МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІАГНОСТИКИ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.110-114Ключові слова:
педагогічна діагностика, моніторинг, розвиток особистості, соціальна компетентність, учні старшого шкільного віку.Анотація
Нові підходи до організації освітньої діяльності пов’язані з переходом від знаннєвої парадигми освіти до компетентнісної, що полягає у формуванні підвищення інтересу до навчання та застосування діагностичних методи. Мета статті: обґрунтувати педагогічні засади діагностики соціальної компетентності учнів старшого шкільного віку. Застосовано методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень з проблем моніторингу і діагностики соціальної компетентності учнів в шкільній освіті – для з’ясування особливостей моніторингової діяльності; узагальнення, систематизація результатів наукових досліджень - з метою визначення теоретико-методологічних засад і основних підходів до діагностики рівнів соціальної компетентності учнів старшого шкільного віку, методика визначення соціальної компетентності «Опитувальник соціальних навичок». Виявлено структуру педагогічної діагностики: констатація певної проблеми у діяльності та поведінці учня; усвідомлення можливих причин соціального неблагополуччя, аналіз особливостей випадку; висування робочої гіпотези шляхом аналізу сукупності наявних даних; збирання додаткової інформації, необхідної для перевірки гіпотези; перевірка робочої гіпотези шляхом аналізу сукупності даних тощо.
Посилання
Список використаної літератури
Губенко О.В. Психологічна діагностика й активізація у старшокласників й молоді творчих науково-технічних здібностей: науково-методичний посібник. Київ: Педагогічна думка. 2016. 228 с.
Дзюбко Л.В Особливості становлення самореалізації підлітків у освітньому просторі школи. Діяльнісна самореалізація особистості в освітньому просторі: монографія / за ред. С.Д.Максименка. Київ: ВД «Слово». 2017. 262 с.
Застосування діагностичних мінімумів в діяльності працівників психологічної служби: практичний посібник / авт.-упор.: І.І.Ткачук, Н.В.Пророк, Н.В.Лунченко, В.М. Горленко, В.Д.Острова, Н.В.Сосновенко; за заг. ред. В.Г.Панка. 2-ге вид., доповн. і переробл. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2024. 100 c.
Кокун О.М., Пішко І.О., Лозінська Н.С., Олійник В.О. Психодіагностика лідерських якостей військовослужбовців: метод. посіб. Київ: ТОВ «7БЦ». 2023. 171 с.
Психодіагностика: курс лекцій з дисципліни для студентів заочної форми навчання спеціальності 053 Психологія /укладачі І.О.Корнієнко, О.Ю.Воронова. Мукачево: МДУ, 2019. 41 с.
Психологу для роботи. Діагностичні методики: збірник / уклад.: М.В.Лемак, В.Ю.Петрище. вид. 2-ге, випр. Ужгород: Вид-во Олександра Гаркуші, 2012. 616 с.
Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія : навчальний посібник. 3-тє вид, перероб., допов. Київ: Академія. 2017. 366 с.
Староста В.І., Товканець Г.В. Методологія та методи науково-педагогічних досліджень: навчально-методичний посібник. Мукачево: МДУ. 2015. 64 с.
Утьосов Я.А Змістові основи соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2018. Вип.11. С.290‒296.
Шамне А.В. Теорія та практика психo-соціального розвитку у підлітково-юнацькому віці: монографія. Київ: Інтерсервіс. 2015. 397 с.
Швець T. Старший шкільний вік як сенситивний період для розвитку соціально-особистісної компетентності. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Педагогічні науки. 2023. Вип. 1 (54). С.43–50.
Hayes N. Základy sociální psychologie. Vyd. 7. Praha: Portál. 2013. 166 s.
Jedlička R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd.1. Praha: Portál, 2011. 246 s.
Jurčová M. Sociálna kompetentnosť tvorivých adolescentov – jej kognitívne a osobnostné zdroje. Československá psychologie, 2000. Roč.44. Č.6. S.481492.
Liška R. Školní fobie: Příručka pro učitele [online]. Praha, 2015, 39 s.
Valenta J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1.vyd. Kladno: AISIS, 2006. 226 s.
