ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАНУ СТУДЕНТІВ ЗВО В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.188-191

Ключові слова:

соціальна адаптація, змішане навчання, соціально-психологічний стан, забезпечення психологічного благополуччя.

Анотація

Проаналізовано соціально-психологічні особливості самопочуття студентів у контексті змішаного навчання. Даний формат передбачає поєднання традиційних занять у аудиторії з дистанційною формою навчання, що відкриває нові освітні можливості, але водночас створює специфічні виклики для емоційного та соціального стану молоді. Особливості організації змішаного навчання можуть спричиняти підвищений рівень стресу та ризик емоційного вигорання, особливо серед першокурсників та студентів другого курсу, які знаходяться у процесі адаптації до навчального середовища закладів вищої освіти. Крім того, зміни в характері міжособистісних взаємин можуть знижувати рівень соціальної підтримки та послаблювати відчуття приналежності до академічної спільноти. Враховуючи це, дослідження соціально-психологічного самопочуття студентів набуває значної актуальності для покращення освітнього процесу та формування ефективних психологічних стратегій підтримки. Наведено підсумки проведеного на початку та наприкінці парного семестру 2024 року дослідження соціально-психологічного самопочуття студентів 2-го, 3-го та 4-го курсів факультету психології, комунікацій та перекладу КАІ. Мета дослідження – виявити особливості соціально-психологічного самопочуття студентів гуманітарного профілю за умов змішаного навчання, описати ключові проблеми, з якими стикаються студенти, а також розробити рекомендації для поліпшення їхнього емоційного комфорту та соціальної адаптації. Застосовано комбінацію кількісних та якісних дослідницьких підходів: кількісний аналіз результатів опитувань та якісний аналіз фокус-груп, які дозволили детальніше зрозуміти емоційні переживання студентів і специфіку їхньої соціальної взаємодії. Практична значущість статті полягає у визначенні факторів, які суттєво впливають на соціально-психологічне самопочуття студентів у змішаному форматі навчання. Доведено необхідність запровадження спеціальних заходів підтримки, особливо для студентів молодших курсів, серед яких психологічний супровід, використання технік емоційної саморегуляції та відповідне коригування освітнього процесу відповідно до індивідуальних особливостей адаптації здобувачів вищої освіти.

Біографії авторів

Марина Радченко, кафедра соціальної роботи та реабілітації, Державний університет «Київський авіаційний інститут», м.Київ, Україна

кандидат психологічних наук, доцент

Ірина Прожога, кафедра соціальної роботи та реабілітації, Державний університет «Київський авіаційний інститут», м.Київ, Україна

кандидат економічних наук, доцент

Посилання

Список використаної літератури

Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки фахівців в умовах сучасного освітнього простору: матеріали IX науково-практичної конференції (15.06.2023). Харків, ХДАФК, 2022. 72 с.

Галаган В.В., Раєвська. Я.М. Дослідження впливу соціально-психологічних чинників на психічне здоров’я працівників комерційних організацій. Наукові записки. Серія: Психологія. 2024. № 1. С.31–37.

Галадза М., Прядка В., Коляденко Н. Вплив переходу на дистанційну форма навчання на психічні стани студентів медичних спеціальностей. Сучасна медицина.. формація та психологічне здоров’я. 2022. № 2 (7). С.55–63.

Мороз С., Семеніхіна В., Широков О., Бойко О., Агарков С. Аналіз впливу змішаної форми навчання на психічне здоров’я здобувачів вищої освіти: стан, психотерапевтичний вплив, ефективність. Фітотерапія. 2024. №2. С.29-35

Прожога І.В., Гайтан Ю.Є., Краснюк Н.О., Никитчук К.С., Перкова О.О. Розвиток емпатії як чинник співпереживання у майбутніх соціальних працівників. Інноваційна педагогіка. 2021. № 42. С.191–198.

Прожога І.В., Радченко М.І., Вішталюк В. Досвід підготовки соціальних працівників в умовах змішаного навчання. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2022. № 2(51). С.109–112

Радченко М., Прожога І. Профілактика професійного вигорання викладачів в умовах змішаного навчання. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2024. № 1 (54). С.162–166.

Maslach C., Goldberg J. Prevention of burnout: New perspectives. Applied and Preventive Psychology. 2018. № 7. P.63–74.

References

Aktualʹni pytannya teoriyi ta praktyky psykholoho-pedahohichnoyi pidhotovky fakhivtsiv v umovakh suchasnoho osvitnʹoho prostoru [Current issues of theory and practice of psychological-pedagogical training of specialists in conditions of modern educational environment]. (2023, June). IX scientific and practical conference. Kharkiv, KhDAPK. [in Ukrainian].

Halahan, V.V., & Rayevsʹka, Ya.M. (2024). Doslidzhennya vplyvu sotsialʹno-psykholohichnykh chynnykiv na psykhichne zdorovʺya pratsivnykiv komertsiynykh orhanizatsiy [Research on the influence of socio-psychological factors on the mental health of employees of commercial organizations]. Scientific notes. Series: Psychology, 1, 31–37. [in Ukrainian].

Haladza, M., Pryadka, V., & Kolyadenko, N. (2022). Vplyv perekhodu na dystantsiynu forma navchannya na psykhichni stany studentiv medychnykh spetsialʹnostey [The impact of the transition to a distance form of learning on the mental states of students of medical specialties]. Modern medicine: formation and psychological health, 2 (7), 55–63. [in Ukrainian].

Moroz, S., Semenikhina, V., Shyrokov, O., Boyko, O., & Aharkov, S. (2024). Analiz vplyvu zmishanoyi formy navchannya na psykhichne zdorovʺya zdobuvachiv vyshchoyi osvity: stan, psykhoterapevtychnyy vplyv i yoho efektyvnistʹ [Analysis of blended learning impact on the mental health of higher education students: status, psychotherapeutic impactб its effectiveness]. Phytotherapy, 2, 29–35. [in Ukrainian].

Prozhoha, I.V., Haytan, Yu.Ye., Krasnyuk, N.O., Nykytchuk, K.S., & Perkova, O.O. (2021). Rozvytok empatiyi yak chynnyk spivperezhyvannya u maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv [The development of empathy as a factor of empathy in future social workers]. Innovative pedagogy, 42, 191–198. [in Ukrainian].

Prozhoha, I.V., Radchenko, M.I., & Vishtalyuk, V. (2022). Dosvid pidhotovky sotsialʹnykh pratsivnykiv v umovakh zmishanoho navchannya [Experience in social workers training in blended learning]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Pedagogy. Social Work, 2 (51), 109–112. [in Ukrainian].

Radchenko, M., & Prozhoha, I. (2024). Profilaktyka profesiynoho vyhorannya vykladachiv v umovakh zmishanoho navchannya [Prevention of professional burnout of teachers in conditions of blended learning]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Pedagogy. Social Work, 1 (54), 162–166. [in Ukrainian].

Maslach, C., & Goldberg, J. (2018). Prevention of burnout: New perspectives. Applied and Preventive Psychology, 7, 63–74.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-19

Як цитувати

Радченко, М., & Прожога, . І. (2025). ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАНУ СТУДЕНТІВ ЗВО В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(56), 188–191. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.188-191

Номер

Розділ

Статті