СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНЕ НАВЧАННЯ: СИСТЕМНИЙ ПІДХІД
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.197-204Ключові слова:
соціально-емоційне навчання, комплексна модель, здобувачі освіти, освітній процес, системний підхід.Анотація
Актуальність соціально-емоційного навчання (СЕН) зумовлена темпоральними викликами, серед яких ‒ війни, техногенні та природні катастрофи, епідемії. Зміни у ментальному та фізичному здоровʼї населення України, що відбулись з початком військових дій детермінують увагу освітян на психологічних аспектах здобувачів освіти. Психологічний тиск, фізичні втрати, невизначеність майбутнього суттєво впливають на емоційний стан людини, що зумовлює необхідність її підтримки в процесі здобуття освіти. Через стрес, тривогу та травми, з якими стикаються сучасні здобувачі освіти, СЕН стає не тільки важливою складовою освітньої процесу, але й інструментом для адаптації освіти до нових реалій та підтримки психічного здоровʼя населення України. Метою дослідження є проєктування комплексної моделі соціально-емоційного навчання, на підставі аналізу існуючих підходів до соціально-емоційного навчання. Для досягнення поставленої мети застосовано методи системного аналізу, синтезу наукових концепцій, порівняльного дослідження та узагальнення емпіричних даних. Результати дослідження свідчать, що інтеграція СЕН в освітній процес сприяє підвищенню не лише академічної успішності, але й покращує їхню емоційну стабільність та соціальні навички. СЕН покликане виробити навички у сфері емоційної взаємодії, емоційного інтелекту, самоорганізації та міжособистісної взаємодії, соціальної емпатії. Відтак, сприяє не лише академічному успіху, але й психологічній стійкості та здатності здобувача освіти адаптуватися до складних життєвих ситуацій.
Посилання
Список використаної літератури
Гриневич Л., Дрожжина Т., Глоба О. та інші. Аналітичний огляд. «Можливості для реалізації соціально-емоційного навчання в рамках реформи «Нова українська школа». Київ: «Видавнича група «Шкільний світ», 2021. 312 с.
Матвієнко О., Химич М. Соціально-емоційне навчання як засіб створення безпечного освітнього простору. Освітньо-науковий простір. 2024. Т. 1, № 7 (2). С.75–84.
Дмітренко Н. та ін. Застосування прийомів соціально-емоційного навчання у формувальному оцінюванні майбутніх учителів англійської мови. Молодь і ринок. 2024. № 2/222. С.80–85.
Елькін О. Соціально-емоційне навчання як затребувана практика формування мʼяких навичок учнівства: сучасні виклики та досвід України. Соціальна робота та соціальна освіта. 2023. № 1(10). С.42–56.
Elkin O., Marushchenko O., Rasskazova O., Hrynko V., Drozhzhyna T., Kaluzhna H. Building an effective SEE Learning programme in Ukraine: The key role of family-school partnership. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools. 2025. № 35 (1), 26-38.
Дужик Н. Соціально-емоційне навчання в системі сучасних педагогічних знань. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Т.2, № 27. С. 186–192.
Панченко В. Соціально-емоційне навчання як сучасна педагогічна парадигма у вищій освіті. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 65. Т.2. С.91-94.
Durlak J., Weissberg R., Dymnicki A., Taylor R., Schellinger K. The impact of enhancing studentsʼ social and emotional learning: a meta-analysis of school-based universal interventions. Child development. 2011. Vol. 82(1), no.1. P.405–432.
Taylor R., Oberle E., Durlak J., Weissberg R. Promoting positive youth development through school-based social and emotional learning interventions: a meta-analysis of follow-up effects. Child development. 2017. Vol.88 (4), no.4. P.1156–1171.
Green C., García-Millán C. Policy report: social & emotional learning. Helsinki: HundrED. 2022. 74 р.
Що таке програма соціально-емоційного та етичного навчання і як вона працює. Нова Українська школа. URL: https://nus.org.ua/2020/12/07/shho-take-programa-sotsialno-emotsijnogo-ta-etychnogo-navchannya-i-yak-vona-pratsyuye/ (дата звернення 23.03.2025).
