ТРАНСФОРМАЦІЙНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ОРІЄНТИРИ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 2030
DOI:
https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.211-216Ключові слова:
компетентності, ключові компетентності, трансформаційні компетентності, державні освітні стандарти.Анотація
У 2015 році Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) ініціювала проєкт «Освіта 2030», орієнтований на оновлення переліку компетентностей, необхідних сучасним випускникам для успішного життя. Ця ініціатива знаменувала концептуальний зсув: ключові компетентності перестали розглядатися як кінцева мета освіти, натомість було висунуто ідею трансформаційних компетентностей. Вони не лише допомагають учням адаптуватися до змін, а й надають інструменти для активного впливу на власне майбутнє, сприяючи як особистісному розвитку, так і суспільному добробуту. У статті на основі аналізу наукових джерел, освітніх документів та рекомендацій ОЕСР розкривається сутність трансформаційних компетентностей і обґрунтовується їхня необхідність для вдосконалення державних освітніх стандартів України. Автори роблять висновок, що інтеграція трансформаційних компетентностей у шкільну освіту є ключовим кроком для формування відповідальних громадян і забезпечення успішної самореалізації українських учнів у динамічному світі.
Посилання
Список використаної літератури
Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations. DeSeCo. URL: https://www.deseco.ch (дата звернення: 07.02.2025).
Haste H. Ambiguity, autonomy, and agency: psychological challenges to new competence. In D.S.Rychen, LH.Salganik (Eds.). Defining and selecting key competencies. Göttingen: Hogrefe & Huber, 2001. P.93-120.
OECD Future of Education and Skills. 2030. URL: https://www.oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html (дата звернення: 07.02.2025).
Rychen D.S., Salganik L. DeSeCo Symposium – Discussion Paper. 2002. URL: https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/04.parsys.29226.downloadList.67777.DownloadFile.tmp/2002.desecodiscpaperjan15.pdf (дата звернення: 07.02.2025).
Steinberg L., Carnell L.H. Transformative Competencies 2030: Taking Responsibility. 2017. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/projects/edu/education-2040/concept-notes/thought-leader-written-statements/Thought_leader_written_Steinberg.pdf (дата звернення: 07.02.2025).
Taguma M., Frid A. Curriculum Frameworks and Visualisations Beyond National Frameworks: Alignment with the OECD Learning Compass 2030. Education Working Papers EDU/WKP. 2024. № 314. 67 p.
Taguma M., Hannon V. EDPC Education and Skills 2030: Conceptual Learning Framework. EDU/EDPC. 2018. 53 p.
OECD. The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. 2010. 22 p.
References
DeSeCo. Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations. URL: https://www.deseco.ch
Haste, H. (2001). Ambiguity, autonomy, and agency: Psychological challenges to new competence. In D.S.Rychen & L.H.Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp.93-120). Hogrefe & Huber.
OECD. Future of Education and Skills 2030. URL: https://www.oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html
Rychen, D.S., & Salganik, L. (2002, January). DeSeCo Symposium – Discussion Paper. URL: https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/04.parsys.29226.downloadList.67777.DownloadFile.tmp/2002.desecodiscpaperjan15.pdf
Steinberg, L., & Carnell, L.H. (2017). Transformative Competencies 2030: Taking Responsibility. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/projects/edu/education-2040/concept-notes/thought-leader-written-statements/Thought_leader_written_Steinberg.pdf
Taguma, M., & Frid, A. (2024). Curriculum Frameworks and Visualisations Beyond National Frameworks: Alignment with the OECD Learning Compass 2030. Education Working Papers No.314. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2024/04/curriculum-frameworks-and-visualisations-beyond-national-frameworks_02ed384b/2a4bdce6-en.pdf
Taguma, M., & Hannon, V. (2018). EDPC Education and Skills 2030: Conceptual Learning Framework. EDU/EDPC. URL: https://one.oecd.org/document/EDU/EDPC(2017)25/en/pdf
OECD. (2010). The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. URL: https://one.oecd.org/document/EDU/EDPC/ECEC/RD(2010)26/en/pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).