ОСНОВНІ ОСВІТНІ ПАРАДИГМИ В США І ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ В КІНЦІ ХХ НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ ТА ЇХ РЕАЛІЗАЦІЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.137-140

Ключові слова:

освіта, учні, навчання, виховання, освітня парадигма.

Анотація

Реформування системи освіти в Україні передбачає вивчення зарубіжного досвіду з метою пошуку можливостей використання найбільш прогресивних ідей у вітчизняному освітньому просторі. На нашу думку, доцільним є вивчення досвіду реформування освіти в США і Великій Британії, де розвиток шкільної освіти перебуває на досить високому рівні. Мета статті – проаналізувати основні освітні парадигми в США і Великій Британії кінця ХХ початку ХХІ століття та особливості їх реалізації в початковій освіті. Методи дослідження: аналіз, синтез, порівняння, конкретизація, узагальнення. У процесі дослідження виявлено, що в кінці ХХ-го на початку ХХІ-го століття основними парадигмами в шкільній освіті США і Великої Британії є: прагматична, технократична, ліберально-демократична, когнітивна, гуманістична. Розвиток прагматичної парадигми пов’язаний із діяльністю Джона Дьюї. Обґрунтований Дж. Дьюї принцип «навчання через діяльність» передбачає формування процесу пізнання нового знання на активній основі, через цілеспрямовану діяльність учнів. Прагматична парадигма — це сукупна система знань, що забезпечує вирішення проблем соціалізації особистості, яка навчається, формування вмінь і практичних навичок через реалізовану у процесі пізнання діяльність. Технократична парадигма передбачає стандартизацію системи наукового знання й формалізацію освітнього процесу. Ліберально-демократична парадигма визначається як сукупна система знань і досвіду, спрямованих на розвиток вільного мислення й ціннісних орієнтирів учнів, що включають творчість, самостійність вибору, відповідальність за здійснювану діяльність, норми й ідеали толерантності й індивідуальності. Когнітивна парадигма – це сукупна міждисциплінарна система наукового знання, що ґрунтується на психології пізнавальних процесів, антропології й соціології, а першочерговою метою школи є формування особистості школяра з урахуванням розвитку його інтелектуальних здатностей, що включає базові вміння самостійного й творчого мислення. На початку ХХІ століття в центрі уваги перебуває гуманістична парадигма, яка ґрунтується на визнанні цінності кожної людини, визнанні її права на свободу, повагу, розвиток своїх здібносте. Ці парадигми реалізуються у змісті освіти США і Великої Британії.

Біографія автора

Жанна Милян, кафедра загальної педагогіки та педагогіки вищої школи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», м.Ужгород, Україна

викладач

Посилання

Список використаної літератури

Gordon E.W., Aber L. Berliner D. Changing paradigms for education: from filling buckets to lighting fires to cultivation of intellective competence. New York: Princeton, 2010. 130 p.

Scriven M. Education for Survival. New Jersey: John Wiley and Sons, 1999. 289 p.

Patton M.A. Qualitative research & evaluation methods. London: Sage. 2002. 247 p.

Moran C., Stobbe J., Baron W., Miller J. Keys to the elementary classroom. New York: Corwin press, 2009. 206 p.

Guba E.G. The paradigm dialog. London: Sage. 2009. 124 p.

Lyon C.R., Harold C.J. On Becoming an Effective Teacher - On- Person-centered Teaching. London: Routledge, 2013. 144 p.

References

Gordon, E.W., Aber, L., & Berliner, D. (2010). changing paradigms for education: from filling buckets to lighting fires to cultivation of intellective competence. Princeton.

Scriven, M. (1999). Education for survival. John Wiley and Sons.

Patton, M.A. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Sage.

Moran, C., Stobbe, J., Baro,n W., & Miller, J. (2009). Keys to the elementary classroom. Corwin press.

Guba E.G. (2009). The paradigm dialog. Sage.

Lyon, C.R., & Harold, C.J. (2013). On Becoming an Effective Teacher- On- Person-centered Teaching. Routledge.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-19

Як цитувати

Милян, . Ж. (2025). ОСНОВНІ ОСВІТНІ ПАРАДИГМИ В США І ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ В КІНЦІ ХХ НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ ТА ЇХ РЕАЛІЗАЦІЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(56), 137–140. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.137-140

Номер

Розділ

Статті