Міністерство освіти і науки України. МОН і The LEGO Foundation розпочинають програму соціально-емоційного навчання «Зерна». URL: https://mon.gov.ua/news/mon-i-the-lego-foundation-rozpochinayut-programu-sotsialno-emotsiynogo-navchannya-zerna (дата звернення 23.03.2025).
References
Hrynevych, L., Drozhzhyna, T., Globa, O., & et al.. (2021). Analitychnyi ohliad. Mozhlyvosti dlia realizatsii sotsialno-emotsiinoho navchannia v ramkakh reformy «Nova ukrainska shkola» [Opportunities for the implementation of social and emotional learning within the framework of the “New Ukrainian School” reform]. Shkilnyi Svit. [in Ukrainian]
Matvienko, O., & Khymych, M. (2024). Sotsialno-emotsiine navchannia yak zasib stvorennia bezpechnoho osvitnoho prostoru [Social and emotional learning as a means of creating a safe educational space]. Educational and Scientific Space, 1 (7/2), 75–84. [in Ukrainian]
Dmitrenko, N., et al. (2024). Zastosuvannia pryiomiv sotsialno-emotsiinoho navchannia u formuvalnomu otsiniuvanni maibutnikh uchyteliv anhliiskoi movy [Application of social and emotional learning techniques in formative assessment of future English language teachers]. Youth and Market, 2 (222), 80–85. [in Ukrainian]
Elkin, O. (2023). Sotsialno-emotsiine navchannia yak zatrebuvana praktyka formuvannia mʼiakykh navychok uchnivstva: suchasni vyklyky ta dosvid Ukrainy [Social and emotional learning as a popular practice for forming soft skills of students: modern challenges and experience of Ukraine]. Social Work and Social Education, 1 (10), 42–56. [in Ukrainian]
Elkin, O., Marushchenko, O., Rasskazova, O., Hrynko, V., Drozhzhyna, T., & Kaluzhna, H. (2025). Building an effective SEE Learning programme in Ukraine: The key role of family-school partnership. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 35 (1), 26–38.
Duzhik, N. (2020). Sotsialno-emotsiine navchannia v systemi suchasnykh pedahohichnykh znan [Social and emotional learning in the system of modern pedagogical knowledge]. Current Issues of the Humanities, 2 (27), 186–192. [in Ukrainian]
Panchenko, V. (2023). Sotsialno-emotsiine navchannia yak suchasna pedahohichna paradyhma u vyshchii osviti [Social and emotional learning as a modern pedagogical paradigm in higher education]. Innovative Pedagogy, 65 (2), 91–94. [in Ukrainian]
Durlak, J.A., Weissberg, R.P., Dymnicki, A.B., Taylor, R.D., & Schellinger, K.B. (2011). The impact of enhancing studentsʼ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82 (1), 405–432.
Taylor, R.D., Oberle, E., Durlak, J.A., & Weissberg, R.P. (2017). Promoting positive youth development through school-based social and emotional learning interventions: A meta-analysis of follow-up effects. Child Development, 88 (4), 1156–1171.
Green, C., & García-Millán, C. (2022). Policy report: Social & emotional learning. HundrED.
Nova Ukrainska shkola. (2020, December 7). Shcho take prohrama sotsialno-emotsiinoho ta etychnoho navchannia i yak vona pratsiuie [What is the program of social-emotional and ethical education and how does it work?] https://nus.org.ua/2020/12/07/shho-take-programa-sotsialno-emotsijnogo-ta-etychnogo-navchannya-i-yak-vona-pratsyuye/. [in Ukrainian]
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2020, October 26). MON i The LEGO Foundation rozpochynaiut prohramu sotsialno-emotsiinoho navchannia «Zerna» [The Ministry of Education and Science of Ukraine and The LEGO Foundation launch the social-emotional learning program “Zerna”]. https://mon.gov.ua/news/mon-i-the-lego-foundation-rozpochinayut-programu-sotsialno-emotsiynogo-navchannya-zerna. [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).