ЄВРОПЕЙСЬКІ ПРАКТИКИ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.106-109Ключові слова:
наукове дослідження, науково-дослідницька діяльність, європейський досвід, заклади вищої освіти, оцінювання, результативність.Анотація
Оцінювання результативності досліджень та науково-дослідницької діяльності вчених є актуальним питанням сьогодення. Мета статті – дослідити європейський досвід оцінювання результативності досліджень та науково-дослідницької діяльності вчених. Методи дослідження – аналіз наукової літератури, систематизація, компаративний аналіз, узагальнення. Виявлено основні підходи до оцінювання наукової діяльності вчених і досліджень: економічний, наукометричний, проблемно орієнтований тощо. Визначено, що оцінювання науково-дослідницької діяльності вчених у Великій Британії передбачає урахування їхньої публікаційної активності, визнання результатів їхніх досліджень у науковому середовищі. При оцінці результативності наукових досліджень використовуються такі критерії: чисельність працівників, які виконують наукові розвідки, їх ефективність, вплив досліджень на різні сфери поза академічним середовищем та на дослідницьке середовище закладу. У Швеції визначення рівня результативності наукової роботи дослідників здійснюється на основі самооцінювання закладу і залучення міжнародних експертів, що дає змогу отримати більш якісну оцінку виконаних досліджень. Метою проведення процедури оцінювання діяльності вчених у Норвегії є отримання рекомендацій щодо підвищення якості та ефективності досліджень, що суттєво мотивує до підвищення прозорості критеріїв оцінки, більшої відповідальності та збільшення рівня інституційної автономії. У Нідерландах застосовується система оцінювання досліджень, яка провадиться університетами самостійно і координується на національному рівні Стандартним протоколом оцінки. Проаналізовано Сан-Франциську декларацію про оцінювання наукових досліджень і Лейденський маніфест щодо наукометрії. Встановлено, що всебічна оцінка якості наукових досліджень є ефективною за умови використання змішаного формату, що передбачає урахування як наукометричних показників, так і експертної думки.
Посилання
Список використаної літератури
Карпенко А., Будицька Ю. Теоретико-методичні основи оцінювання результативності наукової діяльності в Україні. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2017. № 31. С.51-57.
Ревак О. Методичні підходи до оцінювання наукової діяльності в Україні. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія економічна. 2012. Вип.2. С.343–353.
Sivertsen G. Unique, but still best practice? The Research Excellence Framework from an international perspective. 2017. Vol.3. Р.1-7.
Overview of REF 2021. How the Research Excellence Framework will be assessing our research in 2021. URL: https://www.bath.ac.uk/guides/overview-of-ref2021.
Bonaccorsi A., Secondi L. The determinants of research performance in European universities: a large scale multilevel analysis. Scientometrics. 2017. Vol.112. P.1147–1178.
Harvesting talent: strengthening research careers in Europe. Leuven: LERU, 2010. 32 p.
Hicks D., Wouters P., Waltman L., de Rijcke S., Rafols I. The Leiden Manifesto for research metrics. Nature. 2015. Vol.520. P.429–431.
References
Karpenko, A., & Budytska, Yu. (2017). Teoretyko-metodychni osnovy otsiniuvannia rezultatyvnosti naukovoi diialnosti v Ukraini [Theoretical and methodological foundations of assessing the effectiveness of scientific activity in Ukraine]. Scientific works of Kirovograd National Technical University. Economic Sciences, 31, 51–57. [in Ukrainian].
Revak, O. (2012). Metodychni pidkhody do otsiniuvannia naukovoi diialnosti v Ukraini [Methodological approaches to evaluating scientific activity in Ukraine]. Scientific Bulletin of Lviv State University of Internal Affairs. Economic Series, 2, 343–353. [in Ukrainian].
Sivertsen, G. (2017). Unique, but still best practice? The Research Excellence Framework from an international perspective, 3, 1-7.
Overview of REF 2021. How the Research Excellence Framework will be assessing our research in 2021. URL: https://www.bath.ac.uk/guides/overview-of-ref2021.
Bonaccorsi, A., & Secondi, L. (2017). The determinants of research performance in European universities: a large scale multilevel analysis. Scientometrics, 112, 1147–1178.
Harvesting talent: strengthening research careers in Europe (2010). LERU.
Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., de Rijcke, S., & Rafols, I. (2015). The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520, 429–431.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.