Vasyliuk T.G. Model of formation of social competence of students in the process of studying the disciplines of the humanitarian cycle. Educational Dimension. 2021. № 56 (4). Р.171–182.
Výrost J., Slaměník I. Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing, 2008. 404 s.
References
Hubenko, O.V. (2016). Psykholohichna diahnostyka y aktyvizatsiia u starshoklasnykiv y molodi tvorchykh naukovo-tekhnichnykh zdibnostei [Psychological diagnostics and activation of creative scientific and technical abilities in high school students and youth]. Pedahohichna dumka. [in Ukrainian].
Dziubko, L.V. (2017). Osoblyvosti stanovlennia samorealizatsii pidlitkiv u osvitnomu prostori shkoly [Peculiarities of the formation of self-realization of adolescents in the educational space of school.]. Slovo. [in Ukrainian].
Panok, V.H. (Ed.). (2024). Zastosuvannia diahnostychnykh minimumiv v diialnosti pratsivnykiv psykholohichnoi sluzhby [Application of diagnostic minimums in the activities of psychological service workersl]. UNMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty. [in Ukrainian].
Kokun, O.M., Pishko I.O., & Lozinska N.S., Oliinyk V.O. (2023). Psykhodiahnostyka liderskykh yakostei viiskovosluzhbovtsiv [Psychodiagnostics of leadership qualities of military personnel]. TOV «7BTs». [in Ukrainian].
Korniienko, I.O., & Voronova, O.Iu. (Eds.). (2019). Psykhodiahnostyka: kurs lektsii z dystsypliny dlia studentiv zaochnoi formy navchannia spetsialnosti 053 Psykholohiia [Psychodiagnostics]. MDU. [in Ukrainian].
Lemak, M.V., & Petryshche, V.Yu. (Eds.). (2012). Psykholohu dlia roboty. Diahnostychni metodyky [Psychologist for work. Diagnostic techniques]. Vyd-vo Oleksandra Harkushi. [in Ukrainian].
Savchyn, M.V., & Vasylenko L.P. (2017). Vikova psykholohiia [Age psychology]. Akademiia. [in Ukrainian].
Starosta, V.I., & Tovkanets, H.V. (2015). Metodolohiia ta metody naukovo-pedahohichnykh doslidzhen [Methodology and methods of scientific and pedagogical research]. MDU. [in Ukrainian].
Utosov, Ya.A. (2018). Zmistovi osnovy sotsialnoi kompetentnosti pidlitkiv z intelektualnymy porushenniamy [The content foundations of social competence of adolescents with intellectual disabilities]. Aktualʹni pytannya korektsiynoyi osvity. Pedahohichni nauky, 11, 290‒296. [in Ukrainian].
Shamne, A.V. (2015). Teoriia ta praktyka psykh-sotsialnoho rozvytku u pidlitkovo-yunatskomu vitsi [Theory and practice of psychosocial development in adolescence and young adulthood]. Interservis. [in Ukrainian].
Shvets T. (2023). Starshyi shkilnyi vik yak sensytyvnyi period dlia rozvytku sotsialno-osobystisnoi kompetentnosti [Senior school age as a sensitive period for the development of socio-personal competenc]. Naukovi pratsi MAUP. Pedahohichni nauky, 1 (54), 43–50. [in Ukrainian].
Hayes, N. (2013). Základy sociální psychologie [Basics of social psychology]. Vyd. 7. Praha: Portál. [in Czech].
Jedlička, R. (2011). Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie [Educational problems with pupils from the perspective of depth psychology]. Vyd. 1. Praha: Portál. [in Czech].
Jurčová, M. (2000). Sociálna kompetentnosť tvorivých adolescentov – jej kognitívne a osobnostné zdroje [Social competence of creative adolescents ‒ its cognitive and personality resources]. Československá psychologie, 44 (6), 481492. [in Czech].
Liška, R. (2015). Školní fobie [School phobia]. Praha. [in Czech].
Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi [Personal and social education and its ways to the student]. AISIS. [in Czech].
Vasyliuk, T.G. (2021). Model of formation of social competence of students in the process of studying the disciplines of the humanitarian cycle. Educational Dimension, 56 (4), 171–182.
Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie [Social psychology]. Grada Publishing. [in Czech].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.