ЄВРОПЕЙСЬКІ ПРАКТИКИ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.106-109

Ключові слова:

наукове дослідження, науково-дослідницька діяльність, європейський досвід, заклади вищої освіти, оцінювання, результативність.

Анотація

Оцінювання результативності досліджень та науково-дослідницької діяльності вчених є актуальним питанням сьогодення. Мета статті – дослідити європейський досвід оцінювання результативності досліджень та науково-дослідницької діяльності вчених. Методи дослідження – аналіз наукової літератури, систематизація, компаративний аналіз, узагальнення. Виявлено основні підходи до оцінювання наукової діяльності вчених і досліджень: економічний, наукометричний, проблемно орієнтований тощо. Визначено, що оцінювання науково-дослідницької діяльності вчених у Великій Британії передбачає урахування їхньої публікаційної активності, визнання результатів їхніх досліджень у науковому середовищі. При оцінці результативності наукових досліджень використовуються такі критерії: чисельність працівників, які виконують наукові розвідки, їх ефективність, вплив досліджень на різні сфери поза академічним середовищем та на дослідницьке середовище закладу. У Швеції визначення рівня результативності наукової роботи дослідників здійснюється на основі самооцінювання закладу і залучення міжнародних експертів, що дає змогу отримати більш якісну оцінку виконаних досліджень. Метою проведення процедури оцінювання діяльності вчених у Норвегії є отримання рекомендацій щодо підвищення якості та ефективності досліджень, що суттєво мотивує до підвищення прозорості критеріїв оцінки, більшої відповідальності та збільшення рівня інституційної автономії. У Нідерландах застосовується система оцінювання досліджень, яка провадиться університетами самостійно і координується на національному рівні Стандартним протоколом оцінки. Проаналізовано Сан-Франциську декларацію про оцінювання наукових досліджень і Лейденський маніфест щодо наукометрії. Встановлено, що всебічна оцінка якості наукових досліджень є ефективною за умови використання змішаного формату, що передбачає урахування як наукометричних показників, так і експертної думки.

Біографії авторів

Маріанна Леврінц, кафедра філології, Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ, м.Берегове, Україна

доктор педагогічних наук, професор

Руслан Жиленко, кафедра соціології та соціальної роботи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

кандидат історичних наук, доцент

Мирослава Глебена , кафедра системного аналізу та теорії оптимізації, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

кандидат фізико-математичних наук, доцент

Посилання

Список використаної літератури

Карпенко А., Будицька Ю. Теоретико-методичні основи оцінювання результативності наукової діяльності в Україні. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2017. № 31. С.51-57.

Ревак О. Методичні підходи до оцінювання наукової діяльності в Україні. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія економічна. 2012. Вип.2. С.343–353.

Sivertsen G. Unique, but still best practice? The Research Excellence Framework from an international perspective. 2017. Vol.3. Р.1-7.

Overview of REF 2021. How the Research Excellence Framework will be assessing our research in 2021. URL: https://www.bath.ac.uk/guides/overview-of-ref2021.

Bonaccorsi A., Secondi L. The determinants of research performance in European universities: a large scale multilevel analysis. Scientometrics. 2017. Vol.112. P.1147–1178.

Harvesting talent: strengthening research careers in Europe. Leuven: LERU, 2010. 32 p.

Hicks D., Wouters P., Waltman L., de Rijcke S., Rafols I. The Leiden Manifesto for research metrics. Nature. 2015. Vol.520. P.429–431.

References

Karpenko, A., & Budytska, Yu. (2017). Teoretyko-metodychni osnovy otsiniuvannia rezultatyvnosti naukovoi diialnosti v Ukraini [Theoretical and methodological foundations of assessing the effectiveness of scientific activity in Ukraine]. Scientific works of Kirovograd National Technical University. Economic Sciences, 31, 51–57. [in Ukrainian].

Revak, O. (2012). Metodychni pidkhody do otsiniuvannia naukovoi diialnosti v Ukraini [Methodological approaches to evaluating scientific activity in Ukraine]. Scientific Bulletin of Lviv State University of Internal Affairs. Economic Series, 2, 343–353. [in Ukrainian].

Sivertsen, G. (2017). Unique, but still best practice? The Research Excellence Framework from an international perspective, 3, 1-7.

Overview of REF 2021. How the Research Excellence Framework will be assessing our research in 2021. URL: https://www.bath.ac.uk/guides/overview-of-ref2021.

Bonaccorsi, A., & Secondi, L. (2017). The determinants of research performance in European universities: a large scale multilevel analysis. Scientometrics, 112, 1147–1178.

Harvesting talent: strengthening research careers in Europe (2010). LERU.

Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., de Rijcke, S., & Rafols, I. (2015). The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520, 429–431.

Опубліковано

2025-05-19

Як цитувати

Леврінц, М., Жиленко, . Р., & Глебена , М. (2025). ЄВРОПЕЙСЬКІ ПРАКТИКИ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(56), 106–109. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.106-109

Номер

Розділ

Статті