ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ПРИ ВИКЛАДАННІ МАТЕМАТИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.234-239

Ключові слова:

цифровізація, інформаційно-цифрова та інформаційно-комунікаційна компетентності, критичне мислення, викладання математики, освіта.

Анотація

Трансформація освіти повʼязана із проникненням цифрових технологій у повсякдення. Спостерігається інформаційне перенасичення, яке вимагає уміння працювати з інформацією, оцінювати, розглядати різні аспекти вирішення проблем і робити правильні висновки. Постає потреба у формуванні в учнів однієї із ключових компетентностей – інформаційно-цифрової при викладанні предметів, зокрема, математики. Метою статті є дослідження особливостей формування інформаційно-цифрової компетентності здобувачів освіти та опис завдання з математики, які із застосуванням цифрових технологій і сучасних методів викладання сприяють формуванню в учнів навичок 21 століття. Для цього використані методи досліджень: аналіз літератури, нормативних документів, опис, узагальнення. Аналіз літератури та нормативних документів показав, що міжнародна освітня політика, зокрема і в Україні, зосереджена на особистісно-компетентнісне навчання, що передбачає формування інформаційно-цифрової компетентності здобувачів освіти. Висвітлено авторське бачення формування інформаційно-цифрової компетентності здобувачів освіти на уроках математики і зроблено опис реалізації через завдання на знаходження найменшого значення величини. Виявлено вплив на формування інформаційно-цифрової компетентності учнів підбору завдань з математики розвивального характеру із застосуванням діяльнісного та пошуково-дослідницького підходів, які сприяють розвитку гнучкості, креативності мислення, здатності до продукування нового. У результаті дослідження зроблено висновок, що формування інформаційно-цифрової компетентності учнів на уроках математики в сучасних реаліях є необхідною умовою якісної освіти.

Біографії авторів

Мирослав Стойка, кафедра математики та інформатики, Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ, м.Берегове, Україна

кандидат фізико-математичних наук, доцент

Юлія Петечук, кафедра математики та інформатики, Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ, м.Берегове, Україна

кандидат фізико-математичних наук, доцент

Посилання

Список використаної літератури

Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки (у редакції від 17.09.2020), ULR: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80 .

Howe N., Strauss W. The fourth turning: what the cycles of history tell us about americaʼs next rendezvous with destiny. New York: Broadway Books, 1997. P.2-3.

Стойка М.В., Петечук Ю.В. Використання штучного інтелекту при викладанні математики. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2024. Вип.2 (55). С.104–110.

Державні стандарти базової і повної середньої освіти: Постанови Кабінету Міністрів України відповідно від 30 вересня 2020 року № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text та від 23.11.2011 року №1392, ULR: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти», затверджений наказом Міністерством освіти і науки України від 28.08.2024 р. № 1225. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity

Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80/conv#n8

Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації: Розпорядж. Каб. Міністрів України від 03.03.2021 р. № 167-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-р#

Михайленко Л.Ф., Андрієвська М.Ю. Особливості формування інформаційно-цифрової компетентності здобувачів освіти при викладанні математики. Зб. наук. праць. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2023. Вип.70. С.188–198.

Морзе Н.В. Опис цифрової компетентності педагогічного працівника (проєкт). Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. Спецвип. С.1-53.

References

Kontseptsiia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018-2020 roky (u redaktsii vid 17.09.2020) [Concept of development of digital economy and society of Ukraine for 2018-2020 (as revised on 17.09.2020)]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80 [in Ukrainian].

Howe, N., & Strauss, W. (1997). The fourth turning: what the cycles of history tell us about americas next rendezvous with destiny. Broadway Books.

Stoika,M.V., & Petechuk, Yu.V. (2024). Vykorystannia shtuchnoho intelektu pry vykladanni matematyky [Using artificial intelligence in mathematics teaching]. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 2 (55), 104–110. [in Ukrainian].

Derzhavni standarty bazovoi i povnoi serednoi osvity: Postanovy Kabinetu Ministriv Ukrainy vidpovidno vid 30 veresnia 2020 roku № 898 ta vid 23.11.2011 roku №1392 [State standards of basic and complete secondary education: Resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated September 30, 2020, No.898 and dated November 23, 2011 No.1392]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text, ULR: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п [in Ukrainian].

Profesiinyi standart «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», zatverdzhenyi nakazom Ministerstvom osvity i nauky Ukrainy vid 28.08.2024r. №1225 [Professional standard "Teacher of a general secondary education institution", approved by order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated August 28, 2024 No.1225]. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity [in Ukrainian].

Kontseptsiia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku [Concept of implementation of state policy in the field of reforming general secondary education «New Ukrainian School» for the period until 2029]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80/conv#n8 [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei ta zatverdzhennia planu zakhodiv z yii realizatsii: Rozporiadzh. Kab. Ministriv Ukrainy vid 03.03.2021 r. № 167-r [On approval of the Concept of development of digital competencies and approval of the action plan for its implementation: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 03.03.2021 No.167-р.]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-р# [in Ukrainian].

Mykhailenko, L.F., & Andriievska M.Iu. (2023). Osoblyvosti formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti zdobuvachiv osvity pry vykladanni matematyky [Features of the formation of information and digital competence of education seekers when teaching mathematics]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 70, 188–198. [in Ukrainian].

Morze, N.V. (2019). Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka (proiekt) [Description of the digital competence of a pedagogical worker (project)]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu. Spetsvyp, 1-53. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-05

Як цитувати

Стойка, М., & Петечук, Ю. (2025). ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ПРИ ВИКЛАДАННІ МАТЕМАТИКИ. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(56), 234–239. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2025.56.234-239

Номер

Розділ

Статті