ДИДАКТИЧНІ МОЖЛИВОСТІ ЦИФРОВИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.158-162

Ключові слова:

вчитель технологій, дидактичні можливості, професійна підготовка, цифрові освітні ресурси, цифрові технології.

Анотація

Система освіти та педагогічна наука мають оперативно реагувати на будь-які трансформаційні зміни у суспільстві. Реалізація багатьох завдань, які стоять перед системою освіти на сучасному етапі, неможлива без широкого використання цифрових технологій та розроблених на їх основі цифрових освітніх ресурсів. Системне впровадження цифрових освітніх ресурсів визначається як одна з пріоритетних умов належного функціонування системи освіти та модернізації вітчизняної освітньої галузі в цілому. Відтак мета статті спрямована на виявлення та дослідження дидактичних можливостей сучасних цифрових освітніх ресурсів у процесі професійної підготовки майбутніх учителів технологій. Мета досягається шляхом аналізу наукових праць учених-дослідників, а також вивчення, систематизації й узагальнення дидактичних можливостей сучасних цифрових освітніх ресурсів. Результатом дослідження стало представлення авторського формулювання змісту поняття «цифровий освітній ресурс», наведення класифікації цифрових освітніх ресурсів та окреслення їх дидактичних можливостей у процесі професійної підготовки майбутніх учителів технологій.

Біографія автора

Дмитро Нищак

аспірант, кафедра технологічної та професійної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, м.Дрогобич, Україна

Посилання

Список використаної літератури

Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Київ: Атіка, 2009. 684 с.

Биков В.Ю., Кремень В.Г. Категорії «простір» і «середовище»: особливості модельного подання та освітнього застосування. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. Вип. 2. С.3–16.

Гринько В. Проектування цифрових освітніх ресурсів засобами цифрових технологій. Витоки педагогічної майстерності. 2018. Вип. 22. С.58–62.

Гуревич Р.С. Чи потрібен комп’ютер на уроках трудового навчання. Трудова підготовка в закладах освіти. 2001. Вип. 2. С.6–10.

Дробін А.А. Класифікація цифрових освітніх ресурсів як засіб уточнення їх практичного цільового призначення. Наукові записки Центральноукраїнського держ. ун-ту ім. В.Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 201. С.77–881.

Лещук Р.М. Система роботи учителя трудового навчання на основі використання інформаційно-комунікаційних технологій: метод. посіб. Вінниця: ММК, 2016. 56 с.

Лозицька С.Ю. Компетентнісний підхід до фундаментальної професійної підготовки педагога в інформаційно-технологічному суспільстві. Зб. наук. пр. Полтавського держ. пед. ун-ту ім. В.Г.Короленка. Полтава. 2004. Вип. 3 (36). С.28–35.

Нищак І.Д. Дидактичні можливості інформаційних технологій навчання у процесі інженерно-графічної підготовки студентів. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 26 (359). С.11–17.

Олефіренко Т.О. Полевик Р.Ю. Цифрові освітні ресурси як інструмент професійного розвитку майбутніх учителів технологічної освіти. Освітньо-науковий простір. 2024. Вип. 7. Т. 1. С.120–130.

Федасюк Д., Гоц Н., Микийчук М. Формування системи вимог до електронних освітніх ресурсів вищого навчального закладу з метою їх сертифікації. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Інформатизація вищого навчального закладу. 2016. Вип. 853. С.47–58.

Цідило І. Роль комп’ютерних технологій у формуванні навичок конструювання виробів на уроках трудового навчання. Трудова підготовка в закладах освіти. 2004. Вип. 3. С.37–39.

Яшанов С.М. Система інформатичної підготовки майбутніх учителів трудового навчання: монографія / За наук. ред. М.І. Жалдака. Київ: НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2010. 485 с.

References

Bykov, V.Iu. (2009). Modeli orhanizatsiinykh system vidkrytoi osvity [Models of organizational systems of open education]. Atika. [in Ukrainian].

Bykov, V.Iu., & Kremen, V.H. (2013). Katehorii «prostir» i «seredovyshche»: osoblyvosti modelnoho podannia ta osvitnoho zastosuvannia [Categories of «space» and «environment»: features of model representation and educational application]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 2, 3–16. [in Ukrainian].

Hrynko, V. (2018). Proektuvannia tsyfrovykh osvitnikh resursiv zasobamy tsyfrovykh tekhnolohii [Designing digital educational resources using digital technologies]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti, 22, 58–62. [in Ukrainian].

Hurevych, R.S. (2001). Chy potriben kompiuter na urokakh trudovoho navchannia [Is a computer needed in labor training lessons?]. Trudova pidhotovka v zakladakh osvity, 2, 6–10. [in Ukrainian].

Drobin, A.A. (2021). Klasyfikatsiia tsyfrovykh osvitnikh resursiv yak zasib utochnennia yikh praktychnoho tsilovoho pryznachennia [Classification of digital educational resources as a means of clarifying their practical purpose]. Naukovi zapysky Tsentralnoukrainskoho derzh. un-tu im. Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Pedahohichni nauky, 201, 77–881. [in Ukrainian].

Leshchuk, R.M. (2016). Systema roboty uchytelia trudovoho navchannia na osnovi vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [System of work of a teacher of labor training based on the use of information and communication technologies]. MMK. [in Ukrainian].

Lozytska, S.Iu. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid do fundamentalnoi profesiinoi pidhotovky pedahoha v informatsiino-tekhnolohichnomu suspilstvi [Competency-based approach to fundamental professional training of a teacher in an information-technological society]. Zb. nauk. pr. Poltavskoho derzh. ped. un-tu im. V.H. Korolenka. 3 (36), 28–35. [in Ukrainian].

Nyshchak, I.D. (2015). Dydaktychni mozhlyvosti informatsiinykh tekhnolohii navchannia u protsesi inzhenerno-hrafichnoi pidhotovky studentiv [Didactic possibilities of information technologies of education in the process of engineering and graphic training of students]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 26 (359), 11–17. [in Ukrainian].

Olefirenko, T.O., & Polevyk, R.Iu. (2024). Tsyfrovi osvitni resursy yak instrument profesiinoho rozvytku maibutnikh uchyteliv tekhnolohichnoi osvity [Digital educational resources as a tool for the professional development of future teachers of technological education]. Osvitno-naukovyi prostir, 7 (1), 120–130. [in Ukrainian].

Fedasiuk, D., Hots, N., & Mykyichuk, M. (2016). Formuvannia systemy vymoh do elektronnykh osvitnikh resursiv vyshchoho navchalnoho zakladu z metoiu yikh sertyfikatsii [Formation of a system of requirements for electronic educational resources of a higher educational institution for the purpose of their certification]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Informatyzatsiia vyshchoho navchalnoho zakladu, 853, 47–58. [in Ukrainian].

Tsidylo, I. (2004). Rol kompiuternykh tekhnolohii u formuvanni navychok konstruiuvannia vyrobiv na urokakh trudovoho navchannia [The role of computer technologies in the formation of product design skills in labor training lessons]. Trudova pidhotovka v zakladakh osvity, 3, 37–39. [in Ukrainian].

Iashanov, S.M. (2010). Systema informatychnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [The system of computer training of future teachers of labor training]. NPU im. M.P.Drahomanova. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-05

Як цитувати

Нищак, Д. (2025). ДИДАКТИЧНІ МОЖЛИВОСТІ ЦИФРОВИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(56), 158–162. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.158-162

Номер

Розділ

Статті