ТРАНСФОРМАЦІЙНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ОРІЄНТИРИ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 2030

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.211-216

Ключові слова:

компетентності, ключові компетентності, трансформаційні компетентності, державні освітні стандарти.

Анотація

У 2015 році Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) ініціювала проєкт «Освіта 2030», орієнтований на оновлення переліку компетентностей, необхідних сучасним випускникам для успішного життя. Ця ініціатива знаменувала концептуальний зсув: ключові компетентності перестали розглядатися як кінцева мета освіти, натомість було висунуто ідею трансформаційних компетентностей. Вони не лише допомагають учням адаптуватися до змін, а й надають інструменти для активного впливу на власне майбутнє, сприяючи як особистісному розвитку, так і суспільному добробуту. У статті на основі аналізу наукових джерел, освітніх документів та рекомендацій ОЕСР розкривається сутність трансформаційних компетентностей і обґрунтовується їхня необхідність для вдосконалення державних освітніх стандартів України. Автори роблять висновок, що інтеграція трансформаційних компетентностей у шкільну освіту є ключовим кроком для формування відповідальних громадян і забезпечення успішної самореалізації українських учнів у динамічному світі.

Біографії авторів

Ігор Смагін, кафедра суспільно-гуманітарних дисциплін, КЗ «Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Житомирської обласної ради, м.Житомир, Україна

доктор педагогічних наук, доцент

Таїса Смагіна, кафедра методики викладання навчальних предметів, КЗ «Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Житомирської обласної ради, м.Житомир, Україна

кандидат педагогічних наук

Посилання

Список використаної літератури

Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations. DeSeCo. URL: https://www.deseco.ch (дата звернення: 07.02.2025).

Haste H. Ambiguity, autonomy, and agency: psychological challenges to new competence. In D.S.Rychen, LH.Salganik (Eds.). Defining and selecting key competencies. Göttingen: Hogrefe & Huber, 2001. P.93-120.

OECD Future of Education and Skills. 2030. URL: https://www.oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html (дата звернення: 07.02.2025).

Rychen D.S., Salganik L. DeSeCo Symposium – Discussion Paper. 2002. URL: https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/04.parsys.29226.downloadList.67777.DownloadFile.tmp/2002.desecodiscpaperjan15.pdf (дата звернення: 07.02.2025).

Steinberg L., Carnell L.H. Transformative Competencies 2030: Taking Responsibility. 2017. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/projects/edu/education-2040/concept-notes/thought-leader-written-statements/Thought_leader_written_Steinberg.pdf (дата звернення: 07.02.2025).

Taguma M., Frid A. Curriculum Frameworks and Visualisations Beyond National Frameworks: Alignment with the OECD Learning Compass 2030. Education Working Papers EDU/WKP. 2024. № 314. 67 p.

Taguma M., Hannon V. EDPC Education and Skills 2030: Conceptual Learning Framework. EDU/EDPC. 2018. 53 p.

OECD. The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. 2010. 22 p.

References

DeSeCo. Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations. URL: https://www.deseco.ch

Haste, H. (2001). Ambiguity, autonomy, and agency: Psychological challenges to new competence. In D.S.Rychen & L.H.Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp.93-120). Hogrefe & Huber.

OECD. Future of Education and Skills 2030. URL: https://www.oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html

Rychen, D.S., & Salganik, L. (2002, January). DeSeCo Symposium – Discussion Paper. URL: https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/04.parsys.29226.downloadList.67777.DownloadFile.tmp/2002.desecodiscpaperjan15.pdf

Steinberg, L., & Carnell, L.H. (2017). Transformative Competencies 2030: Taking Responsibility. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/projects/edu/education-2040/concept-notes/thought-leader-written-statements/Thought_leader_written_Steinberg.pdf

Taguma, M., & Frid, A. (2024). Curriculum Frameworks and Visualisations Beyond National Frameworks: Alignment with the OECD Learning Compass 2030. Education Working Papers No.314. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2024/04/curriculum-frameworks-and-visualisations-beyond-national-frameworks_02ed384b/2a4bdce6-en.pdf

Taguma, M., & Hannon, V. (2018). EDPC Education and Skills 2030: Conceptual Learning Framework. EDU/EDPC. URL: https://one.oecd.org/document/EDU/EDPC(2017)25/en/pdf

OECD. (2010). The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. URL: https://one.oecd.org/document/EDU/EDPC/ECEC/RD(2010)26/en/pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-19

Як цитувати

Смагін, . І., & Смагіна, Т. (2025). ТРАНСФОРМАЦІЙНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ОРІЄНТИРИ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 2030. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(56), 211–216. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.211-216

Номер

Розділ

Статті