ТРАНСФОРМАЦІЙНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ОРІЄНТИРИ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 2030
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.211-216Ключові слова:
компетентності, ключові компетентності, трансформаційні компетентності, державні освітні стандарти.Анотація
У 2015 році Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) ініціювала проєкт «Освіта 2030», орієнтований на оновлення переліку компетентностей, необхідних сучасним випускникам для успішного життя. Ця ініціатива знаменувала концептуальний зсув: ключові компетентності перестали розглядатися як кінцева мета освіти, натомість було висунуто ідею трансформаційних компетентностей. Вони не лише допомагають учням адаптуватися до змін, а й надають інструменти для активного впливу на власне майбутнє, сприяючи як особистісному розвитку, так і суспільному добробуту. У статті на основі аналізу наукових джерел, освітніх документів та рекомендацій ОЕСР розкривається сутність трансформаційних компетентностей і обґрунтовується їхня необхідність для вдосконалення державних освітніх стандартів України. Автори роблять висновок, що інтеграція трансформаційних компетентностей у шкільну освіту є ключовим кроком для формування відповідальних громадян і забезпечення успішної самореалізації українських учнів у динамічному світі.
Посилання
Список використаної літератури
Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations. DeSeCo. URL: https://www.deseco.ch (дата звернення: 07.02.2025).
Haste H. Ambiguity, autonomy, and agency: psychological challenges to new competence. In D.S.Rychen, LH.Salganik (Eds.). Defining and selecting key competencies. Göttingen: Hogrefe & Huber, 2001. P.93-120.
OECD Future of Education and Skills. 2030. URL: https://www.oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html (дата звернення: 07.02.2025).
Rychen D.S., Salganik L. DeSeCo Symposium – Discussion Paper. 2002. URL: https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/04.parsys.29226.downloadList.67777.DownloadFile.tmp/2002.desecodiscpaperjan15.pdf (дата звернення: 07.02.2025).
Steinberg L., Carnell L.H. Transformative Competencies 2030: Taking Responsibility. 2017. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/projects/edu/education-2040/concept-notes/thought-leader-written-statements/Thought_leader_written_Steinberg.pdf (дата звернення: 07.02.2025).
Taguma M., Frid A. Curriculum Frameworks and Visualisations Beyond National Frameworks: Alignment with the OECD Learning Compass 2030. Education Working Papers EDU/WKP. 2024. № 314. 67 p.
Taguma M., Hannon V. EDPC Education and Skills 2030: Conceptual Learning Framework. EDU/EDPC. 2018. 53 p.
OECD. The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. 2010. 22 p.
References
DeSeCo. Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations. URL: https://www.deseco.ch
Haste, H. (2001). Ambiguity, autonomy, and agency: Psychological challenges to new competence. In D.S.Rychen & L.H.Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp.93-120). Hogrefe & Huber.
OECD. Future of Education and Skills 2030. URL: https://www.oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html
Rychen, D.S., & Salganik, L. (2002, January). DeSeCo Symposium – Discussion Paper. URL: https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/04.parsys.29226.downloadList.67777.DownloadFile.tmp/2002.desecodiscpaperjan15.pdf
Steinberg, L., & Carnell, L.H. (2017). Transformative Competencies 2030: Taking Responsibility. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/projects/edu/education-2040/concept-notes/thought-leader-written-statements/Thought_leader_written_Steinberg.pdf
Taguma, M., & Frid, A. (2024). Curriculum Frameworks and Visualisations Beyond National Frameworks: Alignment with the OECD Learning Compass 2030. Education Working Papers No.314. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2024/04/curriculum-frameworks-and-visualisations-beyond-national-frameworks_02ed384b/2a4bdce6-en.pdf
Taguma, M., & Hannon, V. (2018). EDPC Education and Skills 2030: Conceptual Learning Framework. EDU/EDPC. URL: https://one.oecd.org/document/EDU/EDPC(2017)25/en/pdf
OECD. (2010). The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. URL: https://one.oecd.org/document/EDU/EDPC/ECEC/RD(2010)26/en/pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
1.Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0) [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk], котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
2.Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.