ПРОФЕСІЙНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ЧИННИК КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ФАХІВЦІВ ІТ-СФЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.132-136Ключові слова:
професійна відповідальність, фахівці ІТ-сфери, етичні норми, професійна діяльність, конкурентоспроможність.Анотація
Статтю присвячено дослідженню проблеми професійної відповідальності, яка є невідʼємним складником успішної та етичної діяльності фахівця будь-якої сфери. Значення професійної відповідальності виходить далеко за межі формального дотримання норм і правил, встановлених у певній організації. Професійна відповідальність є одним із ключових чинників, які визначають конкурентоспроможність фахівця. Мета дослідження передбачала теоретичний аналіз проблеми професійної відповідальності в контексті діяльності фахівців IT сфери, визначення місця та ролі професійної відповідальності у розвитку їх конкурентоспроможності. Окреслено теоретичні підходи до трактування поняття «професійна відповідальність» і проаналізовано наукові праці, які розкривають особливості професійної відповідальності в різних галузях. Встановлено, що професійна відповідальність» охоплює технічну компетентність, етичність, надійність, комунікацію, здатність до постійного навчання і відповідальність за безпеку. Відповідальний підхід до роботи сприяє підвищенню довіри до фахівця та його репутації на ринку праці, що сприяє розширенню його карʼєрних можливостей і конкурентоспроможності у висококонкурентному середовищі IT. У дослідженні на основі аналізу наукових праць визначено місце та роль професійної відповідальності у формуванні конкурентоспроможного фахівця IT сфери й забезпеченні професійної успішності, підкреслено важливість не лише наявності професійної відповідальності, але й необхідність її постійного розвитку. Формування відповідального ставлення до професії має починатися на етапі професійної підготовки у закладі вищої освіти і продовжуватися упродовж усієї карʼєри.
Посилання
Список використаної літератури
Давидюк М., Подуфалова К. Технологія формування професійної відповідальності майбутнього вчителя. Українська полоністика. 2021. № 19. С.168-176.
Журан О., Лінгур Л., Філатова Т. Особливості управління персоналом в ІТ-сфері на засадах корпоративної соціальної відповідальності. Економіка та суспільство. 2021. № 30. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-30-26
Кудрявцева Г.І. Сутність поняття «професійна відповідальність» майбутніх офіцерів органів національної поліції. Психологічні та педагогічні проблеми професійної освіти та патріотичного виховання персоналу системи МВС України: тези наук.-практ. конф. Харків, 2017. С.93-95.
Липка А. Оптимізація становлення професійної відповідальності психологів. Психологія і суспільство. 2024. № 2. С.201-211.
Липка А. Психологічні поради та рекомендації щодо активізації професійної відповідальності психологів. Психологія і суспільство. 2019. № 2. С.139-146.
Мешко Г.М., Мешко О.І. Формування професійної відповідальності майбутніх учителів. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Вип/ 2 (49). С.103-106.
Мешко Г. М., Мешко О. І. Формування професійної стресостійкості майбутніх менеджерів як умови їх конкурентоспроможності. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2024. Вип/ 1 (54). С.124-128.
Пінська О. Л. Професійна відповідальність як соціально-психологічна якість особистості. Особистість, суспільство, закон: тези наук.-практ. конф. Харків, 2019. С. 104-107.
Повідайчик М. Педагогічні умови формування конкурентоспроможності майбутніх учителів математики. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Вип.1 (48). С.329-332.
Погорєлова Т.Ю. Сутнісна основа поняття професійної відповідальності майбутнього менеджера. URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/19295/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F.pdf
Садова М.А. Теоретико-методологічні передумови дослідження професійної відповідальності особистості. Наука і освіта. 2012. № 6. С.158-161.
Свєчаревська В. Відповідальність як предмет психологічного пізнання. Психологія і суспільство. 2012. № 1 (47). С.93-99.
Сущенко В. М. Професійна відповідальність юриста: деонтологічні та правові проблеми. Наукові записки НаУКМА. Юридичні науки. 2002. №20. С.4-7
Файєр О. А. Поняття та умови настання професійної відповідальності медичних працівників. Аналітично-порівняльне правознавство. 2024. № 1. С.243-247.
Шевченко Н. Ф. Професійна відповідальність психолога-практика: характеристика та структура. Psychological Journal. 2019. Vol.5, № 5. С.32-44.
