МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІАГНОСТИКИ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.110-114Ключові слова:
педагогічна діагностика, моніторинг, розвиток особистості, соціальна компетентність, учні старшого шкільного віку.Анотація
Нові підходи до організації освітньої діяльності пов’язані з переходом від знаннєвої парадигми освіти до компетентнісної, що полягає у формуванні підвищення інтересу до навчання та застосування діагностичних методи. Мета статті: обґрунтувати педагогічні засади діагностики соціальної компетентності учнів старшого шкільного віку. Застосовано методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень з проблем моніторингу і діагностики соціальної компетентності учнів в шкільній освіті – для з’ясування особливостей моніторингової діяльності; узагальнення, систематизація результатів наукових досліджень - з метою визначення теоретико-методологічних засад і основних підходів до діагностики рівнів соціальної компетентності учнів старшого шкільного віку, методика визначення соціальної компетентності «Опитувальник соціальних навичок». Виявлено структуру педагогічної діагностики: констатація певної проблеми у діяльності та поведінці учня; усвідомлення можливих причин соціального неблагополуччя, аналіз особливостей випадку; висування робочої гіпотези шляхом аналізу сукупності наявних даних; збирання додаткової інформації, необхідної для перевірки гіпотези; перевірка робочої гіпотези шляхом аналізу сукупності даних тощо.
Посилання
Список використаної літератури
Губенко О.В. Психологічна діагностика й активізація у старшокласників й молоді творчих науково-технічних здібностей: науково-методичний посібник. Київ: Педагогічна думка. 2016. 228 с.
Дзюбко Л.В Особливості становлення самореалізації підлітків у освітньому просторі школи. Діяльнісна самореалізація особистості в освітньому просторі: монографія / за ред. С.Д.Максименка. Київ: ВД «Слово». 2017. 262 с.
Застосування діагностичних мінімумів в діяльності працівників психологічної служби: практичний посібник / авт.-упор.: І.І.Ткачук, Н.В.Пророк, Н.В.Лунченко, В.М. Горленко, В.Д.Острова, Н.В.Сосновенко; за заг. ред. В.Г.Панка. 2-ге вид., доповн. і переробл. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2024. 100 c.
Кокун О.М., Пішко І.О., Лозінська Н.С., Олійник В.О. Психодіагностика лідерських якостей військовослужбовців: метод. посіб. Київ: ТОВ «7БЦ». 2023. 171 с.
Психодіагностика: курс лекцій з дисципліни для студентів заочної форми навчання спеціальності 053 Психологія /укладачі І.О.Корнієнко, О.Ю.Воронова. Мукачево: МДУ, 2019. 41 с.
Психологу для роботи. Діагностичні методики: збірник / уклад.: М.В.Лемак, В.Ю.Петрище. вид. 2-ге, випр. Ужгород: Вид-во Олександра Гаркуші, 2012. 616 с.
Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія : навчальний посібник. 3-тє вид, перероб., допов. Київ: Академія. 2017. 366 с.
Староста В.І., Товканець Г.В. Методологія та методи науково-педагогічних досліджень: навчально-методичний посібник. Мукачево: МДУ. 2015. 64 с.
Утьосов Я.А Змістові основи соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2018. Вип.11. С.290‒296.
Шамне А.В. Теорія та практика психo-соціального розвитку у підлітково-юнацькому віці: монографія. Київ: Інтерсервіс. 2015. 397 с.
Швець T. Старший шкільний вік як сенситивний період для розвитку соціально-особистісної компетентності. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Педагогічні науки. 2023. Вип. 1 (54). С.43–50.
Hayes N. Základy sociální psychologie. Vyd. 7. Praha: Portál. 2013. 166 s.
Jedlička R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd.1. Praha: Portál, 2011. 246 s.
Jurčová M. Sociálna kompetentnosť tvorivých adolescentov – jej kognitívne a osobnostné zdroje. Československá psychologie, 2000. Roč.44. Č.6. S.481492.
Liška R. Školní fobie: Příručka pro učitele [online]. Praha, 2015, 39 s.
Valenta J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1.vyd. Kladno: AISIS, 2006. 226 s.
