.Аніщенко, Л.Б.Лук’янова. Київ: Знання України, 2018. 616 с.

Lengrand, P. An Introduction to Lifelong Education. Paris: UNESCO, 1975. 157 р.

Сало А. Безперервна освіта як пріоритетний напрямок підвищення професійної компетентності фахівців. Ефективна економіка. 2017. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5505.

Саух П. Ю. Освіта впродовж життя у контексті тектонічних зрушень у бізнес-середовищі та нових моделей економічної діяльності. Концептуальні засади розвитку освіти дорослих: світовий досвід, українські реалії і перспективи. Київ: Знання України, 2018. С. 48-52.

Сердюк Н.М., Фогель Т.М. Безперервна освіта як чинник конкурентоспроможності майбутніх фахівців. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 3. С.67-72.

«Освіта протягом життя»: світовий досвід і українська практика : аналітична записка. URL: https://www.niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/osvita-protyagom-zhittya-svitoviy-dosvid-i-ukrainska-praktika.

Quality Report on the European Union Labour Force Survey 2007. URL: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-RA-09-015/EN/KS-RA…

Шайгородський Ю. Аномія як суспільний і особистісний феномен. Наукові записки ІПіЕНД ім. І.Ф.Кураса НАН України. 2011. Вип. 4 (54). С.19-29.

References

Dubaseniuk, O. (Ed.). (2018). Profesiina osvita: andrahohichnyi pidkhid [Professional education: andragogical approach]. Yevenok. [in Ukrainian].

Borshch, J. (2012). Andrahohichnyi pidkhid do pidhotovky maibutnoho vchytelia [Andragogical approach to the training of future teachers]. Naukovi zapysky Poltavskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky, 55, 58-64. [in Ukrainian].

Ziljak, O. (2011). Andragogical profession and andragogical competences – recent research findings. Andragogy Journal of the Croatian Andragogy Society, 15 (1), 31-46.

Lukianova, L. B. (2014). Profesiina diialnist vykladachiv-andrahohiv (zarubizhnyi dosvid) [Professional activity of andragogy teachers (foreign experience)]. Porivnialna profesiina pedahohika, 4 (3), 119-123. [in Ukrainian].

Nowak, M. (2006). Metodologia pedagogiki między «naukowością/teoretycznością» a «praktycznością». Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Impuls. [in Polish]

Krasovska, O.Yu. (2012). Suchasni modeli realizatsii biznes-osvity v umovakh hlobalizatsii svitovoho osvitnoho prostoru [Modern models of business education implementation in the context of globalisation of the world educational space]. Biuleten Mizhnarodnoho Nobelivskoho ekonomichnoho forumu, 1 (5), 2, 167-181. [in Ukrainian].

Opatska, S.V. (2002). Rozvytok biznes-osvity v Ukraini v umovakh transformatsii ekonomiky [Development of business education in Ukraine in the context of economic transformation]. Extended abstract of candidate dissertation. Lviv. [in Ukrainian].

Shevchuk, O. (2013). Osnovni pidkhody do pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv finansovo-ekonomichnoho napriamu v Ukraini [The main approaches to training future specialists in financial and economic fields in Ukraine]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 2 (11), 200-208. [in Ukrainian].

Poiasok, T. B. (2009). Systema zastosuvannia informatsiinykh tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh ekonomistiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh [The system of application of information technologies in professional training of future economists in higher education institutions]. Unpublished Doctoral dissertation. Kyiv. [in Ukrainian].

Delors, J. (1996). Education – hidden treasure. Report of the International Commission on Education for the XXI Century to UNESCO. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590.

Kremen, V., & Nychkalo, N. (Eds.). (2018). Kontseptualni zasady rozvytku osvity doroslykh: svitovyi dosvid, ukrainski realii i perspektyvy [Conceptual foundations of adult education development: world experience, Ukrainian realities and prospects]. Znannia Ukrainy. [in Ukrainian].

Lengrand, P. (1975). An Introduction to Lifelong Education. UNESCO.

Salo, A. Bezperervna osvita yak priorytetnyi napriamok pidvyshchennia profesiinoi kompetentnosti fakhivtsiv [Lifelong education as a priority area for improving the professional competence of specialists.]. Efektyvna Ekonomika, 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5505. [in Ukrainian].

Saukh, P.Yu. (2018). Osvita vprodovzh zhyttia u konteksti tektonichnykh zrushen u biznes-seredovyshchi ta novykh modelei ekonomichnoi diialnosti. Kontseptualni zasady rozvytku osvity doroslykh: svitovyi dosvid, ukrainski realii i perspektyvy [Lifelong learning in the context of tectonic shifts in the business environment and new models of economic activity. Conceptual framework for the development of adult education: international experience, Ukrainian realities and prospects]. Znannia Ukrainy. [in Ukrainian].

Serdiuk, N.M., & Fohel, T.M. (2020). Bezperervna osvita yak chynnyk konkurentospromozhnosti maibutnikh fakhivtsiv [Lifelong education as a factor in the competitiveness of future professionals]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 70 (3), 67-72. [in Ukrainian].

«Osvita protiahom zhyttia»: svitovyi dosvid i ukrainska praktyka: analitychna zapyska [«Lifelong learning»: international experience and Ukrainian practice: policy brief]. URL: https://www.niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/osvita-protyagom-zhittya-svitoviy-dosvid-i-ukrainska-praktika. [in Ukrainian].

Quality Report on the European Union Labour Force Survey 2007. URL: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-RA-09-015/EN/KS-RA…

Shaihorodskyi, Yu. (2011). Anomiia yak suspilnyi i osobystisnyi fenomen [Anomie as a social and personal phenomenon]. Naukovi zapysky IPiEND im.I.F.Kurasa NAN Ukrainy, 4 (54), 19-29. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-19

Як цитувати

Краснов, . О. (2025). РОЗВИТОК БІЗНЕС-ОСВІТИ В УКРАЇНІ (1991-2025 рр.): АНДРАГОГІЧНИЙ ПІДХІД. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(56), 96–100. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.96-100

Номер

Розділ

Статті