Meshko H., Habrusieva N., Kryskov A. Research of professional responsibility of students of technical specialities by means of information and communication technologies. Journal of Physics: Conference Series, IOP Publishing. 2021. Vol.1840. № 1. URL: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1840/1/012058
References
Davydiuk, M., & Podufalova, K. (2021). Tekhnolohiia formuvannia profesiinoi vidpovidalnosti maibutnoho vchytelia [The formation of professional responsibility of future teachers]. Ukrainian Polonistics, 19, 168-176. [in Ukrainian]
Zhuran, O., Lingur, L., & Filatova, T. (2021). Osoblyvosti upravlinnia personalom v IT-sferi na zasadakh korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti [Features of personnel management in the it sphere on the basis of corporate social responsibility]. Economy and Society, 30. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-30-26 [in Ukrainian]
Kudriavtseva, H.I. (2017). Cutnist poniattia “profesiina vidpovidalnist” maibutnikh ofitseriv orhaniv natsionalnoi politsii [The Essence of the Concept of “Professional Responsibility” of Future Officers of the National Police Authorities]. Psychological and pedagogical problems of professional education and patriotic upbringing of personnel in the Ministry of Internal Affairs System of Ukraine ‒ Proceedings of scientific-practical conference (pp.93-95). Kharkiv. [in Ukrainian]
Lypka, A. (2024). Optymizatsiia stanovlennia profesiinoi vidpovidalnosti psykholohiv [Optimization of psychologistsʼ professional responsibility formation]. Psychology & society, 2, 201-211 [in Ukrainian]
Lypka, A. (2019). Psykholohichni porady ta rekomendatsiyi shchodo aktyvizatsiyi profesiynoyi vidpovidal nosti psykholohiv [Psychological advice and recommendations on the activation of the psychologistsʼ professional responsibility]. Psychology and society, 2, 139-146. [in Ukrainian]
Meshko, H., & Meshko, O. (2021). Formuvannia profesiinoi vidpovidalnosti maibutnikh uchyteliv [Formation of future teachersʼ professional responsibility]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 2 (49), 103-106. [in Ukrainian]
Meshko, H., & Meshko, O. (2024). Formuvannia profesiinoi stresostiikosti maibutnikh menedzheriv yak umovy yikh konkurentospromozhnosti [Formation of future managersʼ professional stress resistance as a condition for their competitiveness]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 1 (54), 124-128. [in Ukrainian]
Pinska, O. L. (2019). Profesiina vidpovidalnist yak sotsialnopsykholohichna yakist osobystosti [Professional Responsibility as a Socio-Psychological Quality of Personality]. Personality, Society, Law ‒ Proceedings of scientific-practical conference (pp.104-107). Kharkiv. URL: https://univd.edu.ua/general/publishing/konf/25_04_2019/pdf/29.pdf [in Ukrainian]
Povidaichyk, M. (2021). Pedahohichni umovy formuvannia konkurentospromozhnosti maibutnikh uchyteliv matematyky [Pedagogical conditions for the formation of the competitiveness of future teachers of mathematics]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 1 (48), 329-332. [in Ukrainian]
Pohorielova, T. Yu. (2017). Sutnisna osnova poniattia profesiinoi vidpovidalnosti maibutnoho menedzhera [The Essential Basis of the Concept of Professional Responsibility of a Future Manager]. URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/19295/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F.pdf [in Ukrainian]
Sadova, M.A. (2012). Teoretyko-metodolohichni peredumovy doslidzhennia profesiinoi vidpovidalnosti osobystosti [Theoretical and Methodological Prerequisites for Studying Professional Responsibility of an Individual]. Science and Education, 6, 158-161. [in Ukrainian]
Sviecharevska, V. (2012). Vidpovidalnist yak predmet psykholohichnoho piznannia [Responsibility as a Subject of Psychological Cognition]. Psychology & society, 1 (47), 93-99. [in Ukrainian]
Sushchenko, V.M. (2002). Profesiina vidpovidalnist yurysta: deontolohichni ta pravovi problemy [Professional responsibility of a lawyer: deontological and legal issues]. NaUKMA Research Papers. Law, 20, 4-7. [in Ukrainian]
Faiier, O.A. (2024). Poniattia ta umovy nastannia profesiinoi vidpovidalnosti medychnykh pratsivnykiv [The concept and grounds of medical professional liability]. Analytical and Comparative Jurisprudence, 1, 243-247. [in Ukrainian]
Shevchenko, N. (2019). Profesiina vidpovidalnist psykholoha-praktyka: kharakterystyka ta struktura [Professional responsibility of psychologists-practitioners: the characteristics and structure]. Psychological Journal, 5 (5), 32-44. [in Ukrainian]
Meshko, H., Habrusieva, N., & Kryskov, A. (2021). Research of professional responsibility of students of technical specialities by means of information and communication technologies. Journal of Physics: Conference Series, IOP Publishing, 1840 (1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1840/1/012058 [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.