Vasyliuk T.G. Model of formation of social competence of students in the process of studying the disciplines of the humanitarian cycle. Educational Dimension. 2021. № 56 (4). Р.171–182.
Výrost J., Slaměník I. Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing, 2008. 404 s.
References
Hubenko, O.V. (2016). Psykholohichna diahnostyka y aktyvizatsiia u starshoklasnykiv y molodi tvorchykh naukovo-tekhnichnykh zdibnostei [Psychological diagnostics and activation of creative scientific and technical abilities in high school students and youth]. Pedahohichna dumka. [in Ukrainian].
Dziubko, L.V. (2017). Osoblyvosti stanovlennia samorealizatsii pidlitkiv u osvitnomu prostori shkoly [Peculiarities of the formation of self-realization of adolescents in the educational space of school.]. Slovo. [in Ukrainian].
Panok, V.H. (Ed.). (2024). Zastosuvannia diahnostychnykh minimumiv v diialnosti pratsivnykiv psykholohichnoi sluzhby [Application of diagnostic minimums in the activities of psychological service workersl]. UNMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty. [in Ukrainian].
Kokun, O.M., Pishko I.O., & Lozinska N.S., Oliinyk V.O. (2023). Psykhodiahnostyka liderskykh yakostei viiskovosluzhbovtsiv [Psychodiagnostics of leadership qualities of military personnel]. TOV «7BTs». [in Ukrainian].
Korniienko, I.O., & Voronova, O.Iu. (Eds.). (2019). Psykhodiahnostyka: kurs lektsii z dystsypliny dlia studentiv zaochnoi formy navchannia spetsialnosti 053 Psykholohiia [Psychodiagnostics]. MDU. [in Ukrainian].
Lemak, M.V., & Petryshche, V.Yu. (Eds.). (2012). Psykholohu dlia roboty. Diahnostychni metodyky [Psychologist for work. Diagnostic techniques]. Vyd-vo Oleksandra Harkushi. [in Ukrainian].
Savchyn, M.V., & Vasylenko L.P. (2017). Vikova psykholohiia [Age psychology]. Akademiia. [in Ukrainian].
Starosta, V.I., & Tovkanets, H.V. (2015). Metodolohiia ta metody naukovo-pedahohichnykh doslidzhen [Methodology and methods of scientific and pedagogical research]. MDU. [in Ukrainian].
Utosov, Ya.A. (2018). Zmistovi osnovy sotsialnoi kompetentnosti pidlitkiv z intelektualnymy porushenniamy [The content foundations of social competence of adolescents with intellectual disabilities]. Aktualʹni pytannya korektsiynoyi osvity. Pedahohichni nauky, 11, 290‒296. [in Ukrainian].
Shamne, A.V. (2015). Teoriia ta praktyka psykh-sotsialnoho rozvytku u pidlitkovo-yunatskomu vitsi [Theory and practice of psychosocial development in adolescence and young adulthood]. Interservis. [in Ukrainian].
Shvets T. (2023). Starshyi shkilnyi vik yak sensytyvnyi period dlia rozvytku sotsialno-osobystisnoi kompetentnosti [Senior school age as a sensitive period for the development of socio-personal competenc]. Naukovi pratsi MAUP. Pedahohichni nauky, 1 (54), 43–50. [in Ukrainian].
Hayes, N. (2013). Základy sociální psychologie [Basics of social psychology]. Vyd. 7. Praha: Portál. [in Czech].
Jedlička, R. (2011). Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie [Educational problems with pupils from the perspective of depth psychology]. Vyd. 1. Praha: Portál. [in Czech].
Jurčová, M. (2000). Sociálna kompetentnosť tvorivých adolescentov – jej kognitívne a osobnostné zdroje [Social competence of creative adolescents ‒ its cognitive and personality resources]. Československá psychologie, 44 (6), 481492. [in Czech].
Liška, R. (2015). Školní fobie [School phobia]. Praha. [in Czech].
Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi [Personal and social education and its ways to the student]. AISIS. [in Czech].
Vasyliuk, T.G. (2021). Model of formation of social competence of students in the process of studying the disciplines of the humanitarian cycle. Educational Dimension, 56 (4), 171–182.
Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie [Social psychology]. Grada Publishing. [in Czech].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).